Author Archive

Husmor-life

HEI alle sammen. Dagene flyr, og i kveld er det avreise til Oslo for S og meg. Lykke.

Man skulle tro at å være hjemme med en liten en, gir en masse fritid… slik er det ikke! Altså, tiden med S er den beste, og jeg hadde ikke byttet den mot mer ‘fritid’. Men hei! så lite tid det blir til andre ting. Bland annet har jeg er stort ønske om å kunne oppdatere mer her inne med oppskrifter og inspirasjon, men inntil videre får det komme når det kommer. Med tiden får det bli mer regelmessig. Og dere, hvis det er noe dere ønsker jeg skal skrive om, så er jeg kjempeglad for å få ideer.

PicMonkey Collage

I går underviste jeg yoga igjen, første time i dette året. Ellers har dagene gått slik de bruker, med leking, kosing, turer ute og yoga inne. Og nå reiser vi bort i noen dager, det skal bli så godt. Jeg skal oppdatere fra Oslo så godt jeg kan. Enn så lenge, øbsker jeg dere en fin uke videre ♥ Hva er deres uke fylt med?

Mitt veganske strikke-prosjekt, ferdig!

Hei hei alle sammen. Noen av dere husker kanskje at jeg i sommer (!!) begynte å strikke en vest i bomull til lille Sidikou Samuel. Og nå er den, endelig, ferdig. På tide :)

Saken er den at jeg ikke er en strikker, og har vært helt avhengig av søster sin hjelp, og derfor bare stikket når hun har vært hjemme- og det er jo ikke så ofte. Nå har vesten ligget ferdigstrikket lenge, men manglet knapper. Men endelig, nå er den helt fullstendig.

PicMonkey Collage

Hva synes dere? :)

Jeg strikket med bomull, siden jeg ikke vil kjøpe ull selv. S har flere ullplagg, siden han selvsagt bare er takknemlig for gaver han får- også de av ull. Men selv vil jeg ikke kjøpe ull til hverken han eller meg selv.

Vesten er god og myk, ikke så varm som ull selvsagt, men den er super over en body/genser. Og til sommeren blir den sikkert god og lett i varmen.

Jeg ville bare vise dere. Nå er det tilbake til stuen, vi har besøk her i kveld. Ny uke i morgen, og vi reiser til Oslo om bare et par dager. God søndagskveld til dere.

Raw pecan- og kokos-fudgebiter

God lørdagskveld til dere. Klokken er litt over ni, og jeg er mer enn klar for sengen. Etter en mindre bra natt til i dag, er jeg rett og slett dødstrøtt. Så, sengen neste!

Jeg lovet dere en ny sjokoladeoppskrift i går, og den skal dere selvsagt få. Jeg er nesten daglig innom Finding Vegan for å få ny inspirasjon til oppskrifter, og denne oppskriften fant jeg der. Deilig fudgy sjokolade med pacannøttbunn og pecan- kokos”crumble” på toppen. Mums!

20150103_131538

Oppskriften er skrevet med målenheten “cups”, eller kopper. En kopp er ca 2,5 dl. Bruk den samme koppen til alle ingrediense, så får du riktige forhold. Jeg brukte agave her, men du kan også bruke lønnesirup, kokossirup osv. Jeg brukte mindre søtning enn i oppskriften, for jeg følte det ble for søtt og jeg liker sjokoladen min mørk. Du kan begynne med lite søtning og heller smake deg frem med mer.

