Author Archive

Lille S sin mat (10 måneder)

God lørdagskveld til alle dere.

Jeg synes det er på tide at jeg gir dere en liten oppdatering på hva Sidikou Samuel spiser nå som han blitt så stor. Tenk, han lille blir 10 måneder på tirsdag! Heldigvis er fremdeles morsmelk favoritten, og det er jeg så glad for. Både fordi morsmelk er det sunneste og mest næringsrike, og fordi jeg elsker de små ammestundene.

20140528_164935-w580-h580Det er viktig for meg å understreke at selv om Sidikou Samuel kun spiser vegansk mat, betyr ikke det at han er veganer. Det er et valg han får ta senere i livet selv. Men maten han får av meg, vil være vegansk. Og jeg ser på det som et stort ansvar å lære S til å ha respekt for alle liv- både dyr og mennesker. Så håper jeg selvsagt han velger å være veganer, men han kommer til å vite at jeg er akkuart like glad i han uansett hva slags valg han tar.

Utenom morsmelk, spiser S to måltider hver dag, ett på formiddagen og ett på ettermiddagen. I tillegg smaker han på min mat når han viser interesse for det; både ferske juicer, smoothies, raw sjokolade, frukt, og til og med tahini på skje rett i fra glasset, har falt i smak hos han.
20140607_153024-w580-h580

Jeg lager all maten til S selv, og har valgt å holde maten enkel og smakene “rene”. Det er slik jeg liker maten min selv, og da føles det naturlig å gjøre det slik med maten til S også. Det er viktig at maten er næringsrik og at han får i seg all næringen han trenger.

Hvis man ønsker å lage maten til barnet selv, er det superviktig å planlegge og å lage store porsjonen. Det jeg synes fungerer best, er å lage mange forskjellige grønnsak- og fruktmoser, og fryse det ned i isbitposer eller små bokser. Jeg liker å lage moser av èn ingrediens, og heller blande det jeg har lyst til når jeg skal ordne istad et måltid til han. For øyeblikket har jeg moser av; eple, rødbete, brokkoli, blomkål, aprikos og søtpotet i fryseren. Når S skal ha mat smelter jeg bare en eller flere moser sammen (feks eple og rødbete- favoritt for tiden!), tilsett litt kokossmør eller morsmelk, og serverer.
20140607_153125-w580-h580Av og til tilsetter jeg litt økologisk hirseflak i maten hans, og da bruker jeg denne som jeg har kjøpt på Røtter.
20140607_153056-w580-h580Noe av det absolutt beste Lille S vet for tiden, er en smoothie jeg lager av blåbær og supermat. Denne er fantastisk, for den er kald og forfriskende nå i sommer, og inneholder masse masse næring fra bær, dadler og superfrøene chia og hamp.
20140607_105400-w580-h580
Jeg lager denne porsjonen, og fryser den ned i mindre posjoner:

-4 store Medjool dadler
-2 toppede ss hampfrø
-2 toppede ss chiafrø
-2 dl frosne blåbær
-noen dryss vaniljefrø
-vann

Jeg legger dadlene (uten stein), hampfrø og chiafrø i blenderen sammen med nok vann til å dekke, og lar det ligge til bløte i ca 30 minutter. Så blender jeg alt sammen med nok vann til å få ønsket konsistens.

20140607_171021-w580-h580Sidikou Samuel elsker bananer, så det får han ofte. Enten med skje rett fra bananen, eller varmet litt over vannbad sammen med litt kokossmør og vaniljefrø. Jeg lager også banan-is til han (bare kjører frossen banan i food processoren). Byggmalt i varmt vann synes han er kjempegodt, og det får han ofte i løpet av dagen eller som “dessert” etter måltidet. De økologiske aprikosene koker jeg møre og kjører til en mos med stavmikseren.
20140607_153153-w580-h580

Av tilskudd gir jeg lille Omega 3 og B12. Begge to er veganske, og av beste kvalitet. Nå i sommer gir jeg ikke D vitamin til han, men det har han fått frem til det ble ordentlig solskinn ute. Han kommer til å få det i fra høsten igjen.

