Author Archive

Nytt år og oppskrift på verdens beste sjokolademousse

God nytt år søtiser<3
Hadde dere en fin feiring i går?
Jeg hadde en koselig, og mildt sagt rolig, nyttårsfeiring. Merker det er stor forskjell på å bo i Oslo, og hjemme med mamma og pappa i Valdres. Jeg vet jeg kommer til å savne byen og vennene mine utrolig mye det neste halvåret. Men samtidig vet jeg at jeg har tatt det riktige valget, og at å flytte hjem for en kort periode er den eneste muligheten jeg har til å spare opp penger.

Uansett, mamma og pappa ville så gjerne at jeg skulle lage mat som vi alle kunne spise i gårkveld. Og det ville jeg selvsagt!

Maten ble kjempegod! Mamma og pappa ble faktisk overrasket over hvor godt de likte det :-) De spiste kalkun-rester ved siden av også da, noe jeg syntes var helt greit!

Jeg lagde ovnsstekte sjampinjoner med fyll (hakkede mandler og soppstilker, masse hvitløk og persille, havsalt, sort pepper og kokosolje), ovnsrista asparges, ruccola- og tomatsalat, og agurksalat med kremet nøttedressing.

Til dessert lagde jeg raw mini terter med karamellmousse.
Bunnen er malte mandler, bittelitt havsalt og nok kokosolje til det blir en paideig-aktig deig. Presset deigen ut i små silikonformer, og lot de stå i kjøleskapet en times tid. Da var de harde og jeg kunne bare poppe de ut og fylle de.

Som fyll lagde jeg Smooth Criminal Sjokolademousse, og bare byttet ut kakaoen med lucuma, slik at det ble karamellmousse.

Og dereee :-D Jeg kunne dele sjokolademousse-oppskriften likevel :-) Nadia fra Nature Insider sa oppskriften allerede lå på bloggen hennes, så da kunne jeg poste den også.

Dere bare måmåmå lage denne! Helt nydelig!
For å lage karamellmousse bytter du bare ut kakaoen med lik mengde lucuma.

Smooth Criminal Sjokolademousse<3

4 porsjoner

  • 1 kopp (2,5 dl) dadler, bløtlagt
  • 1/2 kopp av bløtleggingsvannet
  • 1/2 kopp mandelsmør (jeg brukte raw fra Artisana)
  • 1/2 kopp smeltet kokosolje
  • bittelitt fint havsalt
  • 4 toppede ss rå kakao

La dadlene ligge til bløte i ca en time. Hell av vannet, og ta vare på 1/2 kopp. Rens dadlene for skinn og stein, og legg de i en blender sammen med vannet. Blend i noen sekunder til alt er smooth.
I en bolle blander du dadlene med resten av ingrediensene, og setter den til avkjøling i 1 time eller frem til servering.
Ekstra godt med granateplekjerner til.

Nyt!

Ønsker dere alle et fantastisk godt nytt år. Masse lykke, hell og kjærlighet<3

 

Smooth Criminal Sjokolademousse

I dag lagde jeg den beste sjokolademoussen, noensinne! Den aller aller beste moussen jeg har smakt- både før og etter jeg ble veganer! Jeg er i sjokoladehimmelen akkurat nå! Weee :-D

Og, jeg har så lyst til å dele oppskriften med dere! Men jeg kan ikke :-(
Dere skjønner, oppskriften er fra min nyinnkjøpte eBook, Daily Raw skrevet av flinke Nadia.

Jeg begynte å følge bloggen hennes, Nature Insider, for lenge siden, og har hvert fast leser siden. Nadia poster de mest fantstiske oppskrifter (hun er spesialist på raw og vegansk mat), og bildene hennes er så inspirerende og fine. Anbefaler alle å ta seg en titt innom :-)
OG å kjøpe eBokken hennes! Utrolig mange fristende oppskrifter, jeg har lyst til å lage alt!

Om du så kjøper boken kun for å få oppskriften på hennes Smooth Criminal Sjokolademousse, kan jeg garantere at det er verdt det! Du kan kjøpe boken her.

Ønsker dere alle en nydelig kveld<3


Supersunn pizza

Ville bare titte innom og dele en kjempegod pizza jeg spiste til middag i dag.

Ikke akkurat en tradisjonel pizza, men utrolig god likevel!
Tok et par skiver fra Elins raw crackers (mine er litt myke, og passer perfekt til bunn), og la på strimler av ovnsgrillet paprika, marinerte artisjokker og oliven. Lagde også en enkel “ostesaus” av cashewnøtter, sitronsaft, havsalt og bittelitt vann.

