Author Archive

Coming clean

Uff, den overskriften hørtes dramatisk ut, og så fryktelig dramatisk er ikke dette innlegget.

Men, jeg skriver en blogg jeg håper kan være til motivasjon og inspirasjon for andre. Jeg vil dele min glede over hvor fantastisk sunn mat er, hvor lett det er å leve mer dyrevennlig, og hvor enkelt det er å lage (og spise :D) supersjokolade fremfor å spise dårlig mat og junk.

Men når ikke mat er enkelt for meg, da føler jeg et lite ansvar for å dele det med dere også. Er det ikke rart hvordan mat er en av de største gledene i livet, men også kan være det stikk motsatte?

Jeg er inne i en periode hvor mat bare er vanskelig. Det er så vanskelig at jeg nesten ikke klarer å forholde meg til det, det stresser meg, og tar utrolig mye av fokuset mitt. Og jeg hater å ha det slik, det er så mye annet jeg vil fokusere på og bruke krefter på. Dessuten elsker jeg jo mat, og det gjør meg så trist når jeg ikke klarer å glede meg over det. Jeg synes det er vanskelig å skrive her på bloggen, for hvordan skal jeg kunne inspirere andre, når jeg selv synes det er vanskelig å gi nok mat til min egen kropp?

Jeg kommer ikke til å gå i detalj på akkurat hva jeg går igjennom- det føles både for privat og er dessuten vanskelig å sette ord på. Likevel vil jeg at dere skal vite det. Det er så alt for mange av oss, spesielt jenter, som synes mat er vanskelig, og det er så lett å føle seg alene- selv om man langt i fra er det.

Blir jeg borte herifra flere dager på rad, er dette grunnen. Men mat må jeg jo ha, og lager jeg noe godt, skal jeg selvsagt dele det med dere. Når mat er vanskelig, holder jeg den alltid superenkel og ren (det gjør det så mye lettere for meg å spise den), og det er de ikke så spennende å legge ut her.

Ellers håper jeg på en ny Give Away til dere om ikke så lenge, og kanskje en spørsmålsrunde (?), så jeg er tilbake her før dere vet ord av det :) Så lenge ønsker jeg dere en fantastisk uke videre.

20131120_145051-w580-h580

Birthday girl

God tirsdagskveld til dere.

bursdag-w580-h580
Bursdagen min er over om noen timer, og tenk! Nå er jeg 26 år. Allerede.

Siden jeg er her hos mamma og pappa i Valdres, og ikke i Oslo, har jeg bare feiret stille og rolig her hjemme med familien- og det har vært veldig koselig. Jeg lagde middagen i dag, som ble papayasalat (jeg har dilla for tiden), karri-ristede kikerter, guacemole, og rømme til de andre som spiser det. Papayasalaten er laget av papaya som jeg “skjærer” opp med en iskremskje, finhakkede agurk, tomater, paprika og rødløk, og over presset jeg lime, og drysset på hampfrø, Himalayasalt og litt spiskummen.
For å lagde karri-ristede kikerter, blander du bare kokte/hermetiske kikerter med karri, litt kokossukker, Himalayasalt og litt olje, sprer de på et stekebrett og rister de ved 200 grader. Jeg husker ikke hvor lenge jeg lot de stå, men mellom 20 og 30 minutter tror jeg er passe :)

Til dessert ble det raw “cupcakes”. Disse var et lite ekspriment jeg prøvde meg på i gårkveld, og de trenger nok litt mer arbeid før oppskriften kan deles. Gode ble de altså, men ikke perfekte. De har lys bunn med smak av vanilje, og er selvsagt toppet med deilig fudgy sjokoladefrosting.

Nå skal jeg faktisk legge meg. Sidikou Samuel sover allerede, og jeg er (som dere kanskje ser på bildet over ;)) veldig trøtt i dag, så jeg trenger en tidlig kveld. Jeg håper dere har hatt en god dag alle sammen<3

Ny fin uke

God mandagskveld dere. Jeg er bare innom for å ønske dere en riktig god ny uke.

newweek-w580-h580
Det er helt stille i huset, alle har nemlig lagt seg, så jeg er alene oppe og forbreder litt til i morgen. Da har jeg jo bursdag :D Det blir raw bursdagscupcakes, og middagen er planlagt. Det blir en enkel middag (det beste jeg vet er jo enkle rene smaker), og jeg håper den faller i smak hos familien. Og cupscakesene håper jeg blir bra- de fant jeg opp imens jeg lagde de, så nå satser jeg bare på det beste ;) Jeg viser dere i morgen.

