Author Archive

Carb up!

God kveld alle. Nå er hele familien samlet hos mamma og pappa i Valdres, og det er så koselig. Brødrene mine er her på høstferie, søsteren min har kommet tilbake fra Russland, også er baby og jeg her selvsagt. Den eneste som mangler er pappa-Kader, men han er på vei til Afrika på ferie i dette øyeblikk.

Overskriften dere! Jeg er ikke her for å råde noen til å fylle opp kostholdet sitt med sukker og brød altså. Langt ifra! Men som jeg har fortalt dere før, fikk jeg de siste ukenen av svangerskapet og nå etter fødsel, et mye større behov enn tidligere for frukt. Tidligere har jeg tenkt at den sunneste måten å spise er ganske høyt fettinntak, lavt proteininntak, og moderat til lavt karbohydratinntak- itillegg til vegansk og mye raw food. Jeg tror fremdeles sunt fett må spises daglig og at proteininntaket bør holdes nede. Men etter å ha lest mye om mer karbohydratrik kost (fremdeles sunn, vegansk og mest raw mat), har synet mitt endret seg litt.

Hva tror dere? Finnes det en perfekt “diett” for mennesker? Og hva består den av?

Jeg tror det finnes èn “diett” som er ment for mennesker- men jeg vet ikke hvem som har svaret på hvordan den ser ut ennå. Selv tror jeg vi er ment til å spise som i Edens Hage (jeg vet at ikke klarer å følge meg på denne tankegangen :)), og i mitt hodet betyr det mye frukt og grønnsaker, og litt nøtter og frø.

Jeg liker å bruke You Tube for å lære mer om kosthold (man må bare huske å bruke eget hode også!), og der finnes det mange som promoterer et raw vegansk kosthold med mye karbohydrat og lite protein og fett (mest kjent som 80 10 10). Jeg må bare advare om at noen av de virker litt smågale, og kanskje ikke de sunneste forbildene å ha ;) Andre derimot, som Kristina og Megan Elizabeth (mine favoritter), virker som kloke, sunne, oppegående mennesker med mye kunnskap og nyttig informasjon.

Jeg kommer ikke til å starte noen “diett”, for jeg synes det er viktig å la seg selv være fri til å spise slik kroppen ønsker- og det kan nok endre seg gjennom livet. Men for øyeblikket føles et kosthold med masse masse frukt, nok grønnsaker, og en mindre mengde fett bedre for meg. Jeg må ha min daglige dose raw sjokolade og spiser nøtter og frø daglig, så jeg spiser mer fett enn hva 811-folkene anbefaler. Det føles bra for meg, så da fortsetter jeg slik :)
potet-w580-h580Middagen min i dag; stor salat med kokte poteter (jeg synes varme grønnsaker er så godt utover høsten og vinteren) og tahinidressing av 1 ss rå tahini og presset sitron).

Jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget.. Egentlig bare dele mine tanker. Og gjerne få høre deres også! Hvordan spiser dere for å føle dere bra og ha energi? Følger dere kostråd til punkt og prikke, eller lar dere kroppen styre selv? Synes slikt er kjempespennende, så del alt dere vil :)

Nå skal jeg og baby sove. Håper dere har hatt en god dag og kveld<3

Lat mandag, og tropisk mango-goji-smoothie

Hei hei dere. Jeg starter vist denne uken med en skikkelig trøtt dag, jeg. Natt til i går sov jeg altfor lite, og dagen var veldig aktiv med både yoga, gåtur og løpetur- så i dag føler jeg meg helt tom. Heldigvis sover Sidikou Samuel noen timer i løpet av dagen, så da kan jeg bruke den tiden til å hvile jeg også. Vi var ute og gikk morgetur tidligere i dag, og etter det har jeg bare kost meg med babyen min, serier på PCen (har fått dilla på Prosjekt Perfekt, Marie!) og raw sjokolade. Mellom all sjokoladen lagde jeg meg en nydelig smoothie..

mango-w580-h580

..mango + gojibær! Denne er en favoritt som jeg har laget i et par år nå. Den er perfekt tykk og kremet, inneholder godt med energi og sunt fett, og smaker fAnTaStIsK.

mango2-w580-h580

Har dere hatt en fin start på uken? Jeg skal fortsette avslapningen, også håper jeg på en kort yogaøkt senere i dag. Kroppen er så stiv etter gårsdagens løpetur (på 20 minutter, haha)- det merkes virkelig at jeg ikke har løpt på flere måneder. Men deilig var det, og planen er å løpe en kort tur et par ganger i uken (og fortsette med daglige gåturer og yoga selvsagt), og øke etterhvert hvis jeg føler for det.

