Author Archive
Raw sjokolade med mandelkrokan
Hei hei alle sammen. Etter en hard natt, men en syk sønn som ikke klarte å sove, er jeg så glad for at denne dagen er fin og energifylt. S er også fornøyd, til tross for lite søvn, og det gjør jo alt veldig enkelt. Det regner og er grått ute, så vi har bare vært inne og kost oss med bøker og lego og musikk og yoga og studie. Og jeg er overlykkelig over at flere av dere allerede har bestilt boken min. Tusen takk, det gjør meg så glad ♥
Jeg startet uken med å lage en ny porsjon raw sjokolade. Dette er en av mine favoritter gjennom tidene, som jeg har laget igjen og igjen. Oppskriften er sterkt inspirert av en av Anita sine oppskrifter. Jeg er sjeldent nøye på målforholdene i sjokoladeoppskrifter, og bare blander meg frem til riktig smak og konsistens. Denne oppskriften er derfor ikke helt “riktig”, men du kan bruke den som base og smake deg frem til din perfekte blanding.
Til en stor porsjon, ca 20 biter:
-ca 90 gram kakaosmør
-2 ss mandelsmør eller cashewsmør
-2-4 ss lønnesirup eller yaconsirup
-vaniljefrø
-6-8 ss råkakao
-ca 70 gram mandler
-ca 10 gram kakaosmør, smeltet
-1-2 ss lønnesirup/yaconsirup
-flere gode dryss Himalyasalt/havsalt
Start med å lage mandelkrokan. Hakk mandlene grovt. Hell over smeltet kakaosmør, sirup og godt med salt. Rør rundt, og fordel mandlene på et stekrebrett dekt med bakepapir. Ovnsstek de ved 20 grader i 8-12 minutter, følg godt med. Avkjøl, og brekk i biter.
Lag sjokoladen ved å smelte kakaosmør over vannbad. Rør inn nøttesmør, sirup og vanilje. Bland inn kakao. Smak til og tilsett mer sirup/kakao ved behov. Hell sjokoladen over i en liten boks dekt med plastfolie. Dryss over mandelkrokanen og press de lett ned i sjokoladen. Avkjøl og skjær sjokoladen opp i passe biter.
—
Nå er energilageret mitt fullstendig tomt, og jeg bare gleder meg til å legge meg. S er tett i nesen og hodet, så jeg er forberedt på enda en natt med lite søvn. Egentlig er det bare godt å være forberedt, så kan jeg heller bli positivt overrasket :)
Har dere hatt en fin start på uken?
Naturlig Godt! – boken min er i salg nå
Åh, dere! Nå, nå!, er boken min klar for salg og kan bestilles hjem til alle som vil ♥
Boken er laget i godt tykt papir, inneholder over 30 supergode raw veganske oppskrifter (både frokoster, lunsjer og middager, og sjokolade og desserter), med store fine fargebilder til alle oppskriftene. I tillegg har jeg skrevet mye om mine egne erfaringer med raw food og et plantebasert kosthold, og mine personlige tips til å spise grønnere, sunnere og snillere mat.
Det ligger utallige timer arbeid bak boken, og jeg er så glad for at den har blitt så fin. Jeg har stått for all tekst, oppskrifter og bilder, og min kjære lillebror har designet, redigert og satt det hele sammen.
Boken kan du bestille HER ♥
Forhåpentligvis er dette første bok i en liten serie. Jeg har nemlig lyst til å lage flere, men forskjellige “fokus”. Jeg har planer om både varmende, raw, “vintermat”, sunn vegansk barnemat, osv osv. Vi får se hva fremtiden bringer :)
Jeg håper jeg får sende ut boken til mange av dere. Happy shopping ♥
Lørdagsbesøk
I dag har vi hatt kjempekoselig besøk av min venninne Anna og den lille datteren hennes Saga. Det var så fint å se de, og virkelig godt å riste opp hverdagen litt. Anna og jeg pratet i vei om fødsler og mat og barneoppdragelse og helse og alt annet mellom himmel og jord. Jeg elsker å prate med andre som er like opptatt av disse temaene som meg selv- selv om Anna og jeg har forskjellig syn på endel (og det er jo det som gjør det så spennende!).
S var ikke like begeistret for besøk den første tiden, men roet seg ganske raskt og koste seg masse etterhvert.
