Author Archive
Et lite julegavetips
God lørdag ♥ Her kommer et lite julegavetips fra meg til dere. S skal faktisk få disse som sin 23. adventskalendergave, og jeg tenker at disse også er perfekte å gi til barn, kjæreste, venner og venninner, og familie. Alle man har fine opplevelser med, og instagram-bilder av.

Dette er kjøleskapsmagneter med bilder fra min egen instagram-konto. Det er Sticky9 som lager disse for deg. Alt du gjør er å velge de bildene du vil lage magnet av, så får du de i posten i løpet av noen få dagerr. 9 magneter koster 90,-, og det er inkludert frakt. Jeg synes det er veldig billig.
Nå skal jeg prøve å legge en lysvåken liten rusk. Jeg håper dere har hatt en fin lørdag. Og ikke glem give awayen min, jeg trekker vinneren i morgen ♥
Min beste rosenkål-oppskrift (perfekt til jul!)
Hei hei. I kveld skal dere få min absolutt favorittmiddag for tiden; dehydrerte eller ristede rosenkål med tranebær og granateple.
På denne tiden av året er rosenkål den beste grønnsaken jeg vet om. De er gode kokt, men aller helst spiser jeg de rå i salat, ovnsstekte, eller “stekt” i dehydratoren. Spesielt ovnsstekt. Har dere smakt det? Så fantastisk godt.
I denne oppskriften bestemmer du selv om du vil steke de i ovn eller tørke de i dehydrator. Jeg bytter på, alt etter som hva jeg har lyst til og hvor god tid jeg har.
Til 2-4 porsjoner;
-400 gram (en pakke) ferske rosenkål
-saft fra 1 appelsin
-3-4 ss mandelsmør
-flere gode dryss Himalaya/havsalt (kan droppes, men det er absolutt godt!)
-1 granteple
-4 gode never tørkede tranebær (kjøp helst på helsekost, så slipper du sukker og dårlige tilsetninger)
Rens rosenkålene, og del de i to. Bland sammen appelsinjuice og mandelsmør, du skal ha en ganske tykk dressing. Rør inn salt. Vend inn kålen, og pass på at alle blir dekt av dressing.
Dehydrator: fordel rosenkålen på brett, og tørk de ved 40 grader i 6-8 timer, til de er møre.
Ovn: fordel rosenkålen på brett med bakepapir, og stek de ved 200 grader i 15-25 minutter, alt etter som hvor møre og stekte du vil ha de.
Bland varme rosenkål sammen med granateplekjerner og tranebær, og server med det samme.
Til middag i dag, spiste jeg en stor porsjon av disse sammen med grønn salat og mer granateple. N.A.M! De passer også perfekt til annen middagsmat, og spesielt god (og helst vegansk, selvsagt :)) julemat. Dette blir del av min julemiddag.
—
Jeg håper dere har hatt en fin torsdag. Som uken flyr altså. Jeg har hatt en kjempefin dag, jeg kjenner meg bare så glad og takknemlig for tiden. Livet er aldri bare lett og fint, men jeg er så glad for alle de gode tingene jeg får ha i livet mitt. I dag var det baby-sang igjen, både S og jeg elsker det. Før det gikk vi lang tur, besøkte den nye helsekostbutikken som vi har fått på Fagernes (jeg er fast kunde kan dere tro), jeg har fått trent yoga, skrevet julekort, og så fikk jeg en god leseøkt i mens S sov.
Fortsatt god uke til dere alle.
Onsdagformiddag
God formiddag! Jeg ville bare si `hei´på denne veldig fine onsdagen. Jeg fikk gå morgenturen min alene i dag, og det er så godt av og til. Både for hode og rygg. Ro og fred. Etter har jeg bare kost meg med lille S. Vi har laget hus av stoler og tepper (barndomsminner!), lekt i snøen (eller `nø´som S sier ♥), lest bøker, og hørt på Kardemomme-by på CD. Kos kos kos!
Et stykke raw Delfiakake har også blitt nytt, sammen med te, S og Tassen. Denne kaken er skikkelig god, og så mektig at den holder deg mett i timesvis etter et lite stykke.
