Author Archive
Raw freeze-fudge med sjokolade og fiken
Hei hei, dere. Har dere hatt en fin helg så Pinse-helg så langt? I kveld ble det sen yoga-trening på meg, og nå sitter jeg her, nydusjet og glad, og koser meg med en av de veldig veldig gode mangoene jeg kjøpte i Oslo i går.
Tidligere i dag lagde jeg raw “freeze-fudge” med fiken og sjokolade. Freeze-fudge er fudgy sjokolade, og spises kalde rett fra fryseren. De blir ikke iskalde og harde, fordi de er laget med tørkede fiken, kokosolje og cashewsmør- alle ingredienser som ikke blir steinharde i fryseren.
Disse er bare kjempegode, og bare må lages!
-3 dl tørkede fiken
-1 dl myk romtemp. kokosolje
-1 dl cashewsmør
-lite dryss Himalayasalt
-2 dl råkakao
Legg fiken til bløte i vann i en times tid. Hell bort vannet, og blend fikenene i en blender eller med stavmikser. Hell fiken-pureen over i en bolle, og tilsett resten av ingrediensene. Bland godt. Smør sjokoladen ut over et lite brett dekt med plastfolie, og sett den i fryseren. Når den er hard skjærer du den i biter og oppbevarer bitene der til servering.
Nå må jeg utnytte yoga-energien en liten stund til. Jeg håper uken deres starter med en fin frimandag i morgen.
Oslo Vegetarfestival
FOR en dag det har vært!
Vekkeklokken ringte allerede 05.15, og et par timer senere satt S og jeg på bussen. Etter tre timer på bussen var vi fremme i Oslo. Jeg måtte rett til festivalen for å levere fra meg en haug med bøker, og hilse på kjente. S, K og jeg gikk frem og tilbake fra festivalen i løpet av dagen. Det er jo ganske intenst på slike festivaler, og da er det godt å bryte dagen opp litt. Jeg fikk også møte en kjær venninne som var på festivalen. Det var fantastisk vær i Oslo i dag, og vi koste oss virkelig så så mye. Nå er vi tilbake i Valdres igjen, etter enda en busstur. S sover som en stein, og det er jeg sikker på at jeg også kommer til å gjøre så fort hodet treffer puten. Jeg ville bare dele noen bilder fra dagen med dere.
Jeg kjøpte med meg endel frukt hjem, og gleder meg allerede til papaya-frokost i morgen ♥
Har du hatt en fin dag? Var du på festivalen?
Comfort soup
Finnes det noe som er koseligere å spise enn suppe? Jeg tror ikke det. Jeg liker både varme supper, kalde supper, blendede supper, og chunky supper. Dagens suppe er kanskje for “de spesielt intresserte”, men jeg elsker den og kan ikke la være å dele den med dere.
Dette er en ganske tykk, raw tomatsuppe. Jeg synes den smaker nydelig, og dessuten er konsistensen akkurat slik jeg liker den. Jeg er veldig glad i fersk koriander og bruker det her. Men fersk basilukum passer minst like godt. De tørkede tomatene er viktige å ta med i suppen (jeg tørker mine egne, men du kan også bruke ferdig tørkede), og de ferske tomatene må være søte og gode. Oppskriften er ikke presis, men fungerer supert som utgangspunkt for en deilig suppe etter dine smaksløker. Bare smak deg frem.
Denne oppskriften gir en god suppeporsjon. Jeg endte opp med å lage to, siden jeg syntes den ble så god :)
-2-3 store never søte cherry tomater
-1 stor neve soltørket tomat
-1 stor neve fersk koriander eller basilikum
-1/2 moden avokado
-1-2 stilker selleri
-ev. havsalt og pepper
Blend alle ingrediensene sammen til en jevn tykk suppe. Jeg liker supper tykke, men tilsett gjerne litt vann hvis du synes det trengs. Server med det samme.
—-
Her har dagen flydd avgårde, som vanlig. I ettermiddag var S og jeg på barnesang-treff, og i kveld fikk jeg tatt meg en løpetur ute. Og det var så deilig! Nå håper jeg bare jeg klarer å holde øynene åpne noen timer til. Eksamen nærmer seg med stormskritt, og jeg vil lese alt jeg kan. Jeg håper dere har hatt en god dag.
Sees vi på Oslo Vegetarfestival?
Hei alle sammen. Har dere en fin uke?
