Author Archive
Tirsdagen
Hei dere! Jeg ville bare en rask tur innom og ønske dere en fin tirsdag. Her står fotografering til en ny oppskrift på boken på planen, og i kveld holder jeg yogatime igjen på senteret. Nå er det lesing frem til lille våkner- eksamen er om akkurat en uke i dag :O Håper uken er god for dere så langt.
Chocolate o’clock (og 4 uker til et bedre liv)
Hei hei alle sammen, og god mandag til dere.
Det beste jeg har oppdaget de siste årene, tror jeg må være at sunn, næringsfull, raw, vegansk sjokolade hører hjemme i et sunt kosthold. Snakk om god nyhet, eller hva? Ekte sjoklade gir godt med næring og mye energi i et par biter.
Mitt nesten daglige rituale er å trene yoga på formiddagen når S har lagt seg, ta en dusj og en hvetegress-shot, og så sette meg ned med noen biter raw sjokolade og en kopp te, mens jeg studerer. Denne rutinen gir meg masse energi og et klart hodet som klarer å konsentrere meg om lesingen.
I dag lagde jeg Deliciously Ellas sjokolade med karameliserte pecannøtter og gojibær- så gode! Oppskriften finner du HER. Jeg fulgte nesten oppskriften, men gjorde sjokoladen mørkere (mer kakao, og mindre lønnesirup), og byttet ut kanelen på nøttene med vaniljefrø og flere dryss Himalyasalt.
Til slutt må jeg bare komme med en liten anbefaling. De siste ukene har jeg deltatt på Katrin sitt 4-ukers kurs, og det har vært så bra! Jeg skulle gjerne vært enda mer aktiv, for oppfølgingen av oss som deltar er virkelig super. Men selv om jeg ikke har deltatt så mye som jeg kunne ønsket, har jeg fått utrolig mye ut av det. De ukentlige webinarene har vært spesielt bra og inspirende. Nå kjører hun snart igang med en ny runde, så har du mulighet, anbefaler jeg deg å bli med. Du kan lese mer HER.
Nå drar S med i genseren og synes jeg er ferdig på dataen for i dag :) Så jeg må gå. Ønsker dere en fin dag videre!
Himmelsk sjokolade fra Magic Mayan
God kveld, dere. Hvordan har dere hatt det denne helgen? Og har dere fått trent yoga, dere som har meldt dere på yoga-utfordringen min? Selv avsluttet jeg søndagen med 50 minutter på matten- det er det beste jeg vet etter en litt for lang dag. Oppdater meg gjerne gjennom februar hvordan det går med dere.
Jeg har en febersyk sønn denne helgen, og snakkars lille våkner hele tiden, og jeg må snart legge meg, så jeg får litt søvn før han våkner igjen. Men jeg ville så gjerne poste dette innlegget først, med tips om det som må være noe av den beste raw sjokoladen som finnes på markede.
Flere av dere husker kanskje at jeg har skrevet om Magic Mayan Chocolate tidligere, for jeg har vært kunde hos de en stund nå. I helgen fikk jeg en ny pakke med sjokolade fra de, og dere kan tenke dere jeg ble glad. Disse sjokoladene er virkelig himmelske ♥
Magic Mayan er en liten familiebedrift, de holder til i Irland, og lager raw sjokolade av høyeste kvalitet. De bruker kun økologiske ingredienser, og søter sjokoladene med kokossukker. Jeg har smakt de fleste, og sier bare nam. N.A.M! Denne gangen ble bestilte jeg Strawberry Surprise, Raspberry Rendezous, Always Almond, og Crazy Caramel. Alle sammen så gode at jeg nesten ikke klarer å velge meg en favoritt. Men må jeg, så blir det Rasperry Rendezous. I tillegg til nydelige sjokolader, har de super kundeservice og overaskende kort leveringstid (jeg fikk mine etter 3 dager denne gangen).
PS! Den av dere som vinner yoga-utfordringen, kommer til å få noe fra Magic Mayan, så gled dere, og tren yoga ;)
Da tar jeg kvelden. Kos dere resten av kvelden, og god ny uke i morgen ♥
Frisk og fruktig grønn smoothie, uten frukt
GOD morgen. Jeg håper dere nyter helgen så langt. Her har begge studieoppgavene mine blitt levert de siste dagene, og nå nærer eksamen seg med stormskritt. Heldigvis er energien på topp for tiden, og dagene blir utnyttet til det fulle.
