Author Archive
Bok-update
Hei hei. Jeg hadde planer om å dele en oppskrift med dere i kveld, men da jeg sto på kjøkkenet på formiddagen for å lage istand, oppdaget jeg at jeg manglet både det ene og det andre. En nydelig oppskrift kommer derfor til dere nærmere helgen :)
Men dere! Ser dere den nye knappen under headeren til høyre? KJØP BOKEN! :D Boken er nemlig straks klar for å sendes rundt til alle som er intressert i et mer dyrevennlig, miljøvennlig og menneskevennlig kosthold OG vil spise masse god raw food. Jeg kommer til å legge ut bilder og klipp fra boken snart, og sier selvsagt fra når den er klar for å kjøpes. Jeg håper dere er like spente som meg.
Dagen i dag har flydd av sted, som vanlig. S og jeg gikk tur med bæresjalet i dag, lekte lenge ute, jeg har lest og trent yoga, og nå sitter jeg å vurderer om jeg skal avslutte dagen med Pilates. Har egentlig så lyst, men har lyst til å legge meg også.
Har dere hatt en fin dag?
Sommerens must: V A N N M E L O N – J U I C E
Sommeren er enda en liten stund unna, men de gode, søte vannmelonene er her, og våren er virkelig i luften. Så jeg stemmer for å skape skikkelig sommerfølelse allerede nå.
Noe jeg virkelig elsker, er fersk vannmelon-juice. Å himmel, det er så godt! Og så forfriskende.
Du trenger ikke en juicemaskin for å lage vannmelon-juice. Siden melonen er så veldig veldig juicy, kan du bare blende den i blenderen eller med stavmikseren, og sile den så du får bort den lille pulpen. Easy peasy, og så så så godt.
Jeg liker å tilsette litt lime og ferske mynteblader, men det er selvsagt valgfritt.
Alt du gjør, er å lage store biter med vannmelon i blenderen/stavmikseren. Jeg brukte ca 1/4 vannmelon i kveld. Blend blend blend. Skvis over litt lime, jeg brukte 1, og sil juicen over i et stort glass. Tilsett mynteblader, og nyt. Juicen kan også stå i kjøleskapet i noen timer.
—
Har dere hatt en fin dag i dag? Jeg har hatt en veldig god en, og tenkte å bruke siste lille rest av energien min på å studere litt nå før jeg tar kvelden. Ha en super kveld videre dere.
Et lite yoga-tips
God mandag ♥ Uken min startet med en natt med e.l.e.n.d.i.g søvn, og jeg følte meg helt tom da S våknet så altfor altfor tidlig. Jeg var faktisk så utslitt at jeg måtte sitte på gulvet og gråte litt på morgenkvisten. Hihi, uff. Livet virker så hardt når man ikke har sovet. Heldigvis løsnet alt etter jeg fikk ut litt frustrasjon, og resten av dagen ble faktisk veldig fin. Vi trillet en tur på formiddagen, handlet, og lekte ute. Nå sitter jeg og koser meg med kjempegod og søt vannmelon, etter endt yogaøkt.
Forresten! Jeg vet jo at flere av dere også liker yoga. Min favoritt-yogi de siste månedene, har vært Michelle (Banana Blondie på You Tube). Hun er en stående vakker og morsom, veganer og yogi. Hun har lagt ut veldig mange fine yoga-snutter på You Tube, og jeg har trent til mange av de (alle, tror jeg), og satt de sammen til fulle yogaøkter. Nå har hun og kjæresten, Jay, laget en SIDE hvor man kan bli medlem. Som medlem får man tilgang til fulle yogaøkter med Michelle, i tillegg til sunn vegansk inspirasjon og informasjon. Jeg meldte meg først og fremst inn for yogaens del, men alt sammen er kjempenyttig. Det kommer nye yogaøkter hver uke, og jeg gledere meg til alle- hennes økter er alltid bra!
Medlemskapet koster bare $9.99 i måneden, som nesten er ingenting. Og jeg må bare anbefale det så høyt! Yoga, gratis coaching, nyttig matinspirasjon- alt i ett. Du kan bli medlem HER. Måtte bare nevne det :)
Jeg håper dere får en fin uke. God kveld videre.
Kremet suppe med ovnsristet asparges
Hei hei alle sammen, og god søndagskveld til dere.
I dag startet faktisk dagen med et besøk i sauefjøset til onkelen min. Nå har lammene begynt å komme, og S synes det jo er så stas. Vi ble derfor med på morgenstellet, og fikk kose med de små søte. Etter det gikk vi tur i det fine været, og resten av dagen har bare flydd. Ikke vet jeg hvor tiden blir av :O
I dag ble det varm middag. S digger asparges for tiden, og har spist det ved siden av både lunsj og middag den siste uken. I dag hadde jeg så lyst på varm suppe, og laget derfor en kremet suppe med ovnsristet asparges- det falt i smak hos oss begge. En bolle med varmende suppe må virkelig være noe av det beste som finnes. Skikkelig kosemat!