Jeg serverte papaya med pasjonsfrukt og kokos (min favoritt når jeg finner gode papayaer), jordbær, raw Bounty-buttercups, 85% sjokolade, raw “knekkebrød” med valnøtter, eple og kanel, og te og kaffe. Kos, kos, kos! Både maten og selskapet ♥
Det har vært en veldig fin dag å alle måter, som endte med 45 minutter yoga nå i kveld.
Hvordan har lørdagen deres vært?
Jordbærsalat med kremet paprikadressing
Hei! I dag vil jeg dele oppskriften på dagens salatmåltid; en frisk og smakfull jordbærsalat med paprikadressing.
Salaten kan spises som et eget måltid, men det er ikke et måltid som ligger lenge i magen. Jeg er typen som liker å spise “lett” mat ofte, fremfor sjeldene “tunge” måltider- så for meg fungerer den utmerket. Vil du gjøre salaten mektigere, kan du strø over godt med nøtter eller frø, eller spise den ved siden av varm mat som quinoa eller bønner.
Til en stor porsjon trenger du:
-en stor bolle full av vasket babyspinat eller feldsalat
-2-3 dl jordbær i skiver
-4-6 cherry tomater i båter
-1/2 paprika i strimler
-1/2 paprika
-2 myke dadler
-juice fra 1/2-1 appelsin
-1/2 avokado
-noen dryss Himalaya/havsalt
-kvernet pepper
Lag salaten av babyspinat, jordbær, tomater og paprikastrimler. Lag dressingen ved å blende paprika, dadler, appelsinjuice, avokado og litt salt. Blend til dressingen er kremet og glatt. smak til med mer salt. Drypp dressingen over salaten, og kvern over godt med pepper. Server.
—
S er både morgenfugl og kveldsfugl og natterangler, og litt over fem i dagtidlig var han klar for dagen. Jeg hentet pære og tørket mango til han, og fikk han til å bli i sengen en stund til med barne-TV på mobilen, mens jeg halvsov videre. Ellers har det vært en veldig fin dag, med mye utetid, yoga, og barne-sang nå i ettermiddag. Nå er jeg mer enn klar for en god natts søvn. Jeg håper dere har hatt en fin dag.
Saftige ispinner på 1-2-3
Hei hei, og god onsdag til alle dere. Midt i uken allerede, og solen stråler- så deilig! Her startet som vanlig dagen med gåtur med S i sjalet, og lek ute da vi kom hjem. I går laget jeg små ispinner til Sidikou Samuel, og han slikket gladlig i seg en mens vi var ute i solen.
Disse ispinnene er superenkle å lage, og kjempegode på smak. De er laget av 3 enkle ingredienser; 100% fruktige, raw og veganske. Oppskriften fant jeg hos Fully Raw Kristina ♥
Du trenger:
-1 moden mango
-1/2 moden ananas
-en “stilk” med friske mynteblader til hver ispinne
+ ispinneformer
Blend mango og ananas godt sammen. Legg en myntestilk i hver isform, hell over fruktmosen og stikk i pinnene. Frys i minst 6 timer.
Så enkelt kan man faktisk få i de små enda mer frukt og grønt. S er heldigvis blad i både frukt og grønnsaker (akkurat nå er det jordbær og kokte asparges som er favorittene), så han har ikke noe problem med å dekke det behovet. Men jeg vet at mange barn ikke er like begeistret for det, og da tror jeg trikset er å kamuflere godsakene på en fristende måte. Pluss, selvsagt, å ikke la de få valget mellom sunt og usunt.
—
Nå må jeg fortsette med lesingen. Det klør i fingrene etter å gjøre alt annet akkurat nå, og jeg sitter faktisk og har lyst til å vaske hele huset. Igrunn tror jeg den lysten er ekte, så jeg ser for meg en vaskerunde med S på ryggen når han våkner. Håper dere får ne fin dag videre.
Juice naturens egen supermat, helt gratis
Happy rainy day. Og god ny uke til dere.
Her er det både grått og regnfult i dag- og for en gangs skyld synes jeg faktisk det er koselig. Etter morgentur, har S og jeg bare kost oss inne; sittet på gulvet og lest bøker, danset i musikken på radioen, tullet og griset med lunsjet til S (han måtte rett i dusjen etterpå- fullstendig katastrofe, foråsidetmildt). Jeg har fått trent yoga og studert, og straks skal jeg vekke putten fra hvilen hans.
