Author Archive

Mandagsmorgen

IMG_20140706_210606-w580-h580God morgen. En ny uke har nettopp startet, og jeg er bare innom for å ønske dere gode dager. Har dere noen hyggelige planer, eller noen spennende mål, for uken?

Her blir det hverdager denne uken, og det synes jeg er helt fint. Målet er egentlig bare å bruke tiden min effektivt. Og å gjøre en ting av gangen- altså konsentrere meg om den tingen jeg holder på med, når jeg faktisk holder på med den. Forje uke var så bra sånn sett; i tillegg til masse kvalitetstid med S, fikk jeg kommet igang med skolelesing igjen etter Oslo-turen, yoga ble gjort hver eneste dag, og jeg fikk strikket flere runder på vesten til Sidikou Samuel.

Mandagen starter selvsagt med morgentur. Vi har funnet en rute hvor vi møter hester, og det er stor stas for Lille. Jeg håper dagen deres blir fin!

Ny favoritt: raw sjokolademousse-iskrem

God søndagskveld, alle sammen. Har dere hatt en fin helg? Lille og jeg tok igjen noen timer søvn i dag, og var ikke oppe før klokken var nesten 11, og etter det har dagen flydd. Vi har vært ute og gått i regnet, og mens baby har sovet, har jeg studert og trent yoga og strikket. Tidligere i dag lagde jeg også iskrem av raw sjokolademousse, og den ble så nydelig god, at oppskriften må deles her.
20140706_170527-w580-h580

Jeg brukte iskremmaskinen min til å fryse denne, men det er absolutt ikke nødvendig. Sett sjokolademoussen i fryseren, rør om hver halvtime, og konsistensen blir fantastisk- helt uten iskremmaskin.

20140706_145156-w580-h580

-1 moden stor avokado
-2 ss cashewsmør/mandelsmør
-3/4 dl lønnesirup eller blendede dadler
-1 ts ekte vanilje
-1/2 dl vann
-4-6 toppede ss råkakao

20140706_145357-w580-h580

Med en stavmikser eller i en blender, miks avokado, nøttesmør, lønnesirup/dadler, vanilje og vann. Rør inn kakaoen. Smak, og tilsett mer søtt/kakao/noe annet du føler mangler.

Frys sjokolademoussen enten i en iskremmaskin, eller sett den i fryseren og rør om hver halvtime til den er frossen.

20140706_140354-w580-h580

Helt nydelig, og så verdt å lage.

I dag har jeg også trekt vinneren av give awayen min, og det ble CAMILLA ( @camtob på IG ). Gratulerer Camilla, jeg sender deg straks mail.

Jeg håper alt er bra med dere og at dere har en god uke i møte. God kveld, så lenge!

God helg

20140705_112145-w580-h580Make it a good one<3

Raw pasta med kremet maissaus

God morgen alle sammen. Sidikou Samuel og jeg er straks på vei ut døren for å gå vår daglige morgentur. Solen stråler og jeg gleder meg. I går lovet jeg dere oppskriften på nydelig raw maissaus, og jeg tenkte å dele oppskriften nå på morgenkvisten, så har dere muligheten til å lage dette til middag hvis dere vil.

20140703_154924-w580-h580

Sesongen for fersk mais er her, og hvis dere bor i Oslo-området (og helt sikkert andre steder også) har dere mulighet til å finne økologisk mais akkurat nå. Jeg kjøpte med meg flere økologiske maiskolber da jeg var i Oslo, og to av de ble til denne herlige kremede sausen.

Rå mais høres kanskje rart ut, men det er nydelig og crunchy og søtt- gi det en sjans!

20140703_174832-w580-h580

Til en person:

-2 ferske maiskolber
-1 vårløk
-1 neve fersk koriander
-saft fra en lime
-ev salt og pepper

-pasta av agurk eller squash

Skjær maiskornene av kolben. Bruk en blender eller stavmikser og kjør mais, vårløk, koriander og lime til en glatt saus. Smak ev. til med salt og pepper hvis du vil det (jeg synes ikke det trengs, men smak deg frem!). Hell sausen over pasta av agurk eller squash, og nyt.

20140703_181919-w580-h580

Nå som sommeren er her for fult igjen, vet jeg iallefall om to stykker i dette huset som skal kose seg i helgen. Det håper jeg dere også skla gjøre. Riktig god helg alle sammen!