Ble utrolig godt! Er så glad i toppingene jeg brukte :-) Marinerte artisjokker er fantastisk!

Hva er dine favoritt-toppinger?

Klem

Løpetur og kos

I dag fikk jeg endelig inn en skikkelig løpeøkt. Etter jeg flyttet fra Oslo hjem til foreldrene mine i Valdres forje onsdag, har jeg bare gått lange turer ute og trent yoga og pilates på stuegulvet. Og selv om jeg liker noen løpefrie dager her og der, er 6 dager litt i meste laget!

I dag hadde jeg opplæring i resepsjonen på Valdres treningssenter. Jeg har jo jobber 3,5 år i resepsjonen på SATS, og elsker den jobben, så det hadde vært perfekt om jeg kunne jobbe med noe lignende her oppe. Jeg blir foreløpigt bare vikar der, siden de egentlig ikke har noen ledige vakter, men jeg håper det blir mer etterhvert.

Uansett, det var så utrolig deilig å få svettet skikkelig igjen. Og bena var fulle av energi etter mange dager med rolig aktivitet :-) Det ble 45 minutter med løping og godt med tøying, før resepsjonisten satte meg inn i hvordan ting fungerer hos dem.

Nå er jeg hjemme igjen og koser meg med Rebeccas raw kuler (absolutt det beste jeg har laget denne julen! Har laget mange porsjoner, hihi), appelsin og te, mens resten av familien er på besøk hos mammas slektninger. Føler det er folk rundt meg hele tiden nå som jeg ikke bor i egen leilighet lenger, så jeg trekker meg litt tilbake de gangene jeg har sjansen. Alenetid er jo så godt!

Ha en nydelig onsdag videre<3

 

(u-raw) Raw crackers

God romjul dere :-)
Håper dere alle fremdeles koser dere med mennesker dere i glad i, og masse god mat!
Det gjør absolutt jeg! Har laget masse masse raw godis, og jeg blir liksom aldri lei :p Og selv om jeg helt sikkert kunne levd på sjokolade alene (jeg tuller ikke), spiser jeg andre ting også ;-)

I dag lagde jeg Elins raw crackers, bare at jeg ikke lagde mine helt raw. Jeg fulgte oppskriften hennes, men stekte mine i vanlig stekeovn ved 200 grader i ca 45 minutter. De kunne nok stått litt lenger, siden de fremdeles er litt myke. Men jeg liker de sånn :-)

Selv om de ikke er raw, er de fremdeles supersunne, og supergode!
Lagde en kjempegod sandwich i dag med kokosolje, avokado og agurk. Grønt og fresht :D

Nå skal jeg kose meg med sjokolade og Tusen Strålende Soler (elskerelsker den boken!) resten av kvelden! Håper dere nyter romjulen<3

Rosa Bringebær- og Sjokoladekake

God morgen alle fine <3

Hadde dere en fin juleaften? Jeg hadde det kjempekoselig, og koste meg masse med familien min!

Og med maaat :-)
Lagde jo så mye godis på lillejuleaften, og det har gått ned på høykant, hihi ;-)

Itillegg lagde jeg en kjempegod raw bringebær- og sjokoladekake i går.

Fant oppskriften på Love Raw der flinke Karolina legger ut oppskrifter. Denne ble helt nydelig, og jeg gleder meg til å kose meg masse med den videre i jula.

Nå skal vi faktisk reise til mine besteforeldre i Gulbrandsdalen.
Kos dere masse videre med julekos, familie, venner og mat!
Klem<3

Lillejuleaften

God lillejuleafter dere<3
Endelig har det begynt å gå opp for meg at det er jul i morgen. Kom hjem til mamma og pappa i gårkveld, og når de bor et fint sted..

..kan man jo ikke annet enn å få julestemning!
Det er så vakkert her, og helt perfekt vintervær. Jeg har gått en lang tur i dag, hørt på julemusikk, og bare kost meg med familien. Koskoskos!

Og ikke minst har jeg fått kost meg på kjøkkenet!

Har laget masse masse :-)
Fine Rebeccas Raw Kuler med Sjokoladefyll


Brownie-biter fra Rawmazing, dekket med raw sjokolade

Også lagde jeg raw sjokoladehjerter, og Elins karamelpudding som jeg skal spise til dessert i morgen :-)

Dette blir en fin jul!
Håper dere har en nydelig lillejuleaften alle sammen! Kos dere<3

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930