Author Archive

Salt og søt (nesten) raw mandelsjokolade

Hei dere. Jeg sitter her med en sovende baby på fanget, og en bolle hjemmelagde grønnkålchips og guacemole forran meg, så koselig! Har dere en fin lørdag?
20130914_164853-w580-h580

I dag har jeg laget nydelige raw sjokoladehjerter med ristede og salte mandler. Søtt og salt og sjokolade, nam! Jeg bruker som alltid lønnesirup i sjokoladen, men i denne oppskriften er også yaconsirup utrolig godt. Jeg ble inspirert av en oppskrift fra Anita.
PicMonkey Collagemandelsjoko-w580-h580
Hakk mandlene, og bland inn 2 ss lønnesirup. Spre mandlene på et stekebrett med bakepapir, og stek de ved 190 g i 10-15 min. Pass på, de brenner seg raskt. Ta mandlene ut fra ovnen og dryss over godt med salt. Avkjøl.
Smelt kakaosmør over vannbad. Rør inn mandelsmør, vanilje, lønnesirup og kakao. Smak til.
Fyll former med mandler, og hell over sjokoladen. Sett formene i kjøleskapet til de har stivnet.

Og så er det bare å kose seg. Det skal iallefall jeg. Her er det en skikkelig gråværsdag, så etter morgentur tidligere har vi bare vært inne og slappet av, med fyr i peisen og alt. Håper dere har en fin dag dere også, god kveld videre<3

God helg

20130913_213424-w580-h580-w580-h580
Har dere noen hyggelige planer for helgen? Neste helg reiser baby og jeg til Oslo for å besøke pappa-Kader som vi savner så mye. Denne helgen derimot har foreldrene mine besøk av et vennepar fra Vestfold, og det er koselig for oss også. Mine planer for de neste dagene er bare timesvis med babykos, gåturer, yoga, og forhåpentligvis får jeg laget masse god og sunn og glad mat- og da kommer jeg tilbake og viser dere. Ønsker dere en nydelig helg så lenge.

Bursdagsmiddag; raw food lasagne

I dag har min mamma bursdag, og siden både jeg og baby og søsteren min er hjemme hos foreldrene mine for tiden, lagde jeg middag til oss alle sammen. Jeg lagde raw food lasagne med cashew-ost, pesto og saktebakte tomater, og en stor salat, og det ble så godt likt av alle. Slikt blir jeg så glad av.

20130912_165646-w580-h580Ser det ikke godt ut?

For å lage raw lasagne trenger man egentlig ingen oppskrift. Man lager bare lasagnplater av squash, og fyller med det man liker. Min favoritt er med cashew-ost, pesto og tomater. Det er veldig godt med både ferske og soltørkede tomat, men i dag lagde jeg Janes supergode saktebakte tomater og puttet de i- og det ble virkelig fantastisk!

PicMonkey Collage-w580-h580Jeg lot “lasagnplatene” (bare høvl squash opp med en ostehøvel) marinere et par timer i litt olivenolje og Himalayasalt. Det er ikke nødvendig, men det gjør de ekstra gode synes jeg.
Bløtlegg cashewnøtter et par timer. Jeg brukte ca 300 g i dag. Hell av vannet, og blend nøttene med saften fra en halv sitron, litt Himalayasalt og bittelitt vann. Tilsett mer vann ved behov. Det skal bli en tykk ostesaus.
Bruk en morter eller blender og lag pesto. Jeg brukte en basilikumplante, 3 fedd hvitløk, 75 g pinjekjerner og olivenolje.
Legg lagvis “lasagnplatene” med ostesaus, pesto og saktebakte tomater, og server lasagnen med en deilig salat.
20130912_172532-w580-h580
Jeg håper dere har hatt en fin torsdag. Her har dagen gått altfor fort uten at jeg har gjort så mye. Jeg og baby har selvsagt vært på tur, og jeg bestilt fine babybildekort til alle som har vært så snille og gitt baby så fine gaver. Ønsker dere en god kveld videre alle sammen!

Mini{supermat}sjokoladekake

Hei hei, har dere hatt en fin tirsdag? Jeg tenkte bare raskt å poste oppskriften på en av mine go-to-treats før jeg og baby skal ut på kveldstur igjen. Dette ble desserten min i dag.

20130910_170658-w580-h580

Dette en ordentlig mektig og kremet liten sjokoladekake. Den er raw og selvsagt vegansk, søtet med lønnesirup (min favorittsøtning) og full av supermat- spesielt hvis du drysser på kakaonibs, gojibær, hampfrø eller annet godt. Dessuten er den rask å lage, og trenger bare en halvtimes tid i kjøleskapet før den kan nytes.

