Author Archive
Daily greens
God formiddag dere. I morgen på denne tiden sitter jeg med eksamen, og jeg er så spent. I dag er det altså siste innspurt med lesing, så jeg skal straks sette meg med bøkene igjen. Jeg trengte bare en liten pause med yoga og mat først, og tenkte jeg kunne bruke tiden til å vise dere dagens frokostjuice.
Grønn juice♥ Så godt det er altså. Denne er skikkelig mineralrik, med en hel bunt med stangselleri. Denne er altså ikke for selleri-hatere. Selv har jeg gått fra å ikke like selleri noe særlig, til å elske det, så det er håp for alle.
I tillegg til selleri, inneholder den agurk som er så godt (faktisk min favoritt-grønnsak!) og også veldig hydrerende. Appelsin smaker kjempegodt sammen med selleri, og gir masse C-vitaminer. Jeg bruker nesten alltid sitron i juice. Det er både sunt (bland annet veldig basedannende i kroppen), gir et lite `kick´til juicen, og hjelper juicen å holde den fine grønne fargen lenger.
S og meg tidligere i dag. Har får alltid smake på det jeg spiser og drikker, hvis han har lyst. Sharing is caring, vet dere.
Til nesten en liter, trenger du:
-1 bunt stangselleri (helst økologisk)
-1 stor agurk
-1-2 appelsiner
-1/2-1 stron
Juice juice, og nyt.
Yum, jeg elsker hvor raskt kroppen tar til seg energien fra fersk juice.
–
Men nå må jeg tilbake til lesingen. Jeg håper dere har en fantastisk dag alle sammen. Her snør det! :O
Tørket Sharon
God kveld dere ♥ Etter en veldig hektisk helg med begravelse og familiebesøk, er jeg tilbake igjen her. Begravelsen på fredagen var så utrolig fin- virkelig verdens flotteste bestefar verdig.
For å komme igang igjen her på bloggen, ville jeg i kveld bare dele et lite tips med dere. Nå er sesongen her for sharon frukt her, og jeg vet iallefall om en som kommer til å spise denne frukten daglig den neste tiden. Jeg har endelig forstått at frukt er alle best helt moden, så jeg lar mine sharoner ligge fremme til de er myke og skallet nesten sprekker bare jeg tar på de.
Så, over til tipset! Tørket sharon!
Jeg elsker (elsker elsker!) tørket mango, og da jeg kom over òppskriften´på tørket sharon, viste jeg at jeg måtte prøve. Og, åh, så godt det er!
Du trenger en dehydrator for å tørke frukt, og personlig synes jeg det er en god investering å kjøpe en dehydrator. Du kan trylle frem så utrolig mye godt og sunt med den.
For å tørke frukt, skjærer du bare frukten i tynne skiver (ca 1/4 cm). Pass på at skivene er ca like tykke, ellers vil tørketiden variere. Legg skivene på brett, og tørk ved 40 grader til frukten er tørr, ca 5-6 timer (varierer). Oppbevar i en tett bose/boks.
Tørket frukt er godt i seg selv, og en fantastisk energigivende og sunn snack. De kan også dyppes i raw sjokolade, eller hakkes opp og puttes oppi sjokoladen- slik som jeg gjorde i dag. Raw sjokolade + hakkede pistasjnøtter + tørket sharon ♥
Den kommende uken blir det mye lesing på meg. På torsdag har jeg eksamen og jeg er så utrolig spent, og gleder meg veldig til den er over. Ellers er planen å lage en fin uke for lille Sidikou Samuel og meg selv. Jeg håper på mange turer, løpeturer, yogaøkter, og turer i saue-fjøset til onkel sammen med S. Han elsker jo sauer, og har helt dilla på å besøke de. Dere skulle hørt han… `Bæææ´fra morgen til kveld ;) Han er så god!
Jeg håper helgen deres var fin, og at uken har startet bra!
Dehydrerte raw brownie-biter
God kveld! Nå har brødrene mine kommet hit til Valdres, og det er bare så utrolig koselig. Hele familien er samlet, og i morgen reiser vi til Fåvang for å ta et siste farvel med vår kjære bestefar♥ Jeg tror det kommer til å bli en veldig fin begravelse, det er iallefall en fantastisk mann som skal hedres.
