Author Archive
Helgen
God søndagskveld til dere. Jeg sitter her med baby i fanget. Han er fornøyd og sliten etter helgen, og sovner straks. Jeg skal avslutte denne fine helgen med en Pilates-økt på stuegulvet, men tenkte å oppdatere dere her inne først. Har dere hatt en fin helg?

Elsker dette! Kiwi, grapefrukt, tørkede fiken og morbær med rå sjokolade.
Vi har hatt en fantastisk helg. I går startet vi dagen med en lang gåtur rundt i byen og Frognerparken, før vi besøkte mitt andre SATS-senter og hilste på kollegaer og fine medlemmer. Etter det fikk vi besøk av fire gode venninner, og til slutt kom storebroren til Sidikou Samuel og mammaen hans på besøk- kjempehyggelig alt sammen.
På kvelden tok vi toget til Stokke (mitt hjemsted) for å besøke mine to brødre som bor her. Jeg og baby skal være her frem til i morgen ettermiddag. I dag har vi kost oss med brødrene mine, og med min kjære venninne Bente og den skjønne lille sønnen hennes.
Jeg storkoser meg disse dagene, det føles virkelig som en liten mini-ferie i hverdagen. Jeg håper dere har hatt en fin helg dere også, og at dere får en god start på uken i morgen. Nyt kvelden videre!
Fredagskos
Åh dere! Sidikou Samuel og jeg har hatt en så fin dag her i Oslo. Han sover som en stein nå, helt utslitt og full av nye inntrykk. Vi startet dagen med å besøke mine kollegaer på SATS, handling på Røtter, gåtur med en fin venninne (som straks har termin. Så dere kan tro det ble masse masse graviditet- og fødsel- og baby-snakk. Mine favoritt samtale-temaer :D) og jeg trente Pilates imens baby hvilte. Kvelden har jeg fått dele med to av mine favorittpersoner i hele verden; baby og min gode vakre venninne Malin.

Jeg hadde med ingredienser til raw sjokolade som vi lagde sammen. Vi lagde en stor porsjon mørk og fudgy sjokolade. Kjæresten til Malin kommer også etter en stund, og sammen koste vi oss med fersk sjokolade helt til jeg og trøtte baby måtte komme oss hjem igjen.

Sjokoladen vi lagde er rett og slett DENNE, men vi lagde ikke buttercups med nøttesmør i bunn. Isteden lagde vi kun sjokoladedelen (av dadler, cashewsmør, kokosolje og råkakao) og fylte små konfektformer med blandingen. Etter en liten halvtime i fryseren var de klare til å nytes- deilig deilig mørk og supersunn sjokolade med skikkelig kakaosmak.
Har dere en hyggelig helg forran dere? Her blir det mer kos; i morgen får vi besøk av flere venninner og halvstorebroren til Sidikou Samuel, vi skal ut og gå tur, og på kvelden tar vi toget til brødrene mine i Stokke.
Ønsker dere en nydelig helg alle sammen<3
På vei til Oslo
God formiddag til dere, direkte fra bilen ;)

Pappa kjører Sidikou Samuel og meg til Drammen, og derfra tar vi toget inn til Oslo. Åh, som jeg gleder meg, både til å være på tur med finne lille sønn, og til å kose meg med venninnene mine. Vi skal også et par dager til Vestfold for å besøke brødrene mine, så dagene fremover blir kjempefine.

Denne gangen skal jeg virkelig prøve å være flink til å oppdatere her inne! Vi har så mye koselig på planen, og da er det hyggelig å dele det med dere også.
Så lenge ønsker jeg dere en god uke videre, alle sammen.
Sunne nok for hverdagskvelder: grønnkålchips med “rømme” og løk
God kveld, jeg håper dere har hatt en fin tirsdag alle sammen. Selv har jeg hatt en veldig koselig dag sammen med min lille sønn; vi har gått to fine turer, og lagt planer for dagene vi skal være i Oslo i slutten av uken og starten av neste. Og så har jeg laget deilige grønnkålchips.

Jeg har aldri vært glad i potetgull (bortsett fra en periode på barneskolen da jeg likte paprika-potetgull), men grønnkålchips derimot.. I! LOVE! IT! Det er jo bare noe av det beste som finnes, avhengighetsdannende som bare det, og supersunt i tillegg. I dag prøvde jeg meg på en variant med smak av “rømme” og løk, og de ble så gode, så oppskriften må deles før jeg legger meg for kvelden. Jeg har faktisk aldri smakt potetgull med “sour cream and onion”, så jeg kan ikke love at disse smaker likt. Fantastisk smaker de uansett, og er vel verdt å lage.
-1 pakke fersk grønnkål, 200 g
-4 godt toppede ss rått cashewsmør
-2-3 ss olivenolje
-saft fra 1 sitron, ca 4 ss
-1 ss eplecider-eddik
-1 ts løkpulver (jeg bruker DETTE, som er laget av kun økologisk tørket løk)
-et par dryss Himalaya/havsalt
Vask grønnkålen godt, kast stilkene, og riv bladene i passe biter.
Rør sammen resten av ingrediensene, og masser det inn i grønnkålen. Fordel grønnkålen på 2-3 stekebrett med bakepapir (har du dehydrator, bruker du selvsagt den), og stek de ved 175 grader i ca 10 minutter. Det kan variere litt fra ovn til ovn, så pass på. Avkjøl chipsen på brettene.
Det ble en kort post fra meg i dag, jeg er nemlig supertrøtt og må ta kvelden nå. Ønsker dere en nydelig kveld videre!
Avokado- og sjokoladetrøfler
God mandag alle sammen, har dere hatt en fin start på uken?
I dag har jeg laget deilige mørke, intense sjokoladetrøfler. De er som alltid av det sunne slaget; raw, veganske, og fulle av sunt fett og næring. De er også laget med en hemmelig ingrediens; avokado.

