Author Archive

A beautiful day

DSC03935

.a beautiful moment.

DSC03849

.the most beautiful smile.

DSC03985

.beautiful nature.

DSC03988

.beautiful food.

DSC03955

.beautiful earthlings.

For en fin dag dette har vært. Jeg fikk starte dagen med en løpetur, og etter det har vi vært ute hele dagen, bortsett fra tiden Sidikou Samuel sov midt på dagen og jeg trente yoga. Helt herlig! (nesten) Sommer ♥

Hvordan har dagen din vært?

 

 

 

Allergivennlige raw rosenkålchips (no nuts!)

For en fin dag dette har vært så langt. S og jeg gikk en lang morgentur langs fjorden vi bor ved, lekte i parken, og gikk å kjøpte en gravemaskin på lekebutikken når butikkene åpnet. Han er helt opphengt i gravemaskiner for tiden, og er nå en overlykkelig eier av en.

DSC03841

I gårkveld lagde jeg rosenkålchips, og her skal dere få oppskriften. Jeg har aldri vært en “salt person”, potetgull og slikt har jeg liksom aldri syntes var noe særlig. Grønnkålchips og rosenkålchips derimot er en helt annen historie. Det er jo så godt! Rosenkålchips er minst like godt som grønnkålchips, men det krever litt arbeid. Alle rosenkålbladene må plukkes av, og det tar tid. Resultatet er dog verdt det. S digger forresten disse, og forspiste seg fullstendig etter formiddagsmaten var spist.

Vanligvis lager jeg en “saus” basert på cashewnøtter som jeg vender kålbladene i. Denne gangen ville jeg lage en nøttefri variant. Noen er allergiske mot nøtter, mens andre prøver å spise mindre av det. Jeg hører til i siste gruppen. Jeg spiser nøtter så og si daglig, men merker at det er ganske tungt å fordøye. Nøtter er bra mat, misforstå meg rett. Men når man spiser et (høy)raw food-kosthold, kan det blir for mye. Jeg kommer nok aldri til å kutte ut nøtter, men synes det er nyttig og gøy og godt for magen å finne nøttefrie varianter. For min del, fungerer avokado, oliven og fersk kokos aller best, så frø, og til slutt nøtter.

DSC03798

Du trenger:

-1 pose ferske rosenkål
-1 moden avokado
-2 ss tahini
-1 stilk selleri (kan sløyfes)
-saft fra 1/2 sitron
-en stor neve fersk dill
-havsalt og svart pepper, etter smak

DSC03705

Ta av de ytterste bladene på rosenkålene, og ta så av ett og ett bald, så du får små blad-chips. Dette er en lang og kjedelig jobb, men resultatet er så verdt det. Legg alle bladene i en stor bolle.
Lag sausen. Legg avokado, tahini, selleri, sitron og dill i en blender/stavmikser, og blend til du har en glatt saus. Smak til med litt salt og pepper. Hell sausen over rosenkålen, og vend den godt inn så alle bladene er godt dekt.
Fordel bladene utover dehydrator-brett, og tørk de ved ca 40 grader over natten. Chipsen skal være helt tørre og spør.

Du kan prøve å lage disse i ovn også, tørk de ved svak varme og følg godt med.

DSC03706

Det føles så godt å ikke skrive at jeg skal sette meg med studet nå. Endelig ferie! Jeg skal orden en liten ettermiddagssnack til S og meg, før jge vekker han (som ligger og sover med gravemaskinen i armskroke ;)).  Her stråler solen og vi skal nyte mesteparten av dagen ute. Jeg håper dere har en veldig fin torsdag.

You Tube-link love

WOHO- eksamen overstått! Og jeg tror faktisk den gikk fint! Sist eksamen følte jeg meg så trygg på pensummet. Denne gangen, not so much. Så jeg er overlykkelig over at jeg klarte å svare. Nå håper jeg bare alle svarene er riktige!

DSC03694

 I dag vil jeg faktisk dele noen You Tube-videoer med dere. Jeg følger endel kanaler på YT, og elsker å følge med på andres “helse-reise” (herlighet, “health journey” høres så rart ut på norsk!). Selvsagt er de fleste av de jeg følger veganere eller plantebaserte.