Det er så rart at det allerede har gått et år. Jeg husker bursdagen min i fjor så utrolig godt; jeg spiste raw sjokolademousse til frokost (haha, typisk meg), Kader kom på besøk før jeg skulle på jobb, og så gikk vi ut for å kjøpe gave til meg. Noen dager senere hadde jeg bursdagslunsj (frukt, deilige raw kaker, guacemole osv) med gode venninner, kjæresten og et par av hans kamerater. Det er helt sprøtt å tenke på at da viste jeg ikke at jeg var gravid, og her sitter jeg et år senere med en 3 måneder gammel sønn. Mye kan skje på et år altså!

Jeg ønsker dere alle en kjempefin uke, kos dere alt dere kan.

 

En liten søndags-update

Hei hei, alle sammen.
20131117_121159-w580-h580Denne uken har jeg ikke fått oppdatert mye her inne. Jo større baby blir, jo mer energi får han, og jo korte føles dagene. Virkelig, dagene flyr. Men jeg kose meg, så mye! For tiden lar jeg baby styre dagene, og da blir det ikke så mye struktur, og ikke mye tid til å hverken lage ny spennende mat eller å oppdatere her inne. Men jeg skal gjøre så godt jeg kan, og håper jeg kan være mer aktiv her neste uke :)

Og vet dere neste uke er bursdagsuken min. Jeg blir 26 (hjelp!) og skal lage raw food middag og dessert til familien. Har dere noen forslag til hva jeg kan lage?

I gårkveld hadde vi besøk her hjemme, og jeg serverte raw sjokolademoussekake. Heldigvis ble det resten, så min frokost i dag etter deilig tur ute med Sidikou Samuel, ble en stor grønn juice (av agurk, grønne epler, salat og sitron) og et lite stykke kake. I slike situasjoner kan man ikke annet enn å elske den raw veganske livsstilen :)

moussekake-w580-h580
Bunnen på kaken er finmalte valnøtter, og litt kokosolje og Himalayasalt. Fyllet er DENNE fantastiske sjokolade- og hasselnøttmoussen laget med avokado.

Og til slutt, her kommer oversikten over treningsuken min. Nesten ingen pilates denne uken dessverre, men fine turer hver dag (ganske rask gange med baby i sjalet) og seks små yogaøkter. Mor- og babytrimmen på mandag var veldig veldig lett styrketrening.

46-w580-h580

Har dere hatt en fin helg? Jeg satser på en bedre blogguke neste uke (det er jo så mye jeg har lyst til å lage og dele!), så vi sees da :) Ønsker dere en god kveld videre.

Fredagskveld, og raw mulberry-buttercups

God fredagskveld alle sammen.
Sidikou Samuel har virkelig vært en liten nattfugl de siste dagene, og har vært fullstedning uintressert i å legge seg for kvelden- det er jo mye mer morsomt å være våken. Så i kveld har jeg faktisk tatt på meg bæretsjalet inne (bruker der vanligvis bare på tur ute) og håper han sovner i det.

Ellers startet jeg dagen med lang tur ute med baby, masse lek og kos og en kort yoga- og pilatesøkt imens baby hvilte. Jeg lagde en ny porsjon raw sjokolade i dag. Egentlig skulle jeg bare lage basic mørke raw sjokoladehjerter (plain mørk sjokolade er nemlig favoritten min, og det jeg spiser aller mest av) men så bestemte jeg meg for at litt av sjokoladen kunne bli til deilige mulberry-buttercups.
20131115_150208-w580-h580
Høres godt ut, sant? Mørk raw sjokolade, creamy cashewnøttsmør, søte karamell-aktige morbær, og enda et lag sjokolade på toppen. Jeg synes morbær er i overkant søte på egenhånd, men sammen med mørk sjokolade, er det noe av det beste jeg vet.

Jeg lagde noen buttercups, og noen vanlige sjokoladehjerter av denne porsjonen sjokolade. Vil du kun lage buttercups, vil jeg tro du får ca 8 stykker.
morbærcups-w580-h580
Smelt kakaosmøret over vannbad. Rør inn cashewsmøret, så lønnesirup og råkakao. Hell ca en ss av sjokoladen i hver muffinsform. Sett formene noen minutter i kjøleskapet til sjokoladen stivner. Dekk sjokoladen med cashewsmør (ca en toppet ts per cup), og dryss over morbær. Dekk med enda mer sjokolade, og sett formene tilbake i kjøleskapet (eller fryser) til sjokoladen har stivnet.

Har dere noen fine planer for helgen? Her går hverdag og helg i ett, så vi skal bare gjøre det vi vanligvis gjør. Men jeg liker det. Faktisk. Jeg gleder meg veldig til å reise til Oslo og venninner i desember igjen (og ikke minst til å flytte på nyåret), men med lille Sidikou Samuel blir hver dag en fest- uansett om jeg er i Valdres eller Oslo.

