Author Archive
Fredagsglimt
En liten hilsen til dere, denne fredagskvelden. Har dere noen hyggelige planer for helgen? Vi skal i barnebursdag hos sønnen til en venninne i morgen, og utenom det håper jeg at boken skal være helt klar i løpet av helgen, så den snart kan sendes inn til trykking. Det er så spennende!
Legger ved noen bilder fra ettermiddagen, som ble brukt ute i det deilige været. Jeg bare elkser elsker elsker denne årstiden!
Min nye favoritt: Nice Cream med sitron og blåbær
Åh, noe så himmelsk godt!
Jeg hadde ikke planlagt å poste denne oppskriften i dag. Men da jeg lagde den beste nice creamen jeg noen sinne har smakt i dag, må jeg jo bare dele den med dere.
Jeg laget isen etter dagens yogaøkt- perfekt påfyll!
Nice cream med sitron og blåbær! Det må må må(!) der lage ♥
-3 frosne bananer
-1 ts cashewsmør
-noen dryss vaniljefrø
-1 liten ts finrevet sitronskall (bare det gule skallet, ikke det hvite)
-1 stor neve blåbær
Bruk food processor eller en sterk blender, og blend alt (bortsett fra bærene) til du har “softis”. Server med blåbær.
—
Onsdagen fikk jeg starte med med løpetur ute, nesten tre kvarter i behagelig tempo. S og jeg var lenge ute etter det, og i ettermiddag skal vi ut igjen. Det er bare så deilig at våren er her. Jeg vil bare ut og kjenne solen, og høre fugle synge. Jeg elsker det!
Jeg håper dere også har hatt en fin onsdag.
Raw “knekkebrød” med mango-mais-salsa
Som lovet i går, skal dere få oppskriften på rått bokhvete-linfrø”brød” med mango-mais-salsa i dag. Dette er en veldig enkel liten rett- enkel å lage, og enkel og like. S har dilla på brødet, og jeg elsker salsaen. Sammen er de perfekte!
Du trenger en dehydrator for å lage brødet. Jeg har ikke prøvd å lage det i vanlig ovn, men det kan hende det går, så prøv gjerne. Du kan lage salsaen uansett, og brukte den til taco-retter, grønnsaks”chips”, tortillachips osv. Den er så så god!
Bløtlegg bokhveten i vann i 4-6 timer. Hell bort vannet, og skyll bokhveten godt. Legg bokhvete, linfrø, salt og 2,5 dl vann i food processoren, og kjør til bokhveten er knust og du har en gjevn deig. Smør deigen ut på et dehydratorebrett med bakepapir, og tørk ved ca 40 grader til brødet er tørt. Jeg tørket det over natten, 8-10 timer.
Skjær en mango i små biter. Finhakk paprika. Skjær maiskornene av kolben. Finhakk basilikum og koriander. Finhakk rødløk/vårløk hvis du bruker det (anbefales! Jeg droppet det, siden S også skulle få). Bland alt sammen, press over en lime, og dryss litt salt over.
Server “brødet” som chips med salsa, med litt avokado på toppen ♥
—
Jeg håper dere har hatt en fin tirsdag alle sammen. Tirsdag underviser jeg yoga på kvelden, så jeg kom tilbake for bare litt siden. Før det, hadde jeg en kjempefin dag med lille sønn. Vi var ute på formiddagen, gikk tur og lekte. Etter det gikk vi inn og leste bøker og spiste lunsj, og mens han sov trente jeg yoga og leste. Jeg glemmer det av og til, men jeg er så glad og takknemlig for at jeg har muligheten til å leve slik jeg gjør. Å ha S hjemme, istedenfor i barnehage, er et valg jeg aldri ville gjort om på. Som jeg koser meg.
God kveld videre til dere.
What I Ate (min matdag)
God ny uke, alle sammen. Har den startet fint?
Jeg tenkte å poste en ny “What I Ate” post i dag. Som jeg skrev sist uke, tenker jeg å poste en slik i uken, så får dere et bedre innblikk i hva og hvordan jeg spiser. Jeg absolutt elsker å lese slike postet hos andre, og jeg håper disse kan være til glede for dere også.
Som dere vet, er jeg veganer, så og si alltid “raw”, og prøver så godt jeg kan å spise det kroppen min ønsker (akkurat det siste punktet er en evig øvelse for meg, og jeg blir litt og litt og litt flinkere for hver dag).
