Author Archive
Lev med hjertet
Lever du helhjerter? Lever du med hele hjertet ditt?
Dette er noe som har blitt mer og mer viktig for meg det siste året, og jeg kjenner det bare blir viktigere for hver dag som går.
Det å leve med hele hjertet er noe veldig annet enn å bare leve. Hvis man begynner å lytte til hjertet blir man tvunget til å gå inn i seg selv, og virkelig kjenne etter hvem man er, hvem man ønsker å være, hvordan man ønsker å leve, hvordan man reagerer i forskjellige situasjoner, og man er nødt til å ta ansvar for valgene man tar. Og det er ofte veldig ubehagelig. Jeg oppdager for eksempel ofte at jeg reagerer med sinne og bitterhet i situasjoner hvor jeg egentlig er lei meg eller såret. Og det er ubehagelig å innse. Samtidig letter det hjertet helt enormt når jeg først oppdager det, for da kan jeg takle situasjonen på en helt annen måte.
En annen ting jeg vil skrive om, er hvor viktig det er å ta valg som kjenner riktig, helt inn i hjertet. Som mennesker er vi alt for flinke til å sette opp murer for følelsene våre og gjøre hjertene våre harde. På en måte er det en god egenskap å ha, for å gå rundt med et helt åpent hjerte i en verden med så mye ondskap, tror jeg ville tatt knekken på de fleste av oss. Samtidlig tror jeg at jo mer vi herder hjertene våre, jo mer ondskap tålerer vi, og jo verre blir jorden leve på. En sak som selvsagt ligger hjertet mitt veldig nært, er veganisme. Jeg klarer ikke annet enn å tro at mange mange mange flere hadde valgt den veien, hvis de bare hadde turt å åpne opp hjertene sine. Jeg mener ikke at de som ikke er veganere er onde (virkelig, virkelig ikke!), men jeg klarer ikke annet enn å tro at en mur har blitt bygd opp inni de. For den grusomme virkeligheten som ligger bak den daglige middagen i de fleste norske hjem, tror jeg ikke et åpent hjerte hadde klart å takle.
Jeg er all over the place i dette innlegg, beklager det. En siste ting jeg ville dele i kveld, er bare en oppfording til å leve helhjertet. Det gjelder i alle situasjoner, om det er i jobbsammenheng eller privat. Gjør det helhjertet. Og klarer du ikke å gjøre det helhjertet, kanskje det er på tide å finne en annen vei å gå? En vei som gir hjertet ditt glede og fred. Jeg er langt (langt!) ifra perfekt på dette, men daglig (og nattig, har jo en liten nattfugl-baby) jobber jeg med å være mamma med hele hjertet, spise med hele hjertet, være en venn, datter, søster og medmenneske med hele hjertet, studere med hele hjertet, bevege meg med hele hjertet, og virkelig leve med hele hjertet. Og det vil jeg oppfordre dere til å gjøre også. Jeg kan love deg at du vil bli kjent med deg selv på en helt ny måte.

Jeg håper dere har hatt en deilig helg og at dere er klare for den nye uken som står for døren. Selv har jeg kost meg veldig denne helgen, og jeg tror de neste dagene kommer til å bli minst like fine. I morgen er det trim med koselige mammaer og babiser, og senere i uken håper jeg at jeg at baby og jeg reiser en liten tur til Oslo. Før den tid skal skoleoppgavene mine skrives ferdig og yoga skal undervises på tirsdagskveld. I morgen har jeg lage raw food middag til mamma og pappa, og meg selv selvsagt, og blir det like godt som jeg håper kommer jeg tilbake med oppskrift til dere da.
God kveld videre.
Raw Ferrero Rocher (macadamia twist!)
Hei hei, og god lørdag. Jeg håper dere har hatt en fin start på helgen. Selv har jeg har en veldig god dag. Lille S er endelig frisk igjen, og vi har kost oss både ute og inne. Vi har besøk av min onkel og hans kjæreste i dag, og jeg serverte deilig raw sjokolade til kaffen tidligere i dag. Jeg hadde ikke noen spesiel plan da jeg begynte å lage disse, men da de var ferdige fant jeg ut at de er ganske like Ferrero Rocher. Bare med macadamianøtter istedenfor hasselnøtter, og selvsagt mange ganger sunnere.

