Author Archive
LFRV, og vårgrønn raw pasta med kremet mangosaus
…og jeg som liksom skulle komme tilbake i går med en middagsoppskrift til dere. Jeg har så lett for å ta meg vann over hodet, og så flyr dagen avgårde og jeg får langt ifra gjort alt jeg hadde planlagt. Middagen jeg laget i går var en LFRV middagsrett fra min nye e-bok, og den var så god. Jeg postet bildet på instagram (@ragnhildnordrum), og skal lage en ny rett fra boken og dele med dere her inne snart. Jeg lover. I mellomtiden kan jeg anbefale Ellen Fishers e-bok på det varmeste. Den er full av nyttig informasjon og oppskrifter på LFRV mat.
Noen av dere lurer kanskje på hva LFRV står for; low fat raw vegan, eller 80/10/10! Minimum 80% karbohydrater fra frukt, maks 10% protein og 10% fett fra frukt, grønnsaker, nøtter og frø. Det finnes veldig mye informasjon om dette på nett og på You Tube, og selv har jeg fulgt med på ‘lederene’ innenfor dette kostholdet i flere år. Men jeg har ikke fulgt kostholdet. Som dere vet er jeg veganer og spiser så og si bare raw food (litt varme supper, grønnsaker, og ristede nøtter her og der), men jeg spiser ganske mye fett daglig; nøtter og avokado og kokosolje og sjokolade. Alt er sunt, og jeg kommer aldri til å kutte ut noe av det. Samtidig merker jeg hvor lite godt det er for magen og fordøyelsen min å spise mye mat som er tyngre å fordøye, spesielt nøtter.
Jeg har lenge hatt lyst til å legge om kosten til nærmere 80/10/10 (uten at jeg vil være i en slik bås- rå sjokolade er et daglig must-have, og jeg vil ikke bli opphengt i næringsstoff-forholdene), men jeg synes det er skummelt å hoppe i det. Kostholdet krever at man spiser mye større mengde mat enn hva jeg er komfortabel med, og det føles bare litt.. skummelt. Derfor gjør jeg bare min egen greie; jeg jobber med å øke inntaket av frukt og grønnsaker, og tenker at på den måten vil behovet for nøtter og fett gå ned av seg selv.
Bare for å avklare et par ting, så kommer jeg ikke til å bli en av de som spiser 10 halvråttene bananer til et måltid, og jeg kommer aldri til å lage ‘date-orade’ (dadler+vann blender, usj!), det grøsser faktisk i hele kroppen bare ved tanken. For meg er det så viktig å virkelig nyte maten min, den må både se fristende ut og smake godt. Jeg kommer heller ikke til å bli en av de som heller sukker i smoothiene sine for å få i seg nok kalorier. Egentlig kommer jeg til å fortsette å spise akkurat det samme som jeg gjør nå, bare at jeg kommer til å øke mengen frukt og grønnsaker, og være mer obs på fettinntaket og salt.
Har noen av dere erfaring med å spise et raw food-kosthold med mye karbohydrat og lite fett, eller 80/10/1o?

Uansett, i dag vil jeg dele middagen min med dere, en deilig deilig raw ‘pasta’ med lysegrønn kremet mangosaus. NAM! Jeg elsket vårløken og korianderen i denne, og vet jeg kommer til å lage dette mye fremover.
Oppskriften finner dere HER, på FullyRaw Kristinas You Tube-kanal. Noe av det jeg liker så godt med raw food er at man sjelden trenger å følge målene i oppskriften, men kan bare bruke så mye/lite man vil av hver ingrediens, ta bort eller tilsette det man ønsker, og bare smake seg frem til sin egen perfekte miks. På bildet under ser dere ingrediensene du trenger til sausen. Bruk så mye du vil av hver ingrediens (eller følg Kristinas oppskrift), blend, og hell sausen over spiralisert agurk eller squash.

Mango, avokado, vårløk, koriander og presset sitron.
Jeg håper dere har hatt en fin dag alle sammen. Jeg nyter været til det fulle og er ute og går med baby både morgen og kveld, og så ofte vi kan mellom eksamenslesing. God kveld videre.
En deilig sommerdag
Åå, livet er fint når solen skinner!
Jeg kommer tilbake med en middagsoppskrift til dere senere i dag, men akkurat nå ville jeg bare dele noen bilder fra denne fantastiske dagen. Sidikou Samuel og jeg har vært ute hele dagen og bare kost oss. Når han har sovet, har jeg sitti i solveggen og lest til eksamen.

