Author Archive
Cherry cherry boom boom (raw fudgy kirsebærsjokolade)
God kveld. Søte baby har nettopp lagt seg, og jeg er straks klar for dagens yogaøkt. Jeg brukte å trene yoga i sovepausen til Lille S på formiddagen, men fikk sjeldent trene i mer en 30, maks 45 minutter, før han våknet. Nå i helgen begynte jeg å flyttet yogaen til kvelden, og får trene en hel time uten avbrytelser. Utrolig deilig! Apropo trening, jeg vil begynne å dele treningsukene mine her igjen, så nederst i innlegget legger jeg med forje ukes treninger.
Har dere hatt en fin dag? Her startet tirsdagen med gåtur ute, og et besøk hos legen for å få satt en ny B12-sprøyte. Etter det lagde jeg deilige superfudgy sjokolader med tørkede kirsebær og kakaonibs.

Disse ble så gode, og de lages enkelt med 6 små ingredienser, bestilt rimlig på Iherb. Alt du trenger er myke dadler (jeg bruker Medjool fra Iherb), rått cashewsmør, kokosolje og råkakao, itillegg til frysetørkede kirsebær og kakaonibs.
Dette er en ganske stor porsjon, og gir 12 store sjokolader- laget i muffinsformer. De holder seg godt i kjøleskap eller fryser, eller du kan halvvere oppskriften. Jeg lagde hele porsjonen sjokolade, men lagde kun 4 sjokoladecups. Resten av sjokoladen helte jeg i en skål og oppbevarer den i kjøleskapet. Sjokoladen er nemlig enkel å smelte over vannbad, og kan lages til andre varianter senere. Jeg synes det er litt greit å gjøre det slik når jeg først er igang på kjøkkenet.

Legg 2,5 dl dadler i kaldt vann i minst 30 minutter. Hell av vannet, men spar på en dl, ta ut steinene fra dadlene og kjør de til karamell i en blender eller med stavmikser. Tilsett den ene dl med bløtleggingsvann og kjør til du har en helt glatt masse. Tilsett 1 dl og 1 ss cashewsmør, 1 dl og 1 ss smeltet kokosolje, og 4 godt toppede ss råkakao. Blend videre til alt er godt blandet.Fordel sjokoladen i former, gjerne muffinsformer i silikon, press oppi noen tørkede kirsebær og kakaonibs. Sett sjokoladen i kjøleskapet til den har stivnet, og server.
Sure kirsebær og mørk, intens sjokolade- det kan ikke bli bedre enn det!
Så til slutt, her er forje ukes treninger. Eller “treninger” i noens øyne ;) Jeg holder det fremdeles på et veldig behagelig nivå, med gåturer i rask gange og yogaøkter her hjemme. Og en Pilatesøkt her og der. Jeg liker det veldig godt slik, men har faktisk i det siste kjent at jeg savner løping og mer intens trening. Målet fremover er å trene yoga på kveldene (slik at jeg kan trene en hel time), begynne å gå kveldsturer igjen (itillegg til den faste morgenturen) siden det begynner å bli mye lysere, og etterhvert å begynne å løpe- jeg vil bare vente til det ikke er så glatt på veien. Ellers er det viktigste for meg å være aktiv daglig, få luft, trene yoga hver dag (om det så bare er 10 minutter- det er så viktig for ryggen og hodet mitt), og kose meg med det jeg gjør.

Ha en kjempefin kveld dere!
Raw acai-pudding (og min aller første morsdag)
God kveld alle sammen, og god morsdag til alle dere fine mødre der ute.
Jeg dekte på til morsdagsfrokost til mamma, pappa, Sidikou Samuel og meg i dagtidlig, og lagde acai-pudding full av supermat til oss.

Har dere smakt acai-pudding før? Jeg synes jeg ser bilder av acai-bowls overalt, spesielt på Instagram, og det ser så godt ut. Siden jeg har en pose acai-pulver som jeg altfor sjeldent bruker, lagde jeg min egen variant og serverte den til mamma, pappa og meg. Mamma og pappa syntes det smakte litt spesielt, acai har jo litt annerledes smak. Selv syntes jeg det var veldig godt. Hvis du ikke har acai, kan du lage denne tykke smoothien uten også.
Til to eller tre personer trenger du:
-5 dl frosne blå druer
-2 dl frosne blåbær
-3 ss chiafrø, bløtlagt i en dl vann
-3 ss acai-pulver
-1 ts ekte vaniljefrø
-2 ss cashewnøttsmør (hvis du ønsker den nøttefri, tror jeg en hel avokado hadde vært godt i)
-vann til passe konsistens
Topping: jeg brukte granateple og kokos, men alt av frukt, bær, nøtte, frø osv passer
Blend alle ingrediensene i blenderen, tilsett nok vann til å få det til å kjøre. Ikke bruk for mye vann- det er godt at den er litt tykk og god. Fordel i skåler og dryss over topping.

