Author Archive
Matcha, baby!
Hei hei, og god onsdagskveld til dere. I dag er plutselig sommeren tilbake, og for en fin sommerdag det har vært! Vi har vært ute nesten hele dagen, bare avbrutt av måltider og en tur i svømmehallen. Etter svømming gikk S og jeg i parken, lekte og koste oss med medbrakt mat i solen- utrolig koselig.
–
Har dere smakt matcha før? Matcha er en knallgrønn japansk te, som gir masse energi. Smaken er litt spesiel, men jeg synes den er veldig god. Før, da jeg jobbet på SATS, brukte jeg ofte å gå opp til Super Nature (som lå i Bogstadveien), og kjøpe varm matcha te i pausen min. For litt siden fikk jeg så veldig lyst på matcha igjen, og bestilte en pakke på Iherb (denne).
I dag fikk jeg lyst til å lage noe annet enn te med matcha-pulveret mitt, og en variant av DENNE shaken ble resultatet.

Orginaloppskriften inneholder frossen vannmelon, som jeg ikke hadde liggende, så jeg byttet det med… agurk! Og vet dere, agurk er så godt i smoothies og shakes. Det gjør den hydrerende og frisk, og den milde smaken dekkes lett av de andre ingrediensene.
Først tilsatte jeg ikke væske til shaken, og resultatet ble slik dere ser over; en deilig tykk nice cream-aktig shake. Den ble kjempegod, og S elsket den slik. Jeg bestemte meg likevel for å tilsette nøttemelk slik det står i oppskriften, og da ble den både mildere og enklere å drikke. Begge variantene ble veldig gode.

Til en porsjon trenger du:
-en stor frossen banan (moden)
-2 dl agurk i biter
-1 ts chiafrø
-1 1/2 – 2 dl plantemelk (jeg brukte hjemmelaget cashewmelk)
-1/2 – 1 ts matcha te
Blend alle ingrediensene godt til du har en helt glatt shake. Server og nyt med det sammen.
Med det ønsker jeg dere en herlig kveld, og en god uke videre.
Give away; vinn tre av mine raw sjokolade-favoritter
God kveld, alle sammen. Jeg håper dere har hatt en fin tirsdag, og at dere er klare for en liten give away igjen. Jeg elsker (elsker elsker!) å kunne gi bort sunn, energigivende og nydelig sjokolade til dere lesere, så igjen har jeg handet inn en liten pakke med noen av mine favoritter som en av dere skal få. Perfekt kveldskos nå som høstmørket er på vei, eller hva?
Denne gangen har jeg kjøpt en pose sjokoladetrukkede incabær (sure og søte superbær trukket med mørsk sjokolade), min absolutt favorittkjøpesjokolade fra Pana, og en ny-i-Norge sjokolade med morbær og vanilje. Alle tre veganske, raw, sunne, næringsrike, og de lokker frem gleden fra første bit.
Reglene er som alltid enkle og greie, og du trenger ikke å ha egen blogg/instagram for å delta.
-Legg igjen en kommentar på dette innlegget. Du kan skrive hva du vil, men aller helst vil jeg lese om hva du kmmer til å gjøre for å holde deg glad og sunn og frisk igjennom høsten :) (1 lodd)
Hvis du har blogg/instagram, kan du få enda ett eller to lodd, ved å:
-skrive om give awayen på bloggen din. Del bildet over og link til dette innlegget (1 lodd)
-del give away-bildet på instagram. Du finner det på min konto @ragnhildnordrum (1 lodd)
Husk å skrive i kommentarfeltet hvor mange lodd du trekker. Jeg trekker vinneren på søndag, 7. september. Lykke til :)
Her har dagen gått til å komme inn igjen i vante rutiner. Jeg koste meg sånn på tur, og skulle gjerne vært lenger borte. Men det er godt å komme tilbake til hverdagen også. Etter en dag fylt med lek, yoga, turer og lesing, avsluttet jeg dagen med yogaundervisning og en kort løpetur. Lang, effektiv dag- det beste som finnes!
Jeg ønsker dere en god kveld videre.
Stokke-Oslo-Valdres
Oki, i morgen lover jeg give away og så matposter etter det! Men i kveld må jeg bare få dele de siste bildene fra turen- jeg har kost meg sånn. Fredagkveld, etter bursdagen, reiste S og jeg til brødrene mine i Stokke og ble der over helgen.
<3

På lørdagen gikk bror og bror og S og jeg på kafe, og jeg drakk denne økologsike isteen. Jeg drikker aldri iste, kan ikke huske jeg har gjort det siden.. ungdomskolen (?), men da brødrene mine pratet så varmt om den, og den var økologisk, måtte jeg bare smake. Nydelig forfriskende!

