Archive for April, 2026
LØVETANN- pesto og sirup (til te og lemonade)- vegan
Våren er tiden vi kan høste mye i naturen. I fjor tørket jeg så mye brennesle, at jeg har kunnet drikke brennesle-te nesten hver dag i hele år. Det er jo så gøy! I år vil jeg gjøre det samme, og jeg skal plukke brennesle de neste ukene. Det er mye annet jeg vil plukke også, blandt annet løvetann.

De siste dagene har jeg både plukket blomster og blader. Bladene har blitt til nydelig pesto, og blomstene har blitt til en honning-lignende sirup med nydelig smak av løvetann, som passer godt i te eller lemonade.

Her får dere oppskriftene på pesto og sirup<3

LØVETANN-PESTO
-ca 5 dl løvetann-blader, gjerne unge, små blader
-2 fedd hvitløk
-2 dl pinjekjerner eller cashewnøtter
-1 ss presset sitron
-1 dl olivenolje, og mer til passe konsistens
-1/2-1 ts fint havsalt
Start med å vaske og rense bladene godt. Jeg fjerner stilker hvis de er tykke. Bruk er morter eller stavmikser, og mos alle ingrediensene til ønsket konsistens. Spe på med olje, hvis det trengs. Hvis du skal oppbevare pestoen over lengre tid, er det lurt å ha et lite lag olivrnilje over på toppen, som dekker pestoen. Oppbevar pestoen i kjøleskapet.

LØVETANN-SIRUP
-ca 5 dl gule blader fra løvetann
-vann, ca 3-5 dl
-3-5 dl lyst økologisk rårørsukker
-1/2 presset sitron
Start med å vaske og rense løvetann-hodene. Fjern så mye av det grønne som mulig- det kan gi bitter smak. Jeg laget sirup av 5 dl gule blader (målt etter rens).Ha de gule bladene i en stort glass og hell over nok vann til at det akkurat dekker, 3-5 dl. La glasset stå i kjøleskapet over natten, eller i 8-12 timer. Hell vannet med de gule bladene over i en sil, og press ut så mye vann du kan. Kast bladene. Mål opp hvor mye vann du har. Du skal bruke lik mengde sukker som du har vann. Så hvis du har 3 dl vann, bruker du 3 dl sukker, osv. Ha vannet, presset sitron, og sukker over i en kjele. Kok opp, og småkok uten lokk i ca 40 minutter. Hell over i varme glass og sett på lokket. Når sirupen har blitt avkjølt, vil den tykne. Oppbevar sirupen mørkt og tørt.


Hvis du bil lage en god kopp te, kan du ta en t-skje eller to med sirupen i en kopp kokende vann, gjerne sammen med litt fersk ingefær og sitron. Hvis du vil lage lemonade, blander du noen skjeer sirup med presset sitron, vann og isbiter.
God tirsdag til dere!
To favoritt-iser; pistasj-is og passjonsfrukt-sorbet (vegan)
I helgen lagde jeg to typer is. En boks med pistasj-is, som har blitt en favoritt her hjemme. Og en boks passjonsfrukt-sorbet som jeg serverte når vi hadde lunsj-besøk i går. Begge er så gode, og verdt å huske på nå som varmen endelig kommer.

PISTASJ-IS
-125 gram pistasj-smør (100%nøtter, jeg bruker den fra Sunkost)
-boks kondensert kokosmelk (kjøpt på asiatisk butikk)
-en liten boks (200 gram) kokosmelk
-2 dl vann
-1/2 ts vaniljefrø
-1/2 ts fint havsalt
Ha alle ingrediensene i en bolle, og visp det godt sammen med en elektrisk visp. Hell massen enten over i en is-maskin, eller hell den i en boks som du setter i fryseren. Konsistensen blir aller best i is-maskin, men også veldig fin uten. Hvis den blir veldig hard, er det lurt å ta den ut av fryserem litt før den skal serveres.
PASSJONSFRUKT-SORBET
-185 gram rårørsukker
-4,5 dl vann
-liten klype fint havsalt
-9 passjonsfrukt
Del fruktene i to, og ta ut alt som er inni. Legg det i en sil, og press så mye juice du klarer ut av frøene. Sett juicen til side, men ikke kast frøene.
Varm sukker og vann i en kjele. La det koke opp, slå så ned varmen, og la det stå til sukkeret har løst seg helt opp. Ha i en liten klype salt, og passjonsfrukt-frøene. Ikke ha i juicen enda.
La sirupen stå slik med frøene i, helt til den har avkjølt seg. Når sirupen er avkjølt, heller du den gjennom en sil, og kaster frøene. Rør inn passjonsfrukt-juicen.
Nå kan du enten helle blandingen over i is-pinne-former, eller i en boks, eller kjøre den i iskrem-maskin.
<3
Lag barnehender av pressede vårblomster- DIY
Er det noe som gjør meg lykkelig, så er det når vårblomstene kommer. Jeg elsker å gå tur, og høre fuglene, og se blomstene og alt det grønne. Det er så mye fint man kan lage med blomster, og jeg fikk lyst til å lage pynt til vinduene med barnas hender og vårblomster. Jeg synes det ble så søte!