Har dere hatt en fin helg? Sidikou Samuel har jo vært så forkjølet og har hatt vanskelig for å sove på nettene, så det har blitt et par nesten søvnløse netter på oss. Men bortsett fra det, har det vært en fin helg. Lange turer ute, deilige yogaøkter, og masse babykos med verdens beste- akkurat slik jeg håpet på. Og dere! Gjett hvem som blir 6 måneder i morgen?!? Hjelpes, hvor blir tiden av?
Ønsker dere en fin søndagskveld og en god ny uke i morgen.
For your love
God fredagskveld. Den neste uken er tiden for å vise kjærlighet til de vi har nær. På søndag er det morsdag, og fredag 14. er det Valentines dag. Jeg synes ikke man må ha kjæreste for å gjøre noe ekstra på Valentine, det kan like så godt være familie eller venner man gir litt ekstra oppmerksomhet.
Jeg er selvsagt her for å fortelle at det fineste du kan gjøre mot de du er glad i, er å gi de hjemmelaget rå sjokolade laget med masse kjærlighet.
Stakkars lille er så forkjølet i dag, og skal få slippe å vise seg frem til dere.
Tidligere i dag laget jeg en porsjon to-lags rå sjokolade, med kokosmakronbunn og fudgy sjokoladetopping. Helt. Fantastisk. Godt.

Til ca 16-20 biter
Bunn:
-2,5 dl revet kokos
-1 dl myke dadler
-1,5 dl smeltet kokossmør (ikke det samme som kokosolje)
-2 ss kokosolje
-1/2 ts Himalaya/havsalt
Bland alle ingrediensene godt i en food processor. Press deigen ut i en liten form kledd med folie.
Sjokoladetopping:
-2 ss nøttesmør (jeg brukte hasselnøtt, du kan også bruke cashew, mandel el.l)
-2 toppede ss kokosolje
-2 ss agavenektar
-4 ss råkakao
-litt ekte vanilje
Smelt nøttesmør og kokosolje over vannbad. Rør inn resten av ingrediensene. Hell sjokoladen over kokosbunnen, og sett kaken i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet. Skjær opp i biter og la den stå kaldt frem til servering.