For noen år siden hadde jeg aldri blandet avokado og sjokolade, men de siste årene hvor jeg har spist mest raw food, har denne blandingen blitt helt normal. Og det vet jeg den er for mange av dere også. Hvis du enda ikke har laget noe sjokoladete med avokado, er det virkelig på tide- det er nemlig fantastisk godt og gir et unikt kremet resultat.
til ca 12 trøfler trenger du:
-1/2 stor (moden!) avokado
-1/2 dl (3-4 stk) dadler, bløtlagt i vann i ca en time
-2 ss lønnesirup
-3 ss kokosolje
-2 toppede ss råkakao + mer til å rulle trøflene i
-en liten, liten klype Himalya/havsalt
Smelt kokosoljen over vannbad.
Hell av bløtvannet fra dadlene, og ta ut steinene i midten.
Jeg brukte en stavmikser, men du kan også bruke en food processor eller god blender. Legg alle ingrediensene i, og kjør til du har en helt glatt mousse. Sett moussen en halvtimes tid i kjøleskapet så den går ann å jobbe med. Rull ut kuler (det er enklere med kalde våte hender), og rull de i råkakao før de settes i kjøleskapet.

Disse er helt etter min smak- de smelter i munnen og smaker skikkelig mørk sjokolade.
Nå skal jeg ta meg en kort økt med Pilates men baby lille ligger og sover. Vi har gått tur i dag, jeg har pratet lenge med en av mine beste venninner på telefon, og så har jeg laget jordskokk-suppe til familien. Jordskokk er så godt dere, og nå på høsten er en glovarm suppe til middag det beste som finnes.
Håper dere har hatt en god mandag så langt, kos dere videre!
Sunday night chocolate snacking
God søndagskveld til alle dere. Har dere hatt en fin helg? Det har jeg- selv om den har vært av det hverdagslige slaget med masse masse babykos (<3), turgåing og yoga på stuegulvet. Neste helg er vi i Oslo og koser oss med venninnene mine- det gleder jeg meg utrolig mye til.
Akkurat nå sitter jeg med en snart sovende baby i fanget og en stor skål raw sjokolade forran meg, og avslutter uken på en perfekt måte.

På bildet ser dere sjokolade med mandelsmørswirl, denne sjokoladen fra The Raw Chocolate Shop, og hasselnøttsjokolade.
Men dere! Dette har ikke vært en bra blogguke. Og det er så dumt, for jeg har så utrolig mange oppskrifter jeg både vil prøve ut og vise dere. Uken har vært litt spesiel, med mye trøtthet, slitenhet og litt for mye negativitet i eget hodet. Men nå er straks en ny uke i gang, og jeg gleder meg til å være mer aktiv her inne og dele deilig sunn mat med dere. Jeg håper dere gleder dere, dere også :)