Perlebryllup- overraskelsesdag for mamma og pappa

På mandag har mamma og pappa vært gift i 30 år. Siden alle vi fire barna er i Valdres denne uken, men ikke neste uke, bestemte vi oss for å overraske mamma og pappa med feriring av perlebryllupet deres i dag. Her kommer et lite bildedryss fra dagen <3
20140703_142710-w580-h580

Da pappa kom hjem fra jobb, sto det en ferdigpakket piknikkurv å ventet på han han utenfor porten. I kurven lå det roser til mamma, ost, kjeks, frukt og drikke, og et brev der han fikk beskjed om å hente mamma og ta henne med ut på ‘date’. De fikk også beskjed om å komme tilbake til middag klokken halv 7.
20140703_163522-w580-h580
Klare for date, ute i det fri ;)
20140703_171842-w580-h580

Jeg har brukt mesteparten av dagen på kjøkkenet. Her står jeg og Lille S og lager raw bringebær-is i min nye iskremmaskin. S er alltid klar for å smake.
20140703_172358-w580-h580

Elsker fargen!
20140703_173330-w580-h580

Heldigvis har de to onklene passet på Lille med glede, så jeg har fått brukt begge hendene til matlagingen.

20140703_184731-w580-h580
Da mamma og pappa kom tilbake, serverte vi rømmegrøt og spekemat, og vi hadde også invitert vår onkel (mammas bror) til å spise med oss. Selv spiste jeg raw spagetti med en kremet saus av fersk mais. Det smakte fantastisk, og oppskriften skal dere få i morgen.

20140703_194511-w580-h580
Til dessert serverte jeg raw brownies og bringebær-is laget med cashewfløte og ferske bringebær. Deilig!

Det ble en veldig fin dag, det er jo så gøy å kunne overraske, og å bli overrasket. Jeg håper dere også har hatt en fin torsdag. God uke videre, så lenge.

Raw fudgy brownies med kokosfrosting (uten nøtter)

Hei alle sammen. Sent i gårkveld kom S og jeg tilbake til Valdres. Ukene i Oslo var så fine, og jeg gleder meg allerede til neste tur. Heldigvis er både søster og brødrene mine på ferie i Valdres nå, så det var veldig koselig å komme hit også.
20140701_143049-w580-h580

Nå som jeg er tilbake på eget kjøkken, er jeg klar for å lage nye retter igjen, og å dele de med dere her inne. Jeg har en lang liste med oppskrifter jeg vil prøve, og dere skal selvsagt få se alt som blir godt. Jeg starter med raw nøttefrie brownies med kokosfrosting. Mmhm, det stemmer, you are in for a treat!
20140701_142714-w580-h580

Brownie:

-2,5 dl myke dadler
-2 ss morbær/mulberry (valgfritt)
-1 ss kokossmør
-et dryss vanilje
-4 ss råkakao eller karob

Frosting:

-kjøttet fra en fersk kokosnøtt/young coconut
-1/2 dl cashewnøtter, bløtlagt (valgfritt å bruke nøttene, men det gjør frostingen ekstra kremet)
-2 dadler, bløtlagt
-noen dryss vanilje
20140701_123001-w580-h580

Lag brownien. Kjør dadler, morbær, kokossmør og vanilje i food processoren til en klissete deig. Tilsett kakao/karob og kjør videre til alt er blandet. Press deigen ut til en tykk firkant.

Lag frostinen. Blend kokoskjøtt, cashewnøtter (hvis du bruker det), vanilje og dadler. Tilsett litt av bløtleggingsvannet fra dadlene så blenderen klarer å kjøre, men ikke tilsett for mye. Frostingen skal være tykk.

Smør et tykt lag frosting på toppen av browninen og dryss gjerne kokos på toppen. Avkjøl og skjær i passe biter.