Det er så gøy å se at så mange vil bli med på yogautfordringen. Så fantastiske dere er! 1. februar er i morgen, så gjør dere klare til en måned med yoga hver dag. Jeg håper dere gleder dere like mye som meg.
Har dere smakt smoothie uten frukt før? Nå skal det sies at jeg elsker frukt og er veldig for frukt, samtidig som jeg liker å prøve alt som er nytt. Da jeg kom over oppskriften på grønn smoorhie uten frukt, måtte jeg bare lage dette. Og det er kjempegodt!
Frisk og hydrerende med agurk, kremet og mettende med avokado og hampfrø, naturlig søt med kokosvann som base, og både nærende og mineralrik. En perfekt frokost eller energiinnsprøytning når som helst. S digget også denne.
Blend aloe ingrediensene til du har en kremet glatt smoothie- nyt!
Med det ønsker jeg dere en fin lørdag. Lille og jeg skal ut morgentur nå, og resten av dagen kommer til å gå til lesing, en yogaøkt, og kanskje em tur i bassenget med Sidikou Samuel.
Yoga-hver-dag! Utfordring og give away
Hei hei, alle sammen. I dag har jeg en liten overraskelse til dere, og jeg håper den kan være til glede for flere av dere.
Jeg har fått inntrykk av at det er flere av dere som trener yoga aktivt eller som gjerne vil begynne å trene mer yoga. Og jeg kan ikke heie høyt nok på dere. Jeg elsker yoga, og kan med hånden på hjertet si at jge elsker det mer og mer for hver dag som går.
Jeg startet å trene yoga for rundt 5-6 år siden. På den tiden besto treningen min av nesten utelukkende løping, lange turer nesten hver dag. Jeg jobbet på SATS, og sammen med en løpeglad venninne som også jobbet der, begynte vi å gå på yoga-time sammen en dag i uken- egentlig bare for å strekke. Jeg husker jeg syntes det var ganske kjedelig egentlig, og det føltes litt som bortkastet tid. Jeg husker ikke når det plutselig endret seg, men etter en stund bestemte jeg meg for å starte på et nybegynnerkurs i Ashtanga yoga, for å lære meg alt litt bedre. Og det var etter det at jeg begynte å virkelig like yoga. Jeg meldte meg inn på et yoga-studie (Puro Yoga i Oslo♥ Anbefales!), begynte å trene yoga flere dager i uken, og etter det har gleden min over yoga bare blitt større og større.
Over årene har jeg trent Ashtanga, Bikram, og yoga på SATS og andre sentere. Mens jeg var gravid trente jeg gravid-yoga og vanlig yoga, og noen av dere husker kanskje at vannet mitt gikk nettopp på en yogatime! :D Jeg har trent endel hjemme også, og nå som jeg er hjemme med S, og yoga-tilbudet i Valdres ikke akkurat er bra, trener jeg bare hjemme. Og så underviser jeg jo yoga en kveld i uken på treningssenteret.
Jeg vil så gjerne at alle skal få kjenne gleden over yoga, for det kan gi deg så utrolig mye. Jeg kan ikke annet enn å tro at yoga er for alle. Det kan være god fysisk trening (det kommer selvsagt ann på typen yoga du gjør), det er god mental trening, kroppen blir mykere og smidigere, det gir mestringsfølelse, det gir hodet en pause i hverdagen, og det gir deg en sjanse til å kjenne etter alle følelsene som strømmer igjennom kroppen- og bare puste de avgårde.
De siste par årene har jeg trent yoga ca 5 dager i uken, og dette året (2015) har jeg bestemt meg for å rulle ut matten hver eneste dag. Så langt går det helt fint. For meg er det ikke realistisk å si at jeg skal trene det en time hver dag, noen dager kan det ikke bli mer enn 15 minutter, mens andre dager unner jeg meg godt over timen- den lengste økten nå i januar var på nesten 90 minutter. Denne friheten gjør at det er lett å gjennomføre alle treningene.
Og nå lurer jeg på… Vil dere bli med å trene yoga hver eneste dag i hele februar? Det hadde vært så fantastisk gøy å vite at flere koser seg daglig på matten sammen med meg. For å lokke litt, kommer jeg til å trekke en vinner i slutten av februar, som får en pakke en yogi verdig. Jeg kan selvsagt ikke sjekke at dere gjennomfører øktene, men jeg velger å stole på dere :) Alt dere trenger å gjøre er å skrive en kommentar til meg i dette innlegget, eller et av innleggene i februar, og si at dere er med på utfordringen.