20150103_085142

Bunn:

-1 1/2 kopp kokos
-1 1/2 kopp pecannøtter
-4 ss myk kokosolje
-2-4 ss søtning (jeg brukte agave)
-en godt dryss havsalt/Himalayasalt
-1/4 kopp råkakao

Fyll:

-1/2 kopp smeltet kokosolje (smelt over vannbad)
-1/2 kopp råkakao
-2-3 ss søtning (jeg brukte agave)
-noen dryss vaniljefrø
-en miniklype havsalt/Himalayasalt

Topping:

-3/4 kopp hakkede pecannøtter
-3/4 kopp kokos
-noen dryss vaniljefrø
-3-4 ss søtning (igjen brukte jeg agave)
-2 ss myk kokosolje

Lag bunnen: Kjør alle ingrediensene i en food processor til du har en gjevn deig og nøttene er godt malt. Press deigen ut i en liten form dekket med plastfolie.
Lag fyllet: Rør sammen alle ingrediensene. Smak til med søtt og ev mer råkakao. Hell fyllet over bunnen.
Lag toppingen: Bland sammen ingrediensene, og strø det over fyllet. Sett hele formen i kjøleskapet til det er stivt. Skjær opp i passe biter. Nå kan bitene oppbevares i kjøleskapet eller ved romtempratur. Jeg synes de er best og mest fudgy når de er romtempererte.

20150103_084738

Da tar jeg kvelden. God helg til dere, alle sammen.

 

 

Kremet Goji-drikk

Hei hei. Tidligere i dag før jeg satt meg ned for å lese, laget jeg en drikk om ble så god at dere nå skal få oppskriften. Denne anbefales altså, både av meg selv og av S- han fikk et glass da han våknet og elsket det.

20150102_134444

Inspirasjonen til denne fikk jeg på instagram. Oppskriften er superenkel, og resultatet ble overraskende godt. Drikken er raw, full av næring, og gir godt med energi. Det var en perfekt studie-snack for meg.

Til ett glass:

-knapt 1/2 dl rå cashewnøtter, bløtlagt i vann i 2-4 timer
-knapt 1/2 gojibær
-2 dl kokosvann
-noen dryss vaniljefrø
-noen dryss kanel

Bløtlegg nøttene i rent vann 2-4 timer på forhånd. Hell bort vannet og skyll nøttene godt.
Legg gojibærene i blenderen, hell over kokosvannet og la det stå i ca 15 minutter så bærene blir myke. Tilsett nøttene, vanilje og kanel og blend til du har en kremet ‘melk’. Server og nyt.

Tropisk paradis i et glass♥

Jeg håper dere har hatt en fin dag. Jeg håper dere kommer innom i morgen, da blir det deilig raw sjokolade igjen her på bloggen. God kveld videre så lenge.

 

Fokus 2015

Velkommen 2015.

Hvordan har dere hatt det i dag, denne første dagen i det nye året? Her har det vært hverdag, med tur, og yoga, og utelek med S, og studie. Ganske fin og ganske effektiv dag :) Og ruskebolla har vært så blid. Bildene under er i fra han skulle legge seg i stad, og han var så glad og kosete at vi bare ble liggende og le i sengen. Gode lille ♥

I dag er dagen så mange starter nyttårsforsettene sine. Helt ærlig har jeg ganske blanded følelser knyttet til nettopp disse forsettene. Jeg kan bare snakke ut i fra egen erfaring, og den sier meg at det å prøve å endre seg selv eller livet bare fordi vi går inn i et nytt år, ikke er det beste. Jeg er helt for å endre seg og å gjøre endringer i livet altså, jeg skal skrive mer om mine mål under, men ja… jeg mener at de endringene vi vil gjøre bør vi gjøre hver dag, året rundt.

Jeg tenker at de områdene i livet man ønsker å endre på, de bør man bare begynne å endre med det samme. Man blir ikke en ny person i skille mellom to år, og man kommer til å møte de samme utfordringene 1. januar som man møter i oktober. Og så tenker jeg at endringene vi gjør, bør være så positive at de frister oss. Det er endringer som gjør at vi har det bedre med oss selv. Da kan vi jo ikke vente helt til et nytt år ringer inn med å starte.

