Author Archive

Barnevennlige morbær-energikuler

God morgen dere. Vi sov helt til klokken ni i dag, og jeg forstår ingenting. Nå sitter S på benken ved siden av meg og spiser bakt søtpotet med kokosolje og litt lønnesirup til frokost, og vi er straks klare for veldig sen morgentur.

I går lagde jeg en porsjon med morbær-kuler til Lille. Disse er perfekte å ta med i en liten boks på tur, og de er fine å ha på lur når barnet ditt plutselig trenger en liten snack mellom måltidene.

Både rosiner og kanel er mat ikke små barn skal ha i for store mengder, så vær obs på det. Men små mengder her og der skal ikke ha noen negativ effekt.

20140813_152755-w580-h580

Oppskriften er inspirert av en fra Ellen Fishers e-bok.

-2,5 dl morbær/mulberry
-2-3 Medjool dadler eller andre myke dadler
-1 dl rosiner
-1/2 dl revet kokos
-1-2 ss myk kokosolje
-noen dryss kanel (eller bytt det med vanilje)

Bruk en food processor og kjør morbærene i et par minutter, til de er mest mulig knust. Tilsett resten av ingrediensene og kjør til du har en deig som enkelt kan trilles til små kuler. Oppbevar i kjøleskapet.

Disse falt i meget god smak hos min lille ruskebolle, og kanskje de gjør det hos din også :)

Nå må vi komme oss ut! God dag til dere.

 

Yoga glow green juice

God kveld dere. Har dere hatt en fin dag?

Jeg kom nesten nettopp hjem fra kveldens yogaundervisning og en liten løpetur. Lille S er lagt og jeg skal bare sitte opp og kose meg litt i eget selskap, før jeg også skal legge meg. Mellom min egen yogatrening og timen jeg holder på senteret, presset jeg meg en herlig frisk grønn juice. Jeg presser ikke grønn juice daglig lenger, jeg synes det ers å mye styr å vaske maskinen hver dag (lat, haha.. uff!), men jeg synes det er den beste energiinnsprøytningen som finnes, og lager det når jeg føler jeg trenger nettopp det.
greenjuice-w580-h580

Å presse grønn juice er ikke noen kunst, men jeg synes et par ting er viktig å huske på for å få best mulig smak på juicen. I prinsippet kan alt juices sammen, men jeg synes som regel juicen smaker best hvis jeg bruker fire, maks fem, forskjellige ingredienser. For mange forskjellige frukt og grønnsaker kan bli litt “rotete” i min munn.

Jeg baserer neste alltid juicen på agurk. Jeg elsker smaken av agurk! Så friskt og godt og hydrerende. Dessuten gir det mye væske, og det er bra. I tillegg bruker jeg alltid litt sitron i. Sitron i fersk juice gjør hele forskjellen. Grønne juicer kan av og til bli ganske “tunge”, men det retter sitronen på i en fei.

Av grønt kan du bruke akkuart det du vil, i dag brukte jeg grønnkål fra hagen. Salat (jeg liker Romano) gir en mild, frisk juice, mens kål-vekster gir en mer mineralrik, “tung” juice.

Bruk den frukten du liker, og hvis du har lyst; ta juicen til nye høyder med feks litt grønt pulver eller en bit fersk ingefær.
20140812_151822-w580-h580

Press, press, og nyt!

I morgen er det ettårskontroll for guttemannen min, og dere kan tro at jeg er superspent! Til nå har alt vært upåklagelig når vil har vært på helsestasjon, men det er like spennende hver gang uansett.

Jeg håper dere har en fin onsdag i møte. God kveld videre!