Har dere noen hyggelige planer for helgen? Siden Sidikou Samuel ikke er helt i form, vet jeg ikke helt hvordan dagene blir. Han er så god, og vil bare være på armen hele tiden og kose ekstra ekstra mye. Jeg håper på noen lange turer ute, og ellers bare en masse kos her inne.
God helg dere!
Raw lunsjsalat med marinerte rødbeter, avokado og mandel”ost”
God onsdag til alle dere. I dag har vi hatt lunsjbesøk av min skjønne venninne Ida, og jeg serverte en deilig salat med marinerte rødbeter, avokado og en “ost” av mandler.
Og rå sjokolade og te. Selvsagt.
Jeg ble inspirert av denne salaten fra Rawmazing, og er kjempeglad for at resultatet ble så godt. Det er jo alltid spennende å servere mat man aldri har laget før til gjester. Heldigvis falt salaten i smak hos både Ida og meg.
Jeg gjorde litt om å oppskriften, og her får dere min variant.
Til to personer:
-grønn salat
-2 ferske rødbeter
-saft fra 1/2 liten sitron
-3 ss olivenolje
-1 ts lønnesirup
-1 avokado
-1 1/2 dl mandler-saft fra 1/2 liten sitron
-noen dryss Himalayasalt
-litt olivenolje til servering
-litt mer Himalayasalt, og ev. sort pepper
Begynn med å lage mandel”osten”. Legg mandlene til bløte i kaldt vann i 4 timer eller mer. Hell av vannet og legg mandlene i en blender eller food processor. Tilsett sitronsaft, litt salt, og litt vann. Bruk så lite vann som mulig, bare nok til å få blenderen til å kjøre. Blend til du har en glatt “ostemasse”.
Skrell rødbetene, og skjær de opp med en ostehøvel. Mariner de i olivenolje, sitronsaft og lønnesirup, i minst en halv time eller lenger.
Anrett salaten. Jeg sa salatblader i bunn, så rødbete, så avokadoskiver, og så smuldret jeg “osten” på toppen. Drypp over litt olje, dryss på salt og ev. pepper. Server.
Ellers har dagen bare gått til turgåing, og så har vi hørt på den nye barnesang-cden til Sidikou Samuel på repeat. Den er så fin! I morgen er det babysang igjen, og det gleder jeg meg så til.
Har dere hatt en fin dag? Jeg håper dere. God dag videre!
En minneverdig dag
God mandag til dere, alle sammen. Nå er jeg tilbake til hverdagen, og jeg har en fantastisk helg bak meg. Som jeg har fortalt tidligere (et par ganger.. haha, jeg har jo gledet meg sånn!), var det barnevelsignelse for Sidikou Samuel i går. Grunnen til at vi valgte velsignelse, og ikke dåp, er fordi Sidikou Samuel ikke skal skrives inn i noe trossamfunn. Slik blir det når man har foreldre med to forskjellige religioner. Men en velsignelse for den lille gutten vår, det ville jeg ha.
Selv står jeg i Den Norske Kirke, men siden han ikke skulle døpes, måtte jeg finne en frittstående menighet. Valget falt på Frelsesarmeen- og det valget er jeg så glad for! Jeg tror aldri jeg har blitt tatt imot så godt som det jeg har blitt der. For noen varme, ekte, gode mennesker!
Selve gudstjenesten og velsignelsessermonien var så vakker. Og lille Sidikou Samuel oppførte seg som en engel. Åå, jeg var en stolt og glad mor kan dere tro. Både familie, faddere og venner var tilstede, og jeg tror alle sammen hadde en veldig god opplevelse.
Etter gudsstjenesten gikk vi opp til lokalet hvor middagen skulle være. Jeg servere en 100% vegansk middag (på kakebordet var det både veganske kaker og “vanlige”), og jeg var så spent på reaksjonen fra gjestene. Kvelden i forveien fikk jeg fantastisk hjelp av flinke søte Jane (TAKK Jane, det hadde ikke gått uten deg!), og sammen lagde vi et vegansk tapas-bord.

Dette bildet er tatt av min gode venn og gjest, Thomas Hvål Olsen / Veganmannen.no
På bordet ser dere oliven, hjemmelaget pesto, grønn salat med avokado, hummus med ovnsstekt hvitløk, ovnsstekte sitron-poteter, tomatsalat med basilikum og pinjekjerner, ovnsstekt søtpotet med spisskummen, Albondigas (tapasboller) med tomatsaus, og couscoussalat med ristede hasselnøtter, avokado og oreganodressing. På et annet bord sto mammas ferske foccatiabrød og rundstykker.

Og vet dere? Det var en suksess! Jeg fikk overveldene god respons på maten, og det gjorde meg så lykkelig. At gjestene fikk en god matopplevelse var jo mitt store håp.

På kakebordet sto det tre raw veganske kaker, og tre “vanlige” kaker (med egg og melk). På bildet ser dere raw sjokoladefudge, mammas Verdens Beste og kransekake, tante Kristins raw gulrotkake, fadder-Karolines sjokoladekake og min raw jordbærkake (link til Elins oppskrift).
Jeg smakte selvsagt kun på de veganske, og de var så gode! Ble så glad og rørt da tanten min kom med en raw kake som jeg også kunne kose meg med. Jeg har ikke laget raw gulrotkake før, men nå har jeg spurt om oppskriften og skal lage denne til en passende annledning- den var nydelig!
Selskapet var så koselig, og jeg håper og tror gjestene syntes det samme. Sidikou Samuel fikk så mange gaver som vi tok med hjem og åpnet i dag. Så mye flott! Jeg er så glad på hans vegne- så mange fine mennesker han skal få vokse opp med.

Hihi, jeg vet at ikke alle vil ha ansiktet sitt lagt ut på nett, så jeg sjuler de andre ;) Men mamma og pappa tåler det :) Bilde over er av pappa/bestefar, Pappa K, storebror Etienne, meg og Sidikou Samuel, broren min Halvor, mamma/bestemor og min andre bror Ole Andreas.
Jeg kunne ikke håpet på en bedre dag, og jeg vet at dette kommer til å forbli et godt minne for oss alle sammen. Lille S var en trøtt liten gutt da det hele var over, og sov mesteparten av veien tilbake til Valdres.

