Author Archive
24timer: Lillejuleaften
Hei hei, og god lillejuleaften! Tenk at julen er her i morgen da. Jeg håper dere gleder dere.
Linn har postet et par slike 24timer-innlegg, der hun deler dagen hennes minutt for minutt, og jeg synes det har vært så gøy å lese. Så i dag bestemte jeg meg for å skrive mitt eget 24timer-innlegg. Dette er fra i dag, selveste lillejuleaften. Dagen er ikke ferdig enda, men den eneste planen min nå er å legge meg etter jeg har delt dette. Jeg håper dere liker det :)
06.50: Rise and shine. Kos i senga med en overlykkelig gutt som prater om buss og belebel (lastebil).
07.05: Tannpuss og stell på badet.
07.15: Jeg lager frokost til lillemann. I dag ble det tykk tykk smoothie av banan, avokado, hampfrø, og råkakao. Jeg liker ikke å spise så tidlig, så jeg venter alltid med frokosten. Drikker masse vann.
07.30: Lek på gulvet, påkledning, og raw kokosmakron-baking. Vi får besøk i dag, og jeg vil servere ferske makroner.
08.20: Vi pakker oss ut i bilen, og kjører til “byen” (Fagernes) sammen med søster/tante.
08.35: Vi går rundt i byen, handler, og er skuffet over at de fleste butikkene ikke åpner før 10- selv på lillejuleaften.
09.40: Vi kjører hjem igjen.
10.00: Jeg drikker deilig friskt kokosvann, og koker poteter til S. Han elsker poteter, og spiser det stort sett en gang hver eneste dag.
10.20: S mumser poteter, og jeg skriver kort og pakker inn en gaven til en ny baby vi skal få besøk av.
10.40: S blir med på rydding og matforbredelser til besøk. Jeg setter frem frukt (druer, litchi, og fiken), sjokolade fudge, pepperkaker, kokosmakroner, og te, og håper at besøket liker slikt like godt som meg.
Anternativ til poteten; raw ‘potetmos’ med blomkål
Bare for å ha sagt det først; jeg har ingenting imot potet :) Det er ikke kjempeofte jeg spiser det, siden jeg er aller mest glad i kald mat, men jeg spiser det når jeg har lyst på det, og på juleaften spiser jeg alltid kokte poteter. Så godt!
Uansett. Her kommer oppskriften på et middagstilbehør som også er veldig godt; raw ‘potetmos’ med blomkål. Nam. Spiser du ikke potet, er dette er supert anternativ. Og spiser du potet, er dette nydelig som en siderett. Selv tror jeg min julemiddag blir denne mosen, deilige rosenkål, salat med bakte rødbeter, appelsin og nøtter, og kokte poteter.
Her skal dere få oppskriften.
3-4 porsjoner:
-8 dl blomkålbuketter
-2,5 dl rå cashewnøtter
-et fedd hvitløk
-2 ss vann
-noen klyper Himalaya/havsalt
-pepper
-noe grønt, feks gressløk, persille eller rosmarin
Legg alle ingrediensene i en food processor, og kjør til du har en glatt, luftig mos. Smak til med alt og pepper og noe grønt. Server.
—
Nå håper jeg dere alle har hatt en fin start på uken og at dere er klare til jul. Jeg fikk løpe en time på morgenkvisten mens S ble passet av bestemor og bestefar, og etter det fikk jeg ordnet de aller aller aller siste julegavene (det er alltid flere som mangler enn jeg tror). I morgen får jeg besøk av en venninne og en ny liten baby-skatt. Det gleder jeg meg så til. Og jeg tror Sidikou Samuel kommer til å synes det er så spennende med en liten en.
Nå skal jeg fortsette lesingen. Det gjelder å utnytte tiden mens Lille ligger og sover. God bittelillejuleaften til dere.
Juleselskap og give away-vinner
God søndagskveld alle. I dag har vi vært i koselig juleselskap i Fåvang, hjemme hos bestemor. Tante, onkel, kusine, fetter og lille hunden deres kom også, og det har bare vært en kjempefin dag.

S var i stående humør hele dagen, helt i fra vi satt oss i bilen hjemme, til han sovnet i bilen på turen hjem. Vi stoppet en liten stund på Lillehammer også, og fikk ordnet de aller siste julegavene.