Gaven dere kan vinne, vil være en valgfri yoga-BH fra Run&Relax (de er suuuupergode!), i tillegg til en god porsjon raw sjokolade, som kan nytes etter trening :) (Av sjokolader blir det iallefall noen i fra Magic Mayan Chocolate og Pana).
Høres det bra ut, og er dere med? Let me know!
Hvis du ikke har mulighet til å delta på timer, og ikke vet hva du skal gjøre på egenhånd, anbefaler jeg deg å søke på You Tube.
Mine favoritter? DENNE og DENNE fra Banana Blondie, DENNE og DENNE og DENNE fra Tara Stiles (hun har også mange andre korte på 5-10 minutter, perfekte de dagene du ikke har tid eller lyst), DENNE og DENNE fra GymRa.
Lykke til, og bare spør hvis dere lurer på noe i forhold til dette. Nå skal jeg fortsette oppgaveskrivingen. God dag til dere alle!
Bak kameraet
God kveld ♥ For litt siden kom jeg hjem fra kveldens yogaundervisning, og en kort løpetur på mølla. Helt herlig! Nå skal jeg jobbe litt for jeg tar kvelden. Formiddagen i dag gikk til første frunde med fotografering til boken min. Vi har endelig kjøpt et ordentlig godt kamera, slik at bildene skal være av god kvalitet når de kommer på trykk. Det blir mye jobb fremover, men du og du hvor gøy det er!
Her kommer en liten sneak peak fra bak kameraet.
Jeg håper dere kommer innom her i morgen igjen, da kommer den nemlig en liten overraskelse her på bloggen. Tenk yoga, utfordring, og give away ;) God kveld videre, dere.
Trippel-nytelsessjokolade
Hei hei! I helgen lagde jeg en porsjon med denne nydelig raw sjokoladen.

Dette er trippel nytelse, den er nemlig laget av tre forskjellige raw sjokolader, smeltet sammen med kokosolje og kakaosmør.Sjokoladene du trenger er lys og mørk Vanoffe, og sjokoladetrukkede bær. Denne gangen bestilte jeg alt hos The Raw Chocolate Shop, men alt sammen finnes også på gode helsekostbutikker som Helios og Røtter.
Jeg har delt denne ‘jukse-oppskriften’ tidligere, men det begynner å bli veldig veldiglenge siden. Da jeg lagde den i helgen, og ble påmindt på hvor god den er, bestemte jeg meg for å dele den med dere igjen.
Enjoy♥
-2 plater lys Vanoffe sjokolade (nesten 100 gram)
-2 plater mørk Vanoffe sjokolade (nesten 100 gram)
-ca 30 gram kakaosmør
-2 ss kokosolje
-2 store never sjokoladetrukkede bær (jeg brukte sjokoladetrukkede morbær, men du kan også bruke gojibær eller andre)
Dette er så enkelt som det kan bli: Smelt kakaosmør, kokosolje, Vanoffe (minus et par knekk som du skal rive og strø på toppen) og mørk sjokolade over vannbad. Hell sjokoladen over i en liten form dekt med litt plastfolie. Sett sjokoladen litt i kjøleskapet så den er kald men ikke hard. Strø over et par never sjokoladetrukkede bær og revet Vanoffe. Sett sjokoladen tilbake i kjøleskapet og la den stivne. Skjær opp i passe biter.
Nå håper jeg dere har hatt en god start på uken!? Selv sov jeg altfor lite og dårlig i natt, og var ikke ved mine fulle fem da S vekte meg i dagtidlig. Heldigvis følte jeg meg bedre ganske raskt, og dagen så langt har vært så så fin. NÅ er det studie-tid. God mandag, alle sammen.
Morgenlykke (+ oppskrift på bananpannekaker til barn)
Jeg ønsker dere en fin søndag alle sammen. Vi har hatt en så deilig morgen. S sov helt til halv 8, jeg lagde pannekaker til han som han elsket, presset deilig juice til meg selv, og så har vi gått tur i nydelig iskaldt vintervær. Nå skal S være med bestemor, så jeg får lest litt.
