Slik har vi brukt BELGVEKSTER de siste syv dagene (vegan)
Belgfrukter som kikerter, linser, bønner og tofu, er noe av det sunneste vi kan spise. Jeg prøver å servere ulike belgvester minst til et måltid hver dag- men aller helst flere ganger om dagen. Dette lagde og spiste vi den første uken i sommerferien. Jeg håper det kan være til inspirasjon <3
LØRDAG: HUMMUS

Første dag i sommerferien, og vi skulle på stranden. Jeg laget en stor porsjon hummus, bakte grove surdeigs-knekkebrød, og tok det med på tur. Hummusen hadde vi til flere måltider, både som pålegg og som dip.
SØNDAG: LASAGNE MER TOFU-KREM

Lasagne med hjemmelaget tomatsaus, og tofu-krem med stekt grønnkål og løk. Vanligvis lager jeg cashew-krem til slike retter, men jeg hadde kjøpt silke-tofu ved en feil (jeg bruker egentlig bare fast tofu), så da prøvde jeg meg på denne varianten.
MANDAG: SPLITTERT-SUPPE

På mandag var vi på dagstur til Sverige, og da kommer vi alltid veldig sent hjem. På slike dager prøver jeg å ha gjort klart et måltid jeg enkelt kan varme opp når vi kommer slitne hjem. Denne gangen ble det splittert-suppe, som er så næringsrikt og deilig for sultne mager.
TIRSDAG: GRILLSPYD MED TOFU

På St.Hans-aften var vi på stranden, badet, grillet og så på det store bålet på kvelden. Jeg hadde pakket med tofu som jeg hadde marianert og grønnsaker, og så laget vi spyd som vi grillet på stranden.
ONSDAG: BØNNE-PANNE MED SOLTØRKET TOMAT, GRØNNKÅL OG CASHEW-KREM

Slike retter er en klassiker hos oss. En type belgfrukt, grønnsaker, urter og krydder, og gjerne litt cashew-krem. Så enkelt, sunt og mettende.
TORSDAG: REFRIED BEANS

Jeg baker ofte tortilla-lefser, og varierer hva jeg lager som fyll. I det siste har jeg begynt å lage refried beans, av tørre bønner som jeg koker selv, løk, hvitløk og gode krydder. Jeg smurte jeg det i surdeigs-tortillas, sammen med salat og sylteagurk. Kjempefin strand-mat.
FREDAG: PEANØTTSMØR

Noen dager får jeg bare ikke belgvekstene inn. Kanskje frokosten blir pannekaker og bær, lunsjen blir brød med avokado, og en pasta-rett til middag. Da er peanøttsmør (ja, for peanøtter er en belgfrukt) redningen. Det passer selvsagt til pålegg, men er også kjempefint som topping på eplebåter eller banan med kanel, som en supersunn dessert!
Jeg håper dere har hatt en fin start på sommerferien. Vi har hatt så mange fine stranddager, både alene og med venner. Nå blir vi hjemme til over helgen, og reiser til Valdres neste uke. God helg til dere
K R A K O W (et vegansk paradis)

På søndag reiste barna og jeg på en kort ferie til Krakow <3 Vi som bor i Sandefjord, er så heldige å bo rett ved flyplassen, og Krakow (og mange andre destinasjoner) er både enkelt å reise til, og ikke minst billige å fly til. Jeg har vært i Krakow tidligere, lenge før jeg fikk barn. Men jeg husket ikke mye av byen. Så jeg ble overrasket over hvor utrolig enkel den var å finne frem i. Vi har gått og gått og gått, og trengte kun èn taxi-tur -første dagen når vi kom til flyplassen. Etter noen dager i byen, så vi hvor lett det var å ta buss til flyplassen, så det gjorde vi på hjemveien. Ellers gikk vi til fots overalt.