20130910_170946-w580-h580

Rør enkelt og greit alle ingrediensene sammen- kokosoljen kan være romtempertert eller smeltet. Hell røren i en liten form (jeg bruker slike muffinsformer i silikon), og sett kaken i kjøleskapet til den er stiv- ca en halv time. Klem kaken ut rett før servering og dryss over det du vil av supermat.

Og dere! I dag er baby en måned. Han var fire uker på lørdag, men i dag har en hel måned gått. Jeg sier det igjen- som tiden flyr!
PicMonkey Collage1 mnd-w580-h580

Men nå skal vi ut og gå. Håper dere har en god kveld alle sammen.

Noriruller med solsikkepâte

Jeg og baby kom nettopp hjem fra en liten kveldstur ute, og er det ikke bare kjempekoselig at det begynner å bli mørkt tidlig?

Jeg har altfor lett for å lage det samme til middag igjen og igjen. Og igjen. Det jeg lager oftest er agurk-spagetti med forskjellige sausen. Det er ikke noe feil med det altså, men litt mer kreativ burde jeg virkelig bli med middagene mine. Derfor skal jeg bli flink til å poste middagsoppskrifter her inne. Motiverende for meg, og forhåpentligvis nyttig for dere.

I dag lagde jeg noriruller- en favoritt! Nori er rikt på både protein, jod, jern og fiber- med andre ord; supersunt! I dag fylte jeg de med en solsikkepâte inspirert av en oppskrift fra Ani Phyo.

PicMonkey Collagenori-w580-h580

Solsikkepâte, nok til 4 noriruller

-2,5 dl solsikkefrø
-1 stort fedd hvitløk
-ca 1 ss fersk ingefær
-safr fra 1 sitron
-et par dryss Himalaya/havsalt

Bløtlegg frøene i 1-2 timer. Hell bort bløtevannet og skyll frøene godt. Legg de sammen  med resten av ingrediensene i en blender/food processor/stavmikser, og kjør til du har en glatt hummus-aktig pâte.

Lag ruller av noriark, solsikkepâte, og staver av grønnsaker og avokado. Ved siden av spiste jeg en grønn salat med linfrøolje og avokado.

Håper dere har hatt en fin start på uken, og at fortsettelsen blir like bra. Kos dere!

Buttercups fulle av næring

Hei hei, har dere hatt en fin søndag så langt? Jeg og baby har som vanlig vært våkne siden lenge før solen stod opp, men likevel ikke fått gjort så innmari mye. Alt tar liksom så mye lenger tid etter at baby kom, men herlighet som vi koser oss. Vi har vært ute og gått tur, baby har badet, og jeg har fått trent yoga. Utenom det, har vi nesten bare kost oss i sofaen.

I går lagde jeg seige buttercups med mandelsmør og sjokolade, og i dag var de klare til å spises. Disse er både raw, veganske, fulle av sunt fett, og ikke minst superfudgy og gode. Mettende er de også, og proppfulle av næringstoffer. Jeg ble inspirert av denne oppskriften fra This Rawsome Vegan Life.

PicMonkey Collage-w580-h580

Bløtlegg dadlene i vann i et par timer. og ta av skall og steiner. Blend dadlene med cashewsmøret og kokosolje. Rør inn råkakao og vanilje.

Legg en ts mandelsmør i 6-8 muffindformer, og fordel sjokoladen over. Dryss over kakaonibs. Sett formene i kjøleskapet eller fryseren til de har stivnet. Spises kalde.

20130908_160727-w580-h580

Jeg venter på at baby skal spise seg mett så vi kan ta en liten tur ut igjen, det er jo så fint vær i dag. Håper dere får en fin kveld videre.

Velkommen

God lørdag, og god helg, til dere alle. Har det ikke blitt fint her inne? Jeg er fornøyd med designet jeg, og håper dere liker det dere også.

PicMonkey Collage-w580-h580

Vet dere, i dag er det akkurat fire uker siden lille Sidikou Samuel ble født. Tiden har gått så utrolig fort, og det er så rart å se hvordan lille baby blir mer og mer menneske for hver dag. Og for et søtt og fantastisk lite menneske han blir!

For å feire babys fire ukers dag (alt må jo feires ;)), lagde jeg Elin sin fantastiske raw jordbærkake. Denne har jeg laget flere ganger før, og den blir alltid god og faller i smak hos alle som får smake.

Jeg gleder meg til å dele mange mange gode og sunne oppskrifter og tips med dere fremover, så jeg håper dere følger med meg og baby videre. Så lenge ønsker jeg dere en god helg videre, kos dere.