Nå snorker baby endelig i sjalet, så nå skal vi legge oss begge to :) Ønsker dere en god helg, alle sammen.

Anna på besøk, og raw vegansk ostefat

God morgen alle sammen. Fra i går til i dag har jeg kjempehyggelig besøk av søte Anna. Jeg ble så glad da hun ville ta seg turen opp til Valdres for å hilse på og kose med baby.

20131112_194155-w580-h580

Jeg lagde et raw vegansk ostefat til oss og masse raw sjokolade- perfekt mat som man kan sitte å spise lenge imens man prater.

20131112_190418-w580-h580

Ostene lagde jeg av bløtlagte rå cashewnøtter, sitronsaft, Himalayasalt, olivenolje, og ingrediensen som gjør at den blir fast og kan skjæres opp: kokosolje. Det er ikke mye kokosolje som skal til for å gjøre osten fast, ca 1 ss smeltet olje til en porsjon ost av 2,5 dl nøtter. Den ene osten smaksatte jeg med provence urter, fersk hvitløk og litt olivenolje, og den andre med ovnsristet hvitløk og pinjekjerner. Og så brukte vi agurkskiver som “kjeks” ;)

Sjokoldene jeg lagde var raw sjokoladetrøfler og macadamiasjokolade. Nam nam nam, dere kan tro vi koste oss!

20131112_165202-w580-h580Dere kan forresten finne Anna på Instagram, @annaerbest.

Har dere hatt en fin uke så langt? Jeg håper det, og ønsker dere en nydelig uke videre.

Raw sjokolade- og karamellkake, og treningsuken min

God kveld alle sammen. Har dere hatt en fin søndag? Jeg har hatt en veldig god dag, som startet med yoga lenge før solen sto opp, gåtur med søster og lille sønn, og bittelitt feiring av pappa og Kader som har farsdag og Sidikou Samuel som har 3 månedersdag.

20131110_115328-w580-h580Jeg lagde en raw kake i gårkveld som jeg serverte til familien i dag. Etter at jeg oppdaget at raw karamell enkelt lages av dadler, cashewsmør og kokosolje, har jeg hatt dilla på sjokolade- og karamell-ting. Det er jo godt! Denne kaken falt virkelig i smak hos både mamma, pappa, søster, onkel, og selvsagt meg selv. Jeg fulgte ingen oppskrift men har blitt inspirert av flere oppskrifter jeg har sett rundt omkring. Under ser dere hvordan jeg lagde den.
sjokokara

-2 1/2 dl valnøtte
-1 ss lønnesirup
-en liten klype Himalaya/havsalt

-2 1/2 dl dadler, bløtlagt i vann i ca 1 time
-1 dl + 1 ss rått cashewsmør
-1 1/2 dl smeltet kokosolje

-en god klype Himalaya/havsalt

-1 ss lønnesirup
-4 toppede ss råkakao

-morbær/mulberries som pynt, valgfritt

Start med å lage bunnen. Finmal valnøtter i blender/food processor, og bland det med lønnesirup og en liten klype salt. Bruk fingrene og press deigen ut i en liten form.
Hell av bløtevannet til dadlene, ta ut steinene og kjør de til en glatt mos i blender/food processor/stavmikser. Bruk ev litt vann for å få det til å kjøre rundt, men minst mulig. Tilsett cashewsmør og kokosolje, og blend videre til alt er blandet.
Del daddel-blandingen i to. I den ene halvdelen smaker du deg frem med litt salt. I den andre halvdelen tilsetter du lønnesirup og råkakao.
Hell karamellen over bunnen. Fordel sjokoladen over karamellen. Sett kaken i kjøleskapet minst et par timer før den skal servers. Strø over morbær til pynt hvis du vil.

YUMMI!

Jeg tenkte forresten å begynne å dele treningsukene mine med dere på søndager. For å være helt ærlig synes jeg nesten det er litt flaut å gjøre, fordi jeg vet at mange av dere er superspreke og flinke. Og her kommer jeg med gåturene mine og yoga og pilates her og der.. Men jeg trives faktisk veldig godt med dette for øyeblikket, og etter at baby kom inn i livet mitt har virkelig lært meg å godta at litt er bedre enn ingenting. Vanligvis trener jeg yoga 5-7 ganger i uken. Denne uken ble det mindre siden jeg var i Oslo frem til onsdag. Pilates gjør jeg når det passer seg slik. Gåturene går jeg i ganske raskt tempo med baby i bæresjalet.
45-w580-h580

Har dere noen hyggelige planer for uken som kommer? Jeg vet ikke helt hvordan min uke kommer til å se ut, men i morgen skal iallefall jeg og baby prøve oss på mor- og babytrim her i Valdres :D Det gleder jeg meg til. Jeg tror det er veldig veldig lett trening, men jeg gjør det mest for det sosiale.

