Author Archive

Babysang

God kveld alle sammen. Jeg skal faktisk straks legge meg, men ville først fortelle om babysangen som Sidikou Samuel og jeg var på i dag. Og ikke minst anbefale alle dere baby-foreldre der ute om å finne en babysang-gruppe i deres nærområdet, for dette var morsomt!
babysang-w580-h580
Bildet nederst i midten tok jeg rett etter timen, så som dere ser var det en fornøyd liten gutt som som gjorde seg klar for hjemreise :)

Baby og jeg prøvde oss på babysang for et par måneder siden også, men det var ingen sukse. Jeg tror faktisk lille S var litt for liten den gangen, og syntes det var mer stress enn gøy. I dag derimot, koste han seg hele time, og kunne sikkert holdt ut enda lenger hvis han hadde hatt muligheten.

Vi hadde en utrolig flink leder som både sang, spilte gitar og tromme. De fleste sangene var nye for meg, så jeg gleder meg til å gå flere ganger, så jeg lærer de skikkelig. Lille S elsker nemlig å bli sunget for, og jeg begynner å bli en smule lei av Å jeg vet en seter og Ride, ride ranke ;)

Uansett, hvis dere (som har baby selvsagt) har muligheten til å bli med i en slik gruppe, bli med! Bor du her i Valdres-traktene, møtes gruppen Sidikou Samuel og jeg er med i på torsdag klokken 12 eller klokken 13 (det er to grupper, siden det har vært så stort oppmøte). Vi møtes på museet på Fagernes.

Har noen av dere vært på babysang? Og har dere andre tips til morsomme aktiviteter å finne på med baby? Jeg merker at det er viktig for både Sidikou Samuel og meg selv å komme oss ut på slikt, så tips taes imot med takk.

Ønsker dere en nydelig kveld videre.

Vanilje n’ice cream med tahini og fiken

God formiddag alle sammen. I dag skal jeg dele en helt fantastisk liten godbit med dere, som både kan spises til frokost og dessert, eller slik jeg gjorde i dag, til lunsj. Her snakker vi sunt og godt!

20140122_125836-w580-h580

N’ice cream, dere! Eller banana soft serve. Finnes det noe bedre? Lille Sidikou Samuel elsket også dette, og strakk seg etter skjeen igjen og igjen. Og nå lukter hele gutten vanilje og banan- yummi :D

I dag laget jeg en variant med vanilje, tahini og ferske fiken. Jeg kan love dere at det smakte nydelig. Har du ikke ferske fiken, kan du hakke opp et par tørkede.

Mine tips for ekstra god n’ice cream er:

-bruk food processor fremfor blender. Da slipper du å tilsette væske, og iskremen får perfekt konsistens
-tilsett en knert nøttesmør, da blir iskremen fantastisk kremet. I dag brukte jeg tahini, vanligvis bruker jeg rått cashewsmør
-server iskremen i iskald skål- da smelter den ikke så raskt og du kan kose deg med den lengre :)

Til en stor porsjon (to dessert porsjoner)

-3 mellomstore frosne bananer
-noen dryss ekte vanilje
-1 ss + 1 ss rennende tahini (jeg brukte den fra merket Dastony fra Iherb, tror det er den beste tahinien jeg har smakt noen sinne)
-2 ferske fiken

Kjør de frosne banane, vaniljen og 1 ss tahini i noen minutter i food processoren. Den er ferdig når den har softis-konsistens. Scoop iskremen opp i en skål, drypp over den andre skjeen med tahini og server med fiken.
20140122_125622-w580-h580

Jeg spiste iskremen min sammen med et glass nypresset grønn juice (selleri, agurk, eple og sitron)- det var jo lunsj, tross alt ;)

Jeg håper dere har en fin onsdag alle sammen. Jeg har en effektiv dag, og mellom babykos, yoga og tur ute, har jeg fått krysset av mange ting på dagens gjøremålliste- og det føles så bra. Så utrolig gøy at så mange av dere har meldt dere på Give Awayen allerede, forresten. Hvis du ikke har gjort det enda, men vil vinner 400,- hos Iherb, legger du bare igjen en kommentar HER.

Ønsker dere en kjempefin dag videre.

