Author Archive
Næringsrik fudge-is til små kropper
God kveld til dere. Etter en lang dag, har jeg endelig satt meg ned, og jeg skal gjennomføre dagens siste gjøremål (nemlig dele denne oppskriften med dere), før jeg tar kvelden. I kveld har jeg undervist yoga på senteret igjen, og før det brukte jeg tiden med min over-energifulle sønn, trente en kort formiddagsøkt (fulgte DENNE yogavideoen i dag- den var kjempefin, synes jeg), og lest. Og så lagde jeg disse fudge-isene til S, som er perfekte å ha i fryseren, som et energirikt mellommåltid eller dessert.
Disse er laget av avokado, dadler, mandelsmør og råkakao- en skikkelig næringsbombe med andre ord. Og det er nettopp det de små kroppene trenger. På grunn av det høye fettinnholdet, holder disse ser supercreamy og myke, selv når de er frosne. Mine ser ikke så fine ut, for jeg har ikke isformer :) Jeg brukte heller små bokser, og stakk en trekniv i hver når de var frosne. Hvis du har isformer, bruker de heller det.
Jeg prøver å la Sidikou Samuel få spise og grise med maten mest mulig. Jeg tror faktisk det er veldig sunt. Han sitter ikke slik som dette til hvert måltid, langt i fra, men av og til synes jeg det er veldig gøy å bare la han sitte med en shorts eller i bleia, og spise med hele kroppen. Han elsker det, og matlysten hans blir alltid større. Vi gjorde det mye slik i sommer, men nå på vinteren blir det ikke like ofte. I dag derimot, fikk han sitte på gulvet og kose seg i frem :)
-1 moden avokado
-2 ss mandelsmør (eller annet nøttesmør)
-1/2-1 dl daddelmos* (jeg brukte 1/2 dl)
-et lite dryss havsalt
-noen dryss vaniljefrø
-1/2-1 dl råkakao (alt etter som hvor sterk du/barnet liker det)
*Daddelmos: Bløtlegg dadler i vann i et par timer. Ta ut steinene, og blend dadler med så lite av bløtevannet som mulig- men nok til at blenderen klarer å kjøre. Blend til du har en glatt mos. Oppbevar i kjøleskapet.
Blend alle ingrediensene til en helt glatt mousse-aktig krem. Fyll isformer eller små plastbokser med sjokoladekremen. Frys til den er helt stiv, og stikk en pinne el.l i alle bitene så de lett kan spises. Serveres frossen.
Da tar jeg kvelden. Jeg håper dere har hatt en fin dag på alle måter. Nyt kvelden videre, og fortsatt god uke til dere ♥
Green Monday
Happy Monday, dere! Hadde dere en fin helg? Jeg skal fortelle dere om søndagen min senere, men det får ikke bli i dag.
Mandagen min startet med gåtur med S på ryggen ute i snøen (mens jeg hørte på webinaret til Katrin– som er helt supert! Anbefaler å melde dere på hvis hun kjører en ny runde senere!). Nydelig, men så klar jeg er for vår og sommer altså. Da vi kom hjem presset jeg min daglige morgenjuice. I dag ble den grønn, med selleri, salat, appelsin og sitron. Denne er så god, og ingenting føles bedre enn å starte dagen på denne måten. Virkelig!
2 appelsiner, 4 selleristenger, et salathode, og 1 sitron♥
Nå er lille i seng igjen, og jeg skal bruke tiden til yoga og lesing. Ville bare si HEI til dere først, og ønske dere en fin ny uke. Jeg håper dere har mange gode dager i møte.
♥
Til helgen: raw rosenkålchips
God fredagskveld, og god helg! Har den startet bra for dere?
Jeg sitter her og koser meg med hjemmelagde, raw, 100% sunne rosenkålchips. Ja, rosenkålchips! Som grønnkålchips, men enda et hakk bedre. Og nå skal dere få oppskriften.
Det du trenger er en pakke ferske rosenkål, en krem/dressing av cashewnøtter, og litt tålmodighet. Du må nemlig dele rosenkålen inn i blader, og det tar t.i.d. Men jeg lover at resultatet er verdt det- disse er så gode, og godkjent av både meg og S. Hvis du ikke har en dehydrator, kan du prøve å bruke ovnene. Prøv å stek de ved 150 grader og følg godt med. Resultatet blir ikke like bra som i dehydratoren, men gode blir de nok likevel.
