Author Archive

Sunn nytelse: (nesten)raw hasselnøttsjokolade til helgen

Hei dere, og god fredagskveld. Jeg håper dere har hatt en fin uke og er klare for helgen. Her er det helg hele uken, men vi er klare likevel ;) I dag har vi vært ute og gått to turer, og ellers bare vært inne og kost oss. Og jeg har selvsagt fylt opp sjokoladelageret, for det får aldri gå tomt.
20131018_142208-w580-h580
I dag ble det deilige mørke sjokoladebiter med smak av hasselnøtt. Jeg tilsetter nesten alltid litt rått cashewsmør i sjokoladen min- det påvirker ikke smaken så mye, men gir så utrolig god konsistens. Vil jeg derimot ha litt nøttesmak, bruker jeg et nøttesmør av ristede nøtter, I dag brukte jeg hasselnøttsmør, som gir nydelig smak til disse mørke bitene.
hasseln-w580-h580
Smelt kakaosmøret over vannbad. Rør inn resten av ingrediensene, og smak deg frem med både lønnesirup og råkakao. Hell sjokoladen i former og sett de i kjøleskapet til de er harde,

Jeg håper dere får en fin helg alle sammen, Og husk at om det blir stille her inne en dag eller to innimellom, kan dere alltid følge meg på instagram (ragnhildnordrum)- der blir det nemlig aldri stille :) God helg.

Raw browniekuler med fudgy frosting og kakaonibs

Åh dere! I dag har jeg en oppskrift som dere bare lage!
20131015_154751-w580-h580Raw browniekuler med fudgy frosting og kakaonibs! Himmel, høres ikke det godt ut?

Da jeg så at fantastiske Julie og Katrin hadde laget raw brownies for noen dager sider, kom jeg på hvor utrolig lenge det er siden jeg har laget det- og det måtte endres snarest. Jeg hadde mye raw karamell-dip igjen i kjøleskapet, og lagde derfor en UtRoLiG god fudgy frosting av det. Browniedeigen rullet jeg til små kuler, og smørte de inn med frosting før jeg drysset kakaonibs på toppen. Trippel sjokolade-lykke! Disse er for oss ekte sjokoholiks som vil nyte intens sjokolade med ren samvittighet.

20131015_145500-w580-h580
ca. 15 browniekuler

1,5 dl rå cashewnøtter
1,5 dl myke dadler
3-4 ss myk kokosolje
4-5 toppede ss råkakao
vaniljefrø
en god klype Himalaya/havsalt

1/2 oppskrift raw karamell-dip
3 toppede ss råkakao

kakaonibs

Lag browniedeigen. Finmal cashewnøtter, og bland de sammen med resten av ingrediensene. Jeg bruker bare fingrene, for dadlene mine er så myke og smelter nesten når jeg tar på de. Rull ut kuler.
Bland karamell-dippen med råkakaoen. (Hvis karamell-dippen har stått i kjøleskapet er den ganske hard. La den da smelte over vannbad.)
Rull kulene i frostingen. Den er ganske tykk, så det kan bli mye kliss- men det er bare gøy :) Legg kulene på et brett, dryss over kakaonibs og avkjøl de i kjøleskapet. NYT!

Åå, jeg får vann i munnen bare jeg tenker på disse. Jeg har allerede spist to, og jeg har på følelsen at det blir enda et par (eller tre eller fire ;)) senere. Men først skal jeg og baby ut på tur. Dette blir dagens andre, vi har nemlig vært på tur før i dag med søte Ida.

Jeg håper dere har en god tirsdag alle sammen<3

Ps, jeg hadde ikke rukket å svare på alle kommentarer fra tidligere innlegg- men nå er det gjort. Selv om det av og til tar litt tid før jeg får svart, setter jeg så pris på hver eneste en av de!