20140701_125904-w580-h580

Det er tirsdag, som betyr at jeg straks skal holde yogatime på treningssenteret igjen. Det regner og er grått ute, og det er perfekt yoga-vær synes jeg. Jeg håper alt er bra med dere også, og så må dere ikke glemme å skrive en kommentar på DETTE innlegget så er dere med i trekningen av masse sunt og godt til en baby/barn i livet ditt. Vinneren av forje give away trakk jeg i går, og det ble Helen F (@helfag på instagram!) som sendte meg det flotte bildet under av kokoskulene mine. Gratulerer Helen, du har fått mail :) Det var så gøy å se alle bildene dere sendte inn, tusen takk til alle dere som deltok.
bilde-w580-h580

 

Mens vi er borte: give away til barnet ditt

Hei hei, og god søndag til dere. Vet dere, nå savner jeg å være her inne og skrive og dele med dere. Men vi er enda på ferie i Oslo, og jeg har ikke mye tid til å oppdatere bloggen. Dessuten klarer jeg ikke å få internett i leiligheten, så akkurat nå sitter faktisk baby og jeg på kafe nettopp for å ha muligheten til det.

Hvordan har dere det? Jeg regner med vi er flere som ferierer for tiden. Jeg koser meg sånn på tur med lille sønn, og med å ha så mange kjære rundt oss. I morgen reiser vi tilbake til Valdres, så det siste døgnet skal by-livet nytes.

20140628_152534-w580-h580

Kostholdet mitt på tur består av masse masse frukt, ferdig kjøpt rå sjokolade, litt nøtter, og så snacker jeg på agurk og salat bare for å få grønnsaken inn. Slikt blir det ikke akkurat nye oppskrifter av. Derimot har jeg mange nye oppskrifter planlagt i hodet, og jeg gleder meg til å lage og dele når jeg er på plass igjen i Valdres.

giveawaybaby-w580-h580

Imens vi enda er borte, tenkte jeg å dele enda en give away med dere. Ikke glem den som avsluttes i morgen! Bare send et bilde av en rett du har laget fra mitt oppskriftarkiv på mail (ragnhildnordrum@hotmail.com), og du er med i trekningen. Det er så gøy å se bildene til dere som allerede har sendt inn!

Denne give awayen er til de av dere med små barn, eller som har små barn i livene deres. Det finnes nemlig så mange bra produkter til sunne små barn. Hjemme lager jeg all mat til S selv, og det er sjeldent han får noe som ikke er laget fra bunn. På tur får han derimot ganske mye frukt- og grønnsakspureer ( kun laget av frukt/grønt), og noen “snack-produkter”. Jeg velger alltid økologisk og av god kvalitet, og de hjelper oss å komme oss gjennom dagen. Av og til må man bare putte noen i munnen på de små så de roer seg, og da er er det perfekt å ha noe sunt på lur i vesken.

På denne give awayen trenger du kun å legge igjen en kommentarpå dette innlegget, så er du med i trekningen! Du trenger ikke å ha egen blogg/instagram.

Premien består av sjokolademelk laget av kokosmelk og kokossukker (Sidikou Samuel sin favoritt), knasende “sticks” laget av mais og gulrot, mango”godis” (bare laget av frukt) og 3 squeeze-poser som kan fylles med det du og barnet ditt vil, og som kan brukes igjen og igjen- genialt!

Slik blir du med:

-Legg igjen en kommentar på dette innlegget. Skriv gjerne ditt beste tips for å fostre opp sunne barn, uansett om du har barn nå eller dine tanker om temaet (1 lodd)

Du trenger ikke å ha egen blogg eller instagram for å delta, men hvis du ønsker ett eller to lodd til, kan du:

-Dele give awayen på egen blogg, legg ved bildet over i dette innlegget. Link til dette innlegget (1 lodd)

-Del give awayen på instagram. Du finner give away-bildet på min profil @ragnhildnordrum (1 lodd)

Jeg trekker vinneren på førstkommende søndag, 6. juli. Lykke til! :)

Da ønsker jeg dere en fin søndag og helg videre. Vi prates igjen til uken.

Gøteborg, dag to

Nå er vi tilbake i Oslo igjen, etter to utrolig fine dager i Gøteborg. Vi tok toget til Oslo i ettermiddag, og kom frem nå nylig- stuptrøtte begge to. Jeg tok ikke så mange bilder i dag, men jeg legger ut et par av de jeg har i fra dagen.
20140625_104509-w580-h580
Cajsa tok oss med på tur i en stor flott park i byen. I en del av parken gikk det geiter og noen andre dyr som vi kunne se på og kose med (hvis de ville ha kos selv).
20140625_122511-w580-h580

Melon og svenske jordgubbar til lunsj.