Planen for dagene var mest av alt å bare kose oss sammen, i rolig tempo, og oppleve det som naturlig skjedde. Det var en veldig fin plan, og vi koste oss så mye. Den ene dagen hadde jeg planlagt en tur til et badeland i Krakow, og det var også en kjempefin dag. Vi har gått i vakre parker, vært i Wawel Castle, sitti på kafeer og skrevet kort, og spist deilig vegansk mat.
Krakow, og Polen i seg selv (vi har vært to turer i Gdansk tidligere) er utrolig flinke på vegansk mat! Jeg hadde skrevet en lang liste over spisesteder og butikker vi ville besøke. Vi rakk bare å besøke en liten håndfull av stedene- det kaller jeg luksus!



Vi leide en leilighet, og hadde mulighet til å ordne mat hjemme. Vi fikk tak i økologisk surdeigsbrød på et bakeri, og kjøpte inn Violife-ost, agurk, salat, frukt og bær, som vi spiste til frokost, og tok med oss ut på tur til lunsj.




Det første stedet vi spiste på, var Vegab- og dette ELSKET barna. Store kebaber, med kebab-kjøtt av tofu og seitan, hjemmelagde sauser og friske grønnsaker. Her endte vi opp med å spise to ganger.


Vi spiste også en middag på en finere restaurant; Veganic. Her var det så koselig, og maten var nydelig.


Vi besøkte også et par av de veganske bakeriene i byen, og det var så koselig å la barna få velge akkurat hva de ville, istedenfor å måtte ta det veganske alternativet som finnes- slik det ofte er i Norge.

Sist men ikke minst, fant vi en koselig is-kafe som hadde et godt utvalg veganske iser. Både snickers, kaffe, og salt karamell, i tillegg til mange sorbeter.
Vi har uten tvil levd langt unna det hverdagslige disse dagene :) Men det er jo noe av det som er så koselige på ferie!
I dag har jeg undervist siste yoga før ferien, og barna har hatt siste skoledag. Vi har hatt eldtemanns venner på grilling, og nå er det FERIE! Det blir så fint, og jeg gleder meg til alt fint vi skal gjøre <3
God helg til dere.
Salte kjeks med surdeig og frø
Dette året har jeg bakt så mye med surdeig. Jeg har bakt med surdeig tidligere også, men så har alltid starteren min dødd etter en stund. Så for det aller meste har jeg bakte eltefritt og langtidshevet, med favoritt-gjæren min fra Rapunzel, som er så bra og drøy i bruk.

Men det er noe helt eget med surdeigsbaking. I vinter laget jeg en ny starter, og utover våren ble den så fin og sterk. Nå baker jeg det meste med surdeig; alt fra matpakke-brød, til pizza-bunn og tortilla-lefser.

Når man bygger starteren opp, ender man veldig ofte opp med altfor mye starter. Det finnes masse fint man kan bruke overskudd-starter til, og disse salte kjeksene har blitt en favoritt hos oss. De er gode i seg selv, man kan også spises med pålegg.
SALTE KJEKS MED SURDEIG
til et stort stekebrett
-2-2,5 surdeigsstarter, aktiv eller ikke aktiv *min surdeig/starter er laget av fin og grov landhvete
-1 ss olivenolje
-fint havsalt
-valgfrie frø, jeg bruker ofte sesam, solsikke og gresskar
-valgfrie urter, jeg bruker ofte en miks fra Søstrene Grene som heter Avokado– en blanding av økologiske urter
Bland starter og olivenolje. Smør det så tynt du klarer på et stekebrett med bakepapir. Dryss på med frø, havsalt og urter. Stek ved 160 grader i 10 minutter. Ta ut brettet, og kutt/klipp opp til kjeks. Stek videre i 10-15 minutter til de er sprø. Avkjøl på brett, og oppbevar i en tett boks.