 

Give Away: handle dine favoritter hos Iherb

God kveld alle sammen, har dere hatt en fin mandag? Jeg har hatt en ordentlig effektiv start på uken; fått ordnet en hel masse, itillegg til yoga, tur ute og masse masse babykos. God følelse!

Og nå er jeg her med en kjempefin Give Away til dere.

(And as always, my Give Away is open for everyone- no matter where you live!)
giveawayiherb-w580-h580
Jeg vet jeg ikke er alene om å være a.v.h.e.n.g.i.g av Iherb. Jeg bestiller pakker hver uke, med alt fra kokosolje og råkakao, til økologisk tannsåpe og våtservitter til Sidikou Samuel. Iherb har alt! Og du får mye for lite penger.

Jeg gir en av dere heldige lesere muligheten til å bestille to pakker a la 200 kr (og maks 1814 gr per pakke)- altså 400 kr til sammen. På Iherb kan du få mye for disse pengene, og det er helt opp til deg hva du ønsker å bestille. Her er bare noen få av mine favoritter:
giveaw-w580-h580
//rå tahini//økologiske våtservietter//kokosolje//økologiske rå oliven- supergode!//rå kokosmakroner//rå kakao//rått cashewnøttsmør//rå cashewclusters med kakaonibs//

Jeg håper mange av dere fine lesere melder dere på, da er det ekstra ekstra gøy å holde Give Away for dere :) Dessuten er det superenkelt å melde seg på, og du trenger ikke hverken egen blogg eller Instagram- selv om du kan bruke det også om du ønsker.

Slik melder du deg på:

-Legg igjen en kommentar på dette innlegget. Skriv akkurat hva du vil, bare husk å fylle inn mailadressen din i adressefeltet. 1 lodd

Hvis du har blogg og/eller Instagram kan du snike til deg enda et par lodd.

-Nevn Give Awayen i et innlegg på bloggen din. Legg ved Give Away-bildet øverst i dette innlegget, og link direkte hit. 1 lodd
-Post Give Away-bildet på Instagram. Jeg kommer til å poste det der i kveld, så du kopierer det bare fra min profil (@ragnhildnordrum) og linker til bloggen min. 1 lodd.

Du kan altså få tre lodd tilsammen. Ikke glem å fortell meg hvor mange lodd du har i kommentarfeltet. Jeg holder Give Awayen åpen denne uken, og trekker vinneren på søndag (26. januar). Lykke til :)

Jeg ønsker dere alle en fantastisk uke. Kos dere alt dere kan!

Mini-hjemmespa

Virkelig mini-mini ;) Jeg fikk så behov for å gjøre noe avslappene og deilig i kveld før jeg legger meg sammen med baby og sover, og lite føles så godt som å stelle litt ekstra for seg selv.
20140119_215855-w580-h580
Jeg lagde en enkel ansiktmaske, kokte en kopp peppermynte-te, og tok frem en raw sjokolade– mini-hjemmespa ordnet istand på 3 minutter.

Kokosolje, råkakao og spirulina er supermat som både kan spises og brukes på huden. Selv bruker jeg kokosolje til det meste (både i mat, på hud, hår, på baby osv), råkakao spises daglig, og spirulina tar jeg vanligvis- men ikke nå imens jeg ammer. Spirulina på huden går selvsagt likevel bra.

20140119_215715-w580-h580
Jeg bruker bare fingrene til å blande sammen kokosolje, råkako og spirulina, og spører det i ansiktet. Jeg liker å “massere” masken godt inn i huden, gjerne i 5-10 minutter. Skyll ansiktet godt med vann og tørk med en myk klut. Huden blir babymyk etter masken.

Nå må jeg legge meg. Vekkeklokken står på allerede klokken seks i morgen, nå skal nemlig baby og jeg tilbake i rutine. Det beste som finnes er jo å få mye ut av morgentimene, men da gjelder det å komme seg i seng i tide også. Jeg håper dere har hatt en fin helg alle sammen, og at en god ny uke venter på dere i morgen.