Se på ansiktet mitt! Det er nesten helt bra igjen. Kan nesten ikke tro at det er bare en uke siden jeg brant meg i dag, og da så jeg helt f.o.r.f.e.r.d.e.l.i.g ut. Nå har jeg kun noen sår rundt munnen, og små arr rundt i fjeset. Tenk at kroppen er så flink til å hele seg selv!
Nå i kveld trakk jeg vinneren av denne ukens give away, den aller siste denne advent. Og det ble LILLY SUSANNE. Gratulerer Lilly ♥ Jeg sender deg mail i kveld eller i morgen!
Jeg skal vise dere alt jeg sender til Lilly, denne gaven var jo en overraskelse. Men jeg mangler fremdeles en pakke (fra Alles Vegetarisch) som jeg håper kommer i løpet av et par dager. Jeg lover å vise pakken før den sendes avgårde- kanskje dere kan få noen tips til gode sunne sjokolader som kan kjøpes enten i Norge eller på nett.
Tusen tusen takk til alle dere som har deltatt på adventskalenderen min.
Jeg ønsker dere en god ny uke i morgen. Jule-uken ♥ Jeg skal prøve alt jeg kan å få postet et par oppskrifter som jeg håper kan inspirere til en grønn julemiddag, før onsdag. Jeg har et par på lur, som jeg så gjerne vil dele. Så lenge ønsker jeg dere en fin kveld videre.
Raw biscotti til julen
God formiddag. Hvordan har dere det, under en uke før jul? Her startet fredag med en time på tredemølla (jeg kan fremdeles ikke være mye ute i kulde pga av brannsårene, så all trening skjer inne for tiden), og nå tar jeg meg en liten pause fra lesingen, før jeg skal fortsette. Og så har jeg laget biscotti til jul i dag, så nå er jeg ferdig med jule”baksten” for i år. I fryseren ligger delfiakake, pepperkaker, fudge og nå biscotti klart- alt i vegansk, sunn, raw, og fantastisk god stil. Jeg gleder meg til jul ♥ Har dere laget mye godt i advent?
Biscottiene jeg laget er raw og selvsagt veganske. De er basert på kokosmakronene mine, og tørket i dehydratoren min. Har du ikke dehydrator, kan du prøve å bruke ovnen. På toppen dryppet jeg mørk hjemmelaget sjokolade- perfekt til de søte kokoskakene.
Til ca 20 biscotti, trenger du:
-1 kopp (2,5 dl) mykt, romtemp. kokossmør
-1/2 kopp lønnesirup/kokosnektar/agave
-1/4 ts Himalaya/havsalt
-2 ts ekte vanilje
-2 kopper kokosrasp
Du kan også lage sjokoladebiscotti. Tilsett da ca 4 ss råkakao til deigen.
Til sjokoladen på toppen:
-ca 20 gram kakaosmør
-1-2 ts lønnesirup
-1 ts cashewsmør
-råkakao (jeg brukte 2-3 godt toppede ss)
Lag biscottiene: Pass på at kokossmøret er mykt, det vil si ikke hardt og ikke smeltet. Hvis du setter kokossmøret i et litt varmt rom (feks badet) vil det være mykt og godt.
Rør sammen kokossmør, sirup, salt, vanilje og kokosrasp. Hvis du vil ha sjokoladebiscotti, tilsetter du også råkakao. Lag ev litt av hver.
Form hele deigen til et flatt lite “brød”. Legg brødet i dehydratoren og tørk det ved 38-40 grader i ca 6 timer- til det har fått en litt tørr skorpe. Skjær brødet i biscotti som er ca 1 cm tykke. Legg skivene i dehydratoren og tørk de videre i ca 3-5 timer. De skla være tørre utenpå, men jeg beholdt de litt myke inni. Vil du ha de helt tørre, tørker du de bare lenger.
Lag sjokoladen ved å smelte alt sammen. Drypp sjokoladen over biscottiene. Avkjøl. Jeg har lagt mine i fryseren, men de kan sikkert også oppbevares i en tett boks.