Hvordan har helgen deres vært? Jeg håper dere har en god uke i møte. Kos dere alt dere kan.
Ps: Jeg skal svare på alle kommentarer i de forje innleggene litt senere i kveld!
Søndagens meny og forberedelser
God kveld, hvordan har dere det? Jeg ville bare gi dere en rask oppdatering før jeg legger meg for kvelden. Baby og jeg kom til Oslo tidlig i går, og det har virkelig gått i ett etter det. Nå er det bare en dag igjen før barnevelsignelsen til Sidikou Samuel på søndag, og jeg har loads to do!
Er ikke storke og babyen som skal stå på toppen søte?
Over ser dere Elins fantastiske raw jordbærkake. Den er så god! Jeg har servert den ved flere anledninger tidligere, og den faller alltid i smak. Den kommer til å stå på kakebordet på søndag, og jeg håper alle gjestene liker den.
Jeg tenkte å fortelle dere om søndagens meny, jeg. Jeg var faktisk litt usikker på om jeg skulle servere vegansk eller “vanlig” til gjestene.. Jeg vil jo ikke at folk skal få det inntrykket at jeg har bestemt at Sidikou Samuel skal være veganer- for det hverken har jeg eller kan jeg. Han skal få være helt fri til å bestemme hvordan han vil leve når han blir større. Men, det er jeg som er vertinnen på søndag- og mine penger blir ikke brukt på kjøtt eller annen animalsk mat. Dessuten tror jeg de fleste av gjestene kommer til å sette pris på litt annerledes mat, og jeg håper av hele mitt hjerte at de dra derfra med en god opplevelse i minnet. Dere må gjerne krysse fingrene med meg.
Middagen blir servert tapas-style med mange forskjellige retter. Mamma skal ta med hjemmebakt foccatia-brød, og resten av maten skal Jane og jeg lage i morgen. Så heldig jeg er som skal få hjelp av henne altså, det kan ikke bli annet enn fantastisk! På menyen står Janes Albondigas (tapas-boller) og tomatsaus, deilig tomatsalat med basilkum og pinjekjerner, ovnsstekte små sitron-poteter, hummus, couscoussalat med ristede hasselnøtter og avokado, ovnsstekte søtpoteter med spisskummen, pesto, grønn salat, juicy oliven og foccatia. Jeg skal selvsagt ta bilder og vise dere alt senere. Jeg håper det blir bra!