Da vi gikk tur, så jeg plutselig løvetannblader. Et av målene mine fremover, er å bruke mer av det jeg finner i naturen. Først og fremst tenker jeg på løvetann og brennesle, som begge er planter med masse god næring. Det er lurt å begynne å bruke det allerede nå, for det er jo imens de er små og unge de både smaker best og inneholder mest næring. Løvetann og brennesle skal jeg bruke i juicer, i salater og i supper. Har dere noen gode oppskrifter eller tips? Og vet dere om flere planter som er spiselige?
Jeg plukket med meg en stor neve løvetannblader, og tilsatte de i juicen min. Et par blader sparte jeg, finhakket de og puttet de i S sin avokadomos som han spiste med kikerter til lunsj.
Løvetann gir en mild smak, og kan tilsettes i alle juicer vil jeg tro. Selv presset jeg de sammen med et grønt eple, en agurk og en sitron. Mmm! Min favorittmåte å starte dagen på.
—
Med det ønsker jeg dere en fin dag videre. Jeg håper ukens første dag har vært god- det beste er når uken får starte med en skikkelig fin dag. Det legget liksom grunnlaget. God mandag ♥
Raw sjokolade med friske jordbær og kokos
Jeg avslutter uken med å lage, spise og dele oppskriften på disse deilige sjokoladene med friske jordbær og kokos ♥
De belgiske jordbærene er i butikken nå, og selv om de er langt i fra så gode som de norske, og langt langt langt i fra så gode som de norske og økologiske, er de alt for fristende til å ikke kjøpe.
I dag tilsatte jeg hakkede friske jordbær i en porsjon raw sjokolade- det er nemlig helt nydelig. Denne sjokoladen bør spises samme med dag som den lages, siden bærene ikke vil holde seg godt over lengre tid. Har du noen å dele med, er det ikke et problem. Du kan også halvere oppskriften.
-ca 50 gram kakaosmør
-2 ss mandelsmør, eller cashewsmør
-2 ss yaconsirup eller lønnesirup
-noen dryss vanilje
-4 ss råkakao, eller mer
-3-4 jordbær, hakket
-kokosflak
Smelt kakaosmør over vannbad, og rør inn mandelsmør og sirup. Bland inn vanilje og kakao, og smak til med mer kakao (og/eller ev sirup). Hell sjokoladen over i en lten form dekt med plastfolie. La sjokoladen ble helt romtempert før du strør over jordbær og kokos. Press det lett ned. Sett sjokoladen i kjøleskapet til den er hard. Skjær i passe biter.
Dette har vært en fin uke. Jeg har vært noen dager hvor jeg har vært så trøtt og utslitt at jeg nesten ikke har klart å holde meg på bena, men mesteparten av tiden og dagene har vært veldig fine, og jeg koser meg så med lille S. Han er så snill og morsom og kjærlig og kul. Selv om han sliter meg ut på nettene ;) Av treninger, har det bare blitt to løpeturer denne uken, jeg håper på tre igjen i uken som kommer. Yoga trener jeg hver eneste dag, og jeg bare elsker det mer og mer. Den korteste økte ble på en halv time, mens den lengste ble på 90 minutter- de andre var på 45-60 minutter. En Pilates-økt fikk jeg også sneket inn, og daglige gåturer med S selvsagt.
Har dere hatt en fin uke? Og har dere noen koselige planer for dagene som kommer? Noe jeg liker å tenke på, og prøver å fokusere på, er det å hele tiden oppgradere ALT i livet. Liksom, gjøre alt litt og litt og litt bedre for hver dag. Det trenger ikke være store endringen, men bittesmå hver eneste dag. Små små ting som kan gjøre store og gode forskjeller i livet.
Jeg håper dere får en fin ny uke, alle sammen.
En dag i parken
I dag fikk jeg endelig sovet litt ut. Jeg er sikker på at jeg kunne sovet en uke i strekk, men to ekstra timer hjelper også. Det var akkurat det jeg trengte, for jeg har knapt følt meg som et menneske de siste dagene.
Uthvilt og med ny energi, gikk S og jeg lang trilletur på formiddagen. S fikk til slutt sove, og jeg fikk gå og nyte været og la tankene flyte. Turen endte opp i en park med lekestativer. S har blitt en liten apekatt den siste tiden, og vil klatre opp på alt som kan klatres opp på. Jo farligere jo bedre, tydligvis ;) Jeg tenkte derfor at lekestativer ville være perfekt for han. Og det var det, vi kommer til å dra mye i parken fremover tror jeg.
Som energipåfyll hadde jeg med raw sjokolade, kokosvann, tørket mango, fruktmos og raw “kjeks”. Vi lekte og koste oss, før vi reiste hjem igjen.