 

 

Tropiske mango-cookies (raw, veganske, og laget av tre enkle ingredienser)

God mandag alle sammen. I dag har det vært en grå, regntung dag her i Valdres. Plutselig kom høsten så brått, føler jeg. Jeg håper vi får enda et par soldager til, det hadde vært så godt før sommeren er helt over. Men så lenge solen skinner i sinnet, er livet lyst og fint- uansett hvordan været er ute.
20140811_151000-w580-h580

Dette har vært en så fin dag. Ikke en spesiell dag, men bare så fin likevel. Etter tur i regnet, prøvde jeg å lage litt sommerlig stemning inne, og lagde raw mango-cookies til Sidikou Samuel og meg. Mmm, mango og kokos<3
20140811_105730-w580-h580

Dette er ikke min oppskrift, men du finner den HER. Du trenger kun tre enkle ingredienser; tørket mango, cashewnøtter og kokos, og selve tilbredningen tar noen få minutter. Og de er virkelig knallgode. Jeg elsker konsistensen, og selvsagt smaken av mango og kokos.

20140811_105900-w580-h580

Nå håper jeg dere har hatt en fin start på uken dere også. Jeg regner med at mange av dere begynner på jobb eller skole igjen i disse tider. Selv har jeg prøvd å lese gjevt gjennom sommeren, og nå føles det så godt å være godt i gang med pensumet jeg skal igjennom i høst.

Ønsker dere en nydelig ny uke!

Sidikou Samuel, ett år

I dag er det akkurat ett år siden min deilige lille store skatt fikk se verden med egne øyner. Og for et år det har vært! Jeg kan ikke tenke meg en større gave enn å få være mammaen til Sidikou Samuel. Han er nydelig, helt fra innerst til ytters, frisk og rask, utrolig sosial og nysgjerrig, morsom og rar, han gir de beste nese-kosene og klemmene du kan tenke deg, han er både forsiktig og vågal, snill og viljesterk, og smelter hjertet mitt hundretusen ganger hver eneste dag. Min lille gutt er den fineste jeg vet <3

Det var vanskelig å plukke ut bilder i fra dette første året, jeg har jo tatt ett par ;) Men her kommer et bittelite dryss til dere. Enjoy<3

1-w580-h580

2-w580-h5803-w580-h580PicMonkey Collage-w580-h580

364 dager

I dag er Sidikou Samuel 0 år og 364 dager. Med andre ord; i morgen har han bursdag! Wææ, hvor ble året av?
20140809_104820-w580-h580

Siden dette er siste dagen til søsteren min i Valdres før hun reiser hjem, valgte vi å feire bursdagen i kveld. Litt feiring blir det nok i morgen også, og så i Oslo om en liten stund. I kveld serverte jeg middag til familien, og så fikk Lille gaver etterpå.

20140809_164940-w580-h580

Dagens middag; raw pizza! Yum, dette må dere lage! Alle var skeptiske da de så var de ble servert, men det falt i snak hos oss alle. Bunnen er laget av squash, chia frø og urter, og på toppen la jeg valnøttpesto, dehydrerte tomater og paprika, og frisk ruccola.
20140809_172827-w580-h580

Serverte grønn salat til pizzaen, og satt frem både kikerter, fetaost og rømme så resten av familien helt sikkert skulle bli mette.

20140809_172845-w580-h58020140809_172900-w580-h58020140809_184204-w580-h580Til dessert laget jeg disse ubeskrivelige gode raw tertene, med brownie-bunn, mandelkaramell-fyll, sjokoladekrem, og et dryss råkakao på toppen O_o
20140809_190229-w580-h580

Gaver til Lille<3 Så mye fint, til den heldige lille gutten min.

Fin dag. Og sliten baby og sliten mor. Jeg tar kvelden allerede, og håper jeg hopper opp av sengen i god tid før S i morgentidlig. Jeg håper dere har hatt en god helg så langt. Nyt lørdagskvelden.