Start med å ovnsriste asparges og hvitløk. Vend de i kokosolje, legg de på et stekebrett med bakepapir og stek de ved 200 grader i ca 20 minutter. Ta av skallet på hvitløksfeddene, og legg hvitløk, asparges, timian og vann i en kjele og kok opp. Tilsett avokado, salt og pepper, og mos det med stavmikser. Varm raskt opp, men ikke la suppen stå å koke etter at avokadoen er tilsatt. Smak til med mer salt og pepper, tilsett ev mer vann, og server suppen med et lite dryss finrevet sitronskall over.
—
Jeg håper dere har en god uke i møte. Selv føler jeg meg veldig klar for mandag i morgen, og en ny, blank, fin uke. Jeg elsker tiden vi er inne i nå, lange lyse dager, og perfekt vær å være ute å leke i. Jeg satser på effektive, fine dager. God kveld videre til dere alle.
That Saturday feeling + Rawmio-trøfler
Hei hei i regnværet. Har dere en fin lørdag?
Her har det regnet hele dagen, og det gir meg faktisk en så god, rolig følelse i kroppen. Vanligvis føler jeg meg så “fanget” når det er dårlig vær ute- men blir liksom så innestengt med en liten en. Men i dagtidlig fikk jeg muligheten til å løpe en tur, og da fikk jeg både energi og luft og ro i bena. Det er så godt å få løpe fra seg litt.
Husker dere jeg viste dere Rawmio-innkjøpet mitt på Iherb for litt siden? Rawmio er nydelig på banan, jordbær eller annen frukt, eller bare på skje rett fra boksen. Men vet dere hva den også kan brukes til? Å lage kjempeenkle “hjemmelagde” trøfler.
Alt du gjør er å putte boksen med Rawmio oppi en bolle med varmt vann. La den stå til Rawmioen har smeltet, og hell sjokoladen i former. Avkjøl i kjøleskapet til sjokoladene har stivnet. Konsistensen blir som trøfler, og smaken blir som himmelen.
Bare et liten lørdagstips til dere ♥ Jeg koste meg med et par biter og en kopp te når s sovnet på formiddagen- og vips var jeg klar for en studieøkt.
Jeg håper dere har en god helg alle sammen. Kos dere alt dere kan.
Torsdagskveld
Jeg ville bare si `hei´ før jeg tar kvelden, og jeg håper dere har en fin uke. S er endelig i drømmeland, og jeg er så klar for å legge meg selv også. Planen er å trene før S våkner i morgen, så nå må jeg bare sove imens jeg kan.
Hvordan har dagen deres vært? Her har det blåst så mye at det nesten har vært vanskelig å være ute. S blåste jo nesten bort :O Jeg håper det blir bedre i morgen. Ellers var det barne-sang i ettermidda, det er alltid koselig å komme seg ut og møte andre barn og foreldre.
Jeg håper alt er bra med dere, god kveld videre.
Hjemmelaget raw hampmelk
Enkel, hjemmelaget, raw, vegansk, ku-vennlig melk, laget av proteinrike og omega3-rike hampfrø.
I dag har jeg laget kjempegod, og ikke minst næringsrik, melk av hampfrø. Det er faktisk første gang jeg har laget hampmelk, jeg bruker å lage mandel- eller cashewmelk, men det blir ikke siste gang. Dette var godt!
Alt du trenger for å lage hampmelk, er vann eller kokosvann (kokosvann gir litt søtlig smak), en liten klype mineralrikt salt, noen dryss vaniljefrø, og selvsagt hampfrø. Du kan lage så stor porsjon du selv ønsker, og bare følge forholdene 1:3. Èn del hampfrø og tre deler vann.
Jeg brukte 1 dl hampfrø, 3 dl vann, en liten klype havsalt og vaniljefrø. Du kan gjerne lage større porsjon.
Legg hampfrø, vann, vanilje og salt i blenderen, og blend til du har en glatt melk. Sil melken eller hell den gjennom en nøttemelkpose. Oppbevar melken kaldt. Jeg vil tro den kan stå i kjøleskapet i 3-5 dager. Rør/rist før bruk.
—
Jeg drakk et glass iskald melk etter dagens yogaøkt, sammen med en av Bounty-buttercupene som jeg laget på søndag. Perfect match!
I dag har jeg og S vært på tur med en venninne og sønnen hennes- en så deilig og koselig start på en solrik dag. Etter det gikk vi å handlet klær til en ny baby (sender det snart, Marie ♥ ), og resten av dagen har gått til lek, yoga og studie. I kveld underviser jeg yoga på senteret. Det går i ett.
Jeg håper dere har en god tirsdag.
Oh sunny sun!
