Author Archive

From Oslo with love: Give Away til dere

Hei alle sammen. Hvordan har helgen deres vært så langt?

Jeg er her i kveld for å dele en ny give away med dere. Jeg synes det er så fantastisk koselig å kunne gi noe til dere lesere av og til, og det er lite jeg liker bedre å gi bort enn mine høyt elskede rå sjokolader. Denne gangen gir jeg også bort en pose knallgod tørked økologisk mango, i tillegg til lys sjokolade fra OmBar, kirsebærsjokolade fra Pana, og deilige morbær dyppet i sjokolade.

giveawayoppskrift-w580-h580

Vanligvis har dere bare trengt å legge igjen en kommentar for å bli med på give awayene mine. Vel, denne gangen vil jeg gjøre det litt annerledes. For å bli med i trekningen av gavepakken du ser over, må du lage en av mine oppskrifter og sende et bilde til meg på mail. Jeg blir alltid så glad når jeg ser at noen poster bilder av maten “min” på instagram, eller forteller at de har laget noe i kommentarfeltet her på bloggen. Og nå vil jeg få premiere en av dere som gjør nettopp det.

Jeg regner med at det blir ganske mange færre som blir med på give awayen nå som noe faktisk må gjøres for å kunne delta, så vinnersjansene er høye for de av dere som blir med ;) Og premien er god, yum!

Dette er ingen foto-konkurranse, så du trenger ikke å sende meg et pent bildet- bildet må bare hvis hva du har laget.

Slik blir du med:

-Følg en av mine oppskrifter (eller lag din egen lille twist på retten), ta et bildet av det ferdige resultatet, og send bildet til meg på ragnhildnordrum@hotmail.com. Du kan sende meg bilder av så mange retter du vil, og bildene trenger ikke å være nye.  (2 lodd per rett/bilde)

-Hvis du vil trekke ett eller to lodd til, kan du dele give away-bildet på egen blogg og/eller instagram (@ragnhildnordrum). Men du trenger ikke å ha egen blogg/instagram for å delta, dette kan bare gi et ekstra poeng :) Husk å skrive i kommentarfeltet om du har delt bildet videre.

Jeg trekker vinneren mandag 30. juni. Lykke til!
20140621_182233-w580-h580-w580-h580

Det har vært nok en fin dag på vår lille byferie. På bildet over sitter vi på Eger og drikker ferskpresset juice sammen med en venninne. Ellers har vi vært ute og gått både i naturen og i byen i dag, og jeg avsluttet kvelden med en liten yogaøkt. Matten min er alltid med, og det er så godt å kunne rulle den ut når jeg trenger, å puste, slappe av, strekke og trene.

Ha en fin lørdagskveld, alle sammen.

Venninnekos på Helt Rå

Hei hei, og god fredagskveld til dere. Jeg har det så fint, her vi koser oss på vår lille Oslo-ferie. Dagene flyr, og tiden bruker vi sammen med nære og kjære. I går var vi i bursdagsfeiringen til storebroren til lille Sidikou Samuel, og i dag tok Kader og jeg med oss S til Sognsvann. Kader løp noen runder, mens baby og jeg gikk tur før vi satt oss ned og spiste frukt på gresset. Senere på dagen, dro vi og to venninner på Mathallen på Vulkan. Jeg hadde nemlig hørt rykter om at Helt Rå har startet opp der igjen. Jeg hadde ikke lyst på middag da vi var det, det får bli en annen dag, men raw energikuler og appelsinjuice ble min helt perfekte ettermiddagssnack i dag.

heltrå-w580-h580

Har dere vært på Helt Rå? Jeg skal som sagt spise lunsj/middag der en annen dag, men ut i fra hvordan maten så ut, tror jeg den er kjempegod. Det var flere forskjellige freshe og fargerike retter, ferskpressede juicer, og forskjellige sjokolader og desserter. Alt rått og helt vegansk, og laget av ingredienser med god kvalitet. Jeg kjøpte energikulene i dag, og de falt i smak både hos meg og S og min gode venninne Malin.

Jeg blir så glad når det dukker opp spisesteder i Norge hvor vi som har valgt bort det ene og det andre kan spise. Og jeg synes det er så viktig å støtte opp på disse stedene når man har mulighet.

Nå må jeg ta kveld. Kjenner jeg han lille rett, skal vi nok opp klokken halv 6 i morgen også :) God helg til dere!