Straks blir det yoga og studie, kjenner på meg at dette blir en fin og effektiv dag. Det ønsker jeg for dere også. Og ikke glem give awayen min, bare legg igjen en kommentar HER.
God dag, dere.
Delfiakake (raw, vegan, næringsrik)
Da jeg var yngre, var Delfiakake min absolutt favoritt fAvOrItT kake til jul. Nå har jeg ikke spist Delfiakake på mange mange år, og i år har jeg faktisk hatt som mål å lage en sunn, vegansk, raw og næringsrik variant til jul. Så da Økosjokolade postet en oppskrift på raw Delfiakake ble jeg så glad og viste jeg måtte lage den nå i advent.
Jeg fulgte oppskriften, men droppet lucumaen, byttet yacon med agave (fordi jeg ikke hadde nok yacon. Har du yacon vil jeg anbefale å bruke det), og tilsatte en liten klype havsalt. Som `fyll´brukte jeg valnøtter, hjemmetørket sharonfrukt, kokos, og en rå marsipan som jeg kjøpte på Røtter sist jeg var i Oslo.
Slikt lagde jeg den:
-100 g kakaomasse
-50 g kakaosmør
-200 g kokosolje
-70 g agave (eller yacon)
-1 ts vaniljepulver
-4 ss cashewnøttsmør
-en liten klype havsalt/Himalyasalt
–tørket sharon
-valnøtter
-kokos
-rå marsipan
Smelt kakaomasse og kakaosmør i vannbad og rør inn resten av ingrediensene untatt `fyllet´. La sjokoladen bli litt avkjølt og tykkere før du har den i en firkantet form med høye kanter. Formen kan enten smøres med kokosnøttolje eller kles med bakepapir før du har i blandingen. Legg lagvis nøtter og tørket frukt ettersom du heller på mer av sjokoladeblandingen i formen. Sett formen i kjøleskap. Kaken trenger noen timer i kjøleskapet før den er stiv igjennom. Oppbevar kanen kaldt helt frem til servering.
Så deilig, og så utrolig mektig og fyldig!
—
Nå er jeg klar for å avslutte en lang dag. Det er ikke lenge siden jeg kom hjem fra yogaundervisning og løpetur, så nå er både hode og kropp sliten. Ønsker dere en fin kveld videre ♥
Give away-vinner, og andre luke i adventskalenderen
HEI alle sammen. Etter mye problemer med bloggen i helgen, er den endelig tilbake som normalt. Og det er jeg så glad for. Det er jo første desember i dag, jeg har trukket vinneren av første kalendergave, og skal åpne luke to. Tusen takk til alle dere som har deltatt, dere gjør det så gøy å holde give away.
Først, vinneren av første gave! Det ble ROSA. Rosa, jeg sender deg en mail i kveld eller i morgen og sender sjokoladen så raskt jeg kan. Gratulerer ♥

I luke to finner vi 3 deilige veganske og raw sjokolader. Jeg har samlet sammen sjokoladetrukkede morbær, en sjokolade med vanilje og morbær, og Booja Booja med espresso. Perfekt adventskos, som smaker like godt som det gjør godt for kropp og sinn. Raw sjokolade altså, dere.. Det. er. det. beste!
Reglene er de samme som sist uke, og du trenger ikke å ha hverken blogg eller instagram for å delta.
Slik gjør du:
-For å trekke 2 lodd, legger du igjen en kommentar på dette innlegget. Skriv akkurat det du selv vil :)
-For å trekke et eller flere lodd til, skriver du en kommentar på et eller flere av innleggene jeg poster denne uken. Poster jeg feks. 4 innlegg, kan du trekke opptil 4 ekstra lodd. Du trenger ikke å kommentere på alle innlegg selvsagt. Kommenterer du på et av fire innlegg, får du et lodd osv.
Du får ikke ekstra lodd for å dele give awayen dessverre, men hvis du har lyst må du selvsagt bare dele på blogg/instagram/facebook.
Vinneren trekkes søndag 7. desember.