Til helgen er tiden inne for et av årets store høydepunkter; nemlig Oslo Vegetarfestival. Kommer du?
Selv hadde jeg egentlig slått fra meg tanken på å dra, jeg har jo eksamen om bare en liten stund, og hadde ikke tenkt å reise til Oslo før etter den. Men i natt ombestemte jeg meg :) Boken min skal jo selges der, og jeg synes det er så synd å ikke få være der personlig. I tillegg e.l.s.k.e.r jeg denne festivalen, og vil jo ikke gå glipp av den. Derfor reiser S og jeg på dagstur til Oslo, og blir med på festivalen på lørdagen. Huhei! Som jeg gleder meg!
Jeg kommer ikke til å ha egen stand, men snille Thomas selger boken min på sin stand. Så ikke glem å ta turen innom han, både for å kjøpe boken min og også for å høre om Thomas sin utrolig spennende vegan-reise. Thomas skal nemlig være reiseleder for en helt utrolig tur til USA og Canada, hvor man får besøke de beste stedene en veganer kan tenke seg. Turen finner sted i september i år, og har du muligheten må du bare bli med. Jeg kunne ønske det passet inn i livet mitt, men dessverre gjør det ikke det- akkurat nå, iallefall.
Jeg håper jeg ser noen av dere på lørdagen, bare kom bort og si “hei” hvis du ser meg. Da blir jeg kjempeglad :) Festivalen er både på lørdag og søndag, men som sagt kommer jeg bare til å være der på lørdag.
Uansett. NUH skal jeg skrive ferdig oppgaven min. Gleder meg til den er ute av livet mitt. Jeg håper dere har hatt en fin onsdag.
Raw mango-lollies med fudgy sjokolade, trinn for trinn
Hei hei, alle sammen. Har dere hatt en god start på uken? Min mandag har absolutt vært fin, med fint vær og godt humør. Jeg har virkelig måttet riste meg selv litt den siste tiden, for å få opp positiviteten igjen. Jeg har så mye å tenke på, og det har føltes som jeg har vært i en virvelvind hvor livet mitt har snurret rundt og rundt og rundt. På tide å ta tilbake kontrollen!
Etter morgenturen vår i dagtidlig, laget S og jeg mango-lollies med fudgy sjokoladetrekk som vi spiste til dessert etter middag. Og vi elsket de.
Frossen mango er overraskende godt. Selv liker jeg det aller aller best når de fryses i tynne skiver, så jeg slipper å måtte bite gjennom en tykk klump med iskald mango. Her har jeg “flettet” mangoskivene, tredd de på pinner og dekt de med en fudgy raw sjokolade. H.i.m.m.e.l.s.k!
(Du får rester av sjokolade av denne oppskriften)
Til 4 lollies
-1 stor moden mango
-2 dl myke dadler
-1 dl mandelsmør
-1 dl smeltet kakaosmør
-et lite dryss havsalt/Himalayasalt
-noen dryss vanilje
-4-6 ss råkakao
-kakaonibs, til pynt
Lag sjokoladetrekket: Ta ut steinene av dadlene, og legg de til bløte i vann i ca 1 time. Hell bort vannet, og legg dadlene i en blender/stavmikser sammen med de andre ingrediensene. Blend til du har en glatt sjokolade.
Følg instruksjonene under, og lag mango-lolliene. Etter du har “flettet” mangoskivene på pinnene, fryser du de til de er harde. Ta de opp fra fryseren, dekk de med sjokolade og kakaonibs, og frys de videre. Lolliene kan serveres rett fra fryseren, da de ikke blir steinharde uansett.
Disse må jeg bare anbefale altså, perfekte for både store og små i solen ♥
—
Da tar jeg kvelden. Ønsker dere en fin kveld videre!
17. mai
♥G R A T U L E R E R M E D D A G E N♥
Jeg ville bare dele noen bilder fra dagen min, som ble feiret i Valdres med familie og lille sønn. Det har absolutt vært en fin dag, og jeg synes 17. mai virkelig er en viktig dag å feire. Vi er så heldige, vi som får bor i dette landet, og det er lett å glemme når vi har det så godt.
Selv er jeg litt tom for ord for tiden. Jeg har så mye å tenke på, planlegge, og avgjøre, og jeg kjenner hodet verker av all “jobbingen”. Jeg håper ting roer seg litt snart, iallefall etter eksamen. Det blir godt å få den bak meg.