Jeg har handlet det meste som vi trenger til søndagen, men blomster og litt annet må vi ordne i morgen. Jeg fikk tak i helt nydelige lyseblå servietter, lyseblå telys, og små diamanter til bordene på Decorium her i Oslo. De små søte formene skal brukes til raw sjokoladekonfekt som jeg skal lage i morgen. Og så har jeg fått rammet inn bilder av lillegutt som de fine fadderene hans skal få.
Jeg er så utrolig spent, dette er jo faktisk første store begivenhet som jeg har ansvar for helt alene. Og jeg tror det blir så koselig.
Ellers koser jeg meg i Oslo- som alltid. Jeg elsker å være her i byen. Baby og jeg har gått flere turer. Han elsker å henge med hodet ut og følge med på bylivet, og jeg elsker å gå tur og samtidig få ordnet store og små ting som må fikses før søndagen. Vi har også vært sammen med pappa K, og jeg fikk til og med presset inn 30 minutter (haha) Pilates på formiddagen i dag. Og nå må jeg komme meg i seng, for i morgen må vi tidlig opp. Jeg ønsker dere alle en god helg, og en god natt.
På reisefot (med raw Bounty-kuler i bagasjen)
Hei alle sammen. I morgentidlig (tidlig! 05.45!) reiser jeg og baby til Oslo igjen. Dagene og ukene går så fort, og det føles som vi nettopp var der. På søndag er det barnevelsignelse for Lille S, og vi må komme noen dager før for å ordne alt som må gjøres før den store dagen.
I bagasjen blir det med deilige nylagede Bounty-kuler. Disse er raw og selvsagt veganske, og himmelsk gode. Det er mange år siden jeg har spist “ekte” Bounty, så jeg vet ikke om disse smaker likt. Men nydelige er de, og så fulle av næring og supermat at valget mellom disse og de man kjøper i butikken, burde være enkelt.
Oppskriften er inspirert av Anita sin Bounty-oppskrift.
Til 8-10 kuler trenger du:
-6 ss revet kokos
-3 ss romtemperert kokosolje, myk men ikke smeltet
-3 ss yaconsirup
-noen dryss ekte vanilje
-en liten klype Himalaya/havsalt
-smeltet rå sjokolade. Jeg lagde min av kakaosmør, råkakao, yaconsirup og litt vanilje. Ingen oppskrift, bare smak deg frem. Lag den gjerne ekstra mørk da fyllet er søtt.
Rør alle ingrediensene sammen i en liten bolle med en skje. Trill små kuler og sett de i fryseren til de er kalde. Rull kulene i sjokoladen. Sett de tilbake i fryseren og rull enda en gang i sjokoladen. Oppbevar kulene kaldt.
Jeg har en hel masse jeg må ordne i dag, så det skal jeg fortsette med nå. Dere får bli med på tur, så vi snakkes når vi er fremme i Oslo :) God onsdag så lenge.
Magisk rosa rødbetesuppe (semi-raw)
Hei hei dere. I dag skal jeg gi dere oppskriften på en helt nydelig, og knallrosa, rødbetesuppe.
Den er nesten rå, men hovedingrediensen, rødbeten, ovnsbakte jeg først. Når rødbeten blir bakt, blir den så søt og jeg elsker konsistensen. Har du en eksta sterk blender, kan du bruke rå rødbete.
Til en porsjon: Bak en rødbete i ovnen ved 200 grader i 45-60 minutter, til den er mør. Avkjøl og skrell. Skjær rødbeten og et halvt eple i biter, og legg det i blenderen sammen med mandelmelk (jeg brukte hjemmelaget av kun mandler og vann), sitronsaft og litt salt. Blend. Hell suppen over i en tallerken og strø over pistasjnøtter.
Kald suppe kan være litt rart hvis man ikke er vant til det. Men når man først har blitt vant til det, og funnet noen gode oppskrifter, er det fantastisk godt. Denne kan anbefales- tror faktisk det blir middagen min i morgen også.
Ellers har dagen min gått til det den pleier :) Dere kjenner meg; gåtur med Sidikou Samuel og masse babykos her inne. En yogaøkt venter så snart baby er i seng. Håper dere har hatt en fin dag alle sammen, god kveld videre.
Morgenstund (raw sjokoladefudge, og Give Away vinner)
God morgen alle sammen. Eller egentlig formiddag. Jeg og baby sov til nesten 9 i dag, og det er helt utrolig. Det er ofte vi ligger og drar oss i sengen fordi jeg er trøtt etter en natt med lite søvn, men i natt sov begge to så godt, og det føles helt fantastisk.
Hadde dere en fin helg? Det har vi, med besøk av pappa K og storebroren til Sidikou Samuel. Denne uken tror jeg kommer til å bli veldig spennende. På søndag skal vi nemlig ha barnevelsignelse for lille baby, og jeg gleder meg sånn. Etter sermonien, blir det middag og “fest” med venner og familie, og jeg får hjelp av selveste Jane til å lage mat- det kommer til å bli så bra!
I går lagde jeg en stor porsjon Self Love Fudge fra My New Roots. De er nydelige, og jeg har laget de flere ganger de siste årene. Jeg bruker alltid mindre lønnesirup og mer kakaopulver enn hva hun har i oppskriften sin, men ellers lager jeg de akkurat likt.
Slik lager jeg sjokoladefudgen (dette blir en stor porsjon):
I en stor bolle, bland sammen 1 1/4 kopp (en kopp er ca 2,5 dl) kokosolje, 1/2 kopp rått cashewsmør, en god klype Himalayasalt og 3/4 kopp lønnesirup. Det er viktig at kokosolje er romtemperert og ikke hard eller smeltet. Rør til slutt inn 1 kopp råkakaopulver, og bland godt til det ikke er kluper igjen. Fordel røren i små konfektformer, eller fordel røren utover et brett med matpapir. Sett sjokoladen i kjøleskapet og skjær opp i passe biter når den er klar.
Et par biter fikk bli del av frokosten min i dag- da vet man det blir en god dag. Nå skal jeg og baby ut og gå tur. Håper dere får en god dag og uke alle sammen.
Og, Give Away-vinneren! Jeg holdt nesten på å glemme å fortelle hvem som vant. Det ble ANNE KRISTINE! Jeg sender deg en mail strak :) Takk til alle dere som ble med!
Siste sjanse
God lørdagskveld kjære dere. Vi har besøk av pappa Kader i helgen, og jeg har derfor ikke rukket å oppdatere her inne. I morgen er jeg tilbake, forhåpentligvis både med både mat og vinneren av Give Awayen min. Har du ikke meldt deg på enda, kan du legge igjen en kommentar på Give Away-innlegget under. Hvem ønsker seg vel ikke 400,- å handle på Iherb for!? :)
Med det ønsker jeg dere alle en nydelig lørdagskveld.












Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.