Denne porsjonen ble kjeks ble til en gave til en skjønn venninne som staks skal føde. Det er ikke så lett å vite hva man skal gi når alle på en måte har alt. Men spiselige gaver, eller andre gaver man kan bruke opp, er alltid koselig å både gi og få. Det synes i alle fall jeg :)
Den lille boksen, er bare en fyrstikk-eske som jeg gjorde om til en postkasse. Inni er det et par bittesmå gaver, til storesøsknene til den nye babyen. Det er ikke så mye som skal til <3
God helg til dere!
Små øyeblikk


I hverdagen, er det så viktig å skape små øyeblikk med ro. Det er det i alle fall for meg. Og ikke bare at kroppen får ro, men at hodet også får det. For meg er den beste måten å falle til ro i kroppen og livet, yoga, en kopp varm drikke, og noen biter mørk sjokolade.
Jeg håper dere har fine dager, nå i starten av juni. Selv kan jeg nesten ikke vente på at sommerferien begynner, og så gleder jeg meg sånn til Krakow-turen vi skal på, som allerede starter til helgen <3
En uke med surdeig
De sister månedene har jeg hatt dilla på surdeigsbaking igjen. Jeg tenkte å vise dere hva jeg lagde med surdeig sist uke. Det er jo så mye man kan bruke surdeig til, det og dette er bare et bittelite knippe av hva jeg har laget den siste tiden.

Grove surdeigs-pannekaker med banan og sjokolade. Disse lagde jeg til barnas matbokser sist uke, så de ikke blir så brød-lei. Disse pannekakene ble så fluffy og fine, selv om hele 50% av melet er grovt sammalt landhvete. I tillegg inneholder de most banan, litt hakket vegansk sjokolade, kardemomme og vaniljefrø.

Surdeigs-naan med hvitløk og koriander, servert med kikert-spinat-saag. Jeg lager ganske mye indisk-inspirert til middag, og sist uke laget jeg saag en dag, med kikerter og spinat. Som tilnehør bakte jeg naan med surdeig, og de ble så fine og luftige, og gode å scoope opp gryten med.

Fritterte eplebåter med overskudd av surdeigsstarter. Når jeg har for mye starter, prøver jeg å finne oppskrifter å putte den i, så jeg slipper å kaste det. Disse eplebåtene har blitt en favoritt her hjemme, og lages som dessert av og til. Røren er bare surdeigsstarter, kanel, kardemomme, vaniljefrø og kokossukker. Jeg dypper eplebåter i røren, og steker de i kokosolje.

Surdeigs-tortillas. Disse fylte vi med stekte store hvite bønner, avocado og salat. Tortilla-lefser lager jeg stort sett hver uke, og nå for tiden bruker jeg surdeig til dette også (du kan også bruke natron+eple cider edikk, eller gjær).

Og sist men ikke minst; mange brød, til matpakker og andre måltider. Jeg baserer stort sett alle brødene jeg baker på landhvete, og varierer med sammalt mel, havregryn og forskjellige frø.
Jeg håper dette kan være til inspirasjon til hva du kan bruke surdeigsstarteren din til <3 God tirsdag til dere!
Søtt jordbær-kurv-kort (DIY)

I går hadde jeg jeg forberedt en liten overraskelse til barna; en lite gave til hver av dem med litt nytt sommertøy som de trengte, og et kort med overraskende ting vi skal gjøre over de neste ukene. Jeg elsker å gjøre små ting litt større. Selv om de uansett skulle få nytt sommertøy, føles det jo mer spesielt å få det pent pakket inn. Og tingene vi skal gjøre, skulle vi uansett gjort. Men å få det overraskende i et søtt kort, føles litt ekstra. Både å gi og å få!

Kortet fant jeg inspirasjon til på instagram (@sammydemmy). Du trenger kun ting du nok allerede har, og inni jordbærene kan du jo skrive akkurat hva du vil. Søte hilser, opplevelser eller helt andre ting.


Vi er så heldige å bo rett ved flyplassen, og flyet til Polen er nesten billigere enn det er for oss å reise med toget til Oslo. Vi har vært i Gdansk to ganger tidligere, og denne gangen reiser vi til Krakow. Vi håper på fint vær, og gleder oss sånn. Første utflukt vi skal på, er til Tusenfryd denne helgen. Det blir så fint, og jeg føler vi er så heldige som får mulighet til det.