Jeg håper flere mammaer og pappaer tørr å gi barna sine vegansk mat hvis de ønsker det, og at de kan føle seg trygge på at de gjør noe bra for barna sine. Det er viktig å passe på at barnet får i seg alt det trenger, men det må alle foreldre passe på, ikke bare de av oss som velger å gi de vegansk. Vegansk mat er sunn mat, og det er like sunt for barn som det er for voksne. Sidikou Samuel vokser som en rakett, og er virkelig fantastisk frisk og rask og kvitt og smart.

Da skal jeg ta kvelden :) I morgen er det meldt solskinn, og det gleder jeg meg så til etter flere dager med gråvær. Jeg håper dere har en fin helg, alle sammen.

Den lille sjokoladefabrikken

Når det er grått og regn ute, forandrer Sidikou Samuel og jeg kjøkkenet om til en liten sjokoladefabrikk, hvor vi tryller frem den deiligste raw sjokolade. Vet dere? Lille S har blitt en liten sjokolademums, akkuart som sin mor. Jeg blir glad langt inn i hjertet når jeg ser hvordan han koser seg med helsebringende, næringsrik og vegansk sjokolade. Til nå har gutten min bare fått sunn og nærende mat (og der har raw sjokolade heldigvis en plass), og jeg håper han tar med seg de vanene videre i livet. Jeg skal iallefall gjøre min del for at han skal kjenne gleden av å gi kroppen bra mat.

I dag lagde vi fantastiske raw mandelfugde etter oppskriften til skjønne Cathrin. Oppskriften ligger på Instagram-profilen hennes, @cathrinjanoy. Der heter den peanøttfudge- jeg byttet bare ut peanøttsmøret mot mandelsmør. Jeg lagde også en porsjon sjokoladetrøfler, som jeg har postet oppskriften på her. I morgen kommer nemlig søster hjem på sommerferie, og disse er hennes favoritt.
20140605_131521-w580-h58020140605_143616-w580-h58020140605_150007-w580-h58020140605_133717-w580-h58020140605_131641-w580-h58020140605_145904-w580-h580

Har dere hatt en fin dag? Her regner det som sagt, så etter en lang morgentur, har baby og jeg holdt oss inne og kost oss i varmen. God kveld videre.

(100% frukt) Mango ‘nice’ cream

Hei hei, har dere en fin onsdag denne gråværsdagen? Sidikou Samuel og jeg har ikke latt regnet stoppe oss, og har allerede gått to lange turer ute. Til lunsj lagde vi vårt eget solskinn inne; deilig, forfriskende, og 100% sunn mango ‘nice’ cream. Med litt kokos og gojibær på toppen. Mmm♡

20140604_133946-w580-h580

Jeg blir alltid fasinert over hvordan frosne bananer blir til softis etter noen minutter i food processoren. Og vet dere? Slik fungerer det med mango også. Kjør biter av frosne mango i marskinen, og tilsett gjerne litt limejuice eller vaniljefrø eller kokosblomstsukker. Scoop, og kos deg.
20140604_133419-w580-h580

Siden dette var lunsjen min, brukte jeg to store mangoer. Men bruk så mange du vil, alt etter som hvor sulten du er.

20140604_133657-w580-h580

Ellers har jeg hatt en så fin dag i dag. Energien har vært på topp siden jeg sto opp, og da blir jeg så glad. Nå som eksamen er over kan jeg bruke sovepausene til Lille S til noe litt koseligere enn å lese, og i dag ble det bildesortering. Jeg holder på å lage album av bildene jeg har tatt siden S ble født, og det er en del. Dere som følger meg på IG vet at jeg knipser bilder av alt han lille gjør ;) Til nå har jeg satt inn bildene til han er ca 7 uker, og jeg har 60 sider fulle allerede :O Jeg har en stor jobb forran meg, men oi, så koselig det er å se tilbake på månedene som har gått.

20140604_133916-w580-h580

Ønsker dere en god dag videre.

Forfriskende lemonade til varme sommerdager

God mandag, alle sammen. Jeg håper dere har hatt en god, og varm, start på uken. Åh, som jeg elsker dette været! Jeg startet faktisk dagen med eksamen, og jeg er utrolig spent på resultatet. Resten av dagen har jeg kost meg ute sammen med min fine lille ruskebolle, og så avsluttet jeg nettopp dagen med en liten pilates-økt. Fin mandag.