Samtidig er jeg helt enig i at å starte et nytt år, føles som en ny start. Og det er ekstra motivere de å sette mål nå. Bare ikke glem at du er den samme hver dag. Og ‘faller du av lasset’ eller mister motivasjonen til å jobbe mot målet ditt før det er nådd; ikke vent på en ny “offentlig” start. Bare fortsett. Ønsk deg selv det beste. Gjør små og store gode valg. Hver. Eneste. Dag.

PicMonkey Collage

Har dere satt dere noen mål eller forsetter for året?

Selv har jeg satt meg noen mål jeg vil fokusere på. For det første er det flere ting i livet mitt jeg er veldig glad og fornøyd med, og som jeg ikke har noen planer om å endre, og det gjelder først og fremst kostholdet og trening. Som dere vet spiser jeg vegansk, og nesten bare raw mat (med varme grønnsaker her og der, og av og til rister jeg nøttene i oppskrifter for å få frem smaken bedre), og det er nettopp slik jeg vil ha det. Jeg setter meg altså ikke noen mål med kostholdet, samtidig som jeg alltid er på vei mot å spise på den måten som gjør at jeg føler meg best. Så endringer blir det helt sikkert, men de tar jeg som det kommer.
Jeg gleder meg til den dagen kommer hvor jeg kan trene mer igjen. Men for nå er jeg veldig fornøyd med at jeg har klart å skape en så aktiv hverdag som jeg har. S og jeg er ute og går lange turer hver dag (det har vi gjort siden han var tre dager gammel, og etter det kan jeg sikkert telle på to hender de dagene vi ikke har gått tur), jeg har trent yoga minst fire-fem dager i uken i hele år (mer om det under), og en eller to dager i uken løper jeg. Jeg trener altså ikke mye hardt, men jeg er iallefall aktiv. Jeg fortsetter i samme spor, og håper på flere løpeturer i uken etterhvert :)

Så, over til mine fokus-områder for 2015!

1. YOGA EVERY DAY! Lenge har jeg hatt som mål å trene yoga fem dager i uken, og det har gått strålende. De siste månedene har jeg økt, og tenkt at jeg vil trene det hver eneste dag, om det så bare er i 15 minutter noen dager. Yoga føles best når det gjøres hver dag, synes jeg. Og i 2015 vil jeg rulle ut matten min 365 ganger. Jeg gleder meg. Jeg elsker yoga.

2. SKRIVE BUDSJETT. Ai ai ai, dette er på tide. Og faktisk gleder jeg meg. Endelig skal jeg begynne å ha mer oversikt over alt som kommer inn og som går ut. Jeg tror dette både blir det vanskeligste og mest spennende at disse målene for meg.

3. KJØPE EN FIN VEGANSK VESKE. Endelig skal jeg selge Michael Kors vesken min, og kjøpe en ordentlig fin vegansk hverdagsveske. Uff, dette synes jeg både er skammelig og flaut. Jeg kjøpte MK vesken min for noen år siden, da jeg spiste vegansk men ikke tenkte så fryktelig mye igjennom andre produkter hvor dyr har blitt brukt. Jeg er på en måte så glad i MK vesten min, men jeg vet jo at det er helt feil av meg å bruke den når jeg ikke vil at du skal dø for min skyld. Så nå skal den ut, og en ny skal inn. Jeg synes Matt & Nat har utrolig mange fine, så jeg tror det blir en derfra.

4. JOBBE VIDERE MED BOSITUASJONEN VÅR. Selv om vi har det veldig fint i Valdres, var det ikke akkurat planlagt at vi skulle bli så lenge. Tiden flyr bare. Så dette året håper jeg at vi kommer oss ut og videre. Enn ås lenge skla vi kose oss alt vi kan her, S elsker jo å få se bestemor og bestefar så mye også.

Thats it! Fire områder jeg vil jobbe med. Og utenom det vil jeg bare bli flinkere og flinkere og flinkere til å gjøre hver dag til den beste, nyte hvert sekund med S, bli en bedre mamma, gjøre ALT med helt hjertet, fordele energien på ting og mennesker jeg virkelig bryr meg om, sette gode grenser for meg selv, si mer JA til livet (dette minner S meg på hver dag- han er den mest livsglade jeg vet), osv osv osv, the list goes on.