Håper dere har en god mandag alle sammen.

Knallrød morgenjuice

God morgen dere, har dere hatt en fin uke?

20130929_073926-w580-h580
I går kom Ole-bror til Oslo og hentet Sidikou Samuel og meg, og kjørte oss tilbake til Valdres. Vi har hatt en fin uke med Kader, jeg kunne virkelig ønsket vi kunne blitt lenger. Vi har kost oss med pappa Kader, gått daglige turer i Botanisk hage og byen, og både fått og vært på besøk hos mine fine venninner.

I dag startet dagen allerede klokken fire da baby ville ha mat, og siden jeg likevel var våken trente jeg yoga fra halv fem-fantastisk deilig etter en hel uke uten en eneste yogaøkt! Uansett når jeg våkner, er det aller aller viktigste jeg gjør på morgenen å drikke mye. Drikker jeg ikke nok på morgenen, får jeg ikke lyst på vann utover dagen heller, og jeg blir “tørr” og slapp. For meg betyr det flere glass kaldt vann, en eller to kopper varmt sitron-vann, og ferskpresset juice før jeg spiser “ordentlig” mat på formiddagen.

I dag presset jeg en av mine favorittjuicer med vannmelon, rødbete og sitron. Denne er god, frisk og hydrende, og gir masse god energi til kroppen.
20130929_074003-w580-h580

Beklager det dårlige lyset på bildene. Disse ble tatt tidlig i dag da det var ganske mørkt ute, og den flotte fargen på juicen kommer ikke frem. Den er virkelig knallrød og vakker.

Bruk nok vannmelon til å nesten fylle et glass med juice (jeg brukte en økologisk mini melon, så jeg trengte en halv), en halv mellomstor rødbete, og en halv liten sitron. Juice alt i juiceeren din, og drikk med det sammen. Deilig!

20130929_073907-w580-h580

Dere! I dag skal jeg ut på min første joggetur på.. kjempelenge! Jeg sluttet å løpe flere måneder før baby ble født, og gikk bare lange turer isteden. Nå føler jeg meg klar igjen, og jeg er utrolig spent. Tror kondisjonen er ikke-eksisterende veldig dårlig. Heldigvis kommer kondisjon raskt tilbake, så jeg får tenke på det hvis det føles fryktelig tungt. Jeg gleder meg uansett.

Ønsker alle dere en nydelig søndag, kos dere.

Hilsen fra Oslo

20130926_133656-w580-h580

Hei hei dere. Jeg og baby er i Oslo denne uken, og tiden virkelig flyr fra oss. Vi koser oss masse med pappa-Kader, og jeg har fått møtt mange av mine venninner. Vi sitter faktisk å venter på besøk av en venninne og datteren hennes akkurat nå.

Siden dagene og tiden går så innmari fort, tror jeg vi bare får si at vi snakkes når vi er tilbake i Valdres i helgen :) Håper dere har en god uke<3

Off to Oslo

God morgen dere. Jeg sitter her i morgenkåpen og drikker varmt vann med sitron, imens Sidikou Samuel ligger og drikker melk. Vi er straks klare for å reise til Oslo. Jeg er så spent, for det blir en lang reise for baby. Pappa skal kjøre oss til Lillehammer, og derfra skal vi ta toget til Oslo. Det fine med tog er at vi gå litt rundt og baby slipper å sitte i bilsete, så jeg tror og håper det skal gå bra. Også kommer pappa-Kader og møter oss på togstasjonen.

20130922_073751-w580-h580Jeg gleder meg så til en hel uke i Oslo med baby, kjæresten og venninner- det blir så fint. PCen blir selvsagt med på tur, så jeg skal få oppdatert dere også igjennom uken.
Har dere en koselig uke i møte? Håper det! God søndag så lenge.