Nå som det er så deilig varmt, synes jeg det er godt med iskalde drikker. Vann er, og har alltid vært, det aller beste jeg vet å drikke, og så lager jeg jo mye juice og smoothies. I dag fikk jeg lyst til å prøve meg på hjemmelaget lemonade, og det ble kjempegodt og forfriskende.
20140602_190915-w580-h580

Denne varianten er laget av vann og presset sitron, og den er naturlig søtet med kokosnektar. Server den med i et glass fylt med isbiter, og nyt den i solen.

Dette gir ca 1,3 liter, som holder seg godt i kjøleskapet (uten isbiter)

-2,5 dl ferskpresset sitronsaft
-1 1/4 dl kokosnektar
-1,2 l kaldt vann
-isbiter

Visk sammen sitronsaft og kokosnektar, og visk så inn vannet. Avkjøl lemonaden minimum et par timer i kjøleskapet. Tilsett isbiter ved servering.
20140602_190758-w580-h580

Jeg håper dere har en god uke i møte. Mine eneste planer er å nyte sommeren med Lille, skrive ferdig oppgaven min, og planlegge Raw Food kurset jeg skal holde på treningssenteret om et par uker. Og så hr jeg en kjempegod oppskrift på raw cookies som jeg skal dele med dere snart. God uke så lenge.

 

God helg

20140530_182940-w580-h580 20140530_183021-w580-h580 20140530_183011-w580-h580God helg til dere, fra meg og min lille prins. Nyt solen og dagene alt dere kan.

Raw sjokoladeis-sandwich

Oi, dere! I dag har jeg en fAnTaStIsK oppskrift til dere.
20140529_153200-w580-h580
Disse iskremsandwichene dere virkelig lage i løpet av sommeren. Dette er nemlig det beste jeg har smakt av iskrem noen sinne, og de er selvsagt 100% veganske, raw, sunne, og proppet med næring som kroppen blir glad av. Til tross for at de er så snille mot kroppen, tror jeg alle og en hver vil like disse- så lenge de liker sjokolade og is. Og hvem gjør vel ikke det?
20140529_154707-w580-h580

Jeg kan love deg en liten smak av himmelen hvis når du lager disse.

Dette er ikke en stor porsjon, å doble eller flerdoble gjerne oppskriften hvis du vil ha flere is-sandwicher liggende i fryseren.

Til 2 store eller 4 mindre is-sandwicher, trenger du:

Bunn:
-6-8 myke Medjool dadler
-2 ss nøttesmør/mandelsmør
-1 ss kokosnektar
-en liten klype Himalaya/havsalt
-2-4 ss råkakao

Iskrem
-1 moden avokado
-1/2 dl + 1 ss kokosnektar
-1 toppet ss nøttesmør/mandelsmør
-noen dryss ekte vanilje
-1 ss smeltet kokosolje
-1/2 dl + 1 ss råkakao

-kakaonibs (eller hakkede nøtter, kokos el.l)

20140529_145243-w580-h580

Begynn med å lage bunnene. Kjør alle ingrediensene i en food processor til du har en glatt, klissete deig. Kjevl ut deigen, og stikk ut rundinger med et glass eller kakeform. Lag 4-8 bunner. Legg bunnene i fryseren mens du lager isen.

Kjør alle ingrediensene i en blender/stavmikser til du har en glatt sjokolade’mousse’. Fordel moussen utover halvparten av bunnene, og legg over resten av bunnene på toppen. Rull kantene i kakaonibs, eller noen annet godt, og sett sandwichene tilbake i fryseren. La de stå i minst en time, og gjerne lenger. Nyt!
20140529_152959-w580-h580

Jeg håper dere har hatt en fin dag, alle sammen. Jeg regner med vi er flere som omtrent bor ute nå som det er så deilig vær!? Sidikou Samuel og jeg har virkelig hatt en herlig dag. Tre turer har blitt gått, vi har lekt ute, spist ute, ja, til og med yogaen ble gjort ute i dag, imens S sov. Ute. Om bare sommeren kunne vare evig!

God kveld videre!