Sommerdager i hovedstaden

20140618_191230Tidlig i dag satt Sidikou Samuel og jeg oss på bussen som tok oss til Oslo. Vi var fremme i Oslo allerede halv 9 i dagtidlig, så dette har mildt sagt vært en lang dag. Dagen brukte vi sammen med Kader og storebroren til S, og på kvelden dro vi en liten tur innom bursdagen til en av mine beste venninner, for å gratulere bursdagsbarnet og for å hilse på andre venninner. Det ble en kort feiring for vår del, for Lille var dødssliten og selskapet var ikke særlig barnevennlig :)

Også har jeg vært ute og kjøpt en gave til dere! Jeg vil holde ny Give Away igjen, for i Oslo finnes så mange av mine favorittprodukter, og gleden av de vil jeg gjerne få dele med dere. Jeg har ikke fått internett på PCen enda, men jeg skal legge ut Give Awayen så fort jeg får det.

Så lenge ønsker jeg dere en nydelig uke.

 

Mitt nye strikke-prosjekt (uten ull)

Vet dere hva? Jeg har begynt å strikke!

20140616_221242-w580-h580
Søsteren min har kommet hjem på sommerferie, og nå har hun inspirert meg til å endelig lære meg å strikke. Søster er nemlig en skikkelig super-strikker, og gir alltid bort de fineste gavene. Lille sønn har allerede fått så mange fine og unike plagg fra henne. Og nå vil jeg også gi han, og andre, slike personlige flotte gaver.

20140616_194237-w580-h580

Som veganer vil jeg ikke bruke ull når jeg strikker (selv om jeg selvsagt tar i mot ullplagg som han får i gave, med stor takknemlighet!), men det finnes andre gode garn-anternativer på markede, så det er ikke et problem. Vi dro og handlet garn tidligere i dag, og jeg valgte deilig mykt bomullsgarn fra Sandnes Garn som kalles Mandarin Petit.
20140616_222808-w580-h580

Siden dette er mitt aller første strikke-prosjekt, valgte jeg et plagg fra heftet ‘Enkel Strikk’. Jeg skal strikke en søt liten vest til den lille gutten min, og jeg håper den blir vellykket.
20140616_222818-w580-h580

Ellers har jeg hatt en veldig fin start på uken. Solen skinner ute, og Sidikou Samuel og jeg har vært ute og gått flere turer. Lille har sett så mange sauer i sommer og har lært seg å si ‘bæ’. I dag møtte han kuer for første gang, og ble så ivrig og sa ‘bæ bæ bæ’ til de også. Hihi, må jo bare smile av han. Han er så god.

En yoga-økt i solen fikk jeg også presset inn, itillegg til handletur med søster, og strikking nå i kveld.

Jeg håper dere også har hatt en god dag, og at uken som ligger forran oss blir fin for oss alle.

Søndagshilsen

sunnysunday-w580-h580

Jeg er bare innom for å ønske dere en fin søndagskveld, og en god ny uke i morgen. Her har dagen gått til å holde ny yogatime på treningssenteret, og etter det har jeg bare nytt solskinnet ute med lille sønn. Det har vært en deilig dag. Jeg håper vi resier til Oslo i løpet av de neste dagene, og jeg kjenner det skal bli så godt å komme seg en tur inn til byen igjen- jeg gleder meg.

God kveld videre, alle sammen.

Mitt første Raw Food-kurs

God lørdagskveld til dere. Det har vært en lang dag, og jeg vil bare dele to bilder fra Raw Food-kurset med dere, før jeg legger meg. Vi har yoga-weekend på treningssenteret denne helgen, så jeg startet dagen med å holde yoga-time for en smilende og positiv gjeng. Etter det serverte jeg Raw Food-lunsj til 9 herlige damer. I mens de koste seg med maten, fortalte jeg om Raw Food, de positive sidene med å spise mer av det, og litt om min egen erfaring og hvorfor jeg velger å spise slik jeg gjør. Jeg var utrolig nervøs da jeg skulle begynne, men det roet seg heldigvis etter de første minuttene. Damene var så hyggelige, åpne, og stilte spennende spørsmål, og det hjalp meg å slappe av. Dessuten falt maten i smak, og det gjorde meg virkelig glad!

20140614_115419-w580-h580

Selve lunsjen besto av lasagne med cashewost, pesto og tørkede tomater, mango-salsa, guacemole, og grønnkålsalat med granateple, avokado og gresskarkjerner.

20140614_125750-w580-h580

Til dessert fikk de servert tre forskjellige raw sjokolader; sjokoladefudge, mandel-snickers, og Black Forest sjokolade.

Snille Økosjokolade hadde sendt meg bokser med SjokoladeMIX (kakaosmør + kakaomasse) som jeg ga til detagerene.

Det er en første gang for alt, og dette var mitt første Raw Food-kurs. Det var ikke perfekt, men jeg er så glad jeg endelig er i gang. Det er jo nettopp dette jeg vil jobbe med videre, og da må jeg jo begynne et  sted. Og det var virkelig så gøy. Å kjenne at jeg gikk utenfor komfortsonen min, og få så mye god tilbakemeldig- for en deilig følelse!

Jeg håper dere også har en god helg, nyt den videre.