Hvordan hadde dere det i helgen? Min helg var så fin, så fin. Med besøk, julegrantenning, turer ute, og kos med den beste lille sønnen som finnes. Nå er jeg klar for en ny uke med studie, yoga, baby-kos, julekort-skriving, turer, og forhåpentligvis mye energi og nok søvn. Advent, den fineste tiden i året, er i gang, og jeg håper dere får mange gode dager. God kveld til dere!
sort hvitt
God helg, alle sammen. Har dere noen koselige planer for de neste dagene?
Vi får besøk hele helgen, så vi sees her inne igjen søndagkveld. Da skal jeg trekke vinneren av give awayen min, så husk å melde deg på nå hvis du vil være med i trekningen av deilig raw sjokolade. Du kan legge igjen en kommentar i dette innlegget eller DETTE, så er du med :) På åpner jeg en ny luke i adventskalenderen her på bloggen.
Så lenge ønsker jeg dere en nydelig helg. Kos dere. Det skal jeg.
Tropiske julekuler (neste-raw mangokuler med sitronsjokolade)
Hei hei! I kveld skal dere få en enkel oppskrift på deilige raw mangokuler trukket med sitronsjokolade. Disse smaker bare så godt, og er perfekte nå som advent snart er her. Jeg vet iallefall at jeg kommer til å lage en ny porsjon med disse når julen nærmer seg.
Første gang jeg laget disse mangokulene, skrev jeg om de HER. Da fikk jeg spørsmål om hvor jeg får tak i tørket mango uten tilsatt sukker og annet rart- for det vil vi jo ikke ha! Det finnes et godt utvalg på helsekoster, og også på Iherb, feks disse.
Sjokoladen som jeg rullet disse i, er ikke raw og heller ikke hjemmelaget. Det er rett og slett sitronsjokoladen fra Vivani. Sjokolade med sitron høres kanskje spesielt ut, og det er det jo, men denne er virkelig så god. Den har 70% kakao, er vegansk, og inneholder ingen merkelige ingredienser. Du kan også bruke en vanlig mørk sjokolade, eller hjemmelaget raw.
ca 10 kuler
-1 kopp tørket mango
-1/2 kopp revet kokos
-1-2 ss rått cashewsmør
-50-60 gram sitronsjokolade eller mørk sjokolade
Legg mango til bløte i vann i 15-20 minutter. Hell bort vannet og legg mangoen i foodprosessoren sammen med kokos og cashewsmør. Kjør til du har en klissete deig.
Ha våte hender, og rull kuler av deien. Sett kulene i fryseren til de er kalde. Smelt sjokoladen over vannbad, og rull de kalde kule i den. Sett kulene tilbake i fryseren til sjokoladen er hard. Oppbevar i kjøleskap eller fryser.
Torsdager betyr baby-sang for S og meg, og det er så koselig. Ellers er jeg fremdeles fryktelig forkjølet og tett, så vi har ikke vært mye ute av huset. Nå vil jeg bare få trent litt lett yoga før jge finner sengen. Har dere hatt en fin dag? ♥
Sidikou Samuel sin adventskalender, del 2
God kveld alle sammen. I kveld kommer jeg med andre delen av hva lille Sidikou Samuel får i kalenderen nå i advent. Gave nummer 23 er bestilt, men har ikke kommet enda, og gave nummer 24 vet jeg hva blir. Det er jo juleaften, og jeg er usikker på om han skal få noe godt å kose seg med på dagen, eller om han skal få en liten julegave i kalenderen.
Uansett her kommer gave 13 til 22. Første delen av adventskalenderen finner dere HER. Igjen er det en blanding av myke og harde pakker, nyttig og til kos. Jeg håper dere kan få inspirasjon og ideer av innlegget ♥
13. Blå joggebukse, økologisk bomull fra Lindex 14. Kelp! Kelp er en plante fra havet, som inneholder store mengder jod. Vi strør kelp over maten et par ganger i uken for å sikre oss nok av nettopp jod. Link til Iherb. 15. Fremkalte bilder av Lille S. Jeg skal lage album til han, og har nå fremkalt de første bildene. Dette blir en stor jobb, for jeg tar bilder. hele. tiden. 16. Bildeboken “en ekte gutt”.
