Author Archive

Skjærtorsdag

 

Påsken har akkurat begynt, og jeg vil bare ønske dere alle fine dager fremover. Kos dere med familie, venner og kjære ♥

PicMonkey Collage

S er ikke så glad i selfies lenger, som dere ser ;) 

Vi sees snart, god kveld så lenge!

Rawmio hos Iherb

Det er ikke ofte jeg viser dere hva jeg handler på Iherb, og det kommer ikke til å bli en vane heller. Men, nylig tok de inn noen nye produkter som jeg rett og slett elsker!

DSC01726

Jeg har hørt om Rawmio mange mange ganger før, i flere år faktisk. Men jeg har aldri hatt muligheten til å smake. Da jeg oppdaget at Iherb endelig hadde tatt inn produktene, ble jeg overlykkelig. Overlykkelig! 

Jeg bestilte hjem det dere ser over, og fikk pakken i går. Dere ser trøffel-kake, mandelsmør med kakaonibs, klassisk hasselnøtt-sjokoladesmør, sjokolade med hasselnøtter og fiken, og sjokolade med kirsebær og mandler. Så mye godt!

Både S og jeg har smakt på begge smørene, og vi elsket begge. Jeg må si jeg likte det “klassiske” med hasselnøtter og sjokolade aller aller best, men begge var supre. Jeg har også smakt på sjokoladen med hasselnøtter og fiken, og jeg kan ikke si annet enn at jeg elsker den. Jeg gleder meg til å smake på resten.

Det er så gøy med nye, gode produkter. Disse er litt dyre, men her får du også kvalitet for pengene. Alle produktene er raw og veganske, søtet med kokosblomstsukker, og økologiske.

Anbefales ♥

—-

Har dere hatt en fin dag så langt? Det er vel flere av dere som starter påskeferien i dag, kanskje? Jeg har både fri og “jobb” uansett hvilken dag det er, og klarer ikke å kjenne forskjell på hverdag og helg lenger. Men jeg gleder meg likevel veldig til påsken, og å bruke tid med familien min. Jeg vil også at boken skal være ferdig skrevet  løpet av påsken, det er jo ikke lenge til den må sendes til trykkeriet. Ellers har det vært en deilig dag her, med trilletur i solen, leking ute, og kosing inne. Dagens tid på yogamatten er unnagjort, og etter treningen satt jeg meg på matten med en kopp peppermyntete og en stor knekk av Rawmio-sjokoladen. Så godt, både for kropp og sjel.

God dag videre til dere.

Mango-kokos-sjokoladeegg til påsken (+ give away-vinner)

God kveld . I dag skal dere få oppskriften på heeelt fantastiske påskeegg til høytiden som kommer. Hvem trenger vel egg fra høner, når man kan lage disse eggene helt veganske, raw, næringsrike, og uten hvitt sukker?

DSC01714

My kind of eggs.

Men først av alt, jeg har trukket vinneren av give awayen min. Det ble…. ELISABET H! Gratulerer Elisabet, jeg mailer deg senere. Takk til alle sammen som meldte seg på ♥

Så, over til oppskriften. Disse eggene har en kjerne av mango og kokos, “hvitten” er laget av kokossmør og cashews, og skallet er raw mørk sjokolade. Lag disse ♥

Til ca 10 egg

-1 dl tørket mango
-1/2 dl revet kokos
-1-2 ss cashewsmør

-1/2 dl kokossmør (ikke olje!)
-1/2 dl cashewsmør
-1-2 ss lønnesirup
-noen dryss vaniljefrø
-en liten klype havsalt/Himalayasalt

-smeltet raw sjokolade (eller “vanlig” mørk, vegansk)
(jeg lagde min av kakaomasse, kokosolje, lønnesirup og litt cashewsmør)

Lag kjernen. Legg mango til bløte i vann i ca 20 minutter. Hell bort vannet og legg mango, kokos og cashewsmør i blenderen/food processor. Blend til det er mikset godt og mangoen er mest mulig knust. Trill små kuler og sett de i fryseren til de er iskalde.
Lag “hvitten”. Smelt kokossmør over vannbad og rør inn resten av ingrediensene. Legg et lag med “hvitte” utenover hver mangokule. Ha våte, kalde hender og trill kulene i hendene slik at hvitten fordeler seg godt utover mangokulen. Sett de i fryseren til de er iskalde.
Smelt sjokoladen, ca 100 gram, og rull de kalde kulene i den. Sett de i fryseren. Oppbevar kulene i kjøleskapet, og server de kalde. 