Dette er raw sjokolade på sitt beste<3
Til 6-8 store kuler, trenger du:
(husk at du enkelt kan bytte ut macadamianøttene mot hasselnøtter og macadamianøttsmøret mot hasselnøttsmør, for en mer klassisk variant av Ferrero Rocher)
-6-8 hele macadamianøtter (rå)
-2 ss macadamiasmør
-2 ss kokosolje
-et dryss vanilje
-et lite dryss Himalaya/havsalt
-2 ss lønnesirup
-3-4 toppede ss råkakao
Smelt macadamianøttsmør og kokosolje over vannbad. Rør inn resten av ingrediensene. Sett sjokolade i kjøleskapet i en times tid, til den er kald og fast og lett kan trilles til kuler.
-hakkede macadamianøtter
-smeltet rå sjokolade
(jeg lagde min av kakaosmør, et par ss cashewsmør, lønnesirup, vanilje og råkakao)
Trill kuler av sjokolade”kremen”. Putt en hel macadamianøtt i midten av ale kulene. Trill kulene i hakkede macadamianøtter, og rull de så i smeltet sjokolade. Sett kulene i kjøleskapet eller fryseren frem til servering.

Så enkelt og greit, og så himmelsk godt at jeg får vann i munnen bare jeg tenker på de.
Ellers har dagen gått til lang morgentur med S, yoga, og mye oppgaveskriving imens Lille sov. Oslo-tur er belønningen når jeg er ferdig med oppgavene, og jeg vil reise på onsdag, så nå er det bare å skrive alt jeg kan.
Jeg håper dere har en deilig helg alle sammen, og koser dere med nære og kjære. God kveld videre.
Chunky coconut chocolate ice cream (raw vegan)
God kveld. Etter en lang og travel dag, er det egentlig langt over leggetid for min del. Men jeg lovet dere en go’bit i går, og den skal dere få. Chunky coconut chocolate ice cream, anyone?
Ååå, denne dere! Den må dere lage i løpet av sommeren. Alt du trenger er fem enkle ingredienser og en food processor eller solid blender, og du har den beste iskrem på fem minutter.
Selve isen er en softis (!) av frosne bananer og råkakao, og mot slutten av blendingen tilsetter du grove biter av ekte kokosnøttkjøtt. Serverer du isen rett i fra kokosnøtten, kan jeg love deg at både øyne og gane kommer til å kose seg. Fine babis og jeg Mmm-et oss gjennom lunsjen i dag (ja, for sunnhetsis som dette kan gjerne spises til lunsj), og dere skulle sett den lille knerten dekket med sjokoladeis fra topp til tå etter måltidet. Snakk om å spise med innlevelse ;)
Til en person trenger du:
-1 store frosne bananer
-kjøttet fra 1/4 kokosnøtt
-noen dryss ekte vanilje
-2-4 dadler
-2 ss råkakao
-fersk banan til servering
Start med å kjøre kokoskjøttet i food prosessoren til du får litt grove biter- så store som du vil ha i isen din. Ta ut kokosen fra food processoren, og legg i bananene og dadlene. Kjør til det har softiskonsistens. Tilsett råkakao og vanilje og kjør til det er blandet inn. Tilsett til slutt kokosen og blend bare nok til at kokosen blir blandet inn. Server med det samme, gjerne i kokosnøtten med noen skiver fersk banan til.
Jeg håper dere har en god helg i møte, alle sammen.
Første mai
En liten kveldshilsen fra meg denne 1. mai. Har dere hatt en fin dag? Jeg har en syk liten knert i hus, som har hengt på magen og ryggen store deler av dagen. Først i sjalet på morgentur, også i selen senere på dagen mens jeg fikk ordnet ting rundt i huset. Mamma og pappa har hatt fri i dag, så de to besteforeldrene passet Sidikou Samuel et par timer mens jeg fikk skrevet videre på oppgaven min. Snille lille rusket, jeg håper han snart blir frisk igjen.
Dagen avsluttet med en helt herlig yogaøkt med Elton John som bakgrunnsmusikk- det anbefales. Yoga + Elton John/Celine Dion/Alicia Keys = happiness, i hver eneste lille celle!
I morgen kommer jeg tilbake med en liten go’bit til dere. Sunn og vegansk og raw selvsagt, og perfekt nå som solen har kommet og sommeren er rett rundt hjørnet.
Fortsatt god uke så lenge.
(jakten på) Perfekt raw bananbrød