DENNE videoen av Vegetable Police. For det første synes jeg denne mannen er så morsom, for en t.ø.r.r type :D Jeg kan ikke annet enn å le, samtidig som jeg lærer en masse. Han er utrolig informativ, og legger frem skikkelige fakta, istedenfor å bare synse. Denne filmen likte jeg spesielt godt. Altfor ofte argumenteres det med at et kosthold med mye karbohydrat og mindre fett er det som har gjort den vestlige verden overvektig. Ofte “bevises” dette med at det var da vi begynte å kutte ned på helfete produkter og byttet de med “lett-mat”, ble vi fetere.På en måte stemmer dette. Men realiteten er jo at vi gikk over fra å spise MAT, til å spise fettfattige PRODUKTER. Å spise fettredusert yogurt og ost, lettere margarin, lettbrus, kunstig søtning er ikke sunt selv om dette inneholder lite fett, og gjør oss ikke slankere, sunnere eller gladere. Men de produktene er jo ikke sunne karbohydrater (slik de ofte omtales). Sunne karbohydrater finner vi først og fremst i frukt, godt behandlede kornvarer for de som liker det, og i rotgrønnsaker. I denne filmen forklarer han så fint hvordan sannheten egentlig ser ut, og prøver å gjøre oss beviste på hvor usunne mange av lederene innen “low carb” faktisk ser ut. Han skylder på høyt inntak av mettet og animalsk fett. Til informasjon spiser Vegetable Police selv et vegansk kosthold rikt på fett.

Personlig mener jeg at både fett OG karbohydrater er bra, men kun hvis det kommer fra hel, frisk mat. Frukt, grønnsaker, og hele fettkilder som avokado, frø, nøtter, kokosnøtter, tror jeg skaper det beste kostholdet. Jeg har blitt mer bevist på at oljer (uansett hvor sunne de fremstår) ikke er hel mat, og ikke er de beste kildene til fett. Samtidig er jeg ikke der at jeg har kuttet de ut. Jeg bruker kokosolje og kakaosmør daglig til å lage raw sjokolade, men tilsetter nesten aldri olje i maten. Om man velger å spise masse frukt (karbo) eller masse kokos (fett), tror jeg ikke har så mye å si- så lenge det føles godt i kroppen, og man endrer på forholdene hvis noe føles ubalansert.

DENNE videoen fra Banana Blondie. Michelle- min favoritt online-yogi! Denne videoen liker jeg så godt. Michelle spør hvorfor ikke flere yogier er veganere, eller spiser et plantebasert kosthold. Yoga er en livsstil, ikke kun en treningsform, og i her forteller hun at å spise et plantebasert kosthold faktisk er en av “reglene” i yoga. Jeg har tenkt mye på dette selv også. Jeg ser på yoga som noe av det snilleste man kan gjøre mot seg selv. Og en stor del av det å være snill mot seg selv, er jo også å være snill mot andre- også dyr og jordkloden. Hva tenker dere om denne problemstillingen? Jeg synes det er så spennende.

Nå er jeg medlem av Thriving Plant Based, hvor hun legger ut nye fulle yogatimer ukentlig. Hun har også kortere yogaøkter på YT. I tillegg til yoga, lager hun filmer og yogalivsstilen hennes og om plantebasert kosthold.

DETTE intervjuet som Eco Vegan Gal har med Sayward Rebhal. Sayward har en 4 år gammel sønn som har vært veganer siden han ble født, og i dette intervjuet forteller hun om hvordan hun har gjort det. Jeg blir så glad når jeg ser “vanlige”, oppegående foreldre, med sunne, sterke barn- som er veganere. Klart, man kan møte på utfordringer, både ernæringsmessig og sosialt. Men det finnes alltid en vei. Jeg anbefaler virkelig å se dette lille intervjuet.

Av ekstra inspirerende kanaler vil jeg nevne: Rawvana og Fully Raw Kristina (som sikkert mange av dere kjenner), og noen litt mindre kjente kanaler som Kerry McCarpet (elsker hvordan hun debunker myter igjen og igjen, itillegg til at hun er veldig morsom), Mango Island Mamma (som nå har to sunne, friske helveganske og delevis raw food-spisende barn), This Girl Audra (som tar for seg viktige temaer innen forstyrret spising og negativt kroppsbilde), og til slutt Vegan Gains (som jeg egentlig synes er ganske fæl og slem, men også veldig veldig underholdene, og han er ikke redd for å si det han mener).

Har dere noen favoritt-You Tubere? Del gjerne!

Nå fortsetter dagen med en ekstra lang yogaøkt, overstått eksamen skal nemlig feires! Fortsatt god onsdag til dere.

Siste innspurt

Hei hei, og god mandag. Jeg vil bare ønske dere en god uke, før jeg tar tak på siste innspurt av eksamenslesingen. Eksamen er på onsdag, så nå er det bare å skjerpe hodet de siste par dagene. Som jeg gleder meg til sommerferie nå. Jeg studerer kun deltid (50%), men jeg har så lite tid disponibelt og kjenner at det henger så over meg. Selv om jeg virkelig liker studiet, og lærer en hel masse. Nå blir det godt å roe litt ned, gre håret (!), trene lengre yogaøkter, og legge meg til å sove med god samvittighet på kvelden. Det skal nytes.