Vi plukket blomster, og la de mellom tykke børker for å presse og tørke de. Jeg skulle latt de ligge enda lenger mellom bøkene- da ville blomstene blitt tørrere, og de vil holde seg lenger!
Alt du trenger en en stor menge blomster som du presser og tørker, og kontakt-papir fra rull.

Tegn rundt hånden på et vanlig hvitt ark. Teip det fast på bodet, så det ikke beveger seg. Klipp ut en stor bit kontakt-papir. Legg kontakt-papiret oppå papiret med avrisset av hånden, med tape-siden opp. Fest kontakt-papiret til bordet, med noen tape-biter i hjørnene.
Begynn å legge tørka blomster oppå kontakt-papiret, inni avrisset av hånden. Fyll den helt opp. Når du har fylt hånden med blomster, ta en ny stor bit kontakt-papir, og klistre den oppå kontakt-papiret med blomstene. Tape-sidene skal inn mot hverandre. Press kontakt-papirene godt mot hverandre.
Nå kan du klippet ut hånden- jeg klippet ut en sirkel, men du velger form. Heng de opp i vinduet <3

God helg til dere <3
Vår i luften + pistasj-sjokolade-konfekt (vegan)
Altså, hvor deilig er ikke denne tiden av året!?! Det føles alltid som om livet begynner litt på nytt, når solen begynner å varme, blomstene plutselig kommer, og fuglene synger. Det er så fint!
Jeg vet vi er mange som klør i fingrene etter å rydde bort vinteren. Endelig kan tykke klær pakkes bort og vinduer kan vaskes. Det har jeg holdt på med denne uken, og det føles bare så bra! Neste uke skal jeg ta fatt på ute-boden, sorte og kaste og rydde opp. Jeg gleder meg!
Denne uken har vi også tatt frem utemøblene, og vi har pyntet ute med stemorsblomster. Jeg tok med et brett blomster i skogen i går, og pakket noen av blomstene inn i mose. Mosen lager på en måte en ball rundt røttene på blomsten, og de er så fine å henge opp ute. Resten av blomstene satt jeg i potter, og dekte jorden med mose.



Etter jobb i dag, fikk jeg så lyst til å lage noe ekstra godt til barn kom hjem fra skolen. Jeg endte opp med å lage konfektbiter med sjokolade og pistasj, og alle sammen elsket de! Oppskriften får du under <3
SJOKOLADE-PISTASJ-KONFEKT
Sjokolade:
125 gram mandelsmør
-100 gram mørk sjokolade (jeg brukte økologisk 85%)
-1 ss kokosolje
-1-2 ss lønnesirup
-en liten klype fint havsalt
Pistasj-krem:
-50 gram vegansk hvit sjokolade
-2 ss pistasj-smør (100% pistasj)
-0,5 dl kokosmelk
-1 ss kokosolje
-en liten klype fint havsalt
Lag sjokoladen: over vannbad, smelt sjokolade og kokosolje. Rør inn mandelsmør, lønnesirup og havsalt. Hell sjokoladen i en form dekt med bakepapir. Sett sjokoladen kjølig til den er fast.
Lag pistasj-kremen: smelt hvit sjokolade og kokosolje over vannbad. Rør inn kokosmelk, pistasj-smør og havsalt. Hell dette over sjokoladen, og sett formen i kjøleskapet til begge lagene er helt faste
Skjær konfekten i biter, og nyt <3


Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.