Kremet ‘peachy’ avokado-dip

Å hei, hvilken fin dag dette har vært! Broren min kom på dagstur til Valdres, og som alltid var det fantastisk koselig å se han igjen. Mye tid har blitt brukt på kjøkkenet også, for i morgen skal vi feire ett års-knerten min med vegansk familiemiddag (raw pizza!!), pakker og kos. Det blir mer feiring i Oslo om noen uker, da med pappa K og venner og venninner. I morgen blir det altså bare med familien her oppe i fjellene- det blir så koselig.
20140808_170307-w580-h580

Tidligere i ettermiddag lagde jeg en skikkelig frisk og deilig avokado-dip. En liten twist på guacemole, om du vil. Jeg blendet et par godt modne ferskner sammen med avokado, hampfrø og vårløk, og smakte til med salt og sitronsaft. Fersk koriander hadde også passet perfekt her. Dette høres kanskje ut som en rar kombinasjon, men det er utrolig godt, jeg lover. I går lagde jeg faktisk den samme dippen og brukte den som saus til squash-spagetti- det er en middag jeg kan anbefale på disse deilige sommerdagene.
20140808_165402-w580-h580

-1 moden avokado
-2 små godt modne ‘dough nut’ ferskner (bruker du vanlige runde, holder det med en)
-1 ts hampfrø
-1 vårløk
-presset sitron
-Himalayasalt/havsalt

Bruk en stavmikser, og blend blend blend. Smak deg frem med salt og sitron,og gjerne koriander, og server dippen med knasende friske grønnsaker.
20140808_170500-w580-h580

Med det ønsker jeg dere en god helg. Jeg håper dagene blir fylt med både solskinn og glede. Her blir det bursdagfeiring av Lille, og jeg gleder gleder gleder meg. Tenk, første bursdagen! Det synes jeg er stort. God kveld videre, alle sammen.

 

 

Happyday

Ah, for en fin dag dette har vært! Og enda en fin dag venter i morgen, da kommer nemlig broren min og en kammerat av han på dagstur hit.

I dag fikk jeg besøk av venninnen min Tuva, og det var så koselig å se henne igjen. Moren hennes var også med, hun er nemlig mammas venninne. Dere som har fulgt meg en stund, vet at jeg ikke er i fra Valdres, men bor her nå pga litt praktiske årsaker. Egentlig er jeg fra Vestfold, og før jeg flyttet til Valdres i høst, bodde jeg fem år i Oslo. Så de aller fleste venninnene mine bor på et av de stedene. Og jeg savner de sånn. Hver eneste dag. Så i dag gjorde det veldig veldig godt med besøk, og nå kjenner jeg at jeg bare gleder meg til neste Vestfold- og Oslo-tur, som jeg tror blir om ikke lenge i det hele tatt.
20140807_145156-w580-h58020140807_153739-w580-h580

Sidikou Samuel fikk sin første bursdagsgave i dag forresten, han fyller jo ett på søndag. Tuva hadde med en fin lekebil til han- perfekt for lillegutt som allerede er superfasinert av bilder og alt som har hjul :)

Jeg håper dere har hatt en fin torsdag, dere også.

Raw nøttefrie sjokolademousse-brownies

Hei her, og god kveld til dere.
20140806_145906-w580-h580I morgen kommer barndomsvenninnen min Tuva på besøk til oss hit i Valdres, og som jeg gleder meg til det! I dag lagde jeg en stor porsjon raw brownies med sjokolademousse på toppen, som skal serveres i morgen. Disse har blitt prøvesmakt av både meg, S, søster og to av hennes venner, og de fikk tommel opp av alle sammen. Her skal dere få oppskriften.

20140806_124338-w580-h580

Brownie:

-6 store Medjool dadler
-1 dl rosiner
-1 dl kokosmasse
-en klype Himalaya/havsalt
-1-2 ss myk kokosolje
-4-5 toppede ss råkakao

Sjokolademousse

-1 moden avokado
-2 ss myk kokosolje
-2-3 ss kokosnentar
-en liten klype Himalaya/havsalt
-noen dryss vanilje
-3-4 toppede ss råkakao

-kokosflat som topping

For å lage brownien, kjører du alle ingrediensene til en klissete deig i food processoren. Smak, og tilsett mer kakao hvis det trengs. Er deigen for tørr, tilsetter du lit mer kokosolje eller en daddel. Press deigen ut til en passe tykk brownie.