Onkel og Sidikou Samuel<3
På søndagen fikk vi besøk av en av mine kjæreste venninner, Bente, og hennes skjønne sønn, Nils Fredrick. Jeg satt frem snacks til oss og småguttene.


Tidlig i dag tok vi toget tilbake til Oslo, og ble der frem til i ettermiddag, da tok vi bussen videre til Valdres. Dagen brukte vi sammen med pappa K; vi var på Funky Fresh Food igjen der S fikk smake falafel for første gang, og ellers vandret vi bare rundt i byen og koste oss. Og S fikk spille fotball- han er et naturtalent, det må jeg bare få si :)
Jeg håper dere har hatt en fin helg, og at dere kommer tilbake i morgen og blir med på ny smakfull og sunn give away. God mandagskveld!
Oslo, uken
HEI alle sammen. Har dere hatt en fin uke? Jeg har kost meg så mye i Oslo, og har rett og slett ikke hatt hverken tid eller lyst til å sette meg ned og skrive her inne. Men i kveld skal dere få et lite bildedryss fra turen, og senere blir det en liten Give Away til dere. Jeg må jo alltid kjøpe sjokolader til dere når jeg er i Oslo :)
Bytur med S og hans fadder og min gode venninne Karoline.
Verdens beste latterkrampebaby<3
Pappa K endelig hjemme igjen fra Afrika!
Morgenturer hver dag, denne dagen på fantastiske Bygdøy.
Elsker at S elsker agurk like mye som meg :D

Funky Fresh Food<3 Grønn juice og raw brownie!
Fredagskvelden feiret vi ett årsdagen til lille Sidikou Samuel. Vi samlet venner av både K og meg, og lagde mat og koste oss.


Raw sjokolade og òste´kake til dessert.
En sliten liten putt på bussen til Stokke, sent sent i gårkveld.
Nå skal lillebror og jeg se film. I morgen blir det kosedag og playdate med en venninne og sønnen hennes som er litt eldre enn S, det blir så koselig! Jeg håper alt er bare bra med dere, alle sammen.
Oslo, helgen
God kveld alle sammen. I gårettermiddag ankom Sidikou Samuel og jeg hovedstaden, og vi har allerede fått møtt flere venner og bare kost oss en masse. Her kommer første bildedryss fra turen vår, som kommer til å vare godt inn i neste uke. Jeg håper dere liker det.
Happy-baby, på bussen fra Valdres til Oslo i går <3
Vel fremme i Oslo møtte vi venninnen min AK, og sammen gikk vi på kafe og pratet og koste oss.
Altfor tidlig i dag startet S og jeg dagen med morgentur. Vi gikk i nesten to timer; gjennom byen, en runde på Bygdøy, og så gjennom Frognerparken på vei hjem. Helt herlig, jeg elsker Bygdøy!
Senere gikk vi ut i solen, så S fikk løpe rundt og leke.
Imens baby sov, trente jeg yoga og slappet av med sjokolade og blåbær. Etter det møtte vi en venninne og satt oss på Kaffebrenneriet på Aker Brygge.
Til slutt denne søndagen, dro vi på besøk til venninnen min June og datteren hennes Emilie. Og nesten to timer over S sin vanlige sengetid, kom vi slitne og fornøyde hjem :)
Lillegutt sover, og det skal jeg også nå. Jeg har hatt en så fin helg, og gleder meg til de neste dagene. Ønsker dere en god ny uke!
Perfekte sjokolade-chia-cookies (uten mel, sukker, olje)
Denne posten ble skrevet i gårkveld, torsdag, men av en eller annen grunn ble den ikke publiser, og kommer heller nå.
Vet dere, selv om disse cookiene er helt perfekte til tross for at de er veganske, sunne (!), sukkerfrie, melfrie og laget uten olje.