Små lubbene barnehender, på full fart mot deilig nylaget rått bananbrød <3
Oppskriften dere skal få av meg i dag er rett og slett helt nydelig! Raw bananbrød, yum!
Har dere smakt bananbrød før? For flere år siden var jeg veldig glad i det, og jeg husker at jeg bakte mange forskjellige veganske varianter, som regel av den litt sunnere typen, med grovere mel og brunt sukker. Vel, tiden har forandret seg, og nå vil jeg helst ha maten min RÅ. Iallefall mesteparten av den. Jeg ser ikke på det som et stort offer, for vet dere? Man kan lage alt helt rått, helt vegansk, sukkerfritt, naturlig, og best av alt; det smaker minst like godt som orginalene.

Dette brødet er smakfult, akkurat passe søtt, nærende og mettende. En skive, eller to, passer perfekt som et lite energirikt måltid, gjerne toppet med noen bananskiver og litt nøttesmør.
Til ca 8 skiver, trenger du:
-2,5 dl mandler
-2 dl valnøtter
-1/2 dl revet kokos
-1/2-1 ts kanel
-1/2 ts vaniljefrø
-en liten klype Himalaya/havsalt
-1 godt moden banan
-1 ss romtemperert kokosolje
-3 myke dadler

Mal mandler og valnøtter i en food processor til et litt grovt mel. Tilsett resten av ingrediensene og kjør til du har en klissete gjevn deig. Press deigen ut på et brett med matpapir. Press den ut til en firkant som er ca 1 cm tykk.
Sett brødet i fryseren, og la det stå minst en time før du skjærer det opp i 8 skiver. Oppbevar brødet i fryseren helt frem til servering og server det kaldt. Brødet blir ikke steinhardt selv om det står i fryseren pga det høye fettinnholdet i nøttene.
Brødet holder seg i fryseren i flere dager.
Har dere hatt en fin tirsdag? Jeg håper det. Jeg har fått skrevet så mye på skoleoppgaven min og det føles så bra! Ellers har tirsdag blitt min faste løpedag, for endelig er løping tilbake i livet mitt. Jeg startet sist uke, og fremover er målet å løpe en eller to ganger i uken, i tillegg til det jeg vanligvis gjør (dere vet, daglige turer med Sidikou Samuel + yoga så ofte jeg kan). Selv om turene er veldig korte nå i starten, kjenner jeg hvor utrolig mye jeg har savnet kicket man får av å løpe, og jeg gleder meg bare til å fortsette.
Nå er det sovetid for meg. God kveld videre, dere.
Verdens beste blåbærmilkeshake (raw! vegan! energi!)
HEI, og god mandag til dere. Her startet uken med nydelig vær, og mor- og babytrim med andre mammaer og babiser i parken. Eller altså, mammaene får trimme mens babyene får leke. Det er ikke verdens mest effektive trening, men det er veldig sosialt og koselig, både for Lille og for meg selv. S og jeg gikk også en god tur før treningen startet, så da vi kom hjem var jeg både sulten og tappet for energi.
Fully Raw Kristinas blåbærmilkshake to the rescue!
Jeg gjorde et par endringer, og oppskriften kommer under. Denne er søt, næringsrik, full av fiber og antioksidanter, inneholder sunt fett, og metter godt.
-5-7 dl cashewmelk eller mandelmelk (jeg blendet bare 5-7 dl kaldt vann med en ss rått cashewsmør)
-1 dl myke ferske dadler
-2,5-3 dl blåbær (ferske eller frosne)
-1 ts ekte vaniljepulver
Blend blend, og nyt deilig forfriskende og 100% naturlig blåbærmilkshake.
Jeg håper dere får en fin uke alle sammen. Nyt solen, og kos deg med de du er glad i. Jeg for min del har planlagt mye skolearbeid denne uken, itillegg til kose meg med babyen min, trene yoga, og nyte solen så lenge den er her.
God uke!
Ny Manduca bæresele til baby, og rabatt til dere
God lørdagskveld, har dere hatt en fin helg så langt? Her i huset har effektiviteten nådd nye høyder i dag. Baby og jeg har vært ute på intet mindre enn tre turer (en mini-mini, men vi teller den med likevel ;)), jeg har fått lest en masse skole, laget to porsjonen raw sjokolade, hentet pakke på posten, laget deilig middagssalat til mamma og meg (tenk marinert grønnkål, ovnsstekt rødbete, granateple og annet godt- helt nydelig!) og jeg har fått sneket inn 20 minutter yoga. Jeg kan ikke si meg annet et veldig fornøyd.
For flere uker siden fikk jeg en utrolig koselig mail fra en kjær leser, Elisabet. Hun ville sende Sidikou Samuel og meg et valgfritt bæretøy fra nettbutikken hennes Happy Heart. Så utrolig snilt! Tusen takk igjen, Elisabet!