Raw solskinnssuppe

Hei hei. Det har vært en lang, fin, og herlig varm sommerdag, og jeg har nettopp lagt med ved siden av min sovende baby, og er klar for å sove selv. Først ville jeg bare dele dagens middag med dere, som passer perfekt på varme dager som denne. Denne suppen smaker som solskinn i en skål, og er forfriskende og hydrende i sommervarmen.
20140528_173939-w580-h580
Du bestemmer selv hvor mye du vil bruke av hver ingrediens, og under ser du hva jeg brukte:

Til suppen:-1 moden mango
-en håndfull cherrytomater
-en vårløk
-1/2 paprika
-1/2 agurk

Til topping:
-hakket agurk
-hakket paprika
-vårløk
-fersk koriander

Bland alle ingrediensene til suppen, og hell den over i en skål. Strø over topping, og nyt.
20140528_152647-w580-h580

Enklere enn dette blir det ikke. Og til tross for både få ingredienser og minimalt med tilbredning, smaker dette himmelsk!

Jeg håper dere også har hatt en fin onsdag og at solen skinner der dere bor. Vi har vært ute i nesten hele dag; gå turer og lekt og spist og Lille S har få sett på sauene til onkel- de er så skjønne og glade nå som de får være ute. God kveld til dere.

 

Picnic people

Det er mandag, solen skinner, det er grønt over alt, jeg fikk sove en ekstra havtime i dagtidlig, dagens yoga er unnagjort, og Sidikou Samuel og jeg har gått lang tur i solskinnet. Starten på uken kunne virkelig ikke startet bedre.

Etter turen vår, tok baby og jeg med oss teppe, mat og drikke ut, og hadde piknik i solen. Så koselig!
20140526_140443-w580-h58020140526_133744-w580-h58020140526_134116-w580-h58020140526_133752-w580-h580
Jeg lagde banan-is med litt råkakao til Lille S, og vannmelon og moreller med mynte, vann med sitron og mynte, og raw morell-sjokolade (som jeg la ut oppskriften på i går), til meg selv. Dere kan tro vi koste oss.

Nå blir det lesing resten av dagen, og sikkert en liten trilletur i kveld. Ønsker dere en god start på uken, dere også.

Raw black forest-sjokolade

God søndagsformiddag. Sidikou Samuel og jeg ligger på gulvet og koser oss, og jeg tenkte jeg ville dele oppskriften på en fantastisk sjokolade som jeg laget tidligere i dag, med dere.

Raw black forest-sjokolade med ferske moreller og knasende gode kakaonibs. Himmel!
20140525_140043-w580-h580        

Nå som morellsesongen er i gang, spiser jeg moreller hver. eneste. dag. Selv om det svir litt i lommeboken hver gang jeg handler, klarer jeg ikke å la være. Moreller er bare for godt!

Oppskriften på selve sjokoladen er veldig basic, og slik jeg som regel lager den. Den er inspirert av en av Anitas oppskrifter- som endelig er tilbake på bloggen.

-ca 75 g kakaosmør
-2 ss cashewsmør
-2 ss kokosnektar (eller annen søtning)
-noen dryss vaniljefrø
-4 godt toppede ss råkako

-et par gode never moreller, delt i to og stein tatt ut
-kakaonibs

Smelt kakaosmør og cashewsmør over vannbad. Rør inn resten av ingrediensene (untatt morellene og kakaonibs). Husk å smak deg frem med søtt og kakao. Hell sjokoladen over i en liten form, dryss godt med morellhalvdeler over, og strø over litt kakaonibs til slutt. Sett sjokoladen i kjøleskapet til den er hard, ohg skjær den i passe store biter.

20140525_143758-w580-h580

Hvordan har helgen deres vært? Jeg er jo i så godt selskap, og koser meg virkelig. Lille S og jeg er ute og går og går, og nyter det deilige været. Ellers prøver jeg å lese så mye jeg klarer, bare en uke igjen til eksamen nå. Ha en fin søndag videre dere.

Min nye dehydrator

Åå, dere! Jeg er å glad! Vet dere hva som sto og ventet på meg på postkontoret i dag?

Min splitter nye dehydrator!
dehydrat-w580-h580

Jeg har ønsket meg en dehydrator i flere år, og endelig er den her. Gjett om jeg gleder meg til alle de gode tingene jeg skal lage i den. Raw pannekaker, pizza, grønnkålchips, rødbetechips, osv osv. Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Har dere noen gode oppskrifter jeg burde prøve meg på?

Jeg håper dere har en god lørdag, alle sammen.

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930