God mandag alle sammen. Dette skal vist bli en solskinnsuke, og jeg er så glad, så glad. Mandagen startet med tur med lille venn i bæresjalet, og fortsatte med lek ute helt til S skulle spise formiddagsmat. Å kjenne solstrålene mot ansiktet gjør meg så glad.
Jeg håper dette blir en fin uke for oss alle. Jeg har på følelsen at det blir det. God mandag ♥
Raw Bounty-buttercups
Søndag ♥ Solen ståler, lillegutt og jeg har vært ute hele formiddagen, ukens tredje løpetur og syvende yogaøkt er unnagjort, og jeg har laget raw Bounty-buttercups som ble så gode at jeg ikke kan vente med å dele de med dere.
Hva har dere gjort i helgen?
Disse sjokoladene ble så så gode. Mørk, vegansk, raw sjokolade fylt med Bounty-aktig kokosfyll. Perfekt!
Til 6 store, ell ere flere mindre, trenger du:
-1 dl tørket kokos
-1 toppet ss cashewsmør
-1 ss myk kokosolje
-2 ss lønnesirup
-en klype Himalayasalt eller havsalt
-1 ts vaniljefrø
-smeltet raw sjokolade, eller kjøpt mørk sjokolade
Jeg laget en stor porsjon sjokolade, fordi jeg ville lage vanlig plain sjokolade også. Jeg måler sjeldent sjokoladeingrediensene, men brukte kakaosmør (ca 70 gram), cashewsmør (1-2 ss), lønnesirup (1-2 ss), råkakao (4-5 ss), og noen dryss vaniljefrø.
Bland alle ingrediensene til kokosfyllet godt sammen. Form små “pletter” som passer til muffinsformene.
Smelt sjokoladen. Hell et par cm med sjokolade i hver muffinsform. Legg kokos-plettene oppi, og press de lett ned. Dekk kokosen helt med litt sjokolade, og dryss gjerne litt ekstra kokos over. Avkjøl, og oppbevar kaldt.
Disse hadde vært så gode med et glass iskald mandelmelk eller annen plantemelk til, så det skal jeg lage i morgen.
Min private sjokolade-tester ♥
—
Jeg håper dere har en fin uke i møte. Jeg gleder meg til det fine været som er meldt. Nyt søndagen videre.
Barnebursdag, om å spise annerledes
Hei hei ♥ I dag har vi vært i bursdagen til en av guttene som går på baby-sangen sammen med Sidikou Samuel. Så koselig! Jeg var litt usikker på hvordan det kom til å gå, siden S ikke sov lenge i natt og han sovet i bilen på vei til bursdagen. Men han koste seg sånn, og var helt uslått da vi kom hjem i stad.
En utfording jeg ikke har fått kjent på så mye enda, men som jeg vet kommer, er dette med S sin mat i sosiale situasjoner. S spiser kun vegansk, men han er jo ikke veganer- det er et valg man må ta selv når han blir stor nok. Til nå har det gått kjempefint, så vidt jeg vet har han ikke fått i seg en smule uvegansk :) Og jeg har bestemt meg for å stå på mitt, og velge det beste for han, frem til han kan ta gjennomtenkte valg selv. Det ansvaret har alle foreldre.
Til nå har han, heldigvis, ikke vært den som er mest opptatt av mat. Han liker det og spiser det, men er langt fra et matvrak. Det har gjort alt mye enklere selvsagt. Jeg var veldig spent å hvordan han ville reagere i dag, når han fikk se andre barn spise kake og brus. Og jeg er så glad for å si at det gikk så bra! Foreldrene til bursdagsbarnet hadde poppet popcorn i olje og Himalayasalt, og skåret opp melon, men tanke på S. Jeg hadde med raw sjokolade som jeg serverte til alle, også S. Og han koste seg sånn, og brydde seg ikke om det andre som sto på bordet. Han har ikke smakt popcorn før, men digget det. Det var greit å vite, så kan ha få det i situasjoner det “trengs”.
Har noen av dere barn som spiser annerledes? Hvordan takler du og barnet det? Jeg ahr kjempelyst til å høre!
Selv tenker jeg at når S blir noen måneder større, kan jeg begynne å fortelle han mer om hvorfor jeg velger vegansk mat til han og meg. Og jeg tror barn har utrolig myke snille hjerter, helt til voksne begynner å si at det er greit at dyr dør for å bli mat til oss. Jeg tror det er lett for dem å forstå at dyr vil være frie og leke og være med familien sin og få melken sin i fred. Jeg tror S kommer til å velge det selv også. Samtidig tenker jeg at han sannsynligvis vil prøve ut andre spise-måter, og det må han få lov til når han er stor nok.
Dette med at jeg vil han skal spise sunt blir nok også en utfording, men der tenker jeg det viktigste er at han får sunn mat hjemme, så det det ikke så krise om det blir litt vegansk junk på spesielle anledning.
—
Jeg håper dere koser dere denne lørdagen. God dag videre!























Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.