Dette er en gave fra Elisabet, og hun har ikke bedt meg skrive om selen. Men jeg er så takknemlig og ikke minst superfornøyd med vår nye sele, så dette vil jeg dele med dere.
Etter anbefaling fra Elisabet valgte jeg en Manduca bæresele. Vi har allerede et Moby Wrap bæresjal (som forresten også selges i butikken hennes), som jeg har brukt daglig siden S var tre dager gammel. Jeg elsker sjalet vårt, og bruker det fremdeles daglig. Likevel er det så godt å ha et nytt bæretøy i hus, det kjennes godt for kroppen min å variere hva jeg bærer med nemlig.

Manducaen som vi fikk er utrolig god å bære med. Den henger så behagelig over skuldrene og hoftene, og kan lett justeres etter hvor stor både barnet og du er. Selen kan faktisk brukes fra babyen er nyfødt, og helt opp til barnet veier 20 kg. Jeg ser for meg at jeg skal bære gutten min i flere år til, så denne er perfekt for oss :)
Selen har hode- og nakkestøtte for barnet, og Sidikou Samuel har det så behagelig i den at han sovner rett som det er, selv om jeg prøver å venne han av å sove på tur. Selen er laget av hamp canvas og bomull, og er myk og god og akkuart passe varm. På disse bildene bærer jeg S på magen, og det er det jeg som regel gjør. Men man kan også bruke selen til å bære barnet på ryggen.

Akkurat nå er det 20% rabatt på mye av bæretøyet hos Happy Heart, så hvis du ønsker deg et bæretøy til barnet ditt og deg, anbefaler jeg å gå inn og ta en titt. Manducaen, som jeg har, finner dere her. Jeg har som sagt også et Moby Wrap bæresjal, og det finner dere her. Happy Heart har også andre bæretøy i butikken, itillegg til fine leker til barn, og te til oss voksne :)
Og til slutt, hvis du ikke allerede bærer babyen din og er usikker på om det er noe for deg og dere, prøv det! Det å få bære på Lille S hver dag, er noe av det koseligste som finnes. Han har blitt en skikkelig kosete bærebaby, og det er jeg så glad for.
God helg <3
Vino e cioccolato
Yum, i dag har jeg en ordentlig helge-treat til dere; vin og sjokolade!