Minner om give awayen som jeg trekker på søndag- denne vil dere ikke gå glipp av :) Så mye godt! Takk til alle dere som har meldt dere på allerede. Og for alle koselige kommentarer. Jeg er ikke alltid så rask til å svare, men det kommer. Nå må jeg fortsette lesingen. God fredag og helg til dere alle.
raw Holiday Fudge med morbær og macadamianøtter
Hei hei dere. Tenk, om akkurat en uke er det jul♥ Er dere klare?
Jeg vil egentlig dele noen middagsoppskrifter denne uken, som jeg håper kan inspirere til grønn julemat. Men vet dere? Med dette stramme, hovene fjeset er det så vondt og nesten umulig å spise noe annet en juice, smoothie og suppe :O Så inntil videre blir det ikke middag her inne, men så fort jeg klarer å spise igjen, skal jeg dele.
I dag skal dere derimot få oppskriften på Holiday fudge, perfekt for høytiden vi går inn i ♥ Jeg og S laget disse i stad, og nå ligger de trygt plassert i fryseren og er klare til julen. S er så flink til å være `hjelper´på kjøkkenbenker, og i der satt han der og mumset morbær og fulgte ivrig med. Beste lille!

Oppskriften er basert på DENNE fra Rawmazing- en oppskrift jeg har brukt flere juler på rad nå, med små endringer av og til. Jeg liker den ekstra mørk, så jeg bruker nesten dobbelt så mye kakao som i orginaloppskriften. Jeg tilsetter også litt salt og vanilje. Som nøttesmør har jeg både prøvd med mandel, cashew, og valnøtt, og alle blir gode. I dag brukte jeg morbær og macadamianøtter som frukt og nøtter, men andre ting er også godt; aprikoser, valnøtter, pistasjnøtter, gojibær osv.
I en stor bolle, rør sammen nøttesmør, myk kokosolje, agave, en klype salt og noen dryss vanilje, til alt er gjevnt og uten klumper. Tilsett råkakao, og rør videre- igjen til det ikke er klumper. Smak, og tilsett mer kakao/agave/salt/vanilje. Rør inn hakkede macadamianøtter og morbær, og fordel sjokoladen i en liten form dekket med plast. Dryss litt ekstra hakkede nøtter over, og hvis du liker det, noen ekstra dryss salt- det blir kjempegodt! Avkjøl og skjær i passe biter. Oppbevar i kjøleskap/fryser.
—
I kveld skulle jeg egentlig vært på julemiddag med verdens beste venninnegjeng i Oslo, og det kjennes ganske trist å ikke få gått pga av brannskadene. Men sånn ble det i år. S er så snill og blåser meg i ansiktet (han ser jo alle sårene), og han minner meg på hvor heldig jeg er.
Ellers har dagen gått til løpetur på mølla på treningssenteret, og nå skal jeg fortsette lesingen. Trengte bare en pause, og tenkte at å dele denne oppskriften med dere var perfekt pause-sysel :) God onsdag alle sammen.
Åpning av siste adventskalenderluke (give away)
Først av alt; tusen tusen takk for alle koselige kommentarer dere la igjen på innlegget i går. For en fin gjeng dere er ♥ Ansiktet mitt ser værre ut enn det gjorde i går, regner med det blir værre før det snur og blir bedre. Men heldigvis har jeg ikke så vondt, bare litt i leppa som er stram og hoven. Jeg ser ut som en opphovnet dalmatiner i ansiktet, og har bestemt meg for å ikke reise til Oslo denne uken. Jeg har gledet meg så til å se alle venninner og K igjen, men jeg vil ikke vise meg bland folk. Var en tur på trening i dagtidlig, og fikk mange lange og sjokkerte blikk.
Uansett, over til noe positivt! Det er jo åpning av siste luken i adventskalenderen i dag. Det har vært så gøy å holde give away for dere, jeg er så glad for alle dere som har meldt dere på. Siste gave er selvsagt den største, og den er til og med bittelitt hemmelig :) Jeg har nemlig pakket inn en haug med raw sjokolade-favorittene mine, og trekker vinneren på søndag.

Selv om dere ikke se hva som er oppi pakken, kan dere stole på at det er masse godt. Jeg har samlet sammen raw sjokolade fra bland annet Alles Vegetarisch, Pana, Iherb osv, og kan love en god jul til den heldige vinneren ;)
Reglene er som før, og du trenger ikke å ha hverken blogg eller instagram for å delta.