-1 pakke rosenkål
-1,5 dl rå cashewnøtter
-2 ss tahini
-saft fra 1/2-1 sitron
-1-2 fedd hvitløk
-noen dryss Himalayasalt/havsalt
-en god neve fersk dill, finhakket
Legg cashewnøttene til bløte i vann i 2-6 timer. Hell bort bløtevannet, og skyll nøttene. Legg nøttene i blenderen sammen med tahini, sitronsaft, hvitløk og salt. Blend til du har en tykk “krem”. Tilsett litt vann hvis ikke blenderen klarer å kjøre rundt, men bruk minst mulig. Rør inn hakket dill.
Nå kommer den store, kjedelige jobben: fordel alle rosenkålene inn i blader. Jeg lover, resultatet er verdt jobben. Vend cashewkremen inn i rosenkålbladene. Fordel den godt, bruk hendene. Fordel rosenkålen på dehydraterbrett. Tørk rosenkålen i dehyratoren ved ca 40 grader over natten, eller i 6-8 timer. De skal være helt tørre. Avkjøl og server.
Her har helgen startet med hverdagsaktiviteter som tur og snølek med rusketrollet, en deilig yogaøkt, studie, bok-skriving, og i ettermiddag var Sidikou Samuel og jeg på playdate med en venninne og sønnen hennes. Veldig koselig.
Jeg ønkser dere en fin helg alle sammen, kos dere alt dere kan.
Exciting news! Jeg skriver bok!
Ja, det er helt sant! Og jeg er så glad!
Jeg har lenge tenkt på å gi ut en raw food bok/hefte med oppskrifter og guide til å finne en god måte å leve med et raw/high raw kosthold, men jeg har holdt meg selv igjen. Nå har jeg endelig endelig endelig tatt steget og bestemt meg, og startet prosessen. Og det er så spennende!
Planen er at jeg skal gi ut to bøker i år, forhåpentligvis. Jeg vil gi ut en i løpet av våren med fokus på frisk bra raw sommermat. I høst vil jeg gi ut en bok med fokus på `varmende´ raw mat og oppskrifter som passer til de kalde månedene og jul. Begge bøkene vil også inneholde mine erfaringer og hvordan jeg har funnet ‘min vei’ i raw food jungelen, og tips til hvordan du han finne din.
Min snille gode bror, som er fantastisk flink på grafisk design, skal hjelpe meg med designet og å ‘sette bøkene sammen’. Det kommer til å bli så utrolig bra.
Jeg håper dere er like begeistret som meg og at noen av dere vil kjøpe bøkene når den tid kommer :) Jeg måtte bare dele nyheten med dere, for jeg holder på å sprekke av spenning. Jeg håper dere har en super torsdag.
Mørk sjokolade med jorbær og pistasj
Hei dere! Hvordan har dere det, denne deilige onsdagen? Det skjer et par spennende ting i livet mitt nå, og jeg gleder meg til å kunne fortelle dere mer etterhvert. Det er så utrolig gøy når utfordringer og muligheter dukker opp i livet. Da gjelder det bare å hoppe og ta de sjansene man får.
I dag skal dere få oppskriften på en helt nydelig sjokolade av meg. Mørk sjokolade med søte jordbær og knasende pistasjnøtter :O Kan det bli bedre!? Denne oppskriften kan lages raw eller ikke-raw, alt ettersom du bruker en raw sjokolade som base eller en `vanlig´mørk. I dag brukte jeg `vanlig´, 85% fra Vivani, fordi jeg hadde så innmari lyst på nettopp det. Er sjokoladen vegansk, økologisk og ikke full av merkelige ingredienser, er uansett positiv :) Hvis du vil ha raw sjokolade, bruker du bare 200 gram ferdig kjøpt (feks Pana) eller lager din egen.
—
-200 gram mørk melkefri/raw sjokolade
-2 store ss kokosolje
-et par never frysetørkede jordbær
-et par store never pistasjnøtter (helst rå + usalta)
Smelt sjokolade med kokosolje over vannbad. Rør inn jordbær og hakkede pistasjnøtter. Hell sjokoladen i en form dekket med plastfolie. Sett den i kjøleskapet og skjær den i passe biter når den er hard. Oppbevares kaldt.
Om et par timer skal S og jeg ut og ake sammen med en venninne og sønnen hennes- det blir så koselig. Det er så flott vintervær her! Ellers har dagen gått til tur ute og lek inne. Tidligere i dag var det så utrolig mange gamle slagere som ble sendt på radioen, så Lille og jeg hadde danse-party og lo oss nesten i hjel :D Han er verdens beste selskap. Men nå; studietid! God dag videre til dere.