Jeg håper dere har det beste året hittil i vente. Husk at ansvaret er vårt eget, mest av alt. Mange gode ønsker til dere alle.

 

Nyttårsaften og nyttårskaken

Godt nytt år, kjære alle sammen.

Vi har kjempekoselig selskap her i kveld, så jeg må straks tilbake til stuen- jeg ville bare ønske dere en fin feiring først. Her har vi spist middag, og tent stjerneskudd for Lille S. Nå er han i seng, og vi andre skal kose oss videre.

20141231_182253

Årets nyttårskaken ble slengt sammen på slump på morgenkvisten, med S på kjøkkenbenken og med en raw karamell-sjokoladekake i tankene. Jeg har laget lignende tidligere, og lager det ofte uten mål og oppskrift. Det fine med raw desserter er jo at du bare kan smake deg frem gjennom prosessen, og det blir (nesten) alltid vellykket.

20141231_205728

I dag laget jeg kaken av:

Bunn:

-ca 100 gram hasselnøtter, finmalt
-et par never revet kokos
-4-5 dadler
-en klype Himalayasalt
-ca en ss kokosolje

Karamell og sjokoladefyll:

-mandelsmør, ca 100 gram
-kakaosmør, smeltet, ca 40-50 gram
-et par ss kokosolje, smeltet
-i underkant av 1 dl lønnesirup
-en god klype Himalayasalt
-noen dryss vaniljefrø

Del fyllet i to, og bland ca 4 ss råkakao inn i en del.

Bland sammen ingrediense til bunnen, og press den ut i en liten form.

Bland resten av ingrediensene. Legg karamellen over bunnen, og sjokoladen over det. Dryss over litt kakaonibs og kokos. Avkjøl og server.

20141231_175324

Med det ønsker jeg dere en fantastisk start på det nye året. Må dagene bli fylt med glede, kjærlighet, og ny lærdom. Vi sees i 2015♥

Tips: personlige gaver fra Etsy

Hei alle sammen, hvordan er det med dere? Julen har gått så fort, og nå er det bare en dag igjen av året. Tenk det! Har dere noen hyggelige planer for nyttårsaften?

I dag har jeg lyst til å dele noe med dere, som hverken er mat- eller helserelatert. Dette året har nemlig jeg fått øynene opp for Etsy– nettsiden med mange mange “butikker” samlet på et sted. Jeg har vist om Etsy lenge, men trodde det var komplisert og vanskelig. Det er det ikke. Jeg har bestilt både tøfler og smekker til S der (håndlaget og av super kvalitet), og nå til jul bestilte jeg flere julegaver.

20141230_142223

En (eller tre) av julegavene til S bestilte jeg fra leverandøren Friendly Toys. Håndlagde treleker med inngravert navn. Så nydelig!

20141230_151633

Disse er laget i Litauen, og de er virkelig fint laget. Jeg bestilte en sau (med bjelle), en traktor og en buss- tre av Sidikou Samuel sine klare favoritter.

20141230_15152520141230_15145920141230_142236

Jeg ville bare vise dere disse, synes de er så fine. Og så må jeg bare få anbefale å ta en tur på Etsy– her finnes absolutt alt!

Her har juleferien vært fylt med familiekos, tid ute, studering, og yoga. Vet dere forresten hva et av målene mine er for 2015? Å trene 365 økter med yoga :D Jeg er egentlig litt negativ til nyttårsforsetter (spesielt når de er udefinerte, som “bli sunn”), samtidig er jeg veldig for å hele tiden forbedre og utvikle seg selv og livet. Hver dag. Med gode og positive endringer. Jeg trente lenge yoga 5-6 dager i uken, og i høst begynte jeg å trene det hver eneste dag- om det så bare blir i 15 minutter noen dager. Og det vil jeg fortsette med, siden yoga gir meg så mye. Og tenk så gøy å neste nyttårsaften kunne se tilbake på året å vite at jeg har rullet ut matten hver eneste dag!