Slik så dagen min ut i dag:
Jeg fikk faktisk starte dagen min med en løpetur ute- så fantastisk deilig. Det ble bare en kort halvtime, men så utrolig godt en slik kort økt gjør altså. Etter en dusj, drakk jeg først varmt sitron-vann…
… og så en grønn juice. Juicen besto av appelsin, salat, basilikum og sitron. Y.u.m.
Etter det var S og jeg en stund ute, og så på handletur. Da vi kom hjem drakk jeg en kopp te og spiste en bit raw sjokolade, imens jeg laget lunsj til lillemann.
I natt tørket jeg en brett med raw bokhvete- og linfrø”brød” i dehydratoren min. De er til S, siden han elsker hjemmelagde knekkebrød. Men jeg smakte litt jeg også :) Jeg laget en nydelig mango- og maissalsa, og toppet noen biter med den. Dere skal få oppskriften på begge deler i morgen.
Når S hadde sovnet, trente jeg yoga, og etter det spiste jeg en hel agurk. Agurk er min favorittgrønnsak over alle grønnsaker, og jeg elsker å spise de hele, akkurat som en frukt. Så hydrerende og deilig!
♥
Når S våknet, satt vi oss på gulvet og leste bøker og spiste bananer sammen (jeg spiste to).
Litt senere, koste jeg meg med denne bollen: mango, kiwi, pasjonsfrukt og kokos. Himmelsk!
En to bit raw sjokolade.
Og til slutt, en liten kveldssnack: banan med cashewsmør. Dette går jeg aldri lei!
—
Som jeg skrev sist uke, skriver jeg ikke disse innleggene for å vise hvordan du skal/bør spise. Langt i fra. Jeg mener av hele mitt hjerte at du må høre på din kropp og dine behov. Akkurat plantemat kunne jeg jo ønske at alle valgte, samtidig vet jeg at slik er det ikke. Det viktigste, for god helse, tror jeg er hel, naturlig mat, og mat som føles bra i ens egen kropp.
Nå må jeg gjøre de siste gjøremålene for i dag, før jeg legger meg. Jeg er så klar for å sove nå, men jeg vet hvor godt det er å våkne i morgen, og vite at jeg gjorde at jeg burde i dag.
God uke, og god natt, til dere♥
Lørdagshilsen
En god lørdag til alle dere, fra meg. Jeg håper dere får en fin helg.
Lørdagen min startet med en utrolig deilig løpetur ute, mens S var med bestemor og bestefar, eller mommo og baba som han kaller de. Og enda søtere; han har gitt dem en fellesbetegnelse også, når han prater om begge to; mom-bab. Jeg smelter! Han er så god og morsom.
Nå må det studeres. God dag videre til dere.
Rocky Road `nice´cream
Åh, for en fin vårdag dette har vært! Har dere også nydelig vær der dere bor?
Min helg startet med å være vikar på en yoga-time nå i ettermiddag. Ellers har jeg bare kost meg med Lille, gått morgentur og kveldstur, studert, og gjort formiddagsyoga. Dagene er ganske like, samtidig som de er helt forskjellige, og jeg liker de så godt slik de er. Etter formiddagsyogaen min, laget jeg en utrolig god Rocky Road banana-nice-cream. Og oi! så god den ble. Så god faktisk, at jeg like så godt laget det til kveldsmaten til Sidikou Samuel også.
Denne iskremen er basically blendede frosne bananer og supermat. Godt for kroppen og godt for ganen ♥ Vaniljeis, sjokoladeis og crunchy yummy morbær og kakaonibs (eller akkurat den “crunchen” du liker).
Inspirasjonen fikk jeg HER.
Dette gir en snack- eller dessertporsjon. Vil du spise isen som et måltid, er det lurt å doble porsjonen.
-2 frosne bananer
-1-2 ts cashewsmør
-noen dryss vaniljefrø
-1 ss råkakao
Add-ins: jeg brukte morbær og kakaonibs. Andre forslag er hakkede nøtter, sjokolade, kokos, gojibær osv osv
Lag først is av én banan, 1/2-1 ts cashewsmør og noen dryss vanilje. Bruk en food processor eller sterk blender til dette. Legg isen i en bolle. Lag den andre porsjonen med is av den andre bananen, 1/2-1 ts cashewsmør og råkakao. Legg isen i bollen sammen med vaniljeisen. Hell over noe godt og crunchy. Jeg brukte morbær og kakaonibs. Bruk en isskje, og scoop isen oppi glass. Server med det samme.
—-
Lille S fikk spise kveldsmaten ute i kveld. Været må jo utnyttes så lenge vi har det ♥
Jeg håper dere alle har en nydelig helg i møte. Kos dere alt dere kan.