Og dere! Lyst på oppskriften på barnevennlige, næringsrike, veganske pannekaker? Denne oppskriften brukte jeg til Sidikou Samuel sine i dag:
-1 liten banan
-2 ss chiafrø, bløtlagt i litt vann
-1 ts hampfrø
-3-4 valnøtter
-et dryss kanel
Miks alle ingrediensene godt sammen. Jeg brukte stavmikseren. Fordel små pannekaker på et stekebrett med bakepapir. Stek i ovn ved 200 grader i ca 15 minutter. Flipp pannekakene, og stek videre i ca 5 minutter. S spiste de med kokosolje, litt lønnesirup, og granateplekjerner.

Lørdagsmiddagen: raw lasagne-tårn
I kveld laget jeg en av mine absolutt favorittmiddager, raw lasagne. Jeg lager helst dette når jeg lager mat til flere enn meg selv, for det er litt tidkrevende, men åå, så himmelsk godt! Nå har jeg hatt så lyst på det i flere dager, så det måtte bare bli lørdagsmiddagen- tidkrevende eller ei. Det fine er jo at nå har jeg både cashew-ost og pesto til flere dager fremover, og da er det superenkelt å lage gode salater og squashpasta.
I kveld gjorde jeg en liten twist på lasagnen, og laget den som små tårn. Agurkskive på agurkskive, med cashew-ost, pesto og tørkede tomater mellom. Du kan bytte ut agurk med squash hvis du heller vil det.
Du trenger:
-agurk eller squash, 1/2-1 per person
Cashew-ost:
-rå cashewnøtter, bløtlagt i 2-6 timer
-sitronsaft
-litt Himalaya/havsalt
-så lite vann som mulig
Pesto:
-fersk basilikum
-valnøtter eller pinsjekjerner
-hvitløk
-olivenolje
-tomater: ferske, soltørkede, dehydrerte eller saktebakte
Lag plater av agurk/squash. I dag brukte jeg en ostehøvel, og høvlet rundinger av agurken.
Bløtlegg cashewnøtter et par timer. Jeg brukte ca 300 g i dag. Hell av vannet, og blend nøttene med saften fra en halv sitron, litt Himalayasalt og bittelitt vann. Tilsett mer vann ved behov. Det skal bli en tykk ostesaus.
Bruk en morter eller blender og lag pesto. Jeg brukte en basilikumplante, 3 fedd hvitløk, 75 g valnøtter og olivenolje.
Legg lagvis “lasagnplatene” med ostesaus, pesto og tomater, og server.
—
Har dere hatt en fin helg, da? I helgen har vi “åpent hus” på treningssenteret, så jeg var der og holdt en liten yoga-økt på formiddagen for (forhåpentligvis!) nye medlemmer. Ellers har det var en fin dag med tur med lille venn, yoga her hjemme, og lesing (bare to uker til eksamen :O :O ). Dere kjenner dagene mine, de fleste ser jo slik ut :) Jeg håper dere koser dere denne lørdagskvelden♥
Raw lakris-fudge
Hei hei, og god ettermiddag til dere. Hvordan har torsdagen deres vært? Torsdager er fast babysang-dag hos oss, så vi møtte en gjeng med mammaer, pappaer og barn på formiddagen, og sang, danset, lekte og koste oss. S er alltid så sliten når vi kommer hjem igjen, og i dag så han så lenge at jeg både fikk trent yoga en hel time og lest en hel time- det er ikke hver dag :)
Oppskriften dere skal få i dag, kan jeg ikke ta på meg æren for. Dette er nemlig en av de nyeste oppskriftene til Økosjokolade; raw lakris-fudge. Jeg lagde en porsjon med disse i dag, med et par ørsmå endringer, og de er så himmelsk gode, at jeg bestemte meg for å dele oppskriften med dere her også.
Jeg byttet yaconsirup med kokosnektar, og istedenfor lucuma brukte jeg råkakao.
-2 store ss kokosolje, smelter over vannbad
-4 ss cashewsmør
-2 ss kokosnektar (eller yaconsirup)
-3 ss lakrisrotpulver
-1 ss råkakao (eller lucuma, eller carob)
-1/4 ts Himalaya/havsalt
-1/2 ts vaniljefrø
Rør alle ingrediensene godt sammen. Hell larisen i en liten for dekt med plastfolie. Sett formen i kjøleskap/fryser til den er hard. Skjær opp i passe biter, og server kaldt.
♥
Med det ønsker jeg dere en nydelig kveld videre. Jeg håper vi sees her igjen allerede i morgen.














Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.