Denne uken har vært utrolig opp og ned når det kommer til energi og form. I går hadde jeg en kjempefin dag, men så, plutselig, på kvelden ble jeg iskald og kvalm og hadde vondt i hele kroppen. Natten var helt forferdelig, og jeg var nesten redd for hvordan det skulle gå å være hjemme alene med S i dag. Heldigvis er formen allerede ganske mye bedre, og dagen har vært kjempefin. Jeg kastet alt av rutiner og krav til meg selv ut av vinduet, og bestemte meg heller for å gjøre det beste ut av situasjonen. Lang morgentur ble byttet ut med en kort formiddagstur (været er jo så godt, vi kunne bare ikke bli sittende inne), og yoga og studie ble byttet ut med formiddagshvil sammen med S. Ellers har jeg mest ligget på gulvet mens S har lekt rundt meg. Før hvilen bakte jeg også en porsjon sjokoladecookies, som stod klare og avkjølte da vi våknet igjen. Magen min er ikke bra, og jeg orket bare en knapp halv cookie. Men jeg kan love at disse er gode og perfekte å bake nå som det straks er helg. Mine skal få bli med på tur til Oslo.

til 8 cookies, kan fint dobles
-125 g mandelsmør (jeg brukte hvitt ristet fra Helios)
-1 ss chiafrø bløtlagt i 2-3 ss vann i ca 10 min
-3 ss lønnesirup
-lite dryss Himalaya/havsalt
-30-50 g hakket mørk sjokolade
Bland de bløtlagte chiafrøene (samt vannet de ligger i) med mandelsmøret. Rør inn lønnesirup og salt. Fordel deigen på et stekebrett med bakepapir, jeg fikk 8 cookies. Stek ved 175 grader i 8-10 minutter. Ta ut brettet og press forsiktig sjokoladebiter inn i cookiene. Avkjøl helt før du legger de på rist.
Jeg håper dere har hatt en fin torsdag dere også. Også håper jeg på en god natts søvn, og at all influensa er ute av kroppen min i morgen. Da står nemlig svømmehallen på planen, og det vil vi jo ikke gå glipp av. God natt!
Sjokolade BonBons med kokos-is
Hei hei, og god kveld til dere. Har dere hatt en fin onsdag? Det har jeg. Både fin og effektiv og aktiv og lang- jeg er både sliten og fornøyd og klar for å ta en tidlig kveld. Men først, vet dere hva jeg og Lille S lagde tidligere i dag? Sunne, nesten raw, iskrem BonBons med sjokolade og kokos. De er like gode som de høres ut.
Jeg hadde igjen en halv boks med kokosmelk etter gårsdagens kakao, og bestemte meg for å lage iskrem av den. Jeg trillet små kuler av den frosne iskremen, og dyppet de i raw sjokolade. Nydelig.
Iskrem:
-2 dl (1/2 boks) kokosmelk
-1 ss cashewsmør
-2 ss kokosblomstsukker
-2 ss kokosnektar
-3-4 ss råkakao
-noen dryss vanilje
Sjokolade:
-2-3 ss kokosolje
-1 ss cashewsmør
-1-2 ss kokosnektar
-3-4 ss råkakao
Bruk en stavmikser/blender og kjør alle ingrediensene til en gjevn “fløte”. Jeg brukte iskrem-maskinen til å fryse isen. Hvis du ikke har det, fryser du bare “fløten” og rører om hver halvtime til den er frossen.
Bruk en isskjed eller hendene og form små kuler. Sett de på et brett og frys de videre i fryseren til de er harde.
Smelt alle ingrediensene til sjokoladen over vannbad. Avkjøl så den ikke er for varm. Dypp de frosne iskulene i den, og sett kulene tilbake i fryseren til sjokoladen har stivnet.

S var prøvesmaker etter formiddagsmaten, og jeg tror han ga meg to tomler opp ;) Det ga mamma meg også, som fikk servert disse til dessert i dag.