Eller. Ikke helt. Vet dere, jeg har faktisk bestemt meg for å ikke drikke mer alkohol, jeg. Etter jeg ble gravid og nå imens jeg ammer, drikker jeg selvsagt ikke uansett. Men jeg har tenkt så mye på det, og har bestemt meg for at jeg ikke kommer til å drikker når jeg kan igjen, heller. Jeg har selv vokst opp med foreldre som ikke drikker, og jo eldre jeg blir, jo mer setter jeg faktisk pris på akkuart det. At jeg har sluppet å se de i ‘annerledes’, om så bare litt ekstra lystige. Det har alltid vært så godt og trygt, og jeg ønsker det for sønnen min også. Og personlig føler jeg det hadde vært ganske ansvarsløst av meg drikke (selv om det bare hadde vært litt det var snakk om), samtidig som jeg skulle komme hjem til verdens beste lille krølltopp senere. Each to their own, men for meg føles det bare feil.
Når det er sagt, så er det lite som er så koselig og avslappende som å sette seg ned med et glass vin. Derfor vil jeg finne andre måter å slappe av på. Er jeg ute med venninner kan kanskje alkoholfritt vin være løsningen, men hjemme kan jeg jo like godt presse meg en deilig juice. I dag presset jeg kombinasjonen dere ser under, og det smakte rett og slett nydelig. Full av antioksidanter, og perfekt ved siden av et par biter mørk sjokolade.

Epler, appelsiner, druer og granateple- i den mengden du selv ønsker.
Sjokoladen i øverste bildet er raw sjokolade fylt med Janes fantastiske mandel- og valnøttsmør med salt og kanel. OH! YUM! Det burde dere lage.

Til slutt vil jeg bare ønske dere en god helg alle sammen. Min har staret så fint, med en smørblid baby og masse energi, til tross for bare et par timer søvn i natt. Dere skulle sett oss ved frokostbordet i dagtidlig, vi holdt på å le oss ihjel begge to :D
Nyt helgen dere.
Alenetid
Hei hei. Baby ligger og sover, og jeg sitter her og koser meg med te og en bit sjokolade. Helt alene, og jeg nyter hvert sekund. Vet dere, jeg har nettopp innsett at alenetid er et avsluttet kapittel i livet mitt. Det tok meg godt over åtte måneder å virkelig forstå det, men nå har jeg altså gjort det :) Ikke misforstå meg, for jeg virkelig elsker (elsker elsker!) å være mamma til Sidikou Samuel. Jeg koser meg hver eneste dag med han, og ville ikke byttet tilbake til livet før han kom. Samtidig er det en ganske så stor del av meg som savner det å virkelig være alene, spesielt på dager hvor jeg er sliten og trøtt og alt jeg egentlig vil gjøre er å gjemme meg under dyna i noen timer. Jeg regner med det er flere mammaer der ute som kan føle det på samme måte.
Uansett! I dag er en god dag! Jeg og Lille har vært ute på grytidlig morgentur, badet, lekt, og kost oss. Om et par timer er det babysang igjen (siste før sommeren, dessverre), og så skal vi handle et par ting imens vi likevel er i “byen”. Lille S trenger solhatt og sklisokker, så vi skal titte etter det.

Juicet mange deilige økologsike appelsiner etter vi kom hjem fra tur istad. Jeg er så utrolig “enkel” for tiden, og vil bare ha det så enklet som mulig. Appelsinjuice er helt perfekt!
Ellers venter jeg på pakker både fra Iherb og Økosjokolade. Skapet mitt er tomt for både det ene og det andre, så nå blir det godt å få fylt opp. Så snart det er i hus, skal jeg diske opp med forskjellige sjokoladeoppskrifter igjen. Det føles så alt for lenge siden. Har dere noen gode oppskrifter jeg burde prøve?
Håper dere får en god torsdag!
2. påskedag
Sol sol sol! Og jeg elsker det! Det blir dessverre ikke noen matinspirasjon fra meg i dag heller, men heller en stor oppfordring til de av oss som har sol, til å komme oss ut og nyte den. Herlighet, så godt den gjør. Lille S og jeg har vært ute og kost oss i solen store deler av dagen i dag, og er bare inne en tur nå for å spise litt frukt, før vi skal ut igjen. Her kommer et lite bildedryss fra dagen så langt:




Beklager fremdeles for den dårlige bildekvaliteten, jeg har fremdeles lånetelefon skjønner dere. Jeg håper jeg får ny i morgen, eller iallefall i løpet av uken.
Og før vi går ut igjen, her er treningsuken min for uken som gikk:

Ønsker dere alle en nydelig, solfylt siste påskedag.




Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.