Nyt siste rest av 2014 ♥ Vi sees i morgen!

Gulrot- og hasselnøttsuppe, min nye favoritt (nesten raw)

Innlegget ble skrevet i gårkveld, men vi mistet internettet, og det ble derfor ikke postet. Her kommer det :)

God kveld, og god 2. juledag♥

I kveld skal dere få oppskriften på min nye favorittsuppe som jeg lagde til middag i dag. Denne er perfekt som forrett, eller som hovedrett servert med salat, grønnsaker eller annet godt til.

20141226_154758

Suppen er laget av bare fire ingredienser og er overraskende god. Jeg ristet hasselnøttene- som gjør at suppen ikke lenger er fullstendig raw, men det gir en fantastisk smak. Og supersunn er den uansett.

Til 1 porsjon:

-2 dl ferskpresset gulrotjuice + 2 ss av “pulpen”
-en god neve hasselnøtter
-2 ss hampfrø
-noen dryss Himalaya/havsalt

Valgfritt: litt fersk ingefær og/eller litt kanel

Legg hasselnøttene til bløte i vann i minst to timer. Skyll de, legg de på et stekebrett og rist de ved 200 grader i 10-15. De skal få litt farge og lukte godt. Blend slle ingrediensene godt sammen og server suppen kald.

Det er litt rart at noe så enkelt kan være så godt. Men denne er faktisk det og jeg anbefaler å prøve. S elsket også denne.

Her han 2. juledag gått til mer familiekos. S, søster og jeg gikk en tur opp i fjellet rett ved oss på formiddagen, og jeg har fått trent litt yoga. Ellers har det bare vært kos kos kos inne. I morgen skal jeg få ta en løpetur på senteret og det gleder jeg meg sånn til.

Jeg håper dere har en fin helg i møte.

 

Tradisjon tro: raw lucuma-kuler med sjokoladekjerne

Riktig god jul til dere alle sammen. Hadde dere en fin feiring i går? Nå er romjulen i gang, og den er minst like koselig som selve juleaften, synes jeg, så nå gjelder det å kose seg alt man kan.

20141225_095950

Jeg hadde en veldig veldig koselig juleaften sammen med familien. Ah, dere skulle sett S- han koste seg sånn ♥ Vi var ute og akte, danset rundt treet, spiste hjemmelaget julegodis, var i kirken, og spiste deilig julemiddag. Jeg lagde ovnsbakt rødbete med cashew”ost” og valnøtter, ovnsstekte rosenkål med granateple, og kokte poteter. Etter middagen danset vi mer rundt treet (S elsket dette), og plutselig kom nissen med alle gavene til Lille. Han ble overlykkelig da han fikk en buss av pappa-K. Han er jo o.b.s.e.s.s.e.d med busser. Etter at han la seg, forsatte vi med julegavene og julekosen i stuen.

20141225_100632

I dag lagde jeg raw lucuma-kuler med sjokoladekjerne og serverte de som dessert til frokosten. Dette er en oppskrift fra Rebecca, dere finner den HER.

20141225_105238

Jeg har laget disse kulene fire juler på rad nå, så dette har blitt tradisjon. De er kjempegode, og ikke minst mettende. Anbefales.

20141225_094553

Til slutt må jeg bare legge med dette bilde av Lille i den nye kortbuksen sin. Søsteren min er helt fantastisk flink til å stikke, og i går ga hun Sidikou Samuel denne buksen og luen i gave. Så utrolig fin!

Jeg må avslutte her. Men fortel meg gjerne om din jul, jeg vil gjerne høre. Kos dere videre, denne vakre juledagen ♥

GOD JUL

20141224_093555

Ønsker dere alle en deilig julefeiring♥

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930