Nyt ♥

DSC01708

—-

Hvordan har dagen deres vært? Her har det bare gått i et, selv om dagen har vært fylt med hverdagslige ting. Jeg forstår virkelig ikke hvordan timene kan gå så fort. Jeg ønsker dere en nydelig tirsdagskveld alle sammen.

Piña colada smoothie

Heisann, og god mandag til dere. Påsken starter om noen dager, og jeg tenkte å starte uken med å dele en påske-gul smoothie. Den smaker kanskje ikke så påskete, men den er kjempegod og smaker nydelig forfriskende i påskesolen (hvis vi får påskesol).

DSC01672

Smoothien er laget med fersk ananas og kokos, den er tykk og mektig, og gir masse energi og næringsstoffer til kroppen. Jeg brukte paranøttmelk, men du kan også bruke mandelmelk, eller soya/havre/rismelk. Hvis du vil lage paranøttmelk, bløtlegger du bare en del paranøtter i vann i ca 6 timer. Hell bort vannet, skyll nøttene godt og legg de i blenderen. Tilsett fire deler vann (bruker du feks 1 dl nøtter, blir det 4 dl vann), og blend godt. Sil melken, og oppbevar den kaldt.

DSC01669

Til en stor porsjon trenger du:

-1/2 godt moden (!!) ananas
-1 frossen banan
-ca 1 dl kokoskjøtt
-ca 1 dl nøtte/mandelmelk

Blend alt godt, og server med det samme. 

DSC01577

Hvordan har deres mandag vært så langt? Jeg våknet grytidlig i dag, og fikk unna yogaøkten før S våknet. Det var så godt, for da har jeg fått brukt formiddagen ekstra effektivt til å gjøre andre ting. Nå våkner lille igjen snart, og vi skal ut i snøen og leke. Jeg håper dere får en veldig fin uke. Og ikke glem å melde dere på Give Awayen min HER– jeg trekker vinneren av 5 raw sjokolader i morgen ♥

Se min kjole

God lørdagsformiddag til dere. I dag tenkte jeg å vise dere en av de to nye kjolene jeg har fått fra Etisk Mote. Jeg oppdaget faktisk Etisk Mote på grunn av en reklame på facebook, og ble så positivt overrasket da jeg kom inn på siden deres. Så mye fint! Spesielt kjolene, synes jeg. Jeg bestilte tre stykker, men kommer bare til å beholde to av de. Dette er den første av de, er den ikke søt?

PicMonkey Collage

Jeg prøver å få en litt mer “mamma-stil” (gjerne “fresh mamma” og ikke “sliten mamma”, hihi), og synes denne passet fint. Jeg synes liksom den både ser ungdomlig ut, samtidig som den er litt voksen. Stoffet er laget av bambus og økologisk bomull, og den er så utrolig god og myk og behagelig. Liker også veldig godt armene.

91248_Braintree_Rhona_Rae_Omslagskjole_i_bambus_Bl_1

Kjolen kan bestilles HER.

Etisk Mote har mye fint til barn også, og til menn, men jeg bestilte ikke noe til S denne gangen- han har så mye klær allerede. Når han trenger klær igjen, derimot, kommer jeg til å ta en ny titt. Det er så fint at vi kan få tak i klær som er laget på en mye snillere måte- både for menneskene som lager den, og for jordkloden hvor vi tar materialene fra.

Det var mitt lille lørdagstips til dere. Nå kommer snart søster hjem på påskeferie, og jeg har lovet å servere vegansk middag til oss i kveld. God lørdag videre til dere.

Til påsken: raw Twix

En altfor lang dag er enda ikke helt over, og en av tingene jeg skal gjøre før jeg legger meg er å dele denne kjempegode oppskriften med dere. Påsken er rett rundt hjørne, og det er på tide å fylle påskeegget med masse sunn, god, energigivende sjokolade.

20150327_100932

Dette er en raw, vegansk, og næringsrik versjon av Twix-sjokoladen. S elsker disse, så jeg vil si de er barne-godkjent. De er selvsagt også godkjent av meg (og mamma og onkel), og jeg håper dere liker de også ♥

Her bruker jeg en kopp (“cups”) som m¨ålenhet. Bruk en kopp som rommer ca 2,5 dl, og bruk samme kopp til alle ingrediensene, slik at forholdene blir riktige.