20140625_232444-w580-h580

Jeg kjøpte med meg flere sjokolader hjem. Fire av de er raw og fra et merket jeg aldri har sett i Norge ør. Har noen av dere smakt de? De to andre er ikke raw, men mørke og veganske og forhåpentligvis gode.

20140625_175958-w580-h580

Fine sønn på toget hjem til Norge.

Nå blir det noen dager til i Oslo, før vi reiser tilbake til Valdres. Men først; søvn! Håper alt er bra med dere.

Gøteborg, dag en

Hei hei. I gårkveld kom Lille og jeg til Gøteborg, etter noen timer i buss ifra Oslo. Vi er på besøk hos min skjønne venninne Cajsa og nydelige Zita-hunden. Vi har hatt en utrolig fin dag, og her kommer et lite bildedryss fra dagen.

10513292_10152476663092110_8086790010061271297_n-w580-h580Sidikou Samuel og jeg startet, som alltid, dagen med en morgentur. Gøteborg er så koselig!

10464252_10152476664807110_3274196293664285831_n-w580-h580Melon-frokost!

10511148_10152476671282110_635400864711223310_n-w580-h580

10346513_10152476665682110_816155451460480206_n-w580-h580

10300647_10152476666762110_3348315562084160199_n-w580-h580Fersk juice fra The Raw Food Bar i Viktoriagatan. Vannmelon, agurk og blodgrapefrukt!

10299941_10152476667702110_3144613255862514833_n-w580-h58010427347_10152476668247110_6597917861771528737_n-w580-h580<3

10402744_10152476990842110_7046793751281865125_n-w580-h580Deilig middag fra En Deli. Helt nydelig!

Vi har en dag igjen her i Gøteborg før vi reiser tilbake til Oslo, og jeg gleder meg til morgendagen. Jeg håper dere også har en god uke. Kos dere videre.

Loving Hut med Veganmannen

God søndagskveld. Jeg sitter her med min sene middag, og slapper av etter en lang dag. Første del av dagen var vi sammen med Kader. Når han dro på jobb, møtte Lille S og jeg Thomas, som sikkert mange av dere kjenner som Veganmannen, på Loving Hut. Etter det var vi på besøk hos tre venninner, før vi reiste hjem igjen. En lang tur med baby hengende i selen, og en deilig yogaøkt (mikset med litt Pilates) har også blitt presset inn denne søndagen. Fin dag!

Men tilbake til Thomas og Loving Hut.
20140622_151802-w580-h580
Thomas og jeg går way back, jeg tror vi faktisk ble kjent for neste ti år siden. Da var vi begge vegetarianere som bodde i Vestfold, og det var grunnen til at vi ble kjent. Etter det har vi holdt kontakten, og det er jeg så glad for. Jeg er alltid så glad etter jeg har vært sammen med Thomas. Makan til inspirende og klok og godhjertet gutt skal du lete lenge etter.
20140622_151652-w580-h580

Har dere vært på Loving Hut? Dette var faktisk mitt første besøk. Jeg har hatt så lyst til å besøket stedet, for her har de nemlig en egen Raw meny, både hovedretter og desserter. Alle rettene er dessuten veganske, så dette er drømmestedet som veganer- uansett om man foretrekker varmt eller rått.
20140622_151655-w580-h580
Det er litt synd at selve sitteområdet ikke er hyggeligere. Det frister kanskje mer å ta med seg maten hjem, enn å bli sittende (selv om vi satt der i dag). Bortsett fra det, synes jeg det er fantastisk (fantastisk!!) med et hel-vegansk spisested i Oslo, og jeg anbefaler alle å støtte opp ved å kjøpe et måltid her i ny og ne. Menyen er spennende og variert, og betjeningen er kjempesøt.
20140622_151725-w580-h580
Takk for i dag Thomas, det var så koselig å se deg igjen.

I morgen går turen videre til Gøteborg. Vi skal besøke en kjær venninne som har flyttet dit, og jeg gleder meg så til å se henne igjen. Jeg har heller aldri vært i Gøteborg før, så jeg gleder meg til å få oppleve en ny by. Dere får selvsagt være med på tur :) God uke, så lenge!

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930