Archive for June 28th, 2026
Slik har vi brukt BELGVEKSTER de siste syv dagene (vegan)
Belgfrukter som kikerter, linser, bønner og tofu, er noe av det sunneste vi kan spise. Jeg prøver å servere ulike belgvester minst til et måltid hver dag- men aller helst flere ganger om dagen. Dette lagde og spiste vi den første uken i sommerferien. Jeg håper det kan være til inspirasjon <3
LØRDAG: HUMMUS

Første dag i sommerferien, og vi skulle på stranden. Jeg laget en stor porsjon hummus, bakte grove surdeigs-knekkebrød, og tok det med på tur. Hummusen hadde vi til flere måltider, både som pålegg og som dip.
SØNDAG: LASAGNE MER TOFU-KREM

Lasagne med hjemmelaget tomatsaus, og tofu-krem med stekt grønnkål og løk. Vanligvis lager jeg cashew-krem til slike retter, men jeg hadde kjøpt silke-tofu ved en feil (jeg bruker egentlig bare fast tofu), så da prøvde jeg meg på denne varianten.
MANDAG: SPLITTERT-SUPPE

På mandag var vi på dagstur til Sverige, og da kommer vi alltid veldig sent hjem. På slike dager prøver jeg å ha gjort klart et måltid jeg enkelt kan varme opp når vi kommer slitne hjem. Denne gangen ble det splittert-suppe, som er så næringsrikt og deilig for sultne mager.
TIRSDAG: GRILLSPYD MED TOFU

På St.Hans-aften var vi på stranden, badet, grillet og så på det store bålet på kvelden. Jeg hadde pakket med tofu som jeg hadde marianert og grønnsaker, og så laget vi spyd som vi grillet på stranden.
ONSDAG: BØNNE-PANNE MED SOLTØRKET TOMAT, GRØNNKÅL OG CASHEW-KREM

Slike retter er en klassiker hos oss. En type belgfrukt, grønnsaker, urter og krydder, og gjerne litt cashew-krem. Så enkelt, sunt og mettende.
TORSDAG: REFRIED BEANS

Jeg baker ofte tortilla-lefser, og varierer hva jeg lager som fyll. I det siste har jeg begynt å lage refried beans, av tørre bønner som jeg koker selv, løk, hvitløk og gode krydder. Jeg smurte jeg det i surdeigs-tortillas, sammen med salat og sylteagurk. Kjempefin strand-mat.
FREDAG: PEANØTTSMØR

Noen dager får jeg bare ikke belgvekstene inn. Kanskje frokosten blir pannekaker og bær, lunsjen blir brød med avokado, og en pasta-rett til middag. Da er peanøttsmør (ja, for peanøtter er en belgfrukt) redningen. Det passer selvsagt til pålegg, men er også kjempefint som topping på eplebåter eller banan med kanel, som en supersunn dessert!
Jeg håper dere har hatt en fin start på sommerferien. Vi har hatt så mange fine stranddager, både alene og med venner. Nå blir vi hjemme til over helgen, og reiser til Valdres neste uke. God helg til dere
Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.