Her nærmer det seg forresten Oslo-tur med stormskritt, vi reiser allerede på lørdag, og jeg gleder meg sånn. Før den tid håper jeg å få lest en masse, og på fredag skal Lille få bli med i svømmehallen for første gang. Jeg gleder meg til alt! God kveld videre!
Be kind..
Og da mener jeg ikke at vi skal være det fordi vi er bedre enn noen andre. Men fordi vi er like bra som alle andre. Behandle deg selv like bra som du synes de du er glad i fortjener!
I går hadde jeg en virkelig dårlig dag. Og da mener jeg virkelig dårlig. Jeg hadde ikke klart å sove natten i forveien (sovnet ikke før på morgenkvisten, ikke lenge før S vekte meg), kroppen var sliten og matt, og hodet var fult av negative tanker. Med årene har jeg blitt ganske flink til å snu på dårlige følelser og dager, men i går hadde jeg ikke sjans.
Når jeg ser tilbake på i går, kunne jeg ønske jeg så bare hadde vist litt mer godhet mot meg selv. Jeg vet at litt egenpleie og medlidenhet med meg selv, hadde hjulpet masse. Isteden ble jeg sint på meg selv og livet, og spiste til og med mat kroppen min ikke tåler (ugh, peanøtter… hei halsbrann og hoven kropp!)- et tydelig tegn på at jeg ikke ønsker meg selv godt, i min verden.
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget.. Det er egentlig bare en liten påminnelse om å være snill mot deg selv. Og ikke minst, tilgi deg selv og gå videre når du går på en knekk. Det har jeg gjort i dag. Egentlig startet jeg allerede i går, med å prate med nære om hva som plaget meg, og også prate snilt til meg selv. I dag har jeg fylt dagen med de tingene som gjør meg glad; kvalitetstid med verdens beste sønn, morgentur, en ekstra lang økt med yoga, frisk energigivende mat, jeg har instruert yoga for en gjeng nydelige damer, og løpt noen svette deilige kilometer etter det. Tidligere i dag lagde jeg superkakao (kokosmelk, kokosblomstsukker, råkakao) til S og meg, og så bakte jeg en ny porsjon med havrekjeks til han. Kjøkkenet luktet fantastisk. Slikt gjør meg så glad.

Med det ønsker jeg dere, og oss alle, en fin uke videre. Ta vare på dere selv.
En rustikk grønnkålsalat
God kveld alle sammen. I kveld kommer jeg for å dele oppskriften på salaten jeg lagde til middag tidligere i dag; en massert grønnkålsalat med store biter av ovnsstekte gulrøtter og rødbeter- alt sammen fra hagen til mamma og pappa. Deilig!

Jeg elsker gode grønnkålsalater, og elsker enda mer å tenke på hvor godt det gjør for kroppen. Grønnkål er fantastisk nærende for kroppen! Det beste er å strimle den i biter, og massere inn en god olje eller dressing. Bruk et par minutter på masseringen (bruk fingrene), så blir grønnkålen myk og god å spise.
I dag lagde jeg en tahini-sitrondressing, og tilsatte store biter med ovnsstekte rotgrønnsaker rett før servering. Grønnsakene fikk steke i ovnen i nesten en time, og var himmelsk møre og søte da de var ferdige. Denne salaten anbefaler jeg!

-grønnkål
-2 ss tahini
-saft fra 1/2-1 sitron
-et lite dryss Himalaya/havsalt
-rødbeter
-gulrøtter
-olje som tåler høy varme (jeg brukte kokos)
-noen dryss sesamfrø til servering
Begynn med rotgrønnsakene. Jeg beholdt skallet på på både rødbetene og gulrøttene, men det kommer ann på hvor ferske grønnsakene er. Skjær grønnsakene i store biter. Jeg delte bare gulrøttene i to på langs, og rødbetene skar jeg i 2-6 biter. Legg grønnsakene på et stekebrett med bakepapir og vend inn litt olje. Stek ved 200 grader i 45-60 minutter, til grønnsakene er møre og nesten karamelliserte. Grønnsakene kan brukes varme eller kalde.
Skjær grønnkålblader i tynne strimler. Husk å fjerne den tykke stilken. Legg kålen i en stor bolle, og tilsett tahini, sitronsaft og litt salt. Bruk fingrene og masser kålen godt i 2-3 minutter.
Legg grønnkålen på et serveringsfat og legg over varme eller kalde grønnsaker. Dryss over litt sesamfrø, og server.

Virkelig nam, nam, nam! Dette er perfekt høstmat synes jeg. Rå og varm mat blandet, og næringsinnhold på topp. Slikt gjør kroppen glad de neste kaldere månedene.
Hva er din favorittmat på høsten?
Jeg håper dere har hatt en fin søndag. Her har dagen gått til kos med en overglad guttemann, lesing, tur i regnværet og middagsbesøk av onkel. God nyk uke, alle sammen.
Saturday, playdate and raw chocolate
Hei hei, og god lørdagskveld til dere. Har dere hatt en fin helg så langt?
Jeg har hatt en utrolig koselig dag, med besøk av en venninne og hennes nydelige sønn som er noen måneder eldre enn Sidikou Samuel. Jeg hadde laget en stor porsjon med DENNE raw sjokoladefudgen (den er. så. god!), og serverte den og druer til meg og M, og satt frem oppskåret eple, squash og morbær-kuler til småguttene. Før jeg tar kvelden, tenkte jeg å dele bildene fra dagen med dere.






Ønsker dere en fin helg videre.



Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.