Jeg ville ta med noe som S og jeg kan kose oss med til kaffen i morgen. Slik er det å ha et litt spesielt kosthold; man må alltid være litt ekstra forberedt når man skal spise borte. Selv har jeg gjort dette i flere år, og det gjør meg absolutt ingenting. Selv om jeg forstår at for noen kan det virke som stress eller ukomfortabelt. Hvis det gjelder deg, vil jeg bare minne om at å være stresset og ukomfortabel ikke er sunt. Så spis heller det som serveres, hvis det er det som gjør deg glad! Det er hverdagen som teller mest. For min del gjør det meg ingenting å “skille meg ut” med egen mat, og smaksmessig elsker jeg å kunne velge hva jeg selv skal spise.
Så! I morgen blir det raw brownie-biter til kaffen. Disse er basert på kokosmakronene mine, bare at her bruker jeg mandelsmør istedenfor kokossmør, og tilsatte litt hakket sjokolade og nøtter. Oh joy, som jeg gleder meg til å mumse i meg et par av disse i morgen, og dele med andre som er nysgjerrige.
15-20 biter
-1/2 kopp mandelsmør
-1 kopp revet kokos
-4 ss råkakao
-1/4 kopp lønnesirup
-en liten klype Himalaya/havsalt
-en neve hakkede nøtter (feks hasselnøtter/valnøtter), kan sløyfes
-en neve hakket rå sjokolade eller mørk sjokolade, kan sløyfes
Bland alle ingrediensene godt i en bolle. Trill små topper og sett de på dehydrator-brettet. Tørk ved ca 40 grader i 5-6 timer, eller over natten. De er ferdige når de er tørre og sprø utenfor, og myke og fudgy inni. Server varme fra dehydratoren (så godt!!) eller avkjølte senere.
–
Hvordan har deres dag vært? Her har det gått i babysang (eller småtrøll-treff som det kalles her i Valdres :D), og oppgavene er endelig levert inn. S og jeg har også vært ute på tur, og vært hos onkel og besøkte sauene hans. Også yoga da. Alltid yoga. Nå skal jeg gjøre alt klart til i morgen- det blir både en tidlig morgen og lang dag. Ønsker dere en god kveld videre.
Onsdagen
Hei! Jeg skal straks sette meg og se en Disney-film sammen med søster som er hjemme, men ville bare raskt poste en liten onsdags-update til dere. Har dere hatt en fin dag? Selv stod jeg virkelig opp på feil fot i dag, men etter en helt herlig morgentur med lille S, var både humøret og energien tilbake på plass. Nå er oppgaven min så godt som ferdig, og jeg tenkte å levere den i morgen. Og ellers har dagen bare vært veldig fin. I morgen kommer mine to brødre hit også, og det blir så koselig.
Get me through the week! Raw Bounty-fudge.
Jeg starter uken med et trøtt, dunkende hode, og en sliten kropp. Jeg håper mandagen deres har vært bedre :)
Men dagen har også vært fin. Søster har kommet hjem (pga bestefars begravelse), og det er veldig koselig. Ukens første yogaøkt er gjennomførst, en lang tur med Sidikou Samuel er gått, og jeg har laget en porsjon raw Bounty-fudge. Jeg håper disse knallgode, næringstette bitene skal hjelpe meg gjennom uken. Denne uken trenger jeg nemlig ENERGI! Og aller helst en full natts søvn, men akkurat det tror jeg ikke S har noe plan om å la meg få ;)

Oppskriften på disse fant jeg hos @cacaonuts på Instagram. Jeg har bare endret bittelitt.
Kokos-lag:
-1/2 kopp mykt kokossmør
-2 ss smeltet kokosolje
-1/4 kopp cashewsmør
-2 ss lønnesirup
-4 ss revet kokos
-liten klype Himalaya/havsalt
-noen dryss vanilje
Sjokolade-lag:
-1/2 kopp mykt kokossmør
-2 ss smeltet kokosolje
-1/4 kopp mandelsmør
-1/2 kopp råkakao
-1/4 kopp lønnesirup
-litt vanilje
-litt revet kokos som topping
I to små boller, rør sammen alle ingrediensene til de to lagene. Press kokos-røren ned i en liten form dekt med plastfolie. Hell over sjokoladen og press den ned. Dryss over litt kokos, og sett hele foremn til avkjøling. Skjær opp i biter og oppbevar kaldt.