Familiemiddag: Søtpotetboller

I dag lagde jeg middag til mamma og pappa kom hjem fra jobb. Jeg har jo mildt sagt endel fritid her i Valdres, inntil jeg får jobb iallefall. Så da må jeg jo gjøre litt nytte for meg. Og jeg synes det er så koselig å lage mat til flere. Dessuten liker jeg å ha kontroll over hva mamma og pappa spiser, hihi. De har godt av litt mer grønnsaker synes jeg ;-)

I dag ble det søtpotetboller. Veldig gode, både som egen rett med salat og tahini til, og som tilbehør til annen mat. Dessuten er de enkle å lage, fulle av kalsium (fra alle sesamfrøene), og smaker godt- minner litt om falafler egentlig.

ca 20 boller

  • 2 ganske små søtpoter
  • 1 1/4 dl sesamfrø
  • 1 ss linfrø
  • saft fra 1/2 sitron
  • 1/2 persilleplante
  • fint havsalt
  • sesamfrø til rulling

Start med å prikke søtpotene med en gaffel. Bak de i ovnen ved 200 grader i ca 40-45 minutter. Avkjøl, og ta av skinnet.

Finmal sesamfrø og linfrø (jeg brukte blenderen min) og hell “melet” i en bakebolle. Mos søtpotetene med en gaffel, og ha de i bakebollen. Tilsett sitronsaft, finhakket persille og et godt dryss havsalt. Bland alt godt.

Rull ut små boller, og rull alle i sesamfrø. Bak de i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter.

Ferdig :-)

Jeg spiste mine med salatblader, revet gulerøtter og tahini. Veldig godt!

Lager dere ofte mat til familie og venner? Jeg synes det er det gøyeste som finnes jeg :-) Og dette halvåret har jeg som mission å gjøre mamma og pappa så sunne som mulig :-)

Lunsjsalat med sjokoladedressing

Den siste tiden har jeg kommet over så utrolig mange oppskrifter jeg må teste ut. Hjelpes, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne! Det føles iallefall veldig naturlig å prioritere de som inneholder sjokolade først, hihi ;-)

En ting jeg aldri har gjort før, men måttemåttemåtte prøve da jeg så det hos Choosing Raw og Love Raw– var å spise salat med sjokoladedressing!

Genas sjokolade dressing innholder avokado, som jeg dessverre ikke hadde i dag. Skal prøve meg på hennes versjon så fort jeg har en avokado i hus.
Jeg lagde derfor en variant som lignet litt på Karolinas. Jeg forenkelt den bare veldig, og brukte det jeg hadde for hånden. Smeltet bare sammen kakaosmør, kakaomasse, kokosolje, cashewsmør og lucuma, og lot den stå noen minutter så den fikk tykne litt.

Det smakte som salat dekket med smeltet sjokolade<3
Kanskje ikke så rart, siden det er akkurat det det var ;-)

Salaten lagde jeg av hjertesalat, litt frukt, mandler og tørkede fiken. Sjokoladedressingen passet veldig godt til denne. Men jeg tror nok ikke jeg ville helt den på en vanlig salat med mye grønnsaker, det tror jeg hadde blitt litt.. rart!

Ønsker dere alle en fin dag<3

Raw mild sjokolade med bringebær

God mandag dere<3
Jeg har hatt en deilig start på dagen. Sov til jeg våknet av meg selv, drakk te, var ute og gikk i 2 timer, sendte kort til noen søte jenter i Oslo, trente pilates (noen andre enn meg som bruker Blogilates? Jeg er avhengig jeg!) og drakk en stor grønn smoothie.

Og lagde raw sjokolade<3

Raw mild sjokolade med tørkede bringebær- godt!

Helt siden Anita postet en sjokoladeoppskrift med cashewsmør, har jeg brukt cashewsmør i sjokoladene mine. Smøret gjør sjokoladen creamy, mild og litt søt, uten at den blir kjempe søt.

Brukte disse frysetørkede bringebærene fra Iherb. Bringebær og sjokolade er en av mine favoritter, så denne sjokoladen likte jeg nesten litt for godt ;-)

Raw mild sjokolade med bringebær

8 store hjerter

  • 60 gr kakaosmør, finrevet
  • 3 ss finrevet kakaomasse (bruker vanligvis pulver, men var tom :O )
  • 2 ss cashewsmør (jeg bruker rått fra Artisana)
  • 1 ss yaconsirup
  • frysetørkede bringebær

Smelt kakaosmør og kakaomasse i vannbad. Rør inn cashewsmør, og til slutt yaconsirup. Fordel 2-3 bringebær i hver sjokoladeform, og hell sjokoladen over. La sjokoladen stivne i kjøleskapet.

Easy peasy, og godt!

Hva liker dere å putte i sjokoladen deres? Jeg er veldig glad i plain mørk sjokolade, men synes det også kan være veldig godt med hakkede nøtter, incabær og nøttesmørfyll. Og disse med bringebær er helt klart en ny favoritt :-)

 

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930