Raw supermat-sjokoladepletter

Hei hei dere. Jeg er tilbake i Valdres etter to uker i Oslo. Sidikou Samuel og jeg tok bussen i går ettermiddag, og kom frem på kvelden. Det er koselig å komme tilbake hit, men alltid trist å reise fra Oslo også. Heldigvis skal vi tilbake om bare litt over en uke. Om to uker skal vi nemlig ha barnevelsignelse for lille baby, og vi reiser ned noen dager i forveien for å forberede og lage mat. Jeg gleder meg!
20140118_143455(1)-w580-h580
I dag startet vi dagen med tur ute i masse masse snø. Jeg måtte også starte å fyllet opp sjokoladelageret, for her er det tomt. Jeg lagde deilige raw sjokoladepletter med kokos og morbær.
20140118_140354-w580-h580

I sjokoladen brukte jeg et hasselnøttsmør som jeg har kjøpt på Iherb, DETTE. I Norge har jeg nemlig bare funnet hasselnøttsmør som er ristet (ikke rått). Det er ikke noe galt med det, og jeg bruker gjerne ristet nøttesmør. Men aller helst vil jeg jo ha det rått, så da jeg fant dette måtte detbare bestilles. Hasselnøttsmøret gir god nøttesmak til sjokoladen, men du kan også bruke andre nøttesmør, feks cashew eller mandel.

Plettene smaker nydelig, og du kan bruke akkurat hva slags “topping” som du vil. Jeg brukte kokos og morbær, men gojibær, hampfrø, kakaonibs osv hadde også vært godt. Til 8 pletter trenger du:

-2 ss hasselnøttsmør
-2 ss kokosolje
-1-2 ss lønnesirup (eller annen sirup)
-en liten klype Himalaya/havsalt
-litt ekte vanilje
-3 ss råkakao

kokos, morbær, gojibær, hampfrø, kakaonibs eller noe annet du liker

Smelt kokosolje og hasselnøttsmøret over vannbad. Rør inn resten av ingrediensene. Fordel sjokoladen i 8 muffinsformer. Strø over litt supermat, og sett sjokoladen til avkjøling.
20140118_140041-w580-h580

Nå er det helg, og jeg håper dere har fine dager i møte. Jeg har en masse jeg vil få gjort i dag, bland annet skrive innbydelser, så jeg får bare sette i gang. Ønkser dere en god helg alle sammen.

Raw sjokolade med friske bringebær

God kveld alle sammen. I går delte jeg et bilde av nylaget raw sjokolade med friske bringebær på Instagram, og i dag skal dere få oppskriften.
20140113_200403-w580-h580

Har dere hatt en fin dag? Venninnen min June og jeg tok med oss lille Sidikou Samuel på kafe-besøk i dag. Det er så lenge siden jeg har vært på Eger, og jeg har savnet den fantastiske raw sjokoladekaken de serverer der, så vi tok turen dit. Og jeg fikk spise sjokoladekake. Akkurat nå ligger jeg og Lille S på sengen og koser oss med leking, synging og et par biter av bringebærsjokoladen. Herlig!

20140114_183934-w580-h580

Dere vet vel at sjokolade og bringebær er en match made in heaven? Dette tror jeg er den beste sjokoladen jeg har laget på en stund, og jeg tror dere kommer til å elske den, dere også.

20140113_200357-w580-h580

Over vannbad smelter du 100 g kakaosmør. Rør inn 2 ss cashewsmør, 2 ss lønnesirup og litt vanilje. Tilsett 6 ss råkakao og smak deg frem til du har en perfekt sjokolade etter din smak. Hell sjokoladen over i en liten form. Fordel et par never bringebær over og sett sjokoladen i kjøleskapet til den er stiv. Skjær opp i biter, server og nyt.

Nå skal jeg prøve å legge Lille S så jeg kan rekke en liten yoga-økt før K kommer hjem fra trening. I morgen blir en spennende dag med møte og en kafe-date med min gamle favoritt yogainstruktør. Jeg tror det blir Eger igjen :) God tirsdagskveld til dere.

Fresh-ness! Brunsjsalat

God søndagsformiddag, kjære dere.
20140112_115935-w580-h580
Kader er på fotball, og Sidikou Samuel har nettopp lagt seg, så jeg sitter her og nyter stillheten. Helt alene. Det er så godt.