Drop dead delicious (caramel) dip

God mandagskveld dere, håper uken deres startet bra? Med kun et par timer søvn i natt, startet min uke med en veldig trøtt dag. Heldigvis fikk jeg sove en stund sammen med Sidikou Samuel på dagen, men jeg har følt meg som zombie-mom likevel, og er virkelig klar for sengen nå. Dagen har vært fin likevel altså. Den startet med tur ute, og ble avsluttet med en økt yoga og pilates og en altfor sen middag, og mellom der var det mange timer babykos. Også lagde en denne deilige raw karamell-dippen.

dip2-w580-h580Raw, vegansk og søtet med dadler, og helt perfekt som dip til deilige norske epler. Dette er en ganske stor porsjon, jeg vil tro den holder til 4-6 personer som dip til epler.

dip-w580-h580

Legg dadlene til bløte i vann i ca 1 time. Ta vare på 1 dl av bløtleggingsvannet og kast resten. Ta ut steinene av dadlene og legg de i blenderen, eller bruk stavmikser. Tilsett 1/2 dl av bløtleggingsvannet, og blend til det er helt glatt. Tilsett den andre halve dl med vann hvis det trengs.Tilsett nøttesmør, smeltet kokosolje, vanilje, og ev salt hvis du ønsker salt karamell. Blend videre til alt er mikset. Avkjøl dippen og server med epler skåret i båter.

Da hopper jeg til sengs. Ønsker dere en nydelig uke alle sammen.

 

Søndagshilsen

Hei hei, og god søndagskveld til dere.
rosa-w580-h580
Jeg er nettopp ferdig med en liten Pilates-økt, og sitter nå med en tallerken full av mango, papaya og macadamianøtter (nam!). Yogaen startet jeg med allerede en uke etter fødsel, men Pilates-treningen har jeg ikke kommet igang med enda. Før nå :)

Dette har vært en så fin søndag. Helt vanlig, men så fin likevel. Ser bare hvor nydelig det var ute da jeg og baby gikk tur tidligere i dag..
20131011_123504-w580-h580
Vakkert, sant?

Jeg håper dere har kost dere masse i helgen alle sammen, og at dere er klar for den nye uken. Det er jeg. Nyt resten av helgen<3

Tropisk lørdagssalat

God lørdagskveld alle sammen. Akkuart nå sitter jeg i sengen med baby som nettopp har sovnet (og han er så søøøt!), og tenkte å skrive litt her før jeg skal ut i stuen igjen der mamma og pappa har besøk av et vennepar.

Både i går og i dag lagde jeg denne nydelige fargerike salaten som jeg nå skal dele med dere.
20131012_154459-w580-h580Selv om det er høst og mange av oss kanskje begynner å lyst på mer varmende mat, smaker freshe salater godt. Året rundt! Denne er av den tropiske sorten, med både papaya, mango og macadamianøtter. Jeg bruker også macadamiaolje (link til Iherb), som jeg tror må være verdens beste olje- den hever virkelig alle salater til de høyeste høyder.
20131012_153351-w580-h580
Bruk så mye du ønsker av hver ingrediens (jeg brukte ca. 1/2 papaya, 1/2 mango, 1/2 avokado, 1/2 agurk, 1/2 korianderplante, en neve macadamianøtter, 1 ss hampfrø, noen dryss salt, presset saft av en lime og litt av oljen på toppen). Legg alt pent på et fat, for pen mat er så koselig å spise :)

Et lite tips er forresten å legge papayaer i vindueskarmen til modning i noen dager. Jeg synes nesten aldri papayaene man får kjøpt i butikken er gode, og det er rett og slett fordi de ikke er modne. Nå lar jeg de ligge til nesten ser litt rottende ut- da er de perfekte.
20131012_190529-w580-h580
Hvordan har deres lørdag vært? Jeg merker ikke lenger forskjell på hverdag og helg, alt glir liksom i hverandre nå som jeg har permisjon. Og det er helt utrolig hvor fort dagene går, selv om jeg ikke får gjort fryktelig mye. Bebisen og jeg har bare kost oss her hjemme, gått en tur, vært på handletur og jeg har fått trent yoga (viktigere enn noen sinne merker jeg- ryggen min blir nemlig helt gåen av all babybæringen).

Håper dere har en god kveld alle sammen, kos dere.

Fiken LOVE

Kan jeg friste dere med deilige fiken- og sjokoladekonfekt- som både er raw, veganske, kun søtet med fiken, og fulle av supersunn kokosolje og råkakao?
20131010_122725-w580-h580
Denne oppskriften har jeg delt før, men gode ting kan ikke deles for mange ganger, sant? Dette er nemlig en av mine favorittoppskrifter, jeg bare elsker hvordan fikner, kokosolje og kakao smaker sammen. Heaven!
20131010_093049-w580-h580
Til en stor porsjon (ca 20 biter) trenger du:

3 dl tett pakkede tørkede fiken
2,5 dl myk romtemp. kokosolje
2 dl råkakao
en liten klype Himalaya/havsalt