God dag til alle dere <3
Vår 17.mai
God 17.mai, på etterskudd! Jeg håper alle dere hadde en fin dag. Selv valgte vi å reise til mine foreldre i Valdres, og feiret med familie der. Det har vært langhelg, så vi har rukket å kose oss veldig mye. På selve dagen, spiste vi lang frokost, spilte spill, gikk en tur i sentrum, og barna spiste is. Jeg hadde kjøpt inn de veganske isene jeg fant på butikkene, så de hadde et godt utvalgt. Til meg selv laget jeg en kokosmelk-basert vanilje-jordbær-is, som jeg toppet med smeltet mørk sjokolade og friske bær.



Vi kom hjem til oss selv sent i går kveld, og jeg måtte virkelig dra barna ut av sengen i dag tidlig. Jeg regner med vi var mange foreldre som hadde det slik i dag ;)
God ny uke til dere.
To vakre steder å besøk: Gullkronen Naturreservat og Ilene Besøkssenter (Tønsberg)
Jeg elsker å oppdage “nye” steder i området vi bor. Det er så mange fine plasser å besøke her i Vestfold, og i helgen var vi to steder vi aldri har vært før. På lørdagen gikk vi tur i Gullkronen Naturreservat, som ligger mellom Jarlsberg og Tønsberg. Vi har kjørt forbi skogen så mange ganger, men aldri gått ur i den- endelig fikk vi det til. Selve skogen var så vakker, og over oss dalte folk i fallskjerm. Det var så idyllisk!



På søndagen dro vi til Ilene Besøkssenter, som ligger på samme strekning som Gullkronen- men på motsatt side av veien. Hit burde vi reist for lenge siden- for det var så koselig! Vi fikk ark med fugler og dinosaurer som vi kunne finne ute, vi var i utkikstårnet, fikk se på ringmerking av fugler, og inne satt barna og tegnet, og så på utstoppede fugler.










<3
STRUTSEVING- sitron-bakte nypoteter med ville strutsevinger- vegan
Som jeg skrev sist uke, prøver jeg å bli flinkere til å bruke mat som vi kan plukke i naturen. Noen planter vil jeg gjerne tørke eller konservere på andre måter, og ha gjennom året. Mens andre vil jeg bare prøve bruke når de er ferske og sesong. I går plukket og spiste jeg strutsevinger for første gang, og det var jo så godt! Jeg lagde en enkel rett med sitron-bakte poteter sammen med stekte strutsevinger.

Pass på at det alltid er spiselige, og ikke giftige, planter du spiser. Det finnes fine lister med kjennetegn på nett.

SITRONSTEKTE POTETER MED VILLE STRUTSEVINGER
-1 kg små nypoteter
-4 ss olivenolje
-2 økologiske sitroner, finraspet skall og juice
-1 ts rårørsukker
-fint havsalt og litt pepper
-ca 24 strutseving-knopper
-2 ss olivenolje
-fint havsalt og pepper
Vask og rens potetene, men ikke skrell de. Gi de et oppkok i salt vann i ca 5 minutter. Hell bort vannet. Bland olje, skall og juice fra sitroner, rårørsukker, havsalt og pepper. Bland dette inn med potetene. Ha potetene over på et stekebrett med bakepapir, og stek ved 190 grader i 20-30 minutter.
Vask og rens strutsevingene godt, og tørk de godt. Varm opp oljen i en jernpanne, og stek de i noen minutter, til de ser møre og fine ut. Dryss på havsalt og pepper.
Server potet og strutsevinger sammen.

I dag er det en travel fredag! Min datter hadde bursdag i februar, og i år valgte hun å utsette venne-bursdagen til våren kom, sånn at vi kunne ha det ute. Og i dag er dagen! Vi bor ved en vakker park, og skal pynte et hjørne av den og feire der! Jeg tror og håper det blir bra <3
God helg!





Mitt navn er Ragnhild, og dette er min blogg hvor jeg deler min kjærlighet for kosthold, mat og sunn livsstil.