Har dere hatt en god helg så langt? I går hadde jeg og baby en utrolig fin formiddag med min venninne Tilla, og hennes venninne Eline og baby-datter, Olivia. Vi satt oss på Olivia på Aker Brygge, og lille S var så rolig og god, så vi satt der i flere timer. Virkelig kjempekoselig!
20140112_115912-w580-h580

I dag startet jeg dagen med gåtur i friskt vintervær med en sovende liten baby i sjalet. Er det noe jeg elsker, så er det å starte dagen med en tur ut. Uansett vær. Det gir så mye energi og hjelper meg å tenke klarere. Og jeg trenger energi og et klart hodet! Det andre som hjelper meg med nettopp det, er frisk sunn mat og yoga. For å fungere bra trenger jeg disse tre tingene hver dag. Har dere det også slik, at dere bare gjøre et par ting vær dag for å føle dere på topp?

Da vi kom inn fra tur lagde jeg en nydelig frisk brunsj-salat. En blanding av grønt, friske frukter, sunt fett fra avokado og kokosolje. Perfekt!
20140112_114406-w580-h580

I salaten min i dag finner du grønn feldsalat (synes denne er så god), mango, granateple, avokado, og over presset jeg saften fra en mandarin, kjøttet fra en pasjonsfrukt, litt smeltet kokosolje (men du kan også bruke olivenolje) og et dryss Himalayasalt.
20140112_115823-w580-h580
Jeg har litt på to-do listen min som jeg må starte med med nå. Jeg håper dere alle nyter søndagen deres. God dag!

Perfect weekend treat: ferske fiken i rå sjokolade

Hei hei. Nå håper jeg dere alle har det bra og at dere har en deilig, avslappende helg i møte. Selv savner jeg skikkelig struktur på hverdagene mine så jeg kan rekke alt jeg vil gjøre i løpet av dagen (blandt annet oppdatere her inne mer gjevnlig!), men jeg venter til vi er tilbake i Valdres, og nyter heller rutine-løse dager nå som vi er på “ferie” i Oslo.

Jeg trodde fiken-sesongen var over for denne gang, men i dag da Sidikou Samuel var ute på morgentur (ja, for noen rutiner holder jeg jo fast på) fant jeg plutselig ferske fiken på Gutta på Haugen. Herlig- jeg elsker jo fiken! Da vi kom hjem fra tur, lagde jeg raw sjokolade, dyppet fikenene i den og satt de i kjøleskapet til sjokoladen var stivnet.
20140110_111433_1-w580-h580

Sjokoladen lagde jeg av 1 ss kokosolje, 1 ss cashewsmør, et dryss vanilje og Himalayasalt, 1 ss lønnesirup og 2 ss råkakao. Jeg dyppet fiknene to ganger så sjokoladelaget ble tykt og godt.
Nydelig, og perfekt til mine daglige frukt-tallerkner.
20140110_115956-w580-h580
Sidikou Samuel er akkurat fem måneder i dag. Og det har vært de raskeste og fineste månedene i mitt liv. Jeg får ikke nok av den lille gutten min, og er så uendelig takknemelig for hver eneste dag jeg får med han.
20140110_115708-w580-h580
Dagene her i Oslo blir brukt på å være sammen med pappa K, og jeg har også fått treft noen venninner disse dagene. Daglige turer har det selvsagt blitt- noen med baby og noen med både baby og Kader. Været her er jo helt utrolig, og det er så deilig å få vært uten noen timer om dagen. Sidikou Samuel henger med hodet opp i fra sjalet og synes nok det er mye rart å se på her i byen. Han er så søt. Og korte yogaøkter har jeg også fått presset inn. Jeg har med yogamatten min, så jeg trener bare her i stuen, men på mandag håper jeg å få med meg en mor- og baby yoga time. Har noen av dere prøvd det før?

Jeg håper alt er bra med dere alle sammen. Har dere noen hyggelige planer for helgen?

En liten hilsen fra Oslo, og supersjokolade i en fei

Hei alle sammen. Jeg benytter anledningen nå imens Kader er på trening og jeg og baby venter på besøk, til å skrive en liten oppdatering her inne. Ja, for nå er Kader i Norge igjen :D :D Det er virkelig helt fantastisk å ha han her hos oss igjen! Også hadde han med så utrolig fine gaver til lille Sidikou Samuel og meg.

gaver-w580-h580

Jeg delte disse to bildene på Instagram (@ragnhildnordrum) tidligere i dag også. Til venstre er et av de to nydelige sølvarmbåndene Sidikou Samuel fikk, og til høyre ser dere meg i den ene av de to festdraktene jeg fikk. Er den ikke bare utrolig flott? Det er jo ikke hver dag jeg kan gå med et slikt antrekk, så jeg gleder meg til den dagen jeg får muligheten.