17. Supersøt pysj i bamus fra Lilleba. 18. Cacao Bliss ♥ Rått sjokolade-kokossmør fra Artisana. Super måte å snike inn litt ekstra kokosfett i han lille. S får det på skje rett fra glasset. 19. Tallerken som holder maten varm, fra Iherb. Du finner den HER. Supert for små som bruker god tid på å spise :) 20. En favoritt hos S; raw 80% sjokolade fra Pana.
21 og 22. Han får dette nydelige settet i bambus (igjen fra Lilleba) disse dagene. Bodyen en dag, og buksen en dag.
Nå er kalenderen i boks, og det er så godt. Jeg mangler to gaver, men som sagt er den ene på vei og den andre har jeg fremdeles en måned til å planlegge :)
Har dere hatt en fin uke så langt? Til tross for kraftig forkjølelse har jeg hatt en utrolig gode dager. Fine, koselige dager med lille, turer i nydelig snølandskap, studering og yoga.
Jeg ønsker dere alle en fantastisk uke videre.
Åpning av julekalenderen (Give Away)
<ßXZVet dere hva? I dag åpner jeg første luke i julekalenderen til dere lesere♥
Jeg vet det enda ikke er desember, men jeg skal trekke en vinner hver søndag i advent, og første søndag er jo allerede om en liten uke. Så! Vi starter i dag, og alle dere som deltar er med i trekningen av en flott gave på søndag (30.november). Neste mandag åpner vi en ny luke.
Dere kan jo gjette hva kalenderen er fylt med!?! RÅ SJOKOLADE. Min favoritt-favoritt. Lite gjør meg så glad som å kunne få dele ut den sunneste nytelsen som finnes til andre.
I første luke finner vi en pakke SjokoladeMIX fra Økosjokolade og en Christmas Cheer sjokolade fra Magic Mayan Chocolate. Sjokolademixen er helt super; en blanding av kakaosmør, kakaomasse og vaniljefrø. Alt du trenger å gjøre for å lage sjokolade, er å tilsette litt søtning etter ønske og gjerne et par skjeer nøttesmør. Magic Mayan har noen av de beste kjøpte (men likevel hjemmelaget) sjokoladene jeg vet om. De er raw, økologiske og søtet med kokossukker ♥
Denne give awaken kommer tip å være en ren “kommentar-konkurranse”. Du trendier altså ikke å ha egen instagram eller blogg eller facebook eller noe. alt du gjør er å legge igjen en kommentar, og du er med i trekningen.
Slik gjør du:
-For å trekke 2 lodd, legger du igjen en kommentar på dette innlegget. Skriv akkurat det du selv vil :)
-For å trekke et eller flere lodd til, skriver du en kommentar på et eller flere av innleggene jeg poster denne uken. Poster jeg feks. 4 innlegg, kan du trekke opptil 4 ekstra lodd. Du trenger ikke å kommentere på alle innlegg selvsagt. Kommenterer du på et av fire innlegg, får du et lodd osv.
Du får ikke ekstra lodd for å dele give awayen dessverre, men hvis du har lyst må du selvsagt bare dele på blogg/instagram/facebook.
Vinneren trekkes søndag 30. november.
Lykke til ♥
Nå skal lille sønn og jeg lage te og kose oss. Vi har vært på julehandel i dag, og besøkt en helt ny helsekost som har åpnet her. Den ligger på Fagernes, og er vel verdt et besøk. Overraskende godt utvalg, og god service :) God mandag dere.
Søndagshilsen
God formiddag♥ En liten hilsen fra meg, på denne vakre, snøfylte søndagen. Jeg som egentlig gruet meg sånn til vinteren… Nå som snøen har kommet, synes jeg plutselig den er fantastisk.
I dag er andre dagen med yogaweekend på senteret, og jeg har både fått deltatt på Pilates og holdt yogatime. Før det, gikk baby-S og jeg tur i snøen. Og nå imens putten sover, skal jeg pakke inn kalendergaver og julegaver. Deilig, deilig søndag!
Planen for bloggen den kommende uken, er første luke i adventskalenderen til dere lesere, del to av adventskalenderen til Sidikou Samuel, og oppskrift på raw og næringsrik delfiakake. Jeg håper dere stikker innom igjen da. Så lenge, god helg videre.























Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.