Til 6 barer:

Bunn:

-1/2 kopp rå cashewnøtter
-1/4 kopp kokos
-1 ss kokosblomstsukker
-1 toppet ss smeltet kokossmør (ev. kokosolje)
-en god klype havsalt/Himalayasalt
-noen dryss vaniljefrø

Karamell:

-5 store myke store dadler (jeg brukte Medjool)
-2-4 ss vann
-1 ss cashewsmør eller mandelsmør
-en klype havsalt eller Himalayasalt

Sjokolade:

-40 gram kakaosmør
-1 ss cashewsmør
-1-2 ss kokosblomstsukker, finmalt
-2-4 toppede ss råkakao

20150327_102951

Begyn med å lage bunnen. Finmal nøttene og kokos i blenderen til du har et fint “mel”. Bland inn resten av ingrediensene, bruk hendene, til du har en deig som henger sammen. Tilsett ev. litt mer smeltet kokossmør hvis deigen er for tørr. Press deigen ned i en liten boks dekt med plastfolie, og sett den i kjøleskapet. 
Lag karamellen: Ta ut steinene av dadlene, og legg de sammen med resten av ingrediensene i blenderen/stavmikseren. Kjør til du har en glatt karamell. smør karamellen over bunnen, og sett den i fryseren til alt er kaldt og fast.
Lag sjokoladen: Smelt kakaosmør over vannbad, og rør inn resten av ingrediensene. Husk å smake deg frem. Avkjøl sjokoladen litt. 
Ta frem bunn+karamell fra fryseren, skjær opp i remser og smør sjokolade over/rundt/under. Sett de tilbake i fryseren. Oppbevar barene i kjøleskapet. 

20150327_102956

—-

S nektet å sove på dagen i dag, og jeg fikk virkelig kjenne på hvor avhengig jeg har blitt av den lille “pausen” jeg vanligvis har på formiddagen. Dagen gikk til å leke, leke, kose og leke (og en gåtur ute i snøværet), og da han sovnet som en stein rett før 7 i kveld, feiret jeg med en ekstra lang yoga-økt. Det føltes så godt, og så velfortjent. Nå har jeg flere ting jeg gjerne vil krysse av på to-do-listen min, så det er bare å starte. Har dere hatt en fin dag?

Husk å meldere deg på Give Awayen min, og vinn masse deilig raw sjokolade til påsken ♥

Påskens give away

DSC01432

Hei alle sammen. Her kommer mitt lille bidrag til en sunn og god påske. En liten give away til dere, mine kjære lesere ♥

Det finnes ingen grunn til å måtte spise usunt lenger, sunne anternativer finnes til alt. Og det gjør meg så glad. Jeg elsker å kose meg, men nekter å spise noe jeg ikke tror er bra for meg. Lykken på jord er å vite at ekte sjokolade faktisk er bra for meg, skikkelig bra, og at jeg kan nyte det akkurat når jeg føler for det.

Denne påsken vil jeg gi en av dere lesere fem nydelige raw sjokolader ♥ De kan spises i påsken, eller nytes i tiden etter. Jeg håper de frister dere.

Premien består av; to lovechock (en med vanilje og morbær, og en med kirsebær og chili), en OmBar (mild, med kokosmelk), en Pana (mørk 80%, supergod!), og en Loverdiana-sjokolade (med bringebær). Prøvde å lage en variert sjokoladeblanding.

Du trenger ikke å ha egen blogg, facebook eller instagram for å delta. Alt du trenger å gjøre er:

Legg igjen en kommentar i dette innlegget. Skriv gjerne om dine påske-planer, om du skal lage noe sunt påskesnop, eller akkurat hva annet du vil skrive :) 

Hvis du har egen blogg, og vil ha et ekstra lodd, kan du fortelle om give awayen min der, legge ved bilde og linke til dette innlegget.

Jeg trekker vinneren rett over helgen, tirsdag 31. mars. 

Jeg håper mange mange vil bli med, lykke til ♥

—–

Hvordan har deres dag hvert? Vi skulle på baby-sang i dag, men da lederen var syk ble det avlyst. Isteden har jeg fått jobbet en haug med forsiden til boken, studert og trent yoga. Det har snødd utrolig mye i dag, så vi har holdt oss innendørs. Jeg savner allerede vårværet.