DSC03537

I dag er det regn og sol om hverandre. S og jeg dro en tur i lekeparken når det var opphold, han elsker jo å skli og huske. Jeg unnet meg en ekstra lang yogatrening i dag, jeg virkelig trengte å roe hodet og kroppen. I ettermiddag skal jeg lage en raw kake til helsekostbutikken her på Fagernes. De har spurt meg om jeg kunne lage en raw kake som de skal servere på åpningen av kafeen deres i morgen, og det er jo klart jeg ville! Det blir Elins raw jordbærkake. Den er alltid populær.

DSC03501

Jeg håper dere har en fin dag, alle sammen! Og dere, ikke glem å bestill Raw Food-heftet mitt. Jeg har fått så mange fine, koselige, gode tilbakemeldinger på mail av de som har bestilt, så jeg håper enda flere bestiller ♥

Julies valnøtt-florentines

Har du lyst på noe ekstra godt i kveld, som samtidig er næringsrikt, sunt og mettende? Da må jeg bare anbefale Julies valnøtt-forentines ♥

DSC03460

Julie la ut oppskriften på disse for et par dager siden, og jeg viste med det samme at disse, disse måtte jeg bare lage. Jeg endret bittelitt (blandt annet byttet ut honning med yaconsirup, og byttet ut kanel og kardemomme med vanilje), og de er altså så gode. Disse anbefales.

Orignalen finner du HER, min variant skriver jeg under.

-1 dl grovhakket kakaosmør
-1 toppet ss cashewsmør
-3-4 ss yaconsirup
-100 gram hakkede valnøtter
-1/2 ts vaniljefrø
-lite dryss havsalt

-50 gram kakaosmør
-2 cashewsmør
-litt vaniljefrø
-2-3 ss yaconsirup
-4-5 ss råkakao

Lag først valnøtt-laget. Smelt kakaosmør over vannbad, og rør inn cashewsmør og yaconsirup. Bland inn valnøtter, vanilje og salt. Hell blandingen over i muffinsformer (jeg fikk 10 stykker), og sett de til avkjøling imens du lager sjokoladen.
Smelt kakaosmør over vannbad, og rør inn cashewsmør og yaconsirup. Rør inn vanilje og kakao. Hell sjokoladen over i muffinsformene, og avkjøl videre til de er faste og kalde. Server og nyt.

Med det ønsker jeg dere en god lørdag. Nyt dagen alt dere kan.

Intervju med lokalavisen

God fredagskveld alle sammen. Har dere noen hyggelige planer for helgen?

Dere som følger meg på instagram, har kanskje fått med dere at jeg ble intervjuet av lokalavisen tidligere i dag. For noen dager siden ble jeg kontaktet og spurt om jeg ville la meg intervjue om vegansk livsstil. Og det er klart jeg ville! Jeg er så glad for å kunne være med å spre informasjon om vegansk livsstil. Jornalisten var utrolig søt og åpen og lett å prate med, og vi pratet om alt fra Raw Food, vegansk livsstil, barn og mat, yoga, og mye annet. Jeg tror det gikk veldig fint. Intervjuet kommer i Valdres Magasinet i juni en gang, jeg husker ikke akkurat datoen. Og jeg kommer selvsagt til å dele saken her inne med dere :)

20150529_09533220150529_08405020150529_09513520150529_11094520150529_09520420150529_102916

Vi møttes i parken, og jeg hadde med raw sjokolade, raw hasselnøtt-fikenknekkebrød og moreller. Som en liten lunsj-på-farten til S, hadde jeg med edemamebønner med litt hampolje, oliven, agurk og tørket mango- et par av hans favoritter som er lett å putte i munnen mens hans løp rundt på lekeplassen.

Jeg har ikke rukket yoga tidligere i dag, så yogamatten skal rulles ut nå! I kveld blir det nok en rolig økt, det er den beste måten å avslutte dagen på. Jeg håper dere har hatt en fin fredag. God helg ♥

I nytt bomullstrikk

God kveld, alle sammen. I dag kom det en pakke til lille Sidikou Samuel i posten. Tanten hans, min søster, hadde nemlig strikket en fineste lille bomullsdrakten til han. Herlighet, den er så fin ♥

DSC03428DSC03424DSC03443DSC03446

Er den ikke bare helt nydelig? Jeg måtte bare dele, for jeg er fullstendig forelsket i denne drakten ♥

Har dere hatt en fin dag? Det har jeg! Solen har strålt, og vi har vært ute store deler av dagen. Kvelden må brukes på eksamenslesing, og med en kopp te og et par biter raw freeze fudge er det ikke så ille. God kveld videre.