Slik gjør du:
-For å trekke 2 lodd, legger du igjen en kommentar på dette innlegget. Skriv akkurat det du selv vil :)
-For å trekke et eller flere lodd til, skriver du en kommentar på et eller flere av innleggene jeg poster denne uken. Poster jeg feks. 4 innlegg, kan du trekke opptil 4 ekstra lodd. Du trenger ikke å kommentere på alle innlegg selvsagt. Kommenterer du på et av fire innlegg, får du et lodd osv.
Du får ikke ekstra lodd for å dele give awayen dessverre, men hvis du har lyst må du selvsagt bare dele på blogg/instagram/facebook.
Vinneren trekkes søndag 21. desember. Lykke til.
—
Jeg håper dere har hatt en god strat på uken, alle sammen!
Kalender-vinner, og brent ansikt
God søndag til dere. Jeg er bare innom for å fortelle hvem som vant denne ukens kalendergave. Det ble NINA B. Hurra for deg Nina, jeg sender deg mail straks. Jeg håper sjokoladene faller i smak for deg og det lille frøet i magen ♥ I morgen åpner jeg siste luken i kalenderen, så kom innom igjen da :)
Så må jeg bare få fortelle dere hva som hendte i gårkveld. Jeg skulle blåse ut et telys som hang i vinduet, og plutselig slo flammer og stearin mot meg. Jeg klarte ikke å se, og var livredd for å ha ødelagt øynene. Det er utrolig hvor mange tanker som fly igjennom hodet i løpet av bare få sekunder. “Kommer jeg aldri til å få se Sidikou Samuel igjen?” var den tanken som dominerte. Mamma og pappa fikk meg bort til vasken, og der ble jeg stående i over en halvtime og kjøle ned ansiktet og øynene. Sent på kvelden reiste vi til legevakten. Heldigvis kommer det til å gå fint med meg. Jeg ser grusom ut nå, men legen mente jeg kommer til å slippe arr (hvis jeg passer meg for sol, kulde og infeksjoner), og at det øyet som fikk skade, kommer til å bli normalt igjen.
Det er så rart. Selvfølgelig, det er både vondt og litt skummelt nå- jeg vet jo ikke hvordan jeg kommer til å se ut senere. Men mest av alt er jeg bare så takknemlig for at jeg ikke ble blind. Tenk som siste gang jeg skulle få se lille S, var da jeg la han i gårkveld. Jeg får vondt i magen og tårer i øynene bare ved tanken. Noen stygge arr kan jeg leve med, men øynene- de vil jeg ha.
Planen var å reise til Oslo i morgen. Akkurat nå tviler jeg litt på at det blir noe av. Kanskje vi reiser senere i uken og kanskje vi dropper det. Vi får se.
Jeg håper jeg ser dere i morgen for å åpne siste luke i adventskalendere. Og så håper jeg dere har en fin søndag♥
My new vegan shoes
Helg allerede! Som ukene flyr. Jeg håper dere har hatt en fin uke. I går var lille S og jeg på to “baby”-sang timer; først vår vanlige på formiddagen og så på en “prøvetime” på en gruppe for større barn på ettermiddagen. Jeg vurderer å bytte han over på den store gruppen på nyåret, men der ble han plutselig veldig liten.. Kanskje vi melder oss på begge gruppene, det er jo så koselig.
I dag skal jeg vise dere mine helt nye sko som kom i posten i går. Er de ikke fine?

Dette er dyrevennlige sko, laget helt uten skinn og andre animalske produkter. Og vet dere? De har kjempegod kvalitet likevel. De er varme og gode å gå med. Til og med min kjære mamma som er svært kritisk til skinn-frie sko, syntes disse var gode! Jeg elsker de allerede.
Jeg bestilte disse hos Beyond Skin som er et britisk skomerke som har spesialisert seg på dyrevennlige sko med god kvalitet. Jeg har et par med småsko fra de også, og de er også utrolig gode og fine. Jeg må bare få anbefale de, de har så mye fint- også for ikke-veganere. Jeg synes heller ikke prisene er så høye, spesielt med tanke på kvaliteten.
Skoene jeg har finner dere HER.