–
Jeg ønsker dere en fantastisk uke alle sammen. Fyll den med glede og energi og alt som gjør dere godt♥
Min himmelske søndagslunsj
Hei dere. Jeg håper dere har hatt en fin helg alle sammen.
Jeg mistet bestefaren min denne helgen, og det er både uvirkelig og rart, men mest av alt utrolig trist. Det blir begravelse til uken. Jeg gleder meg til å se hele familie igjen, men gruer meg veldig til å ta et siste farvel med fin kjære, flotte bestefar♥
Som jeg sa i går, er det bare en liten uke til oppgaveinnlevering, og like etter det er det eksamen. Hjelp! Jeg har så altfor mye å gjøre. I dag har jeg brukt all min ledige tid til å lese, og nå er veggen full av tankekart og tegniger av hjertet og nyrene. Jeg håper det går bra.
Midt i all lesingen, smakte det ekstra godt med en god lunsj. Jeg lagde en variant av DENNE raw sjokoladepuddingen, basert på bananer, dadler og råkakao eller carob. Det hele er toppet med granateple og morbær. Energi-mat!
Til 1-3 personer (jeg halvverte oppskiften)
-6 frosne bananer
-4 store myke dadler, jeg brukte Medjool
-1/2 dl råkakao eller carob
-1 granateple
-et par never morbær
Ta ut steinene av dadlene, og bløtegg de en times tid. Hell bort mesteparten av vannet, og blend de godt. Legg daddel`karamellen´i en food processor sammen med bananer, og kakao/carob. Kjør til du har en softis-lignende sjokoladepudding.
Legg mesteparten av granateplekjernene nederst i 1-3 glass/skåler. Fordel sjokoladepuddingen over. Dryss over morbær og resten av granateplekjernene og server med det samme.
–
Da er det på tide å lage middag til Lille S. Hjemmelaget tomatsuppe med hampfrø, kokte poteter og blomkål med kokosolje står på menyen hans i dag, mens jeg skal lage grønnkålsalat med masse godt til meg selv litt senere. Jeg ønsker dere en fin søndagskveld videre.
God helg
Hei hei! Jeg vil bare gi et lite livstegn fra denne kanten, for ja! jeg lever :) Jeg har bare så travle dager for tiden . Om en liten uke skal oppgaven min leveres, og uken etter det har jeg eksamen. Så akkuart nå går all ledig tid til nettopp det.
Akkurat nå sitter jeg og nyter min altfor sene middag, etter altfor sen yogatrening. I dag ble det squash`pasta´med kremet mangosaus, dere finner oppskriften HER. Denne er så god, og lages igjen og igjen her i huset.
Apropo mat, så er jeg i en spennende prosess akkurat nå. Noen av dere hukser kanskje at jeg jobbet med en raw food coach under graviditeten for å sikre at jeg fikk i meg nok!? Vel, nå har jeg begynt med det igjen. Jeg spiser så og si bare raw food, bortsett fra varme grønnsaker/supper her og der. Men jeg vil spise så optimalt som mulig, så jeg får mest mulig ut av livet og hverdagen. Jeg har lenge prøvd å spise mer av typen høy karbo/lav fett-raw vegan-kostholdet, men synes faktisk det er vanskelig å spise nok, og faller derfor lett tilbake til nøttene. Så, nå får jeg veiledning og støtte, og det er utrolig godt. Et slikt kosthold passer meg perfekt; masse masse friske grønnsaker og frukt, og som fettkilder (for husk; det er ALDRI bra å kutte alt fett!) spiser jeg raw sjokolade, avokado, frø, kokos, og bitte bitte litt nøtter. Jeg skal oppdatere dere senere på hvordan det går, jeg er nemlig helt i startfasen.
Jeg håper dere har hatt en fin lørdag, og at resten av helgen blir avslappende og energigivende. I morgen tror og håper jeg at jeg skal rekke å dele en deilig lunsj/brunsj-oppskrift med dere, så kom gjerne innom da. I mellomtiden ønsker jeg dere en fin kveld♥
.raw.nøtte-frie. Morbær-cookies med sitron-kokos-frosting.
Hei alle dere, og god regnværs-onsdag til dere.