Misforståelse og beklagelse

DSC03376DSC03412

Åh, dere! De siste par dagene har jeg tenkt og tenkt og tenkt, og må bare lette litt på hjertet mitt. Jeg har fått mye god tilbakemelding på Raw Food-heftet mitt fra dere som har kjøpt det (tusen, tusen takk!). Men, jeg har også fått et par tilbakemeldinger på at noen forventet en tykk bok, ikke en tynn en. Og jeg er så lei meg for at jeg kanskje har vært uklar på hva slags bok dette er (?). Det siste jeg vil er å lure noen, og jeg vil bare beklage til de av dere som forventet en tykkere bok.

Fra nå av kommer jeg derfor til å kalle den et hefte, for å unngå flere misforståelser. Heftet er på 34 sider, fylt opp med Raw Food-oppskrifter (alt fra basic mandelmelk og ketchup, til blomkål-“kyllingvinger” og sandwich-is), min historie og erfaringer, og tips til å lykkes med en grønnere, sunnere livsstil. Alle oppskriftene har fine fargebilder, og er enkelt forklart. All tekst og bilder er av meg, mens min bror har stått for redigering og design. Jeg håper at dette er første heftet i en liten serie med Raw Food-hefter, og jeg har allerede planer om å lage hefter i kategoriene varmende raw vintermat, sunn barnemat, kun sjokolade osv.

Jeg måtte bare oppklare dette! Og jeg håper heftet blir til nytte og glede for alle dere som har kjøpt og som kommer til å kjøpe det ♥ Virkelig, det er mitt største ønske!

DSC03407

Ellers håper jeg dere har en kjempefin dag. Selv prøvde jeg meg på ute-yoga i dag mens S lekte med lastebilene sine. Dessverre ble det raskt litt for kaldt, og S ble utålmodig, så jeg flyttet treningen til S sovnet i formiddag. God dag videre, alle sammen.

Enkle raw konfektkuler med kokos

Hei hei, og god tirsdag ♥Tirsdager er fast yogaundervisningsdag, og jeg gleder meg til å holde time på senteret i kveld. Jeg er nettopp ferdig med min egen yogatrening, og har satt meg ned med agurkstaver, raw konfektkuler og te, og skal lese frem til S våkner. Men, i en fei, vil jeg først vise dere konfektkulene, for de ble så gode! Oppskriften fant jeg i Økosjokolade sitt oppskrifthefte- jeg fulgte oppskriften, men droppet kokosblomstsukker, da jeg syntes de ble mer enn søte nok med kun yaconsirup.

DSC03235

Vi anbefaler disse ;) S klarte ikke å holde seg unna imens jeg tok bilder. 

DSC03223

Kulene smaker deilig sjokolade, kokos, og nesten litt karamell. N.y.d.e.l.i.g. Jeg fikk ca 10 kuler av denne oppskriften.

-1,5 dl cashewnøtter
-2 dl kokosflak
-1/2 ts vaniljefrø
-2 toppede ss råkakao
-4 ss yaconsirup
-en liten klype Himalyasalt
-1 ss kokossmør (kokosolje kan sikkert også brukes)

-ekstra råkakao til uttrilling

Finmal cashewnøtter og kokos i en food processor/blender. Tilsett resten ac ingrediensene og kjør til at er blandet. Trill kuler, og rull de i kakao. Sett de til avkjøling og server de kalde.

DSC03302

Nå må jeg komme i gang med lesingen, og med disse ved siden av meg skal det gå fint.

DSC03283

I dag startet vi morgen med å gå tur opp et lite fjell rett ved her vi bor. Turen er ikke så lang, men det er bratt, bratt, bratt hele veien. Etter det gikk vi i parken og lekte der- en veldig fin start på dagen med andre ord. Jeg håper dere også har en fin dag.

Sweet `n´simple: mango salsa

God kveld! Jeg tenkte å starte uken med å dele en god og veldig enkel oppskrift med dere, nemlig en deilig mango salsa. Dere som kjøper boken min, kommer til å legge merke til at jeg liker at maten min er enkel og rask å lage, samtidig som den smaker godt og gjør godt for kroppen (det er mer “avanserte” oppskrifter i boken også, som krever mer tid. Men mesteparten er laget på kort tid). Denne salsaen er smakfull, sunn, næringsrik, og det perfekte tilbehør til raw eller varm taco, eller som dip til grønnsaker sammen med guacemole.

DSC03218

-1 søt og moden mango
-1/2 søt paprika
-4-5 cherry tomater
-en god neve fersk koriander
-saft fra en lime
-noen dryss havsalt

Legg alle ingrediensene i en food processor, og kjør raskt til en chunky salsa. Ikke kjør for lenge, da blir det bare en gjevn saus. Server med det samme, eller oppbevar den i kjøleskapet frem til servering.

Det var dagens raske mat-tips fra meg. Her startet dagen med morgentur og utelek, besøk av onkel og kjæresten, yoga, og lesing, lesing, og mer lesing. Jeg håper dere har hatt en god mandag, alle sammen.

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930