Sjokolademoussen lager du ved å blende alle ingrediensene til en glatt mousse. Smak, og tilsett mer kakao eller kokosnektar hvis det trengs. Smør sjokolademoussen over brownien. Dryss over litt kokos hvis du vil. Sett kanen minst en time i kjøleskapet før du skjærer den opp. Oppbevares kaldt.

20140806_123804-w580-h580

Ellers håper jeg alt er bra med dere, og at dere har hatt en god uke så langt. Selv har jeg hatt litt tunge dager de siste dagene, uten helt å vite hva som er galt. I grunn trenger det ikke være noe galt heller. Av og til bare  graver jeg meg litt ned, før jeg plutselig finner veien opp igjen. I går hadde vi kjempekoselig besøk av bestemor og andre slektninger, og i dag har jeg bare kost meg med Lille.

Yogaen venter på meg i morgentidlig klokken 5, så nå er det best jeg kommer meg i seng. God kveld videre til dere.

Mål for uken

Hei hei, og god mandagskveld til dere. Hvordan har starten på uken deres vært? Min mandag har vært veldig fin, med tidlig yoga-morgen, kosing med kosebolla, gåturer ute i gråværet, og bare kos inne. 20140804_203304-w580-h580Har dere noen koselige planer for uken, eller satt dere noen mål? For min del, har jeg som mål å komme meg opp mellom halv 5 og 5 hver morgen og trene yoga før S våkner. Jeg har gjort det de siste dagene, og får så utrolig mye mer ut av dagen på den måten, i forhold til når jeg trener midt på dagen. Neste mål er å sovne tidlig nok, det trengs når jeg skal så tidlig opp. Når S sover på dagen skal jeg lese, lese og lese.

Her på bloggen, skal jeg prøve å få postet oppskriften på raw cookies, en ny barne-oppskrifte, helst en middagsoppskrift, og ellers hverdagsglimt og andre oppskrifter jeg får lyst til  lage.

Jeg håper dere fin uke, alle sammen.

Raw pannekakefrokost til baby (eller deg selv!)

God formiddag alle sammen. Jeg skal straks komme igang med dagens studieøkt nå imens lillegutt sover formiddagshvilen sin, og har satt meg ned med god fruktsalat og et par biter sjokolade. Jeg synes det er så viktig å gjøre studieøktene koselige. Jeg kom meg tidlig opp i dag, og rullet ut yogamatta litt etter klokken 5. Det er vondt å stå opp så tidlig, men med en gang man er i gang, går det liksom greit. Og jeg får gjort så utrolig mye mer i løpet av dagen.

I gårkveld la jeg raw pannekaker til dehydrerer, så Sidikou Samuel våknet til pannekakefrokost i dag. Heldig liten :) Jeg fulgte DENNE oppskriften på havre- og bananpannekaker, og serverte de med ‘syltetøy’ av blåbær og en daddel.

20140803_063952-w580-h580

Har du ikke dehydrator, kan du helt sikkert steke de i ovnen også. Og disse er ikke bare til barn, selvsagt. De kjentes fluffy og deilige ut, og jeg tror de aller fleste ville likt disse- både voksne og barn.

20140803_064115-w580-h58020140803_064135-w580-h580

Det blir nok noen barnematoppskrifter her inne på bloggen fremover, og jeg håper det kan være til nytte og inspirasjon til noen av dere. Jeg vet jo at flere av dere har barn eller venter barn selv. Jeg synes det er kjempegøy å lage mat til Lille, og jeg vil bare oppfordre alle foreldre til å lage mest mulig selv. Da vet man hva de små får i seg, og maten smaker dessuten mye ferskere og godere :)

Lesing neste! Jeg ønsker dere en fin søndag videre.

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930