Jeg ønsker dere alle en nydlig søndagskveld videre, og en god ny uke i morgen<3
Søt og salt raw sjokolade med mandelsmørswirl
Hei hei dere. Det er fredagsformiddag, og jeg og Sidikou Samuel har vært på kjøkkenet og laget en ny porsjon rå sjokolade.
Ja, baby er med på alt (og jeg elsker det!), for han liker virkelig ikke å ligge alene. Vi hadde nettopp kommet inn fra tur, og siden baby allerede var i bæresjalet, fikk han henge der imens jeg lagde sjokoladen. I dag ble det klassisk raw mørk sjokolade som jeg piffet opp med mandelsmør-swirl og noen dryss salt på toppen. Søtt og salt <3
Smelt kakaosmøret over vannbad. Rør inn cashewsmøret, og så inn resten av ingrediensene. Hell sjokoladen i en liten form (jeg brukte en plastboks som jeg dekte med plastfolie). Sett sjokoladen til side.
Rør sammen mandelsmør og lønnesirup. Fordel blandingen over sjokoladen- ikke gjevnt over, men i “remser”. Bruk motsatt side av en gaffel/skje, og “skjær” igjennom sjokoladen slik at mandelblandingen fordeles, men ikke røres inn i sjokoladen. Dryss over salt på toppen, og sett sjokoladen i kjøleskapet til den er hard og kan skjæres opp i biter.
Hvordan går det med dere? Har dere noen hyggelige planer for helgen? Etter noen litt vanskelige dager, har jeg det mye bedre igjen nå. Jeg fikk en lang, lang natts søvn i natt, har kost masse med en lille sønnen min, jobbet med å snu negative tanker- og nå føles alt mye bedre igjen. Dessuten er den bare en uke til vi reiser for å besøke venninnene mine i Oslo, og det har jeg begynt å glede meg veldig til.
Jeg har ikke fått svart på alle de fine kommentarene deres ennå, men jeg skal gjøre det senere i dag. Akkurat nå skal jeg benytte anledningen mens baby sover til å få unna dagens yogatrening. Nyt fredagen dere, og god helg.
Takknemlighet
Jeg har noen dager nå der jeg føler meg litt.. nede. Følesen kan ikke helt beskrives, og jeg vet ikke akkurat hvor den kommer fra- men den er her uansett.
For et par uker siden kjøpte jeg en takknemlighets-bok. Den er en helt tom skrivebok med blanke sider, og hver morgen fyller jeg en side med alt jeg er takknemlig for. Noen dager kan jeg tenke at jeg ikke har noe å takke for. Men når jeg første har skrevet en ting (og jeg kan alltid takke for Sidikou Samuel, så da er jeg allerede i gang), kommer liksom resten. Selv på dårlige dager blir siden full av ting jeg er takknemlig for.
Disse siste dagene hvor jeg har følt meg litt trist, har denne boken virkelig hjulpet. For selv om jeg fremdeles ikke har de beste dagene akkurat nå, minner boken meg på hvor fantastisk jeg likevel har det.
Jeg er takknemlig for langt mer enn hva jeg skriver her, men dette er ti av tingene jeg er mest takknemlig for i dag..
..at jeg får være mammaen til Sidikou Samuel. Det er det største og mest fantastiske jeg noensinne har fått oppleve, og det gjør livet mitt omtrent hundre ganger bedre enn hva det var før.

..at jeg har muligheten til å kjøpe og spise den sunneste maten jeg kan finne. At jeg har lysten til å gi kroppen min det beste, og ikke minst at jeg bor i Norge hvor vi har tilgang til alt. Dette var lunsjen min i dag; vannmelon, druer, blåbær, chiafrø, macadamianøtter og rå sjokolade.

..Kader- som er så god kjæreste og fin pappa.
..at jeg har en så tilgivende og sterk kropp, som til tross for flere år med dårlig behandling gjennom livet, fremdeles fungerer akkuart slik den skal.
..yoga.
..at det alltid kommer en ny ubrukt dag.
..at jeg har så god, støttende familie, og fine, trofaste venninner.
..at jeg har valgt å være veganer, og at det både gir meg god helse og Sidikou Samuel nok næringsrik melk. Og ikke minst; nydelig mat å spise.
..at rå sjokolade er sunt for oss, og at jeg kan spise det hver eneste dag om jeg vil. Og det vil jeg jo :)
..at jeg øver på og lærer meg å bli mer takknemlig.
Hva er dere takknemlige for i dag?
Jeg håper alt er bra med dere og at dere nyter onsdagen<3
Bare en liten mandagshilsen
Hei alle sammen,og riktig god mandag til dere. Har dere hatt en fin start på uken? Jeg har en dag med mange tanker i hodet og mye uro i kroppen, og slike dager er ikke alltid like gode. Heldigvis har jeg lille Sidikou Samuel hos meg, og hver gang jeg ser på han, blir jeg mint på hvor bra jeg faktisk har det og hvor heldig jeg egentlig er.
Tidligere i dag var jeg og baby ute på tur, og så utrolig surt og kaldt det var! Jeg følte virkelig at vinteren er på vei. Det er litt trist, men litt koselig også. Spesielt når man kommer inn fra kulden, og kan kose seg i en varm stue, med ferskpresset juice etterfulgt av deilig super-kakao (nøttemelk, råkakao, kokosblomstsukker og litt vanilje), rå sjokoladehjerter og verdens godeste lille sønn i fanget <3
Jeg ønsker dere alle en god uke<3
Tidlig søndagsmorgen..
God morgen alle sammen.
Jeg og Sidikou Samuel har allerede vært våkne i flere timer, og han er straks klar for å sove igjen imens jeg skal trene yoga. Men først ville jeg bare vise de deilige raw sjokoladene jeg lagde i går.
Dette er raw buttercups av cashewnøtter , kokos og sjokolade. Gjett om de er gode!?! Igjen ble jeg inspirert av This Rawsome Vegan Life, og brukte DENNE oppskriften som utgangspunkt. Jeg gjorde et par endringer for å få de helt etter min smak, og de ble nydlige. Jeg byttet ut peanøttsmør med cashewsmør, havregryn med rå cashewnøtter, og så droppet jeg kanelen.
Denne uken har det bare blitt søtsaker her inne ser jeg. Og selv om jeg elsker raw sjokolade over alt, må man ha litt balanse i livet. Så i neste post lover jeg noe u-søtt ;)
Jeg håper dere har hatt en god helg så langt. Til uken får jeg besøk hit til Valdres (jeg gleder meg så Anna<3), og det blir utrolig koselig. Kos dere resten av helgen dere. Det skal jeg.








Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.