Ønsker dere en fin uke alle sammen.

 

Sykedager

Hei hei, og god lørdagskveld til dere. Har dere hatt en fin helg så langt? Etter at Sidikou Samuel ble vaksinert på torsdagen, har han virkelig ikke vært i form. Han har hatt feber og vondt i kroppen, stakkars bittelille. Heldigvis har han vært bedre i kveld, så jeg regner med at han er på bedringens vei.

20131109_172533-w580-h580

Vi startet lørdagen med lang gåtur ute, og etter det har vi bare vært inne og prøvd å gjøre det så behagelig som mulig for baby. Han fikk til slutt sove på dagen i dag, og jeg fikk trent en hel time yoga- det er langt fra hver dag han lar meg trene så lenge, så det var helt herlig! Etter fødsel har jeg bare trent yoga på egenhånd (jeg har trent det i mange år, så det er enkelt å sette sammen økter selv), men de siste to dagene har jeg trent til DENNE videoen (link til You Tube), og den er superbra og anbefales virkelig.

Dere som følger meg på instagram så kanskje at jeg fikk en helt fantastisk pakke fra skjønne Sonja for et par dager siden. Vi hadde nemlig avtalt å gjøre en liten “food swap”, og pakken hun hadde ordnet i stand til meg var helt perfekt. Jeg må bare vise dere!

swap-w580-h580

På bildet ser dere masse masse rå sjokolade, rå og vegansk ost laget av nøtter (elsker denne, og gleder meg til den dagen slikt kan kjøpes i Norge) og en skjønn smekke som Sidikou Samuel skal få bruke til jul. Og så et utrolig koselig kort- Sonja er så søt!

I kveld har jeg laget en raw kake som skal serveres i morgen. For dere vet vel hvilken dag det er? Det er jo farsdag! Og både min pappa og pappa-Kader skal feires. I tillegg er det Sidikou Samuel sin 3 månedersdag, så denne søndagen fortjener en kake :) Jeg kommer tilbake i morgen og viser dere. Så lenge ønsker jeg dere en fin lørdagskveld<3

Tilbake i Valdres, 3 månederskontroll og raw morbær-sjokolade

Hei dere. I går ettermiddag tok Sidikou Samuel og jeg bussen tilbake til mamma og pappa i Valdres. Vi hadde det så koselig i Oslo, og jeg planlegger allerede en ny tur i desember. Men det var koselig å komme tilbake hit også, og i dag har baby og jeg vært på 3 månederskontroll. Og det gikk kjempefint! Baby er så flink og spiser seg både lang og rund (akkurat passe lang og passe rund) og det er jeg så utrolig glad for.
Ellers har dagen i dag gått kjempefort. Utenom kontrollen på helsestasjonen, har vi gått lang tur, baby har badet og jeg har trent Pilates, og så har jeg laget en stor porsjon raw sjokolade med morbær (mulberries).
20131107_160142-w580-h580
Noe av det beste jeg vet er disse morbærene dyppet i raw sjokolade. Morbær er supersøte og litt karamell-aktige, og passer perfekt sammen med mørk sjokolade. Jeg laget en porsjon standard raw sjokolade slik jeg liker den best, blandet ut noen never tørkede morbær, og lot sjokoladen stivne i kjøleskapet.
morbær-w580-h580
Smelt kakaosmøret over vannbad. Bland inn cashewsmør, lønnesirup og smak deg frem med råkakao. Rør inn morbær, og hell sjokoladen over i en liten form dekt med plastfolie. Sett sjokoladen i kjøleskapet, og skjær den i passe biter når den er hard.

Har dere hatt en fin uke så langt? Jeg håper det. Og så håper jeg dere får en god uke videre, kos dere.

Siste dag i Oslo

God morgen dere.
20131106_074037-w580-h580
På mandag reiste jeg og baby tilbake til Oslo etter to dager i Stokke. Mandagskvelden var vi bare hjemme i leiligheten og slappet av, mens tirsdagen hadde vi program fra morgen til kveld. Vi startet dagen med lang morgentur, legebesøk (jeg ville sjekke hvordan det står til med B12-lageret mitt), og så dro vi på beøk til min kjære venninne Hilde Kristine. Etter det dro vi hjem og Sidikou Samuel sov imens jeg tok en Pilates-økt på stuegulvet. På ettermiddagen kom Karoline på besøk til oss. Hele dagen var bare kjempekoselig.

I ettermiddag reiser vi tilbake til Valdres, så vi skal kose oss disse siste timene vi har i Oslo. Straks skal vi ut og gå tur, og senere skal vi møte venninnen min June på kafe.

Vi snakkes når jeg er tilbake i Valdres. Ønsker dere en god dag og uke så lenge!

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930