Klar for helgens Raw Food kurs

God fredagskveld, dere. I morgen og på søndag arrangerer vi Yoga Weekend på treningssenteret hvor jeg underviser, og mitt bidrag blir yoga begge dagene og Raw Food lunsj/kurs i morgen formiddag. Yoga underviser jeg jo hver uke, så det bare gleder jeg meg til. Men Raw Food-kurset er jeg kjempespent på, og egentlig ganske så nervøs. Det er langt utenfor min komfortsone å holde foredrag, og jeg kjenner jeg får vondt i magen bare av å tenke på det. Men jeg fokuserer på at det bare er bra å utfordre seg selv litt, og at det jo er nettopp dette jeg vil jobbe med videre- og da må jeg bare gå over noen grenser.

20140613_204947-w580-h580

Dagen i dag har naturlig nok gått til forberedelse av kurset. Jeg skal servere lunsj og raw sjokolade, i mens jeg prater om hva Raw Food er og hvorfor jeg spiser slik. Fantastiske Økosjokolade har sponset med alle kakaoprodukter og nøtter, og jeg gleder meg så til å spre litt sjokoladekjærlighet til noen (heldige ;)) beborer her i Valdres.
20140613_211309-w580-h580

Lunsjen vil bestå av raw lasagne, grønnkålsalat med masse godt, mango-salsa og guacemole, og til dessert har jeg laget sjokoladefudge, snickers uten peanøtter, og mørk sjokolade med kirsebær. Alt er 100% rått, og 100% godt- jeg håper bare detagerene synes det samme.
20140613_142150-w580-h580

Sidikou Samuel er som alltid min trofaste sjokoladesmaker.

Ønsk meg lykke til!

Har dere noen hyggelige planer for helgen? Uansett hva, håper jeg dere har fine dager i møte. Kos dere.

Mulberry Bliss Cookies (raw og uten nøtter)

I dag kommer jeg med en oppskrift til dere, på deilige seige raw cookies- som ikke er laget med nøtter. Jeg har laget laget raw cookies tidligere også, men de har alltid vært basert på nettopp nøtter. Det er ikke noe galt med nøtter altså, og jeg spiser det daglig selv. Men som jeg har nevnt tidligere, prøver jeg å kutte litt ned på forbruket. Og det gir meg en perfekt sjanse til å prøve meg på nye, spennende, nøttefrie oppskrifter.

20140612_101448

Disse cookiesene er nydelige, og hemligheten er tørkede morbær (eller mulberries, om du vil). De gir en fantastisk seig konsistens, og en nesten karamell-aktig smak. Sammen med kokos, vanilje og sjokolade, blir de til de beste cookies du kan tenke deg.

20140612_101401

 

Denne oppskriften gir 6-8 cookies. Start med å finmale 2,5 dl morbær i food processoren. Dette tar litt tid, så gi det iallefall et par minutter. Tilsett 4 dadler, vanilje og 1/2 dl + 1 ss kokossmør, og kjør videre til du har noe som ligner på en cookie-deig. Hvis den ikke henger sammen, tilsetter du en ekstra daddel eller litt mer kokossmør. Bland inn hakket sjokolade. Form cookies med hendene, press de godt sammen, og sett de i kjøleskapet i en time eller lenger.

20140612_125459-w580-h580

 

Jeg koste meg en stille stund imens Sidikou Samuel sov i formiddag, med en liten Pilates-økt etterfulgt av moreller og et par av disse cookiene. Engergipåfyll!

Jeg håper alt er bra med dere. Selv har jeg en travel uke med siste innspurt på oppgaveskriving (fikk endelig levert i gårkveld!), og nå forberder jeg meg til Raw Food-lunsj og kurs som jeg skal holde på treningssenteret på lørdagen. Det blir så spennende! På menyen står blandt annet raw lasagne,  grønnkålsalat, og flere typer sjokolade, nam!

God dag videre til dere.

Jeg er i VG i dag!

Hei hei. Jeg ville bare fortelle dere at i dag er jeg, og bakhodet til Lille S ;), i VG. Så løp og kjøp :)
20140609_133326-w580-h580 20140609_133345-w580-h580
Håper dere har hatt en fin start på uken, dere.

En deilig dag på fjellet

God kveld, har dere hatt en fin søndag. Det har virkelig jeg. Mamma, pappa, søster, lille sønn, og jeg gikk nemlig tur i fjellet i dag, og det var bare så deilig og utrolig vakkert. Lille S hang på ryggen min i den fantastiske Manduca-selen vår, og i ryggsekken lå det frukt og raw sjokolade. Jeg tenkte å avslutte uken med å dele noen av bildene fra den fine turen vår med dere.
fjelltur1-w580-h580fjelltur3-w580-h580fjelltur4-w580-h580fjelltur2-w580-h580-w580-h580Jeg håper helgen deres har vært god, og ønsker dere en nydelig ny uke i morgen.

Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.
June 2026
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930