—
Dagen ble nettopp avsluttet med en deilig deilig yogaøkt, jeg får ikke nok.
Har dere hatt en fin lørdag?
♥
Dehydrerte raw browniebiter (med nøttemelk-pulp)
1. mai ♥
Tenk, nå er mai her! Så godt det er altså! Jeg har ikke vært helt på topp i dag. S er en liten kosebolle, og på natten vil han enten sove på magen min eller i armkroken, som gjør at jeg selv ikke sover særlig mye eller særlig godt. Likevel vil jeg ikke endre på det og legge han i egen seng- jeg tror samsoving er så sunt og godt for et barn. Så jeg kan vel skylde på meg selv.
Uansett! Dagen startet fint, med en lang og utrolig deilig løpetur ute. Yogaen ble gjort imens S sov på formiddagen, og når han våknet gikk vi ut og lekte, og senere fikk vi middagsbesøk. Jeg laget forresten en kjmepegod middagssalat i dag med fersk ananas, revet agurk, fersk mynte, og en avokado-og appelsindressing. Helt nydelig.
For et par dager siden laget jeg paranøttmelk, og satt igjen med endel “pulp” som jeg ikke ville kaste. I går puttet jeg pulpen i en raw browniedeig og håpet på det beste. Jeg dehydrerte browniebiter i dehydratoren min i natt, og resultatet ble veldig gode mørke browniebiter med rik sjokoladesmak og masse selen (som paranøtter er stappfulle av).
Bland alle ingrediensene godt sammen, og form de til små tykke rundinger. Press en nøtt nedi hver, og legg de på dehydratorbrett. Tørk ved 38 grader over natten, eller 8-10 timer.
—
Dette er en super måte å bruke opp nøttemelk-pulp på. Det er jo så kjedelig å kaste så næringsrik mat. Jeg vet man kan bruke det til mange andre ting også, så det er lurt på ekspremintere litt. Jeg lagde pannekaker til S samme dag som jeg lagde paranøttmelken, og da puttet jeg faktisk en spiseskje pulp oppi røren (sammen med speltmel, emmermel, chafrø, kanel og vann), og han mumset de i seg med stor appetitt :)
Det blir en tidlig fredagskveld på meg i dag, jeg legger meg nemlig nuh! Jeg håper dere har nytt fridagen.
My epic dinner salad
God kveld til dere. Denne torsdagen våknet jeg til snø :O For en forferdelig start. S var glad da, for han elsker “nø! nø! nø!” :) Så vi var ute og lekte allerede rett etter frokost. Heldigvis kom solen utpå dagen, og nå i kveld var all snøen borte og våren var tilbake. Så godt- jeg er nemlig ikke klar for en ny runde med vinter.
I ettermiddag var vi på barne-sang igjen, og imens vi var der fikk jeg så intens craving på en mega grønn salat, så det ble måltidet jeg dro hjem til. Og dere skal få oppskriften, for denne salaten (eller dressingen) er virkelig så så god. Og så enkel. Inspirasjon til å lage denne type dressinger (uten salt og med “hele” fettkilder, istedenfor olje) fikk jeg da jeg kjøpe Ellen Fishers e-bok, “Epic Raw Food”, for lenge siden. Jeg elsker den boken, og har brukt den mye som inspirasjonskilde. Det beste jeg vet er enkel, raw, næringsrik plantemat, og jeg lager sjeldent noe avansert . Så hennes oppskrifter passer meg perfekt.
Alt du gjør er å blende alle ingrediensene til dressingen med en stavmikser/blender. Jeg brukte tomater jeg hadde tørket i dehydratoren min, men du kan også bruke kjøpte soltørkede/tørkede tomater, selvsagt. Start med 3 stilker selleri og juice fra 1/2 sitron, og tilsett mer hvis det trengs. Blend til du har en kremet dressing.
Salaten laget jeg av et salathodet revet i biter, en agurk revet med et rivjern, avokadobiter, og en haug med fersk dill. Bruk det du liker selv, men jeg anbefaler en ganske enkel grønn salat, slik at dressingen virkelig kommer frem. Den. er. så. god!
—-
Jeg kom nesten nettopp inn fra kveldstur med ruskebolla på ryggen. Jeg håpet han skulle sovne i bæreselen så vi kunne gå en lang, lang tur, men jeg ga opp etter tre kvarter. Jeg håper dere har en fin kveld også.
























Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.