Måtte bare legge ved dette bildet av den lille snøengelen min ♥ Jeg tok bildet i går da vi var ute og lekte, og noen av dere så det sikkert på instagram. Men åhh, det er bare for skjønt til å ikke dele her også. Fine fine fine lille ruskebolla mi♥
Power snack! 3 enkle ingredienser
Dette har jeg spist mye av de siste dagene, både som snacks og av og til som en lett lunsj.
Det er en super måte å spise selleri på- og nettopp det er noe vi bør gjøre. Selleri er nemlig en veldig god kilde til flere mineraler bland annet magnesium, folsyre, kalium, og til og med kalsium, itillegg til vitamin C. I denne snacken får du også i deg granateple og valnøttsmør (eller annet nøttesmør), som begge deler har mye god næring til kroppen. Jeg synes nøttesmør kan være litt tungt å fordøye (men, å, så godt som det er!), men spist sammen med vannrike grønnsaker (som selleri, agurk, salat osv) blir det mye bedre. Og kombinasjonen smaker også kjempegodt!
Alt du trenger er selleristenger, litt valnøttsmør (en passe menge kan være ca 2 ss), og granateplekjerner. Fordel nøttesmøret i “kanalen” i selleristengene, fordel granateplekjerner over og spis. Nam! Det kan også være godt med litt havsalt over, hvis du liker salt og søtt sammen. Supergodt er det uansett.
Jeg håper at dere har hatt en fin dag. Her er det tilbake til hverdagen. Det har snødd så mye imens vi var i Oslo, så S og jeg var ute og lekte og akte tidligere i dag. Dagens yogatrening er gjort, og i kveld skal jeg undervise på senteret igjen. Ønsker dere en god dag videre ♥
Dagene i Oslo
Hei hei, alle sammen. Hvordan har dere det? I gårkveld kom vi tilbake til Valdres etter vår lille miniferie i Oslo. Som vi har kost oss! Jeg skal straks legge ut en superenkel snack-oppskrift til dere her inne, men først ville jeg bare dele noen bilder fra turen vår.
Som dere kanskje ser, vi har hatt det så utrolig fint!
Men nå; yoga, lesing, og så dette snack-innlegget! Tiden må brukes nå som S sover. God formiddag så lenge.
Midt på natten
Hei, midt i natten. Jeg klarer bare ikke å sovne i kveld, så jeg tenkte jeg like gjerne kunne skrive en liten oppdatering fra vår lille by-ferie igjen.
Lørdagen startet med en liten play-date hjemme hos en venninne og hennes nydelige datter. (Tusen takk for oss, Synne ♥). Da vi kom hjem, var pappa K endelig våken, ikke alle er like glade i morgentimene som S og meg ;) Sammen dro vi til Hopp i Havet- et slags lekeland som ligger på Sagene. Jeg har aldri sett S så ivring før, han elsket det.
Hjemme igjen ble det yoga imens S hvilte. Og etter det igjen fikk vi besøk av noen av K sine venner, veldig koselig. Planen var at vi skulle dra å se en kamp alle sammen på kvelden, men vi fant ut at dagen allerede hadde vært lang for S, så han og jeg ble hjemme og koste oss med kokosvann og Booja Booja sjokolade (som dere ser på bildet :)) , mens de andre dro. Og helt helt til slutt (puh, blir sliten bare av å skrive om dagen min, den har vært så lang), så K og jeg film etter at S var i seng. Fin dag, lang dag!
Jeg ønsker dere en fantastisk helg videre alle sammen. Og husk å følg meg på instagram @ragnhildnordrum – der poster jeg hverdagsglimt og hverdagsmat daglig. God natt.
Hei Oslo
En liten hilsen til dere, fra meg i hovedstaden. Vi kom frem sent sent onsdagskveld, og har bare kost oss siden. Pappa K er på jobb på dagen, så Sidikou Samuel og jeg bruker tiden til å møte mine venninner og nyte bylivet.
I går startet dagen med morgentur, og så kom en venninne på frukt-lunsj. Mens S sov trente jeg yoga, og når K kom hjem gikk vi tur alle tre. På kvelden kom to venninner innom på besøk.
S og jeg gikk morgentur igjen i dag, og etter det gikk vi faktisk på SATS og prøvde oss i MiniSATS. Jeg fikk bli med en halv time på yoga, da var S fornøyd ;) Etter det møtte vi en venninne på Funky Fresh Food og drakk fersk grønn juice. Og nå ligger S og sover formiddagshvilen sin, og jeg skal bare kose meg i stillheten den neste tiden. Fantastiske dager.
Ønsker dere en god helg alle sammen ♡

















Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.