Det regner kanksje ute, men for en fin dag det har vært likevel. Ikke bare har jeg fått lest, løpt morgentur, og trent yoga, men jeg har også fått ryddet og vasket og sortert Sidikou Samuel sine klær (han lille er jo ikke liten lenger i det hele tatt, og vokser fra alt han har). Ah, herlig! S var med på vaskingen, og gikk rundt med en liten klut og tørket på alt han kunne finne♥
Etter jeg kom hjem fra løpetur, lagde jeg også en liten porsjon med raw cookies som jeg toppet med en helt nydelig frosting med sitron og kokos. Cookiene er gode i seg selv, men frostingen løfter de til nye høyder.
6 cookies:
-1 1/4 dl morbær
-4-5 store myke dadler (Medjool)
-2-3 ss tørket kokos
-1 toppet ss kokossmør
Frosting (det ble for mye for 6 cookies, men det holder seg fint i kjøleskap)
-1 dl smeltet kokossmør (smelt over vannbad)
-1-2 ss kokosnektar
-1 ss fersk sitronjuice
-1-2 ss smeltet kokosolje
Start med å lage cookiene. Enkelt og greit: kjør alle ingrediensene i food processoren til du får en deig som lett klemmes sammen. Form ca 6 cookies.
Lag frostingen: bland alle ingrediensene sammen over vannbad. Smak til med sitron og kokosnektar. Dekk hver cookie med frosting, strø over litt kokos, og sett de i kjøleskapet. Serveres kalde.
Superenkle og supergodt- akkurat slik jeg liker det. Dessuten er de uten nøtter, og derfor mye snillere mot magen min. Jeg elsker kokos- både godt, fult av sunt fett, og lettfordøyelig!
Nå skal jeg fortsette to-do-listen min, den tar aldri slutt :) Så jeg må bruke effektiviteten og energien imens jeg har den. God dag dere.
Mandagsmiddagen: rødbetesuppe med rosmarin-potet’krutonger’
Hei hei. Har dere hatt en fin mandag? Min har vært fin, men trøtt, så jeg har ikke fått gjort på langt nær alt jeg gjerne skulle. Heldigvis kommer det en ny dag i morgen, og vekkeklokken er allerede stilt på 5 så jeg skal få til en god leseøkt for dagen starter på ordentlig.
I dag skal dere få oppskriften på en deilig, varmende suppe av meg. Jeg var ute og lekte med S, da jeg plutselig kom på hva jeg ville lage til middag; en variant av rødbetesuppen fra Deliciously Ella. Jeg har hatt lyst til å lage denne siden hun la ut oppskriften for litt siden, og i dag ble dagen. Jeg endret ganske mye på oppskriften, både ved å bytte ut kokosmelken med hampmelk, og hennes krydder med fersk rosmarin, så jeg skriver oppskriften til dere under.

Suppe:
-600 g poteter
-2 rødbeter (400g)
-1 dl hampfrø+2 dl vann
-Himalaya/havsalt
-pepper
Potet’krutonger’:
-4 poteter
-olivenolje/kokosolje
-fersk rosmarin
Start med å ovnsbake rødbetene. Prikk litt i de med en gaffel, og ovnsbak de hele, med skall, ved 200 grader i ca en time. De skal være helt myke. Avkjøl litt, og ta av skallet.
I mellomtiden skreller du potetene, skjærer de i biter, og koker de til de er skikkelig myke, 20-30 minutter. Hell bort vannet.
Bruk en stavmikser/blender, og blend hampfrø og vann til du har en kremet melk.
Ha de kokte potetene, rødbetene, hampmelken, litt salt og pepper tilbake i kjelen, og blend med en stavmikser (eller hell alt, potsjonvis, i en blender) til du har en gjevn suppe. Tilsett mer vann hvis den er veldig tykk, og smak til med mer salt og pepper, og ev andre krydder/buljong:
For å lage potet’krutongene’ skreller du de fire potene, og skjærer de i passe krutong-størrelse. Vend de i olje og hakket fersk rosmarin. Legg de på bakepaprir, og stek de i ovnen ved 200 grader i 20-25 minutter.
Server suppen varm med potetene på toppen.
Jeg spiser nesten alltid kald middag, men jeg er så svak for varme supper nå som det er kaldt ute- det er virkelig det beste som finnes.
Nå tar jeg kvelden! God uke til alle dere.
















Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.