Men dette er ikke dagen som tunge tanker! Jeg håper dere har feiret og kost dere. Fortell meg gjerne om din dag ♥
Brenneslesuppe
Hei hei! Nå sitter vi i bilen på vei til Fåvang. Jeg tror det kommer til å bli en veldig fin dag, med bestemor, tanter, onkler, fettere og kusiner. Først blir det et lite stopp på Lillehammer. S skal få sko, og jeg vil på helsekosten og hamstre inn.
Så lenge skal dere få oppskriften på brenneslrsuppe. Brennesle er gratis supermat, og den er i sesong nå. Min variant er mild og god og kremet, takket være avokado og kokosmelk.
-1/2 liter unge brennesleblader
-2 fedd hvitløk
-1/2 boks kokosmelk, 200 gram
-1/2 avokado
-urtesalt
-vann
Vask brenneslebladene godt, og legg de i kjelen sammen med to hakkede hvitløksfedd. Dekk med vann, bare nok til at alt er dekket. Kok opp, og la det småkoke i 3-5 minutter. Tilsett kokosmelk, avokado og noen dryss urtesalt. Blend med stavmikseren til du har en glatt suppe. Kok opp, men ikke la den stå å koke, og server varm.
Lite er så godt som en skål med varm, nærende suppe.
Med det ønsker jeg dere en god fredag videre
Kristi Himmelfartsdag
Jeg ville bare innom og ønske dere en fin kveld, denne vakre vårkvelden.
Jeg kom nettopp inn fra en løpetur i det deilige været. Det er så godt å løpe etter at S har sovnet på kvelden, så jeg gjør det så ofte jeg har energi, og han ikke sovner for sent. I morgen skal vi egentlig på en stor familiesamling hos bestemor i Fåvang. Men siden S fremdeles ikke er i form, er jeg ikke sikker på om vi blir med. Jeg håper vi får det til- denne samlingen har jeg gledet meg til lenge.
Hva har dere fylt Kristi Himmelfartsdag med?
Og dere! Ikke glem å bestil et eksemplar av Raw Food-boken min. Det er så gøy at flere av dere allerede har bestilt den, og jeg håper så den kan bli til stor glede for dere ♥
Raw kokosmousse til nasjonaldagen
Nå er nasjonaldagen rett rundt hjørnet, og her kommer mitt bidrag til en sunn, raw, vegansk dessert som passer til anledingen ♥
Denne kokosmoussen er så kritthvit at den nesten forsvant på bildene. Jeg synes den ble så fin, og sammen med blå og røde bær (som blåbær, bjørnebær, jordbær eller rips), passer den helt perfekt på 17. mai. Smaken og konsistensen er også helt nydelig- som en luftig sky av kokos. Yum ♥
Jeg laget moussen i en kakeform, men du kan også helle den i små glass eller en stor serveringsbolle, og pynte med bær på toppen. Denne moussen er mektig, og jeg kan se for meg at denne porsjonen holder fint til 8 personer, iallefall.
-3 dl rå cashewnøtter
-1,5 dl kokoskrem (den stive delen på toppen av hermetikkboksen)
-1/2 dl agave eller lønnesirup
-1,5 ts vaniljefrø
-et par små dryss havsalt/Himalyasalt
-1/2 dl smeltet kokosolje
-1 dl vann eller kokosvann
Legg cashewnøtter til bløte i vann i ca 4 timer. Hell bort vannet og skyll de godt i rent vann. Legg alle ingrediensene i blenderen og blend. Blend helt til du har en helt glatt “krem”- jo lenger, jo bedre. Hell kremen i en liten kakeform, porsjonsglass eller en serveringsbolle, og sett den i kjøleskapet i minst 4 timer. Server moussen kald sammen med friske bær.
Hvordan har dere det? Det er vel flere av dere som har en langhelg fremfor dere nå? S har vært syk de siste dagene (han er heldigvis mye bedre nå, lille putten ♥), og i går våknet jeg syk, jeg også. Usj, så kjedelig. Jeg gikk hele dagen og bare ventet på å legge meg på kvelden. I dag er jeg heldigvis bra igjen, og vi har vært ute og gått tur, og lekte, og jeg har bakt surdeigsbrød til S, trent yoga, og lest.
Jeg håper dere får ne fin dag videre.

























Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.