Baby-sang og raw brownies
Først må jeg bare fortelle at jeg endelig har ryddet opp på oppskriftsiden min (takk for at du minte meg på det, Rosa!). Jeg har kategorisert oppskriftene inn i “juice og smoothies”, “måltider”, “sjokolade og dessert”, “barnemat” og “What I Ate”. Alle oppskriftene er ikke på plass enda, men de kommer! Jeg håper det blir enklere for dere å finne frem nå.
I dag var vi på baby-sang for siste gang- neste uke begynner nemlig S på gruppen som er for de større barna. Jeg synes det er litt trist, for gruppen vi har vært i er så koselig. Samtidig vet jeg jo at den nye gruppen helt sikkert er like koselig, og det blir gøy for S å ikke være den eldste lenger. Siden det var siste treff i dag, lagde jeg raw brownies som jeg tok med og delte med gruppen. Raw brownies er alltid en suksess.

Jeg brukte DENNE oppskriften fra Økosjokolade. Ikke bare har de de beste kakao-produktene- de har også mange, mange gode oppskrifter. Jeg endret så vidt det var på oppskriften, og de ble kjempegode.
-3 dl rå cashewnøtter
-6 ss råkakao
-1 ts vaniljepulver
-2 dl myke dadler
-2 ss finmalt kokossukker
-2 ss myk kokosolje
-en liten klype havsalt/Himalayasalt
-1 ss cashewsmør
-1 ss smeltet kokosolje
-1 ss finmalt kokossukker
-2 ss råkakao
Begyn med å lage brownoen. Mal cashewnøttene i en food processor/blender. Blend inn kakao,vanilla, dadler, kokossukker, kokosolje og salt. Bruk gjerne hendene- det er enklest. Press deigen ut til en passe tynn brownie.
Bland sammen cashewsmør, smeltet kokosolje, kokossukker og kakao. Smør glasuren over brownien og avkjøl brownien til glasuren har stivnet. Skjær opp i biter og server.
Resten av dagen har flydd av sted. Formiddagen gikk til tur, yoga, studie og baby-sang, mens ettermiddagen og kvelden har vært avslappende her hjemme. Vi har kost oss med brownie-rester, og S har hørt på “Hjulene på bussen” igjen og igjen og igjen. Og igjen. Han aner ikke hvor lei jeg er ;)
Har dere hatt en fin dag? Jeg håper det. God kveld videre, dere.
What I Ate (min matdag)
HEI dere. Plutselig ble det tre uplanlagte dager borte fra bloggen. Dagene har vært så fulle, og på kveldene har jeg vært sliten og trøtt. Hvordan har dere det?
Jeg har så mange ideer til innlegg, så forhåpentligvis kommer de som perler på en snor fremover :)
En type innlegg som jeg lenge har tenkt på å dele, er slike What I Ate/matdagbok-innlegg. Nysgjerrig som jeg er, e.l.s.k.e.r jeg å lese slike innlegg selv, og synes det både er spennende og inspirerende å se hva andre spiser. Samtidig vet jeg at ikke alle liker det. For min del tenker jeg det er fint å vise hva jeg spiser i løpet av en dag, siden jeg som regel poster sjokolade-oppskrifter. Ved å dele slike innlegg, får dere et riktigere inntrykk av hva jeg spiser. Hva synes dere? Hvis dere liker det, kan jeg jo lage et slikt innlegg i uken!?
Det er også viktig for meg å understreke at jeg ikke mener at dette er den ‘perfekte’ måten å spise på. Jeg tror på et plantebasert/vegansk kosthold, fordi det er sunt for mennesker og det er bra for dyrene og miljøet og verdens matsituasjon. Men innenfor plantemat er det mange “veier” å gå. Selv spiser jeg et kosthold med nesten bare rå mat, mye frukt, litt for mye sjokolade, gode fettkilder, og moderat med protein. Slik liker jeg det. Det betyr ikke at du liker det. Noe som har blitt veldig viktig for megerå høre på kroppen. Jeg tror det er først da, når man klarer det, at man virkelig er sunn. Jeg er langt fra perfekt, og øver hver dag.
Hva jeg spiser og hvor mye varierer fra dag til dag. Dette spiste jeg i går, tirsdag.

S og jeg går alltid morgentur rett etter han har spist frokost. Når vi kom hjem, presset jeg juice av eple, selleri, ingefær og sitron. Det er virkelig den beste starten på dagen jeg kan få.