Den andre tingen jeg ville dele, er bare et lite tips til hvordan dere kan lage utrolig deilige raw sjokoladekonfekt- på veldig få minutter.

20140106_135954-w580-h580

Jeg er aller aller mest glad i sjokolade laget hjemme helt fra bunn. Men når jeg ikke har alle ingredienser og utstyr tilgjengelig, er dette måten jeg gjør det. For sjokolade, det må jeg ha! Disse bitene blir fløyelsmyke og gode.

20140103_122628-w580-h580

Enkelt og greit: Smelt sjokolde og kokosolje over vannbad og hell det i former. Sett sjokoladen i kjøleskaet til den er hard. Easy peasy!

Jeg ligger langt etter med besvaring av kommentarer, men jeg skal gjøre det så snart jeg har mulighet. Det er alltid så koselig med alle ord dere legger igjen. Nå får jeg besøk av venninnen min AK om få minutter. Raw sjokolade står på menyen :) God kveld videre alle sammen!

Tropiske raw salatwraps

God kveld <3 Vi er allerede tre dager inn i det nye året, og jeg har ikke rukket å oppdatere her inne før nå. I går reiste baby og jeg til Oslo igjen. Nå nærmerer det seg nemlig at Kader kommer hjem med stormskritt, og vi vil jo være her og ønske han velkomme. I gårkveld møtte vi en venninne, og i dag har vi vært på kafe med en annen venninne. Ellers har vi bare gått turer, handlet, vasket og ryddet her hjemme.

Har dere hatt en fin start på det nye året? Jeg vet at mange startet året med en intensjon om å spise og leve sunnere. Og det er kjempefint! Jeg blir så glad når andre ønsker å legge om livsstilen til det bedre. Samtidig gjør det meg så trist at så mange hopper på en eller annen kur, og (selvsagt!) “faller av” etter en kort stund. En kur er ikke en livsstil, og de smarte kroppene våre vil gjøre alt for å slippe å sulte ihjel.

Det er så lett å bestemme seg for at “nå vil jeg bli sunnere/slankere/sprekere”, men hvis man ikke legger en plan for hvordan det skal gjennomføres, blir det ofte ikke gjennomført heller.. Dessuten er det så viktig at planen er fristende. Jeg vet det er en klisje, men reisen til målet er like viktig som selve målet. Og reisen burde nytes! Det å bli sunnere handler om å bli bedre kjent med seg selv og ta vare på den ene kroppen vi har fått. Og det skjer faktisk ikke over natten- iallefall har det ikke gjort det for meg. Det er til tider en vanskelig vei å gå, men det er så verdt det. Når man har kommet dit hvor man faktisk ønsker å gi kroppen den beste og mest næringsrike maten- ja, den følelsen er uslåelig!

Uansett! Dere vet jo at jeg tror et vegansk kosthold er det beste. Ikke hvilken som helst vegansk mat selvsagt, men hel, ekte mat, og aller helst mye raw food. Raw food kan for mange høres litt spesielt ut, men i realiteten er det jo bare råkost. Altså rå frukt og grønnsaker. I dag lagde jeg deilige raw salatwraps fylt med frukt og grønnsaker. Jeg elsker å blande frukt og grønnsaker. Begge dere inneholder det kroppen trenger av vitaminer og mineraler, og ved å spise mye frukt dekker man også kroppens energibehov.
wraps-w580-h580
Salatwraps er så smart! Bruk salatblader som er store nok til å holde litt fyll, og putt oppi akkuart det du ønsker selv. I dag lagde jeg en tropisk variant med mango, kiwi og avokado. Nam!
wraps2-w580-h580
Store salatblader som wraps. Mango, kiwi, avokado, fersk koriander, limesaft, litt Himalaya/havsalt, cherry tomater.

Nå må jeg legge meg. Kjenner jeg baby og meg selv rett, blir det en tidlig morgen i morgen også, så det er best å sove imens jeg kan :) Jeg ønsker dere en god helg alle sammen. Ta vare på dere selv!

 

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930