Legg fikenene i kaldt vann, og la de ligge i et par timer eller over natten. Hell av vannet. Skjær bort ev. hard stilk, og hakk opp i bittesmå biter. Bruk baksiden av en skje, og mos bitene til en fin pure. Du kan også bruke en stavmikser eller food processor til dette.
I en stor bolle blander du fikensyltetøyet og kokosoljen. Kokosoljen skal ikke være smeltet, men ha romtemperatur.
Bland kakao inn i fiken-kokosmiksen. Legg bakepapir på et brett og smør konfektmassen utover til den er ca 1 cm tykk. Sett brettet i kjøleskapet. Etter 10 minutter tar du brettet opp igjen og skjærer konfekten i biter. Oppbevar konfekten i kjøleskapet, og ta ut bitene like før servering.

Jeg har dilla på fiken for tiden, spesielt de ferske. Jeg tror de er i sesong akkuart nå, iallefall er de som selges på Meny helt perfekte- modne og søte. Ferske fiken liker jeg å spise slik de er, eller toppet med litt tahini- da blir de små kalsium-bomber og smaker fantastisk!
20131010_122457-w580-h580

I dag er lille babyen vår akkuart to måneder, og det er helt utrolig! Tiden går plutselig så fort. Sidikou Samuel er bare verdens beste, og jeg kan nesten ikke forstå at vi var så heldige å få akkuart han<3

Har dere en fin dag? Her har dagen gått til baby-bading, baby-leking og baby-kosing (hihi), tur i nydelig høstvær, en liten yogaøkt, og selvsagt sjokoladespising. Ønsker dere en god dag videre.

Banana-softserve med salt valnøttkaramell

God kveld dere. Før jeg tar med meg baby og hopper til køys, tenkte jeg å dele denne enkle bananiskrem-varianten jeg lagde i kveld. Jeg har dilla på banana-softserve for tiden, og spiser det gjerne som både lunsj og dessert. Banana-softserve er like sunt som det er godt- jeg lager min bare av frosne bananer, en knert rått cashewsmør og noen dryss vanilefrø, og så varier jeg ved å tilsette bær, rå sjokolade, ulike nøtter, kakaonibs og annet godt. I kveld lagde jeg en veldig enkel, og veldig god, salt valnøttkaramellsaus som smakte fantastisk sammen med den søte, kalde iskremen.
softservemedvalnøtt-w580-h580

Til en porsjon trenger du:

2-5 frosne store bananer (så mange du selv ønsker, alt ettersom det er et måltid eller dessert)
1/2-1 ss rått cashewsmør
noen dryss vaniljefrø

1 ss rått valnøttsmør (jeg bruker dette)
1 ss lønnesirup
noen dryss Himalaya/havsalt

Kjør frosne bananer, cashewsmør og vanilje i food processoren til det blir “softis”. Hell isen i en iskald skål (la skålen stå litt i fryseren på forhånd).Rør sammen valnøttsmør og lønnesirup, og smak til med salt. Det er godt at saltsmaken kommer frem til. Hell sausen over isen, og server med det samme.

Jeg håper dere har hatt en fin dag. Her går dagene mye i det samme for tiden. Jeg og baby har vært ute på tur, også har jeg endelig fått tak i baby-gym til han. Jeg håper han blir glad i å ligge under den etterhvert,. Og det tror jeg, han synes jo det er så gøy å se på alt mulig for tiden.

Ønsker dere en god kveld videre, alle sammen.

Happy Monday

20131007_121500-w580-h580

God mandagsformiddag. Fine babyen min og jeg kom nettopp inn fra en lang gåtur i helt nydelig høstvær (åh, høst dere!), og nå sitter jeg her med en stor bolle frukt (blåbær, druer og perfekte fiken fylt med litt tahini) og koser meg med baby liggende i fanget.

Titter egentlig bare innom for å ønske dere en fin uke. Selv har jeg ikke mange planer for de neste dagene, men jeg vet de blir fine uansett- jeg har jo selskap av verdens godeste lille sønn. Håper uken blir fylt med mye godt for alle dere<3

Deilig fire-lags raw kake (iskrem! karamell! sjokolade!)

God kveld dere. Nå håper jeg dere nyter lørdagskvelden deres og gjør noe koselig. Dette er siste kvelden hele familien er samlet. I morgen reiser nemlig begge brødrene mine hjem, og søsteren min reiser for å besøke venner rundt omkring i Norge. Baby og jeg derimot, blir igjen hos mamma og pappa en ganske lang stund til.