Jeg ønsker dere en fin kveld videre.

Oslo; dagene, maten og shopping

Hei hei, og straks god natt. Hvordan har dere det? Lille S og jeg kom tilbake til Valdres med bussen nå for litt over en time siden. Langhelgen vår i Oslo ble litt lenger enn planlagt, og koselig som vi har hatt det!

Jeg har planlagt flere innlegg til dere som kommer de neste dagene; raw sunn påskegodteri, de nye klærne mine fra Etisk Mote, og ikke minst en flott påske-give away- den kommer allerede i morgen, så følg med. I kveld vil jeg bare dele en liten oppsummering av Oslo-turen vår, jeg håper dere synes det er koselig å få et lite innblikk i den.

DAGENE

PicMonkey Collage

Dagene har vært så fulle, og så fine. Mens K har jobbet, har vi møtt venninnene mine, gått turer, handlet, og trent yoga. På lørdagen var vi i svømmehallen med en venninne og hennes datter- S elsket det. På søndagen var vi på Funky Fresh Food med tre venninner, og på mandagen fikk vi først besøk av en venninne, før vi møtte Thomas på kafe. På tirsdagen reiste vi til Ås for å møte en venninne der. I dag hadde K fri, så vi gikk tur rundt byen, matet endene ved Akers elven, og gjorde oss klare for hjemreise.

MATEN

PicMonkey Collage2

Som jeg har kost meg disse dagene! Kostholdet mitt endrer seg ikke mye selv om jeg ikke er hjemme, men utvalget jeg har i Oslo er så utrolig mye større enn hva jeg har i Valdres. Kostholdet har bestått av ferske juicer, ferske kokosnøtter (elsker kjøttet!), tropiske frukter, snack-grønnsaker (agurker ♥ ), nøtter og deilige raw sjokolader- som browniene fra Funky Fresh Food.

Hihi, legg merke til han dødsslitene typen bak papayaen ;)

SHOPPING

20150325_145649

Jeg har ikke kjøpt noe nytt til meg selv, men prinsen i huset har fått noen nye fine ting. Jeg elsker barnebutikkene i Markveien på Grünerløkka- det er vanskelig å ikke bruke opp alt for mye penger der. S fikk en nydelig kortbukse til sommeren (jeg er så forelsket i denne), en kjempegod pysj i bambus, bambus-strømpebukse, en liten sekk til han begynner i barnehagen, påskeegg i metall, og en søt snurrebass. Dere skulle sett han når han stolt går rundt med sekken på ryggen og sier “onge, onge”, siden jeg sier han ser ut som en barnehageunge når han har den på seg ♥

Nå må jeg legge meg før jeg sovner med pannen i tastaturet. Jeg håper vi sees her i morgen, da er det give away-tid ♥

Oslo

2015-03-21 16.35.26Hei alle sammen! En liten hilsen fra Oslo. Det blir ikke mange oppdateringer herfra. Ikke har jeg tid og ikke har jeg med data :) Men vi koser oss veldig, full oppdatering kommer til uken. Så lenge kan dere gjerne følge meg på instagram ( @ragnhildnordrum), der deler jeg bilder daglig.

Må løpe! Håper dere har en fin helg!

Min nye vårjakke

I dag kom min nye vårjakke i posten, og jeg er så fornøyd at jeg bare må vise den til dere.

Z

Det er akkurat en slik jakke jeg har vært på jakt etter så lenge, perfekt farge og alt. Så da jeg fant den på Nelly for noen dager siden, måtte jeg bare kjøpe den.

DSC01361

Etter at jeg ble mamma, har jeg nesten sluttet å kjøpe klær til meg selv. Tenker liksom hele tiden at jeg burde vente til etter at S er ferdig med å amme, rive i stykker klærne mine, og grise meg til. Men av og til må man bare ha noe nytt, og jeg er så stålende fornøyd med kjøpet.

DSC01381

Hva synes dere? Fin, sant?

DSC01415

Jeg har faktisk bestilt enda en pakke med klær (noen fine hverdagskjoler), og jeg gleder meg så til den pakken kommer. Jeg kommer nok til å vise dere de klærne også, hvis jeg blir fornøyd. De klærne er nemlig litt spesielle og bestilt fra Etisk Mote. Utrolig kult at man kan få tak i fine klær som er laget på en bedre måte for mennesker og miljø.

God kveld dere ♥

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930