Magisk banana-softserve med vanilje og bringebær

Hei hei, og god fredag og helg til dere. Allerede. Tiden går så fort altså. Nå er det bare to dager til baby og jeg reiser til Oslo for å besøke pappa-Kader, og som vi gleder oss!

Har dere hatt en fin dag så langt? Det har vi! Og enda finere ble den da lunsjen var raw og vegansk iskrem. 100% sunn og 100% fantastisk god! Pappa ble kjempebegeistrert da han fikk smake, for dette er godt!
20130920_133604-w580-h580Ser dere baby henger i skjalet sitt? Vi kom nemlig nettopp inn fra tur da jeg skulle lage lunsj, og baby koste seg så mye i sjalet at han ble hengende imens jeg både lagde og spiste lunsjen. Søte lille.

Jeg er sikker på at mange av dere har laget banana-softserve før. Det eneste man trenger er en food processor eller sterk blender (det fungerer ikke med en svak blender her) og frosne bananer. Jeg har også to små tips som gjør iskremen ekstra ekstra god:

-sett skålen du skal spise isen fra i fryseren ca 30 minutter før du lager isen. Iskremen smelter ganske raskt i en romtempert skål, men blir den servert i en iskald en, holder den seg bedre
-tilsett en liten knert rått cashewsmør (eller annet nøttesmør). Det trengs ikke så mye (jeg brukte i underkant av en spiseskje til denne porsjonen av 4 bananer), men det endrer iskremen fra god til kjempegod! Jeg lover, det gjør en stor forskjell.
20130920_133532-w580-h580

Legg biter av frossen banan i food processoren og kjør til du har “softis”. Tilsett litt cashewsmør og noen gode dryss vaniljefrø, og kjør videre i noen sekunder.
Mos bringebærene med en gaffel og bland de så vidt inn i iskremen. Jeg liker best at bærene lager slik “swirl”, og ikke at det er blandet helt sammen. Hell iskremen over i den iskalde skålen, og topp med gojibær og gojibær trukket med rå sjokolade.

Er det ikke fantastisk at man kan spise iskrem til lunsj (eller frokost eller middag!), når man bare vet hvordan man lager den supersunn og næringsrik? Slikt blir jeg så utrolig glad av!

Jeg håper dere alle får en nydelig helg. Kos dere<3

 

 

 

 

Babykos forran peisen

God kveld dere. Baby og jeg kom nettopp inn fra kveldstur, og nå sitter vi forran peisen og koser oss med te, deilig raw sjokoladekake, og melk selvsagt ;)  Jeg har vært så fryktelig trøtt i dag, og har brukt tiden baby har sovet, til å sove selv også. Så det var utrolig godt å komme ut nå i kveld, og både få bevegelse og frisk luft. Nå føler jeg meg uthvilt og normal igjen, og gleder meg til å kunne være mer produktiv de neste dagene.
20130919_185508-w580-h580

Som jeg skrev i går, hadde jeg planer om å lage en raw kake i dag. Og det har jeg gjort. Dere vet bloggen This Rawsome Vegan Life? Jeg elsker den bloggen, og har lyst til å lage absolutt alt hun legger ut av oppskrifter. I dag var det Chocolate Buttercream terten hennes jeg lagde- og den ble amazing! Jeg fulgte nesten oppskriften, men byttet ut dadlene i bunnen med et par spiseskjeer kokosolje (jeg synes det ofte kan bli litt kvalmende søtt hvis både bunn og fyll er veldig søtt),og droppet de to spiseskjeene med lønnesirup i fyllet. Og siden jordbærsesongen er over, pyntet jeg heller med granateplekjerner.
20130919_185715-w580-h580

Herlig!

Har dere hatt en fin dag? Jeg sitter her med en superblid baby liggende i fanget, som “prater” og smiler og spiser om hverandre. Verdens skjønneste<3 Håper dere får en fin kveld videre.