Jeg håper solen skinner hos dere også!
Raw kokossjokolade med kokosfrosting
Her sitter jeg, med en stor skål moreller, og tar meg en pause ifra eksamenslesingen. Jeg har eksamen om litt over en uke, og det blir første eksamen jeg har siden videregående- som jo er åtte et par år siden, så dere kan tro jeg er spent!
I dag har jeg laget kokossjokolade etter en oppskrift fra Økosjokolade. Jeg har lagget denne flere ganger før og som regel lager jeg kuler og triller de i kokos, det er en favoritt. I dag trillet jeg bare noen få kuler, og lagde heller deilige sjokoladeruter toppet med kokosfrosting og kakaonibs av resten.
Kokosfrostingen er enkelt og greit kokossmør og kokosolje. Etter en liten stund i kjøleskapet får den konsistensen til tykk melisglasur, og den kan enkelt smøret rundt sjokoladerutene- eller noe annet du vil toppe med frosting. Jeg droppet søtning i denne, kokos er jo så godt og mildt og søtt i seg selv, men tilsett gjerne litt av din favorittsøtning og kanskje litt vanilje, hvis du ønsker det.
Sjokolade:
-25 g kakaosmør
-4 ss kokossmør
-20 g kokosnektar (eller agave)
-en liten klype Himalay/havsalt
-noen dryss vanilje
-25 g råkakao
Kokosfrosting:
-2 toppede ss kokossmør
-1 ss kokosolje
-kakaonibs
Start med å lage sjokoladen: Smelt kakaosmør og kokossmør over vannbad. Rør inn resten av ingrediensene. Sett sjokoladen i kjøleskapet til den er avkjølt, fast og enkel og jobbe med. Kjevl den ut til en firkant mellom to ark matpapir. Skjær sjokoladen i passe store ruter og sett de i fryseren- det er viktig at de er kalde når de skal toppes med frosting.
Smelt kokossmør og koksoolje over vannbad. Sett frostingen i kjøleskapet en liten stund til den er fast, men ikke hard, omtrent slik som tykk melisglasur. Smør frostingen på de kalde sjokoladerutene og dryss over litt kakaonibs. Oppbevar sjokoladen i kjøleskapet frem til servering.
Jeg håper dere har en fin dag. Jeg skal snart på senteret og holde yogatime- tirsdager er jo fast yogadag og løpedag. Jeg gleder meg. God ettermiddag videre, til dere.
Happy Monday, og give away-vinner
Riktig god mandag dere. Jeg har hatt en sporty start på uken; først morgentur med S, så yoga, og så koselig trilletur med en mamma og en baby som vi har blitt kjent med på babysangen. Nå ligger Lille og sover, og jeg er glad for å endelig få sette meg ned- selv om jeg må sitte og lese, og ikke slappe av slik jeg helst skulle ;)

Jeg trakk vinneren av give awayen i går, og heldige Eirin (@eirinlavine på instagram) skal få tilsendt ugleformene og to raw sjokolader fra Pana. Lucky girl, jeg sender deg en mail senere i dag.
Ønsker dere alle en god mandag og uke så lenge, gjør den fin.
Fruity Friday Tacos
Hei hei dere. Jeg titter bare innom for å ønske dere en god helg, og en fin feiring i morgen. Har dere noen hyggelige planer for 17. mai? Jeg skal feire sammen med familien her i Valdres, se på toget i “sentrum”, og lage vegansk middag til oss. Jeg kjøpte en nydelig matrosdress til Sidikou Samuel da vi var i Oslo, og jeg gleder meg så til å pynte han.
Dagen i dag har vært veldig fin, med deilig vær ute- jeg kunne gå med shorts da jeg trillet lillegutt nå i kveld. Til middag laget jeg raw food “taco” med frisk fyll; moreller (!!), cherrytomater, kokos, koriander, og med hjemmelaget salsa ved siden av.

Jeg vet, jeg vet; dette er ikke taco. Men jeg elsker å fylle crunchy salat med forskjellig fyll, og lage forskjellige taco-varianter alt etter som hva jeg har lyst på. Dagens taco ble faktisk supergode, og salsaen satt liksom kronen på verket. Jeg finhakket bare juicy tomater, rødløk og koriander, lot det stå litt. Yum!

Når med Sidikou Samuel en slik kjekk liten mann?!? So. In. Love.
Jeg har falt helt ut av å svare på kommentarene deres, men jeg skal det igjen så snart jeg kan. Akkurat nå er det bare så mye annet som tar tiden min. Jeg setter så pris på de alle sammen, og jeg lover å svare dere snart. Og så er det så gøy at så mange av dere har meldt dere på give awayen min. Hvis du ikke har gjort et enda, legger du bare igjen en kommentar HER. Jeg trekker vinneren på søndag.
God helg så lenge da dere.
Kremet kokos-iskrem for kokos-elskere (raw vegan)
Hei hei, og god onsdag til dere. I dag har jeg en deilig oppskrift til alle dere kokos-elskere der ute- jeg vet vi er mange :)

Jeg fant “unge kokosnøtter” (kan man kalle de det? De heter jo “young coconuts” på engelsk..) da jeg var i Oslo, og i tillegg til de jeg drakk og spiste der, kjøpte jeg med meg et par og tok med til Valdres også. Vannet i disse er så godt, og kjøttet er nesten enda bedre. Dessuten kan kjøttet brukes i mange raw desserter, og gir en helt herlig kremet konsistens. Perfekt til iskrem!