Det ble en rask post fra meg i dag, jeg må nemlig sette meg å lese nuh! Jeg ønsker dere en fin helg alle sammen, og ikke glem give awayen min- jeg trekker vinneren på søndag. Bare legg igjen en kommentar HER så er du med :)
Årets pepperkaker i boks (raw vegan style!)
God kveld dere, jeg håper dere har hatt en fin dag. Og så håper jeg at alle sitter og venter på at kveldens Brennpunkt på NRK skal starte. I kveld handler det nemlig om norsk pelsdyr-industri, og jeg både gruer og gleder meg til å se.
I kveld holdt jeg årets siste yoga-time på senteret. Neste uke er jeg i Oslo, og ukene etter det er det jo jul. Jeg har vært så heldig å få undervise en helt fantastisk gjeng med positive damer (og av og til menn), og jeg gleder meg til å fortsette på nyåret.
Men uansett, jeg skal jo gi dere oppskriften på de beste pepperkakene jeg vet om i kveld.

Disse er godkjent både av meg selv, lille S og pappa, og jeg tror dere også kommer til å elske de. De smaker som pepperkakedeig, og de er kun laget av gode, sunne, rå, næringsrike ingredienser.
-2 dl rå cashewnøtter
-4-6 myke dadler
-2 ss mandelsmør
-2 ts kanel
-1/2 ts ingefør
-1/2 ts nellik
-1-2 ss lønnesirup el. yaconsirup
-en liten klype havsalt/Himalayasalt
Mal først nøttene til mel i en food processor/sterk blender. Tilsett resten av ingrediensene, og kjør til du har en gjevn, passe klissete deig. Kjevl ut deigen og trykk ut kaker, eller rull deigen ut til kuler. Oppbevar i kjøleskap eller fryser.
Disse har blitt smakstestet her i huset, og nå ligger resten pakket ned i fryseren til jul. Jeg gleder meg, disse er altså så gode!
Jeg håper dere har hatt en super dag. Nyt kvelden videre♥
Luke tre i adventskalenderen, og forje ukes vinner (give away)
God mandag alle sammen. Jeg håper både helg og ukestart har vært gode for deres del. Og enda bedre kan uken bli, hvis du er den heldige som vinner ukens kalendergave. Jeg fortsetter nemlig å dele ut noen av mine raw sjokolade-favoritter, og denne uken gir jeg bort fire herligheter. Men først, forje ukes vinner…
…det ble; MARTINE J! Gratulerer Martine, jeg sender deg mail straks. Tusen takk til alle dere andre som også meldte dere på. Bedre lykke denne gangen ♥
♥Denne uken kan du vinne; 2 Pana sjokolader (en med nøtter og en med kirsebær), 1 Christmas Cheer sjokolade fra Magic Mayan, og en sjokolade med morbær fra Love Chock♥
Reglene er som før, og du trenger ikke å ha hverken blogg eller instagram for å delta.
Slik gjør du:
-For å trekke 2 lodd, legger du igjen en kommentar på dette innlegget. Skriv akkurat det du selv vil :)
-For å trekke et eller flere lodd til, skriver du en kommentar på et eller flere av innleggene jeg poster denne uken. Poster jeg feks. 4 innlegg, kan du trekke opptil 4 ekstra lodd. Du trenger ikke å kommentere på alle innlegg selvsagt. Kommenterer du på et av fire innlegg, får du et lodd osv.
Du får ikke ekstra lodd for å dele give awayen dessverre, men hvis du har lyst må du selvsagt bare dele på blogg/instagram/facebook.
Vinneren trekkes søndag 14. desember.
Jeg håper det kan friste og at dere melder dere på. Det er så utrolig koselig å sende avgårde deilig, sunn sjokolade til dere lesere. Og vet dere hva? I helgen var jeg så heldig at jeg også vant en give away. Nemlig hos søte Maria. Hun har også adventskalender, så ikke glem å melde dere på der.
—
Her har uken startet på best vis, med tidlig yogatrening før S våknet (det er ikke ofte jeg får til morgentrening dessverre, siden S er tidenes morgenfugl), lang tur, handling på helsekosten, og nå straks en studieøkt. Senere skal jeg lage årets første runde med raw pepperkaker. Disse lager jeg alltid i advent, og dere skal selvsagt få se. Så lenge ønkser jeg dere en nydelig mandag.



















Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.