 

Onsdagskos

I dag har lille Sidikou Samuel og jeg vært på 6-ukers kontroll, og flinke lille babyen min har strekt seg så mye og er omtrent 8 cm lenger nå enn det han var når han ble født. Herlighet, det er så mye! Det er utrolig hvor fort han vokser.

Jeg er egentlig bare innom for å ønske dere en god onsdagskveld. Selv sitter jeg og koser meg med te og deilige macadamia- og sjokoladetrøfler som jeg lagde i går. I morgen er planen å lage en raw kake igjen til familien, så kom gjerne tilbake da :)

PicMonkey Collageonsdafg-w580-h580

Håper dere har hatt en fin dag, og at dere får en god kveld videre.

Mørke macadamia- sjokoladetrøfler

Hei hei, håper dere har hatt en fin start på uken alle sammen. Ute regner det, så jeg og baby har kledd oss godt inn og fått noen våte turer de siste dagene. Ellers er vi inne og koser oss- høst og regn gjør det jo bare ekstra koselig å være inne i varmen. Akkuart nå ligger baby på sofaen ved siden av meg og lager de fineste små sovelydene som finnes <3
PicMonkey Collagetrøfler-w580-h580
I dag har jeg laget deilige mørke macadamia- og sjokoladetrøfler. De er gode og smelter med det samme de komme i munnen. Trøflene er selvsagt av det sunne slaget; de er raw, veganske, inneholder mye sunt fett og den beste supermaten i verden; råkakao.

Til 10 trøfler trenger du:

110 g rått macadamianøttsmør (jeg bruker dette)
2 ss myk kokosolje
1 1/2 ss agavenektar
vaniljefrø
2 toppede ss råkakao

råkakao til å rulle trøflene i

PicMonkey Collagetrø2-w580-h580
Rør sammen alle ingrediensene, og sett bollen en liten stund (15-30 minutter) i fryseren. Ha kalde, våte hender, og rull kuler av sjokoladen. Rull kulene i mer kakao og sett de tilbake i fryseren frem til servering. De smelter raskt, så ta de ut rett før de skal spises.

Har dere noen hyggelige planer for uken? I morgen skal Sidikou Samuel på 6-ukers kontroll på helsestasjon, og jeg både gleder meg og er utrolig spent. Håper dere får en fin uke så lenge<3

Laget på 1-2-3: grønnkålchips stekt i ovn

God kveld dere. Jeg og baby har allerede lagt oss vi, men før jeg tar natta må jeg bare vise dere hvordan jeg lager helt herlige grønnkålchips- uten å bruke dehydrator (selv om du gjerne må bruke det om du har, da holder grønnkålen seg rå og mer næringsrik).

PicMonkey Collagekale-w580-h580Jeg synes grønnkålchips er noe av det beste som finnes. Dessverre er det veldig dyrt å kjøpe. En pakke fersk grønnkål er derimot veldig billig, så har du muligheten til å lage det selv, burde du absolutt gjøre det.

Min favoritt for tiden er denne varianten med tahini (love it!), hvitløk og en nydelig krydderblanding som heter Citrus A Peel (kjøpt på Iherb selvsagt). Her bruker jeg hvitløkspulver istedenfor fersk hvitløk- synes det liksom gir litt mer chipsfølelsen. Hvitløkspulveret består kun av tørket økologisk hvitløk, og kan kjøpes på helsekostbutikker.

PicMonkey Collage2-w580-h580

Skyll og rens grønnkålen godt. Ta bort de tykke stilkene og riv bladene i passe biter. Masser inn resten av ingrediensene og fordel bladene på 2-3 stekebrett med bakepapir. Ikke vær gjerrig med plassen- grønnkålen trenger plass for å bli tørr og sprø. Stek chipsen ved 175 grader i ca 10 minutter. Det kan variere litt fra ovn til ovn, så pass på. Avkjøl chipsen på brettene og kos deg når de er klare.

Har dere hatt en god søndag? Jeg og baby har hatt en skikkelig kosedag (vi har vist ofte det..), gått langt tur i regnet, sovet, badet, trent yoga, og spist grønnkålchips og raw sjokolade. For en fin dag! Ønsker dere en forstatt fin kveld, og fantastisk ny uke i morgen.

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930