På formiddagen laget jeg en porsjon raw mørk sjokolade. Jeg drakk te, og smakte meg frem til perfekt sjokolade.
Når sjokoladen var klar delte S og jeg noen biter. Mer Pukka- te ♥
Etter yoga, spiste jeg er stor mango (jeg fant økologiske på Coop), to små banener og pasjonsfrukt.
Litt senere, før jeg skulle undervise yoga, spiste jeg to baner med litt valnøttsmør.
På vei til treningssenteret spiste jeg også en remse Pana 60% ♥ Jeg underviste en time yoga, og løpe to korte km etter det.
Når jeg kom hjem lagde jeg en kjempestor grønn smoothie ala DENNE. Ferskpresset appelsinjuice, fersk basilikum, noen salatblader og 1/2 avokado. N.y.d.e.l.i.g.
Så det var gårsdagen. En ganske fruktig dag vil jeg si. Det varierer. Noen dager spiser jeg mer/mindre frukt, mer/mindre grønt, mer/mindre nøtter eller mer/mindre sjokolade.
Hva tenker dere? Ukentlig innlegg?
JEg håper alt er bra med dere, og at det var godt å komme tilbake til hverdagen. God onsdag videre.
Påskeaften
..and what a beautiful day it`s been..
Hvordan har deres påskeaften vært? Etter en god natts søvn (endelig ♥), ble dette en helt nydelig dag! Jeg fikk løpt en morgentur i dag også, og på ettermiddagen gikk S og jeg lang tur ute. Bildene er fra turen vår. Det er noe med denne tiden av året altså, når man kjenner jorden lever igjen. Hestehoven vokser, snøen og isen smelter, fuglene synger. Ah, jeg elsker det.
Jeg håper dere har hatt en deilig dag. Nyt resten av påsken.
Frokost-cookies til min lille prins
Hei hei, dere.
I dagtidlig, bakte jeg noen skikkelig gode og skikkelig sunne frokost-cookies til S. Ja, cookies til frokost. Frokost er det måltidet jeg synes er vankeligst å få S til å spise mye, mens måltidene senere på dagen har han mye mer mållyst. Jeg synes det er helt greit, samtidig vil jeg jo at han skal få i seg godt med næring tidlig på dagen. Trikset er derfor å samle mye næring i en liten porsjon.
Sånn sett er frokost-cookies perfekt :)
Disse cookiene er laget av valnøtter, linfrø og dadler, og er fri for sukker, mel, bearbeidet mat, og selvsagt animalske ingredienser. Jeg puttet blåbær og kanel i cookiene, fordi S elsker blåbær. Men du kan variere, og bruke andre ingredienser som rosiner, mørk sjokolade, vaniljefrø, tørket frukt, kardemomme osv.
Jeg bruker en kopp (“cups”) som målenhet her, fordi oppskriften jeg fulgte var amerikansk. Bruk en kopp som rommer ca 2,5 dl.
Til ca 8 cookies
-3/4 kopp valnøtter
-1/2 kopp myke dadler
-1 ss malte linfrø + 2 ss vann
-en liten klype havsalt
-det lille ekstra! Her brukte jeg litt kanel + blåbær, du kan bruke det du liker
Rør sammen linfrø og vann, og la det stå en liten stund. Kjør valnøtter i food processoren til ‘mel’, tilsett dadler og kjør videre til de er most. Tilsett linfrø+vann og salt. Kjør til du har en klissete deig. Rør inn kanel, eller vanilje eller kardemomme. Form små kuler og press de til små tykke cookies. Legg de på stekebrett med bakepapir. Press blåbær/rosiner/sjokolade ned i cookiene. Stek ved 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl og server.
Perfekt med en næringstett smoothie eller frukt ved siden av.
—-
Har dere hatt en fin dag, denne Langfredagen? De siste to nettene har vært forferdelige, og jeg føler meg så sliten at alt jeg vil er å gråte konstant. Likevel har det vært en god dag. Jeg fikk løpe meg en tur i dagtidlig (45 minutter løp + 15 minutter rask gange), og det gjorde meg så godt. Jeg studerer ikke på dager jeg er så utslitt som i dag, og brukte heller tiden S sov formiddagshvilen sin, til å gjøre avslappende yoga-streching og ta en ekstra lang dusj. Nå gleder jeg meg bare til å legge meg i kveld :)
God dag videre til dere alle.










































Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.