Dette er iskremen for de av oss som virkelig liker kokos, for den har en kraftig og mektig smak av nettopp det. Jeg syntes den ble nydelig, og det syntes Lille S også. Dessuten er den laget av bare sunne ingredienser, naturlig søtet med dadler, den er raw og vegansk.
Du trenger:
-kjøttet fra 2 unge kokosnøtter /young coconuts
-4 dl cashew- eller mandelmelk
-1 ts ekte vaniljefrø
-1 1/2 dadler, bløtlagt
-en liten klype Himalaya/havsalt
-2 ss smeltet kokosolje
Hell bort bløtevannet fra dadlene, og ta ut steinene.
Kjør alle ingrediensene i en blender til du har en kremet krem. Hell kremen i en form, og sett den i fryseren. Rør om i kremen hver halvtime til den har blitt frossen. Slik unngår du iskrystaller. Server gjerne med friske bær.
Jeg serverte isen med moreller/kirsebær (min favoritt!) og te, da jeg fikk besøk av en venninne i formiddag.
I tillegg til hyggelig besøk, har onsdagen gått i ett, med tur ute, yoga, eksamenslesing, og selvsagt en haug med babykos. Fin dag! Jeg håper dagen har vært god for dere også. God kveld videre.
En liten Give Away; vinn ugle-sjokoladeform og raw sjokolade fra Pana
God kveld dere. Sent i gårkveld kom Sidikou Samuel tilbake til Valdres etter noen fine dager i Oslo. Vi fikk både møtt flere venninner, vært på vegetarfestivalen, handlet en masse, gått turer dagen lang, og bare kost oss. Jeg kjøpte også en liten gave til en av dere lesere. Jeg kom over en så utrolig fin ugle-sjokoladeform som jeg tenkte en av dere skal få lage deilig rå sjokolade i. Og så kjøpte jeg to Pana sjokolader, bare fordi jeg. elsker. Pana. og bare må dele sjokoladelykken med dere.

Dette er bare en mini-give away, og alt du trenger å gjøre er å legge igjen en kommentar på dette innlegget. Du trenger ikke å ha egen blogg for å delta. Skriv hva du vil, bare husk å fylle ut mailadresse.
Hvis du ønsker deg et eller to lodd til, kan du (1) dele give away-bildet på Instagram (du finner meg @ragnhildnordrum, eller (2) du kan dele give away-bildet på din egen blogg og linke tilbake til dette innlegget.
Jeg trekker vinneren på søndag, lykke til :)

Ellers håper jeg alt er bra med dere. Jeg har undervist yoga i kveld og løpt meg en tur (i nye løpesko, deiiliiig! :D), og kost meg i hjel med han lille. Ønsker dere en fin uke videre.
Raw food middag til familien: Yummi Thai-“ris”
God kveld til dere. En kort post fra meg i kveld, bare for å dele dagens familiemiddag:

Eat the rainbow <3 Dette er raw food Thai-“ris” laget av revet blomkål (bare kjør et hode i food processoren til du har “ris”), blandet med mangosaus og cruchy grønnsaker. Vi brukte blader fra hjertesalat som wraps, og fylte de med Thai-“risen” og skivet avokado. Til mamma og pappa lagde jeg også en stor skål ristede kikerter med karri, fordi de ofte synes det er vanskelig å bli mette av raw food alene. I dag var de mette og fornøyde etter middagen, og syntes det var veldig godt.
Oppskriften på Thai-“risen” fant jeg HER, jeg har endret bittelitt på oppskriften under.
Dette var nok til tre personer:
-1 blomkålhodet
1/2 ananas, i biter
-2 paprika, i biter
-3 stilker selleri, finhakket
-1 liten rødløk, finhakket
-1 god neve fersk koriander, hakket
-2 mango
-saften fra en stor sitron (eller et par lime)
Riv blomkålen enten med et rivhjern eller i en food prosessor, til du har små biter på størrelse med ris. Legg det i en stor bolle. Bland inn ananas, paprika, selleri, rødløk og koriander.
Blend mangoene til en glatt dressing og bland den med resten. La gjerne retten stå litt før den serveres, jeg lagde den et par timer før vi spiste. Press over sitron rett før servering.
Server med salatblader og avokado, og eventuelt noe mer som kikerter, bønner, el.l.
**Retten er saltfri, og veldig god slik, men føl deg fri til å smake deg frem med dalt hvis du føler det trengs. Jeg brukte kun mango i sausen, men du kan gjerne tilsette ingefær, hvitløk, chili, el.l hvis du vil.**
Å spise ‘5 om dagen’ er ikke noe problem når det kan gjøres så smakfult som dette!
Jeg håper dere har hatt en god mandag, alle sammen.














Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.