I dag har Sidikou Samuels 8-ukersdag og Kader har bursdag,så i gårkveld lagde jeg en nydelig raw food kake som jeg server til familien i dag. For selv om Kader er på Afrika-ferie, må han jo feires, og det må babys åtte uker-lange liv også. Dette er egentlig denne kaken fra This Rawsome Vegan Life (love!), men jeg endret så mye, at jeg skriver oppskriften for dere under.
20131005_172523-w580-h580

Jeg bruker kopp som målenhet her. Bruk en kopp som rommer 2,5 dl.

Bunn:
1 kopp valnøtter
1-2 ss myk kokosolje
1 liten klype Himalayasalt

Bananiskrem:
3-4 frosne bananer
1 ss rått cashewsmør
et godt dryss vaniljefrø

Karamell:
1 kopp dadler
1/3 kopp vann
1/2 kopp rått cashewsmør
1/2 kopp smeltet kokosolje
noen dryss vaniljefrø

Sjokolade:
halvparten av karamellen
3-4 toppede ss råkakao

Lag bunnen. Mal nøttene og bland det med kokosolje og salt. Press deilgen ut i en liten rund form.

Legg alle bananene i food processoren og kjør til du får “softis”. Tilsett cashewsmør og vanilje og kjør et par sekunder til. Fordel bananiskremen over bunnen og sett den i fryseren.

Legg dadlene til bløte i minst en time. Ta ut steinene og ta bort mest mulig skall (det er ikke krise med litt skall, men prøv å få bort det meste). Bruke en blender eller stavmikser og kjør dadlene med 1/3 kopp vann (bruk gjerne bløtleggingsvannet) til det er glatt. Tilsett cashewsmør, kokosolje og vanilje. Hell halvparten av karamellen over bananisen.

Rør inn kakaoen i resten av karamellen, og hell den over karamellaget. Sett kaken tilbake i fryseren i mist 2 timer, eller over natten. Ta kaken opp 10-15 minutter før servering.
20131005_114606-w580-h580
Kaken er rett og slett nydelig, og jeg er superglad, for det er enda et stykke i fryseren. Og det er aaaall mine ;)

Har dere noen hyggelige planer for helgen? Uansett hva dere gjør, håper jeg dere koser dere masse masse.

Raw milkshake for sjokoholiks

God torsdag dere, har dere hatt en fin dag? Siden jeg snakket så varmt om karbohydrater i går (må bare understreke igjen om at da snakker jeg og frukt og grønnaker, og ikke sukker, brød og bearbeidet korn), tenkte jeg å snakke fint om fett i dag :) For selv om jeg for tiden spiser mer frukt enn jeg noen sinne har gjort, og mindre fett enn det jeg har gjort de siste årene, har fremdeles sunt fett en veldig viktig plass i kostholdet mitt. Ikke bare elsker jeg smaken fett gir maten, men sunt fett gir også bedre hud og hår, og er viktig for at kroppen og hjernen skal fungere. Jeg prøver så godt jeg kan å høre på kroppen, og det betyr at noen måltider blir helt fettfrie, mens andre inneholder mye fett- slik som denne deilige raw veganske sjokolademilkshaken jeg spiste istad.

milkshake-w580-h580Verdens beste milkshake er laget med hverken melk, is eller sukker, men av kremet avokado, frosne bananer og råkakao. Dette er en ordentlig næringsbombe, og den passer perfekt for sjokoholikere, som meg selv.

20131003_153946-w580-h580Blend alle ingrediensene sammen med litt vann til ønsket konsistens. Jeg bruker lite vann, siden jeg vil ha min supertykk. Også toppet jeg den med kakaonibs og gojibær med raw sjokolade. Oi oi oi <3

I dag har baby og jeg vært ute på tur i nydelig høstvær, og straks skal vi ut på tur igjen sammen med lillebror. Jeg har prøvd å få til en yogaøkt, men Sidikou Samuel har ikke vært intressert i å sove alene, så da har det heller blitt masse masse babykos. Yogaen får jeg ta i morgen. Eller i kveld.

Det var forresten så spennende å lese kommentarene og tankene deres på sist innlegg. Det er rart hvordan kropper reagerer så forskjellig, når vi egentlig er så like. Jeg tror det er viktig å kjenne på kroppen og virkelig tørre å stole på den, og ikke ta all informasjon for god fisk.

Ønsker dere en nydelig kveld videre, alle sammen.

 

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930